multitap coils

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

multitap coils

Inläggav celef » 2005-11-28 17:38

det har nog varit på tapeten förr men, finns det spolar med många avstick/värden?
ex. en 1mh spole har avstick för 0.82, .68, .56, .47, .39, .33, osv...

frågan dök upp nu igen när jag läste detta på focals hemsida:

Once more necessity was mother of invention. Instead of using more than 10 coils we designed a single Multicoil air core inductor which is in essence, thanks to multiple connection points within the winding, 10 coils wound at once into one.
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Spolar

Inläggav Jocke » 2005-11-28 17:59

Det låter ju otroligt smidigt! Sådana vill jag också ha! man skulle klart kunna "stacka" ett gäng mindre spolar och montera med lödöron men de påverkar väl varandra också och det kan vara svårt att veta var man hamnar i värde.

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-28 20:00

Framförallt vore det trevligt för labbruk. Man kan ju knappast räkna med att använda spolen som flera spolar, samtidigt. Det blir ju som en trafo...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-28 22:13

jag har provat att linda för hand med eric wallins spolar som förebild, tyvärr är det otroligt tidsödande å pilligt. skulle jag göra om det idag skulle jag ha valt foliespolar istället för tråddito, jag inbillar mig att det skulle vara lättare.

http://mysite.verizon.net/tammie_eric/a ... /shop.html

ide'n är god att snabbt kunna byta komp värden medans man lyssnar

den som vill ha nått färdigt kan ju alltid välja crossoverbox från vidsonix

http://www.vidsonix.com/vx3/vx_aud4ind.html
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-11-30 15:31

Har för mig att Hificonsult tillverkade och sålde ringkärne-induktorer med olika tappningar och låga dcr. Har dom slutat med dessa eller finns dom kvar?

/Peter

Användarvisningsbild
gustav

Inläggav gustav » 2005-11-30 16:30

Såna spolar brukar jag använda för labb-bruk och är enkla att göra själv !
Köp en spole (lindad på spolstomme) på t ex 2mH. Hifikits funkar bra. Linda av med LCR-meter ansluten samtidigt tills du har 1mH. Gör ett uttag. Linda på tills du har 1.2mH, gör ett nytt uttag osv.
Tråden klipps aldrig av.
Lite pyssel men man får till slut en drossel med massa alternativa värden !

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-30 20:08

så gjorde jag oxå, men det är ett litet helvete att dels få bort lacken, löda på en liten koppartråd, fortsatta linda å dessutom över alla tappar - rysning! det blir lätt ett enda stort skatbo av det hela. dessutom var tapparna känsliga för placering, värdena ändrades snabbt

tror en foliespole skulle vara lättare (har dock aldrig hållt i en sådan, än mindre meckat med dem)
Bikinitider

Användarvisningsbild
gustav

Inläggav gustav » 2005-12-01 10:44

Du säger att värdena ändrades.
Det bör de inte göra om drosseln är stabil mekaniskt, dvs om trådarna ligger tight.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2005-12-01 11:35

celef skrev:så gjorde jag oxå, men det är ett litet helvete att dels få bort lacken, löda på en liten koppartråd, fortsatta linda å dessutom över alla tappar - rysning! det blir lätt ett enda stort skatbo av det hela. dessutom var tapparna känsliga för placering, värdena ändrades snabbt

tror en foliespole skulle vara lättare (har dock aldrig hållt i en sådan, än mindre meckat med dem)

Vilka hinder finns för att "stacka" spolar av olika värde? I vilken utsträckning påverkas induktansen mellan spolarna?

/Jocke

Användarvisningsbild
gustav

Inläggav gustav » 2005-12-02 10:35

Jocke: visst kan man "stacka" spolar. Om de har samma lindningsriktning blir den totala induktansen högre än summan , motsatt lindningsriktning ger lägre induktans än summan (undviks).
Spolarnas läge bör då fixeras och den nya induktansen mätas upp.
Förutsatte luftlindade spolar här.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2005-12-02 20:34

gustav skrev:Jocke: visst kan man "stacka" spolar. Om de har samma lindningsriktning blir den totala induktansen högre än summan , motsatt lindningsriktning ger lägre induktans än summan (undviks).
Spolarnas läge bör då fixeras och den nya induktansen mätas upp.
Förutsatte luftlindade spolar här.

Det gäller alltså att skaffa ett lite bättre instrument för att mäta upp vad det egentligen blir för induktans. Hur exakta är sådana instrument egentligen? Några erfarenheter?

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-12-03 15:02

"Du säger att värdena ändrades. Det bör de inte göra om drosseln är stabil mekaniskt, dvs om trådarna ligger tight."

det var svårt att få fina å tighta lindningar med avsticken

istället för att stacka kan man ju placera flera spolar med olikriktade axlar, men det tar ju mkt plats.

en foliespole borde vara idealet, hur är en sådan uppbyggd?
Bikinitider

Återgå till Teknikforum