Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Men Callisto, det är ingen som har något emot att du har åsikter, det är att du säger att någon annan tycker något som inte stämmer som är så märkligt. Du har ju blivit korrigerad av personen ifråga, som har sagt att han tycker inte det du säger att han tycker!
Hur kan du då framhärda?
subjektivisten skrev:Okej, om jag fattat detta rätt så:
Kan inte jag lyssna på mina skivor men min rörförstärkare för då färgar jag ljudet, och det är inte hifi, fast jag tycker det låter bättre så.
Men ni som svär på att man icke ska färga något, utan man skall såklart lyssna på exakt vad som finns på skivan, kan om ni vill färga ljudet med tonkontroller, fast fortfarande påstå att man inte ska färga ljudet och mitt sätt är felaktigt ur hifi synvinkel!
Ja, ordet konsekvent är inget som jag skulle kalla det för iaf
Callisto skrev:Klargörande: Hur många gånger måste jag säga att det är MITT TYCKANDE och inte vad andra tycker, ingen annans, är det så svårt att förstå för vissa.
Callisto skrev:Almen skrev:Men Callisto, det är ingen som har något emot att du har åsikter, det är att du säger att någon annan tycker något som inte stämmer som är så märkligt. Du har ju blivit korrigerad av personen ifråga, som har sagt att han tycker inte det du säger att han tycker!
Hur kan du då framhärda?
Har jag inte sagt!
Det har hela tiden varit mina åsikter och vad jag tycker!
Visa ett exempel där jag säger "vad någon annan tycker" som inte finns stöd för.
Callisto skrev:Varför lägger du då så stor vikt vid F/E lyssning om du oftast alltid måste färga ljudet pga dåliga inspelningar.
Callisto skrev:Vrida på en tonkontroll som färgar över ett stort område kan du knappast komma och säga att det blir bättre.
Du om någon har ALLTID hävdat att målet är att återge fonogrammet så opåverkat som möjligt.
Jag gör min bedömning utifrån det jag läst om dina uttalanden om "tonkontroller", samt att man ska återge fonogrammet så likt orginalinspelningen som möjligt.
Callisto skrev:Nej Ingvar, jag har rätt att tolka som jag själv vill. Får man inte det så är man inne på dina extrema liknelser, typ nazism.
Ingvar du har verkligen problem!
Du är inte lite fräck du, att bara fråga någon annan om han är nazist och inte bli tillsagd utav moderatorerna är ofattbart .
Callisto skrev:HUR JAG UPPFATTAR DIG ÄR VÄL MIN ENSAK, JAG SKRIVER INTE ATT DU TYCKER SI ELLER SÅ UTAN ATT DET ÄR HUR JAG UPPFATTAR DET HELA.
Callisto skrev:Din låga nivå kommer jag aldrig att sjunka till, du har gjort bort dig totalt i mina ögon med dina senaste uttalanden.
jonasp skrev:
Det är den här manicken jag tänker på, tillhörande Quad 66. Visst har den tiltande tonkontroll? Eller är jag ute och cyklar?
/J.
Vee-Eight skrev:Tråden kommer fortsätta vara OT om OT-inlägg kommenteras. Som ni alla vet (eftersom ni är veteraner inom detta område) så kommer inte ert gnällande sinsemellan att lösas. Så det är helt OK att sluta precis nu. Jag lovar att inte sura om så händer. Jag förväntar mig detsamma från er alla.
jonasp skrev:Skillnaden är, tycker jag, att tonkontrollen är en variabel färgning, som man kan använda om man vill, eller om det behövs.
Har man en färgande* rörförstärkare har man ju tonkontrollen inkopplad hela tiden, något som enligt mig inte är önskvärt.
subjektivisten skrev:
Nja, saken är att jag kanske tycker att alla skivor saknar en viss sak och därmed funkar det att den "färgningen" är hela tiden.
Eller är det en tidsram man måste hålla sig inom om man ska kalla sig för någon som vill ha ofärgat? Om man färgar 5% av sina skivor så är man ett gränsfall och bör söka hjälp eller?![]()
subjektivisten skrev:Som sagt, anser man att man ska icke ska färga och ska lyssna på skivan såsom den är så låter det konstigt att färga det när det passar en själv.
jonasp skrev:... är färgningarna (på inspelningen) av sådan art att de orsakar lyssningströtthet är det väl klart att man vill göra något åt det (om man kan, inte självklart)?
Vee-Eight skrev:Jag förstår inte vad exakt som gjorde att följande inlägg totalignorerades?Vee-Eight skrev:Tråden kommer fortsätta vara OT om OT-inlägg kommenteras. Som ni alla vet (eftersom ni är veteraner inom detta område) så kommer inte ert gnällande sinsemellan att lösas. Så det är helt OK att sluta precis nu. Jag lovar att inte sura om så händer. Jag förväntar mig detsamma från er alla.
jonasp skrev:Tja, det är väl inte så konstigt? Det är ju ursprungstrohet som eftersträvas, är färgningarna (på inspelningen) av sådan art att de orsakar lyssningströtthet är det väl klart att man vill göra något åt det (om man kan, inte självklart)?
Är inspelningen icke tröttande gör man naturligtvis inget.
Jag anser inte att "man ska icke färga", jag vill däremot ha en så ursprungstrogen anläggning som möjligt. Men det betyder inte att jag inte skulle vilja kunna lyssna på mina mindre bra inspelningar bara för det.
Klart som korvspad.
/J.
subjektivisten skrev:Som sagt, jag har redan sagt det jag vill ha sagt innan. Jag tycker det är inkonsekvent att snacka om folk som "färgar" sina anläggningar som något dom gör fel när man själv kan göra det när det passar. Finns inget mer att tilllägga.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster