Använder du tonkontroller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har din anläggning tonkontroller?

Omröstningen slutade 2005-11-30 21:52

Ja, men jag använder dem inte.
30
29%
Ja, och jag använder dem.
23
22%
Nej, jag behöver inga.
37
35%
Nej, men jag skulle vilja ha.
9
9%
Något annat. (Falköping?)
6
6%

Antal röster : 105

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-11-30 12:05

Jag har tidigare haft flera förstärkare med tonkontroller, men jag tycker inte jag har haft nån nytta av dem, de reglerar för grovt.

T ex den NAD jag hade tidigare hade en baskontroll som grep in rätt långt ner. Dessutom fanns en bass-boost och ett infrafilter, samt en loudnesskontroll förståss. Hur jag än vred och vände och tryckte på knapparna lät det aldrig bra.

Nuvarande Naim har varken tonkontroller eller loudnesskontroll och jag har egentligen aldrig saknat dem. Högtalarna (Neat) har hyfsat rak frekvenskurva utan överdriven betoning av det övre basregistret som är så vanlig annars och låter väldigt öppet och fint. En avslöjande anläggning. Man hör verkligen när det är dåliga inspelningar. Men om musiken är bra brukar den kunna leta sig fram ändå.

Jag har några gamla klassiska LP-skivor med väldigt svag diskantåtergivning. Förr brukade jag dra upp diskanten lite när jag lyssnade på dem. Annars hördes fiolerna knappast, inte deras övertoner i alla fall. Nu med nuvarande anläggning låter samma skivor väldigt bra, lustigt nog, trots avsaknad av justeringsmöjlighet. De låter lite mörkare, men allt går fram, och det är inte värre än vad man kan uppleva i en konsertlokal med lite mörkare klang.

På landet däremot har vi en gammal Tandbergförstärkare och där drar vi faktiskt ner basen lite eftersom högtalarna är lite väl diskobetonade (gamla Philips trevägare, typiska pojkrumshögtalare) och det blir väldigt bumpigt annars. Nån djupbas finns ändå inte så den påverkas inte av basreduceringen. Så där har vi trots allt lite nytta av att det finns en baskontroll på förstärkaren. Resultatet blir fullt acceptabelt för sommarstugebruk.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-11-30 12:16

Men Callisto, det är ingen som har något emot att du har åsikter, det är att du säger att någon annan tycker något som inte stämmer som är så märkligt. Du har ju blivit korrigerad av personen ifråga, som har sagt att han tycker inte det du säger att han tycker!

Hur kan du då framhärda?

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-30 12:32

Almen skrev:Men Callisto, det är ingen som har något emot att du har åsikter, det är att du säger att någon annan tycker något som inte stämmer som är så märkligt. Du har ju blivit korrigerad av personen ifråga, som har sagt att han tycker inte det du säger att han tycker!

Hur kan du då framhärda?

Har jag inte sagt!
Det har hela tiden varit mina åsikter och vad jag tycker!
Visa ett exempel där jag säger "vad någon annan tycker" som inte finns stöd för.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-30 12:42

Min uppfattning:
Tonkontroller kan vara bra att ha i de fall en inspelning är mindre bra, men då man ändå vill kunna lyssna på den eventuellt trevliga musiken.

Vore alla inspelningar perfekta behövdes givetvis inte tonkontroller, åtminstone inte i vanlig mening.

Dock:

- Normala tonkontroller till stereoapparater är sällan användbara för att kompensera fel i inspelningar. Mitt försteg saknar tonkontroller och jag saknar dem inte.

- Med tonkontroll kan man kanske även mena någon annan facilitet i anläggningen, t ex reglage på högtalare för anpassning av klangen till det befintliga rummet, eller reglage på t ex aktiva delningsfilter på basmoduler för att ändra avrullningen etc. Dessa är givetvis användbara om de är rätt utförda.

Hade förresten inte Quad en okonventionell kontroll en gång i tiden, som tiltade hela frekvensgången?

/J.
Senast redigerad av jonasp 2005-11-30 14:03, redigerad totalt 1 gång.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-30 12:45

subjektivisten skrev:Okej, om jag fattat detta rätt så:
Kan inte jag lyssna på mina skivor men min rörförstärkare för då färgar jag ljudet, och det är inte hifi, fast jag tycker det låter bättre så.

Men ni som svär på att man icke ska färga något, utan man skall såklart lyssna på exakt vad som finns på skivan, kan om ni vill färga ljudet med tonkontroller, fast fortfarande påstå att man inte ska färga ljudet och mitt sätt är felaktigt ur hifi synvinkel!

Ja, ordet konsekvent är inget som jag skulle kalla det för iaf 8)

Skillnaden är, tycker jag, att tonkontrollen är en variabel färgning, som man kan använda om man vill, eller om det behövs.

Har man en färgande* rörförstärkare har man ju tonkontrollen inkopplad hela tiden, något som enligt mig inte är önskvärt.

Håll med om att detta vare sig är inkonsekvent eller motsägelsefullt!

mvh
Jonas

*) därmed inte sagt att alla rörförstärkare måste vara färgande!

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-11-30 12:50

Callisto skrev:Klargörande: Hur många gånger måste jag säga att det är MITT TYCKANDE och inte vad andra tycker, ingen annans, är det så svårt att förstå för vissa 8O .

Så om du tycker att jag tycker att träden är röda trots att jag säger att de är gröna och du går ut och säger att Jax tycker träden är röda, inser du inte hur absurt det är?

Det är precis vad som hänt i denna tråden.

Sorry för OT.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-30 13:29

Tråden kommer fortsätta vara OT om OT-inlägg kommenteras. Som ni alla vet (eftersom ni är veteraner inom detta område) så kommer inte ert gnällande sinsemellan att lösas. Så det är helt OK att sluta precis nu. Jag lovar att inte sura om så händer. Jag förväntar mig detsamma från er alla.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-30 14:06

Bild

Det är den här manicken jag tänker på, tillhörande Quad 66. Visst har den tiltande tonkontroll? Eller är jag ute och cyklar?

/J.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-30 17:03

Callisto skrev:
Almen skrev:Men Callisto, det är ingen som har något emot att du har åsikter, det är att du säger att någon annan tycker något som inte stämmer som är så märkligt. Du har ju blivit korrigerad av personen ifråga, som har sagt att han tycker inte det du säger att han tycker!

Hur kan du då framhärda?

Har jag inte sagt!
Det har hela tiden varit mina åsikter och vad jag tycker!
Visa ett exempel där jag säger "vad någon annan tycker" som inte finns stöd för.

Det finns ju väldigt många, men om vi bara tittar på några få ur den här tråden så har vi exempelvis dessa övertramp:

Callisto skrev:Varför lägger du då så stor vikt vid F/E lyssning om du oftast alltid måste färga ljudet pga dåliga inspelningar.

Vem, mer än du, påstår att jag "oftast alltid måste färga ljudet pga dåliga inspelningar".

Du påstår att jag oftast alltid måste färga... definitivt inte jag!

Tvärtom har jag skrivit att jag nästan aldrig känner behov av att färga ljudet, jag har till och med berättat att de gånger det kunde behövas så är jag för lat för att göra det. :wink:

Skulle dock inte ha något emot möjligheten. Tycker att möjligheter är bra :P , inklusive möjligheten att återge fonogrammen ofärgade. :wink:

Den som inte vill ha den möjligheten är i sin fulla rätt - alla gör som de vill!

Callisto skrev:Vrida på en tonkontroll som färgar över ett stort område kan du knappast komma och säga att det blir bättre.

Det har jag aldrig varken tyckt eller sagt. Tonkontroller skall naturligtvis vara goda om de skall gå att använda. Du borde läsa alla gamla artiklar i MoLt. Jag har upprepade gånger anmärkt på att normala tonkontroller inte är optimala för att korrigera de lite vanligare förekommande felen på en del av marknadens inspelningar.

Du om någon har ALLTID hävdat att målet är att återge fonogrammet så opåverkat som möjligt.

Nej, det har jag aldrig hävdat. Det du skriver är en ren lögn. Vad målet är bestämmer var och en själv.

Målet med HiFi kan ju inte rimligtvis vara något annat än att ha trevligt med musik där hemma. Och igen - vad det betyder bestämmer var och en själv.

Jag gör min bedömning utifrån det jag läst om dina uttalanden om "tonkontroller", samt att man ska återge fonogrammet så likt orginalinspelningen som möjligt.

Jag har aldrig sagt att man SKALL återge fonogrammet så likt originalinspelningen som möjligt.

Att lyssna på musik hemma är en hobby/nöjesverksamhet, och att beslå en sådan med måsten är ju rent absurt!

Man återger förstås sina skivor precis som man vill (om man kan). Om man har en väldigt lite färgande anläggning och dessutom tonkontroller (eller eventuellt andra processorer) så har man mer att välja på! Att sedan jag personligen sällan eller aldrig använder tonkontroller är en sak för sig. Jag tycker frihetsprincipen gäller även där: Den som vill använda tonkontroller bör få göra det utan att bli kritiserad för det. Jag kanske är en av dem imorgon, vem vet? :wink:

Callisto skrev:Nej Ingvar, jag har rätt att tolka som jag själv vill. Får man inte det så är man inne på dina extrema liknelser, typ nazism.

Vad är det du säger? Att jag är Nazist??? :wink:
(Observera att du skrev detta innan jag frågade (inte påstod) om du var nazist, efter att du hävdat att du har rätt att tolka vad andra tycker.)

Ingvar du har verkligen problem!

Ja, just nu har jag det. Det heter Callisto. :wink:

Han sprider lögner om vad jag vill, vad jag tycker och vad jag har sagt. Det är ett problem. Undrar hur jag skall få honom att sluta... :wink:

Du är inte lite fräck du, att bara fråga någon annan om han är nazist och inte bli tillsagd utav moderatorerna är ofattbart .

Är det bättre att antyda/beskylla någon för att vara Nazist (som du gjorde (tidigare i tråden)?

Och det gjorde du bara för att jag hävdade min rätt att själv redogöra för vad jag tycker, och sålunda bad dig sluta sprida lögner om det.

Tycker du att du borde ha blivit tillsagd av moderatorerna?

Callisto skrev:HUR JAG UPPFATTAR DIG ÄR VÄL MIN ENSAK, JAG SKRIVER INTE ATT DU TYCKER SI ELLER SÅ UTAN ATT DET ÄR HUR JAG UPPFATTAR DET HELA.

Nej, du påstod att jag hävdat, sagt och tyckt saker som jag aldrig hävdat, sagt eller tyckt. Det är ju vad du skrivit i flera av dina inlägg!

Callisto skrev:Din låga nivå kommer jag aldrig att sjunka till, du har gjort bort dig totalt i mina ögon med dina senaste uttalanden.

Om du bara slutar antyda att folk är Nazister (innan jag frågade dig om du var det) och dessutom upphör med att påstå att andra än du själv tycker eller hävdar eller har det ena eller andra som mål (av dig uppdiktat eller missförstått) så blir det nog bra.

Ok?

Isåfall: Pease Brother! :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-11-30 17:51

jonasp skrev:
Det är den här manicken jag tänker på, tillhörande Quad 66. Visst har den tiltande tonkontroll? Eller är jag ute och cyklar?

/J.

Nej, du är inte ute och cyklar, QUAD använder (fortfarande!) en tonkontroll som de kallar "tilt" eller tonbalanskontroll som lyfter hela övre regsitret rätt "plant" samtidgt som det sänker hela nedre registret plant, respektive vice versa.

Jag har vant mig vid detta (i min 66) och tycker det fungerar rätt bra.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-30 17:58

Ok!

Kul! Tycker du att det är bättre än vanliga tonkontroller, det vill säga, har man någon nytta av det?

Hade gärna haft en "hårdhetsborttagareknapp" att trycka på i min anläggning, eller en ratt. För vissa skivor då alltså. En tiltfunktion har jag aldrig provat, så det vet jag inte om man vill ha egentligen.

Däremot känner jag aldrig ett behov av att justera basnivån, även om den varierar våldsamt mellan vissa skivor. Inbillar mig att basmodulerna är lite högt inställda, dvs att på korrekt inspelade skivor blir nivån lite hög, men det är svårt att veta (utan att mäta). Har dock hittat ett medelläge som fungerar förvånansvärt bra till det mesta.

/J.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-30 18:33

Jag förstår inte vad exakt som gjorde att följande inlägg totalignorerades?

Vee-Eight skrev:Tråden kommer fortsätta vara OT om OT-inlägg kommenteras. Som ni alla vet (eftersom ni är veteraner inom detta område) så kommer inte ert gnällande sinsemellan att lösas. Så det är helt OK att sluta precis nu. Jag lovar att inte sura om så händer. Jag förväntar mig detsamma från er alla.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-11-30 18:38

jonasp skrev:Skillnaden är, tycker jag, att tonkontrollen är en variabel färgning, som man kan använda om man vill, eller om det behövs.

Har man en färgande* rörförstärkare har man ju tonkontrollen inkopplad hela tiden, något som enligt mig inte är önskvärt.

Nja, saken är att jag kanske tycker att alla skivor saknar en viss sak och därmed funkar det att den "färgningen" är hela tiden.
Eller är det en tidsram man måste hålla sig inom om man ska kalla sig för någon som vill ha ofärgat? Om man färgar 5% av sina skivor så är man ett gränsfall och bör söka hjälp eller? 8)

Som sagt, anser man att man ska icke ska färga och ska lyssna på skivan såsom den är så låter det konstigt att färga det när det passar en själv.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-11-30 18:40

Har inga tonkontroller. Just nu kan jag inte ens ställa nivån till basarna, byggde filtret med lagom gain bara.

I övrigt håller jag med Vee-Eight. 8)
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-30 18:59

subjektivisten skrev:
Nja, saken är att jag kanske tycker att alla skivor saknar en viss sak och därmed funkar det att den "färgningen" är hela tiden.
Eller är det en tidsram man måste hålla sig inom om man ska kalla sig för någon som vill ha ofärgat? Om man färgar 5% av sina skivor så är man ett gränsfall och bör söka hjälp eller? 8)

Håller (säkerligen inte helt oväntat) inte med. På en bra inspelning behövs inte tonkontroller av korrigerande art, de tillför inget - det blir bara annorlunda, inte bättre eller sämre.

Hehe, du är säkert över 5% förresten, sök hjälp omedelbart! :wink:

subjektivisten skrev:Som sagt, anser man att man ska icke ska färga och ska lyssna på skivan såsom den är så låter det konstigt att färga det när det passar en själv.

Tja, det är väl inte så konstigt? Det är ju ursprungstrohet som eftersträvas, är färgningarna (på inspelningen) av sådan art att de orsakar lyssningströtthet är det väl klart att man vill göra något åt det (om man kan, inte självklart)?

Är inspelningen icke tröttande gör man naturligtvis inget.

Jag anser inte att "man ska icke färga", jag vill däremot ha en så ursprungstrogen anläggning som möjligt. Men det betyder inte att jag inte skulle vilja kunna lyssna på mina mindre bra inspelningar bara för det.

Klart som korvspad.

/J.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-30 19:02

jonasp skrev:... är färgningarna (på inspelningen) av sådan art att de orsakar lyssningströtthet är det väl klart att man vill göra något åt det (om man kan, inte självklart)?

Bara att slänga ut dem i bilen, ju! :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-11-30 19:15

Vee-Eight skrev:Jag förstår inte vad exakt som gjorde att följande inlägg totalignorerades?

Vee-Eight skrev:Tråden kommer fortsätta vara OT om OT-inlägg kommenteras. Som ni alla vet (eftersom ni är veteraner inom detta område) så kommer inte ert gnällande sinsemellan att lösas. Så det är helt OK att sluta precis nu. Jag lovar att inte sura om så händer. Jag förväntar mig detsamma från er alla.

Förmodar att det beror på att det var OT. *duckar*

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-30 22:45

En sak som jag är lite nyfiken på när det gäller tonkontroller, mer än om huruvida folk använder eller inte använder den, är vad folk tycker om den, alltså vilka erfarenheter de (ni) har av den.

Quads tonblanskontroll (som egentligen uppfanns av Stig Carlsson) har det ju nämnts en del om.

Även jag tycker den har lite förtjänster, även om jag nog inte tycker det är givet att man, när och om man skulle vilja tonkontrollera något, tycker det är självklart att det alltid behövs en diskanthöjning när man behöver en bassänkning, och vice versa. Jag tycker nog det finns andra sätt att utforma tonkontroller som är flexiblare.

Den jag tänker på är i det här fallet Noolom-kontrollen, om någon känner till vad det är och har några erfarenheter av den vill säga.

Är det någon som har det?

Vh, iö

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-30 22:49

Jag känner till NågraOrdOmLjustOchMörkt - men jag har aldrig använt en sådan manick.

En observation jag däremot har gjort är att när musik låter skramligt tror de flesta att det är diskanten som är dum, och drar ner diskantkontrollen när en sådan finns - bara för att upptäcka att det låter instängt och skramligt samtidigt!

Hade alltså varit grymt intresserad av en sådan apparajt att stoppa in i tejpslingan. Kan löda ihop den själv om så krävs men pallar ingalunda att konstruera en.

/J.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-30 22:51

Har ingen erfarenhet av Noolom, men är nyfiken å exakt vad den gör. :)

Har försökt rädda några fonogram genom att i datorn justera klang. I datorn kan man ju i princip göra vad som helst med klangen - mycket mer än med alla tonkontroller jag sett.
Tyvärr har de fonogram jag lekt med haft för sunkig bas när basen varit för svag, vilket inneburit att en bashöjning bara fått till följd att en bumlig och oartikulerad bas lyfts fram. Oftast är det svår kompression och distorsion jag irriterar mig på och inte inadekvat klangbalans.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-30 22:53

JonasP:
Ja, en diskantkontroll är (för det mesta) inte rätt sak att använda när det låter "illa i diskanten".

Den kan man snarare använda för att göra minimala justeringar av diskantnivån, vilket för det mesta (tycker jag) är ganska ointressanta justeringar att göra, så ointressant att jag inte orkar anstränga mig. Det är väl delvis därför jag aldrig använder tonkontroll.

Det är, som du säger, just dessa behov som Noolom adresserar.

Morello:
Håller helt med.

Det är solklart att, i de fall som producenter och ljudtekniker haft dålig monotorlyssning och därför misslyckats med att lägga en vettig basnivå, är försök att baslyfta i efterhand, med misslyckat resolutat legio. :(

Men: Detta gäller inte samtliga fall - det finns ju uppmuntrande undantag. :)

Men för det mesta ja, det är mest oartikulerat buller man får fram. :(

Man kanske kan sammanfatta det hela med att konstatera att de producenter/tekniker som inte har tillräcklig koll (ibland varken med avseende på kunskap eller monitorlyssning) för att åstadkomma vettig klangbalans, sällan har koll på dynamiken och artikulationen heller.

Det kan nämnas att värsta sortens tonkontroller, om man inte vill destruera artikulationen, är grafisk eq, som ju faktiskt inte kan användas utan att dess intrinsiska resonatorer aktiveras. :?

Har man problem med rummet snarare än inspelningarna kan dock intelligent bruk av en parametrisk eq (av högklassig sort), i varje fall under 200 Hz, och i varje fall i vissa fall, vara förhöjande för återgivningskvaliteten.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-11-30 23:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-30 22:58

Man kanske borde bygga Noolom-filter och sälja hutlöst dyrt. IÖ får naturligtvis royality för själva överföringsfunktionen. :) :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-30 23:43

Jag håller faktiskt på med en liten apparat (som dock kommer att kunna mycket annat än Noolom också).

Det är därför jag frågade om vilka erfarenheter de som hört den har.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-30 23:47

Dra på trissor :) Låter spännande.

Uppskattar för övrigt den balanserade inställningen till parametrisk rums-EQ. 8) Ibland när man läser här på forat får man känslan av att en Behringer är patentlösningen på alla rumsproblem, trots att det är en läskig digital låda. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-30 23:51

Självklart är det alltid mycket bättre att åtgärda problem med rummet på riktigt, alltså akustiskt, än att försöka kompensera dem med eq.

Vh, iö

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-30 23:54

Tja,

en parametrisk EQ efter det aktiva delningsfiltret som bara verkar på basmodulerna kan väl vara en bra idé! Annars är jag kanske inte så pigg på en sådan mojäng.

Kan meddela att jag är mycket intresserad av en NOOFFFF* eller vad apparaten nu kan komma att heta.

*) Några ord om fonograms frekvent förekommande felaktigheter.

/Jonas

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-12-01 00:35

Använder tonkontroller i omvänd proportion till anläggningens kvalitet. (Under förutsättning att de är av den vanliga typen, vilket de så gott som alltid är.)

I bilen har jag använt dem till att få ljudet ändrat från klassificering "irriterande" till "njutbart".
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-12-01 03:05

jonasp skrev:Tja, det är väl inte så konstigt? Det är ju ursprungstrohet som eftersträvas, är färgningarna (på inspelningen) av sådan art att de orsakar lyssningströtthet är det väl klart att man vill göra något åt det (om man kan, inte självklart)?

Är inspelningen icke tröttande gör man naturligtvis inget.

Jag anser inte att "man ska icke färga", jag vill däremot ha en så ursprungstrogen anläggning som möjligt. Men det betyder inte att jag inte skulle vilja kunna lyssna på mina mindre bra inspelningar bara för det.

Klart som korvspad.

/J.

Som sagt, jag har redan sagt det jag vill ha sagt innan. Jag tycker det är inkonsekvent att snacka om folk som "färgar" sina anläggningar som något dom gör fel när man själv kan göra det när det passar. Finns inget mer att tilllägga. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-12-01 05:58

Om man har uttalade resonanser eller låg "överstyrningsreserv" någonstans i den totala återgivningen så brukar användandet av tonkontroller låta extra illa eftersom någon del av ett register "slår i taket" direkt om man vrider på. Skulle aldrig orka justera tonkontroller som inte går att fjärrstyra då olika låtar på en CD kan låta helt olika.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-12-01 08:44

subjektivisten skrev:Som sagt, jag har redan sagt det jag vill ha sagt innan. Jag tycker det är inkonsekvent att snacka om folk som "färgar" sina anläggningar som något dom gör fel när man själv kan göra det när det passar. Finns inget mer att tilllägga. 8)

Jag påstår inte att det är fel att ha en färgande anläggning! Visst gör var och en som de själva vill! Talar bara om min egen inställning, som jag inte gärna pådyvlar andra. Valfriheten gäller således både mig själv och alla andra. Kan inte se att detta är inkonsekvent!

mvh
Jonas

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi