Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Att uppleva att ha musikerna i knät har jag nog aldrig gjort någonsin. Men uttrycket används ju emellanåt, så jag inbillar mig att den upplevelsen förekommer. Om det då beror på upplevaren eller på anläggningen är en annan femma.
Att ljud (instrument) verkar befinna sig utanför högtalarna vette sjåen om jag heller nånsin har upplevt.

PerStromgren skrev:
Så här ser det ut från lyssningsplats, fast med ESL63/SW63 utbytt mot ESL989
Almen skrev:Strmbrg skrev:Att uppleva att ha musikerna i knät har jag nog aldrig gjort någonsin. Men uttrycket används ju emellanåt, så jag inbillar mig att den upplevelsen förekommer. Om det då beror på upplevaren eller på anläggningen är en annan femma.
Det beror på fonogrammet.Att ljud (instrument) verkar befinna sig utanför högtalarna vette sjåen om jag heller nånsin har upplevt.
Förekommer sällan på rent akustiskt inspelade fåmikrofonuppställningar i rum med naturlig akustik. Det måste man nog lattja med mer i studion, med fasförskjutna dubbleringar, QSound, eller (för att få något i knät) närmickat och torrt inspelat.
Almen skrev:Det beror på fonogrammet.Strmbrg skrev:Att uppleva att ha musikerna i knät har jag nog aldrig gjort någonsin. Men uttrycket används ju emellanåt, så jag inbillar mig att den upplevelsen förekommer. Om det då beror på upplevaren eller på anläggningen är en annan femma.Att ljud (instrument) verkar befinna sig utanför högtalarna vette sjåen om jag heller nånsin har upplevt.
Förekommer sällan på rent akustiskt inspelade fåmikrofonuppställningar i rum med naturlig akustik. Det måste man nog lattja med mer i studion, med fasförskjutna dubbleringar, QSound, eller (för att få något i knät) närmickat och torrt inspelat.
Strmbrg skrev:PerStromgren skrev:
Så här ser det ut från lyssningsplats, fast med ESL63/SW63 utbytt mot ESL989
Vad är det för c/c-mått mellan högisarna?
Nattlorden skrev:Rent ärligt så vet jag inte. Jag hör inte var högtalarna står längre som 'referens' till var ljudbilden ligger och jag tittar i princip aldrig på högtalarna när jag lyssnar (extra inte så i bion med draperier framför). Och lika ärligt - så länge det låter som musik så bryr jag mig inte heller.
Ber om ursäkt om svaret sabbar stämningen i tråden, men det kanske är relevant tyckande i en omröstning likfullt?
strmbrg skrev:Att ljud (instrument) verkar befinna sig utanför högtalarna vette sjåen om jag heller nånsin har upplevt.
Strmbrg skrev:Med min "set-up så upplever jag det som att musiken huvudsakligen befinner sig bortom högtalarna.
Jag vet inte om det är något i stil med vad väl Ingvar kallar för "Loge-perspektiv", men jag skulle kunna tänka mig att kalla det så.
Att uppleva att ha musikerna i knät har jag nog aldrig gjort någonsin. Men uttrycket används ju emellanåt, så jag inbillar mig att den upplevelsen förekommer. Om det då beror på upplevaren eller på anläggningen är en annan femma.
Att ljud (instrument) verkar befinna sig utanför högtalarna vette sjåen om jag heller nånsin har upplevt.
Hur upplever du att musiken "är placerad" i din "set-up"?
_Fredrik_ skrev:Tjena strmbrg!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster