Mastered By Barry Diament

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MultiMan

Re: Mastered By Barry Diament

Inläggav MultiMan » 2014-12-14 11:53

PekkaJohansson skrev:
MultiMan skrev:Ted Jensen verkar ju dessutom omtyckt här: http://forums.stevehoffman.tv/threads/t ... ad.350228/

Jag vill i all välmening inskjuta att man bör ta en hel del av omdömena på Hoffmans forum med några matskedar salt. Medvetenheten om masteringprocesseringens förödande effekter på musiken tycks där, som på många andra diskussionsfora, vara liten. Nästan varje masteringtekniker tycks ha sin egen fanclub oavsett vad hen har åsamkat originalproduktionen. Jag har förslösat en ganska tjock bunt hundralappar på skivor som har höjts till skyarna på sagda forum och som har visat sig vara usla.

Jag ber att få återkomma om Diament och Marley.

Med vänlig hälsning

Pekka

Förvisso, därför skrev jag även om mina egna minnen av Marley-skivorna. :) Jag kommer lyssna igenom de igen och ber att få återkomma.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-14 13:46

MultiMan skrev:Hmm, jag har alla Marley-CD från 2001 och vill minnas att jag tyckte de lät bra, men nu är det ett tag sedan jag lyssnade.

Skulle du kunna köra "Coming in from the cold" (från Uprising) i Masvis? Det vore intressant att se (eller höra) om det där skärande diskanteländet finns även på denna?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-12-14 14:41

RogerJoensson skrev:Skulle du kunna köra "Coming in from the cold" (från Uprising) i Masvis? Det vore intressant att se (eller höra) om det där skärande diskanteländet finns även på denna?

Jag lade ju upp 2001:an.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-14 16:19

Visst tusan... Minnet är kort men dåligt!
-Fick för mig att det var en annan version. :roll: Sorry.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-12-14 21:01

Dä' lugnt. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-12-16 22:24

RogerJoensson skrev:Barry Diament remaster 1994:
Bild

Ja, den där är identisk med den franska utgåva jag köpte i dag och som ska ha kommit 1992. Den är rimligtvis identisk också med den amerikanska förstautgåvan av Diaments master som kom 1990. Jag ska nu masvisa resten av skivan. Diament gjorde remaster på Marley-katalogen bara en gång och han gjorde arbetet på plats i Jamaica. Han skriver att han är övertygad om att han arbetade med originalbanden samt hävdar att han har gjort raka överföringar. Histogrammet ser lite oroande ut, men det är förstås inte omöjligt att diverse oljud faktiskt finns på banden. Jag gissar att man inte hade invändningsfri lyssning på Jamaica på 70-talet. Om "Legend" säger Diament att han hade tillgång till originalbanden trots att det handlade om en samling. Han såg dessutom till att få kompletta versioner av ett par låtar som hade kapats på tidigare utgåvor av samlingen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-12-16 23:59

Då har jag lyssnat på "Uprising" och "Legend" igen och med större uppmärksamhet än tidigare. Tittade därefter i MasVis. Det verkar inte bättre än att den där diskanthöjningen finns på alla spår. Ska prova igen någon dag då jag har tillfälle att spela obegränsat starkt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-12-17 00:55

Lyssnar nu på "Coming in from the cold" från Uprising 2001 på ett par XTZ99.26 (basfattiga och diskantrika jämfört med mina ordinarie Kef 104.2. Drivet av Luxman L560 och en gammal Pioneer PD-S901.

Kan spela upp till absolut max vad högtalarna och förstärkare mäktar med, ingen vasshet öht. Måste vara väldigt utrustningsberoende. Har lyssnat på dessa 2001-skivor i andra sammanhang när jag tänker efter och aldrig upplevt de som vassa. Låter väldefinierat och bra utan att bli övertydligt.

Iofs har jag nog lyssnat mest på Rastaman Vibration och Exodus.

Edit: Fantastisk musik.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-17 02:26

Du kanske har bränt diskanterna en aning? Eller så störs du inte av vass diskant?
Jag kapade typ 10dB vi 8-9KHz för att få det något så när vettigt... Masvisgrafen visade sig dessutom visa väl det jag gnäller över. Lite imponerande faktiskt.

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-12-17 02:29

RogerJoensson skrev:Du kanske har bränt diskanterna en aning? Eller så störs du inte av vass diskant?
Jag kapade typ 10dB vi 8-9KHz för att få det något så när vettigt... Masvisgrafen visade sig dessutom visa väl det jag gnäller över. Lite imponerande faktiskt.

Vad spelar du på?

Nej, jag har inte bränt några diskanter och det finns massor av andra skivor som skär i öronen, men inte dessa Marley-plattor.

Jag är normalt sett väldigt känslig för vass och spretig diskant, men hur jag än spelar får jag inte fram det hos 2001-skivorna. Märkligt och jag är nyfiken vad som kan göra det. Troligast är väl anläggningens beskaffenhet. Jag har alltid valt saker utifrån så lite vasst ljud som möjligt men ändå högupplöst. Därför betalade jag så mycket för L-560 på sin tid. Den sopade mattan med det mesta när det gällde att vara högupplöst och luftigt ljud utan att låta vass.
Senast redigerad av MultiMan 2014-12-17 02:34, redigerad totalt 1 gång.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-17 02:32

PekkaJohansson skrev:Diament gjorde remaster på Marley-katalogen bara en gång och han gjorde arbetet på plats i Jamaica. Han skriver att han är övertygad om att han arbetade med originalbanden samt hävdar att han har gjort raka överföringar.

Ok. I så fall ska han ha en eloge för att inte ha mekat med inspelningarna. Då är jag glad att ändå ha en rak överföring att "arbeta" med. Jag tycker att jag fått "Coming in from the cold" att låta rätt mycket bättre nu.
Undrar hur högtalarna i studion lät där den ursprungliga mixningen gjordes.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-17 02:41

Vad spelar du på?

Jag har provat på 4 olika typer av anläggningar. B la i en lokal studio med rätt ok lyssning. I div hörlurar osv. Det speciella avtrycket hörs väl i alla anläggningarna och särskilt "Coming in from the cold" skiljer sig rätt ordentlig från det mesta jag brukar lyssna på. Överföringarna från de tidigare plattorna (på samlingen Legend) låter inte alls lika vasst.
Nej, jag har inte bränt några diskanter och det finns massor av andra skivor som skär i öronen, men inte dessa Marley-plattor.

Bra för dig. :)
Senast redigerad av RogerJoensson 2014-12-17 02:44, redigerad totalt 2 gånger.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-17 02:42

Tyvärr har jag inte längre vinylen, visade det sig. Fodralet var tomt. Kanske har någon stoppat innerfodralet i fel ytterfodral, eller något. Det vore kul att höra vinylversionen och få veta hur den låter. Jag kan inte komma ihåg att det lät så här. Kanske har vinylmastringen tagit hand om vassheten... Någon som har vinylen och vill göra en kort ripp?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-17 02:48

MultiMan skrev:Jag är normalt sett väldigt känslig för vass och spretig diskant, men hur jag än spelar får jag inte fram det hos 2001-skivorna. Märkligt och jag är nyfiken vad som kan göra det. Troligast är väl anläggningens beskaffenhet. Jag har alltid valt saker utifrån så lite vasst ljud som möjligt men ändå högupplöst. Därför betalade jag så mycket för L-560 på sin tid. Den sopade mattan med det mesta när det gällde att vara högupplöst och luftigt ljud utan att låta vass.

Men 2001:an är väl samma som ligger på iTunes? Den låter ju ännu värre! Den är ju dessutom dynamikslaktad/fulklippt i topparna! Är du verkligen säker på att det är 2001:an?

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-12-17 02:56

RogerJoensson skrev:
MultiMan skrev:Jag är normalt sett väldigt känslig för vass och spretig diskant, men hur jag än spelar får jag inte fram det hos 2001-skivorna. Märkligt och jag är nyfiken vad som kan göra det. Troligast är väl anläggningens beskaffenhet. Jag har alltid valt saker utifrån så lite vasst ljud som möjligt men ändå högupplöst. Därför betalade jag så mycket för L-560 på sin tid. Den sopade mattan med det mesta när det gällde att vara högupplöst och luftigt ljud utan att låta vass.

Men 2001:an är väl samma som ligger på iTunes? Den låter ju ännu värre! Den är ju dessutom dynamikslaktad/fulklippt i topparna! Är du verkligen säker på att det är 2001:an?
Bilagor
WP_20141217_01_53_54_Pro.gif
WP_20141217_01_53_54_Pro.gif (159.89 KiB) Visad 3868 gånger

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-17 03:02

Kanske menar du inte samma sak som jag med "diskant"?
Det är främst highhat/cymbaler som sticker som knivar i öronen, som jag pratar om. Vässningen syns även tydligt i graferna, tidigare i tråden.

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-12-17 03:06

RogerJoensson skrev:Kanske menar du inte samma sak som jag med "diskant"?
Det är främst highhat/cymbaler som sticker som knivar i öronen, som jag pratar om. Vässningen syns även tydligt i graferna, tidigare i tråden.

Detta låter kanske otroligt, men jag satt faktiskt och lyssnade speciellt på cymbaler med tanken att "wow, dessa låter väldigt bra och naturliga för att vara CD". Annars är vinyl nummer ett för cymbaler jämfört med vanlig CD. Inte alls vassa alltså. Mycket skumt att vi uppfattar skivan så olika! 8O

Det kanske är Legato Link som fixar biffen? :lol:

Edit: Och anledningen till extra cymballyssnande är banddiskanten i 99.26, som har en lätthet i övre registret som mina gamla silkesdomer saknar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-12-17 10:06

MultiMan skrev:
RogerJoensson skrev:Kanske menar du inte samma sak som jag med "diskant"?

Detta låter kanske otroligt, men jag satt faktiskt och lyssnade speciellt på cymbaler med tanken att "wow, dessa låter väldigt bra och naturliga för att vara CD". Annars är vinyl nummer ett för cymbaler jämfört med vanlig CD. Inte alls vassa alltså. Mycket skumt att vi uppfattar skivan så olika! 8O

Men jag misstänker att du har något märkligt i din lyssning, för med en någorlunda rak överföring är 2001:an jämförelsevis närmast olyssningsbar på högre volymer. Är det en enda utgåva man absolut inte skall ha är det 2001:an!

Och även om det räcker med att lyssna för att inse problematiken så vill jag ändå åter lägga upp MasVis-analysen. Notera frekvenskurvan, som först höjs vid ca 600 Hz med nästan 10 dB. Sedan en puckel vid 3-4 kHz, en vid 9-10 kHz och ytterligare en vid ca 17-18 kHz. Till det kommer den övertonsskapande toppklippningen.
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-12-17 11:07

Kort kommentar efter morgonens lyssning till "Coming in from the cold" och "Could you be loved" från min utgåva från 1992. Det är absolut diskanthöjningen som avgör hur starkt man kan spela - och det är inte jättestarkt. Jag provade kortvarigt men skruvade ganska snabbt ned igen. Det finns också en del orenheter i presensområdet men nog verkar produktionen sammantaget vara mindre processerad än mycket annat som ges ut. Frågan är fortfarande om diskantfelet finns i originalproduktionen eller om Diament trots försäkringarna om motsatsen har lagt dit det. Jag har nu beställt vad jag tror är en tidigare utgåva av "Uprising". Ska också försöka hinna utvärdera ytterligare några av Diaments Marley-plattor.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2014-12-17 11:24, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-17 11:22

Jag har två versioner av Uprising, en som jag kallar för "Original" fast det kan vara vad som helst. Men det är den jag hade hemma tidigare. Och så Barry's version, jämförelsevis ser det ut så här:

Bild

5,4 dB skillnad i crest!
Den detaljerade analysen av Barry's mix ser ut så här:

Bild

Ska jämföra de båda senare i "stereon", det är ju trots allt lyssningen som avgör. Men i datorhögtalarna är Barry's version absolut bäst även om diskanten låter lite märkligt hissad.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-12-17 11:44

Jag kan bara konstatera att Masvis ser hemsk ut men skivan låter bra i mina öron, på min anläggning. Som jag skrev innan, "analogt" i en positiv bemärkelse, dvs detaljerat utan att vara jobbigt.

Kan det låta bättre? Högst troligen, masvis talar sitt tydliga språk med komprimeringen, men jag har aldrig känt behovet att leta vidare från denna versionen. Dyker jag på andra masteringar kommer jag köpa till rätt pris, men inte leta aktivt. Jag har så fruktansvärt många andra skivor i kön före. :)

Edit: Kan också lägga till att jag inte hade några Marley på vinyl vad jag kan minnas, så jag har inga sådana referenser. När jag lyckats sluta köpa upp hela månadspengen på skivor och beställt en ny DAC (troligen Cambridge dacmagic plus) så kanske det kommer låta katastrof. PD-S901 låter defintivt åt det mjuka hållet, så pass så att mindre definierade skivor kan tappa glansen. Hela jakten som ledde fram till 901 var att få ett så vinyllikt ljud som möjligt och den jag hade före, en betydligt dyrare Onkyo, var väldigt detaljerad men olyssningsbar på många skivor.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-17 12:05

Bill50x skrev:Jag har två versioner av Uprising, en som jag kallar för "Original" fast det kan vara vad som helst. Men det är den jag hade hemma tidigare. Och så Barry's version, jämförelsevis ser det ut så här:

Det verkar samma två som det visats grafer på tidigare i tråden. Det finns en tidigare Diament mastring från 1990 (eller var det 1991) också. Det kanske är den Pekka pratar om. Jag letade efter ännu tidigare, men det verkar inte finnas(?).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-12-17 12:05

Bill50x skrev:...en som jag kallar för "Original" fast det kan vara vad som helst. Men det är den jag hade hemma tidigare.

Det är gissningsvis 2001:an, det där.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-17 12:06

MultiMan skrev:Jag kan bara konstatera att Masvis ser hemsk ut men skivan låter bra i mina öron, på min anläggning. Som jag skrev innan, "analogt" i en positiv bemärkelse, dvs detaljerat utan att vara jobbigt.

Det är inte så att du sitter och lyssnar med öronen en bit högre eller lägre än högtalarna?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-17 12:09

MultiMan skrev:PD-S901 låter definitivt åt det mjuka hållet, så pass så att mindre definierade skivor kan tappa glansen. Hela jakten som ledde fram till 901 var att få ett så vinyllikt ljud som möjligt och den jag hade före, en betydligt dyrare Onkyo, var väldigt detaljerad men olyssningsbar på många skivor.

PD-S901 låter alldeles utmärkt och i mitt tycke bättre än den här på forumet så omhuldade 668:an. 901 må låta mjukt men detaljerna finns där och kastas inte i ansiktet.

/ B

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-12-17 12:37

RogerJoensson skrev:
MultiMan skrev:Jag kan bara konstatera att Masvis ser hemsk ut men skivan låter bra i mina öron, på min anläggning. Som jag skrev innan, "analogt" i en positiv bemärkelse, dvs detaljerat utan att vara jobbigt.

Det är inte så att du sitter och lyssnar med öronen en bit högre eller lägre än högtalarna?

Jag har en rätt lång historia att lyssna på anläggningar även om det fick ligga på is tills för några år sedan av olika anledningar. Alltså är det sådant som jag alltid kollar upp vid positionering av högtalare. Just 99.26 tappar en hel del både i nivå och rumslig närvaro om man är för högt eller lågt, så när jag lyssnar sätter jag huvudet på rätt ställe. Men tack för att ni kommer med tips på varför jag tycker en skiva som borde låta illa, låter bra hos mig. :D

Ingen har sagt något mer om L-560, kanske därför att förstärkare rätt ofta inte sägs spela så stor roll. Jag lyssnade nog igenom minst 50 olika förstärkare i olika prisnivåer innan valet föll på L-560 och det var inte för att den var billig (not!). Den vann på i princip alla parametrar utom ren råstyrka men kan spela nog så högt ändå. I mina öron var skillnaderna stora mellan vissa modeller, i paritet som mellan olika CD-spelare. Och den låter, för att tjata, väldigt analogt. ;)

Edit: Och för alla Carlsson-fans. Det som fällde avgörandet var lyssning på ett par OA-52. L-560 skapade större panorama med de högtalarna än med någon annan förstärkare jag testade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-17 12:41

Är det denna L-560 du menar?

Bild

/ B

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-12-17 12:43

Bill50x skrev:Är det denna L-560 du menar?

Bild

/ B

Exakt! :)

MC-steget är också alldeles oerhört bra och brussvagt, unikt för just den modellen av integrerade förstärkare som Luxman hade vid den tiden. Tyvärr har jag ju inga svarta lack längre och kan därför inte njuta av den biten, men det var en faktor som bidrog till inköpet också.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2014-12-17 13:31

Vet någon skivnumrena på Diament utgåvorna för Marleyskivorna? Jag har letat men hittar inte.. dessa borde gå att beställa som totalt verk någonstans..

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-12-17 14:05

Den tidigaste CD-utgåvan: http://www.discogs.com/Bob-Marley-The-Wailers-Uprising/release/2633018

Label #: Tuff Gong ‎– 422-846 211-2
Bar code: 042284621120

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum