Spotify Premium vs. Wimp Hifi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Spotify Premium vs. Wimp Hifi

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-03 08:25

Eftersom ingen reagerat på den jämförelse jag lade upp tidigare, tar jag den i repris. Kan nämna att de var långt ifrån identiska i utnivå, fick korrigera den ena med över 5 dB! Varken toppnivå eller RMS var lika.

RogerGustavsson skrev:
Strmbrg skrev:Lyssna gärna på Neeme Järvis DG-vax med Griegs Holbergsvit. Det är ett exempel på vad JAG menar med högupplöst och fint ljud. :-)
Finns på Spotten.

Den finns på Spotify och Wimp. Har spelat in den strömmade signalen i wav-format. Den ligger här:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... ludium.wav

Lycka till med jämförelsen! Ligger alltså samma spår efter varandra.

Användarvisningsbild
bomellberg

Re: Spotify Premium vs. Wimp Hifi

Inläggav bomellberg » 2014-12-03 09:16

Jag har inte en chans att avgöra vilken som är vilken, men det är underbar musik, det där!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-03 09:26

Ja, det är go musik! Jag hör heller ingen skillnad med den lyssning jag har för tillfället, in-ear-lurar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-04 17:03

Var inte så många som nappade på detta... Ska jag avslöja vilken del som är vilken? Ni med "fina" anläggningar kanske hittar någon skillnad?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-04 17:05

Bästa vore nog om du la upp 2st filer. Då kan jag använda ABX pluginen i foobar för att blindtesta.
Jag gillar valet av musik iaf :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-12-04 17:40

Jag hör inte heller någon skillnad. Det hade ju varit kul med ett test där man kunde sänka kvalitet successivt för att se när man börjar höra "fel".

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-12-04 17:44

+1
Det vore kul att testa det hör med två filer i Foobar ABX test.
Instämmer i att musiken är bra :)

Edit: jag var tydligen långsam där. Mitt + avser AndreasArvidsons inlägg. En test där man kan sänka kvalitén successivt vore intressant men kanske inte så enkel att få till.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-04 18:43

Två separata filer kan ordnas under morgondagen!

Detta album är det jag hämtat musiken ifrån.

Bild

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2014-12-04 21:06

Intressant.
Men Spotify har nog hittills det bredaste utbudet av vad världens artister producerat och det betyder mest för mig.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-04 21:26

Fast hur vet man det? Jag har hittat nästan alla jag sökt på både Spotify och Wimp. Sedan finns det väl ytterligare aktörer som möjligen har minst lika mycket, någon fransk? Deezer heter den väl? Har 35 miljoner låtar, Spotify 20 och Wimp 25.

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... te_note-25

Wimp är en skandinavisk tjänst men det var inga problem att köra den i Italien på PC.

Just nu spisas det Nils Henning Örstedt Pedersen Trio via Wimp.

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2014-12-04 22:03

^
Wimp erbjöd för en tid sedan möjligheten att testa tjänsten gratis. I detta gav de även instruktioner till hur den intresserade kunde importera existerande spellistor i Spotify. Efter att ha dragit in några av mina mer intressanta listor till Wimp noterade jag ett bortfall av 20-25% av låtarna. Där gav jag upp Wimp.

/Suomela

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2014-12-04 23:20

Suomela skrev:^
Wimp erbjöd för en tid sedan möjligheten att testa tjänsten gratis. I detta gav de även instruktioner till hur den intresserade kunde importera existerande spellistor i Spotify. Efter att ha dragit in några av mina mer intressanta listor till Wimp noterade jag ett bortfall av 20-25% av låtarna. Där gav jag upp Wimp.

/Suomela

Jag gjorde samma sak, och fick liknande resultat. Spotify stannar hos mig också.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-05 09:06

Fast i mitt fall var bortfallet bara ett par artister... Jag antar att musikinriktningen spelar in viss roll. Men så har jag inte varit någon fan av dessa tjänster, det har mest varit ett redskap för att kolla upp vad som finns. Värre är att båda envisas med att lägga upp de senaste utgåvorna märkta med "remastered". Båda leverantörerna har klena sökfunktioner, märks tydligt om man vill söka inom klassisk musik. Det blir många turer innan man hittar t.ex. de spår jag gjort jämförelsen på.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-05 09:19

Har nu lagt upp filerna separat. Det är alltså dessa spår:

Spotify, http://open.spotify.com/track/4CwtpkHP2hgiWGjkSBcOrw
Wimp, http://wimpmusic.se/track/5285653

Har finns ljudspåren med analyser i MasVis och Sony SoundForge.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... fy%20Wimp/

Den ena filen fick alltså höjas med några dB för att nivån skulle bli samma.

Utseendet på de båda alternativen skiljer sig åt och det blir rätt annorlunda med läsbarheten i ljusstarka miljöer. Bästa vore om man kunde välja!

Bild

Spotify tillåter bara en användare åt gången. Wimp verkar inte bry sig om det är flera användare på samma lina. Lyssning via annat än PC har jag inte gjort.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-12-06 01:21

Jag har gjort testen två gånger. Den förta gången spelade jag upp ljudet via högtalarna och då fick jag det här märkliga resultatet. 9 fel av 10 :?

Bild

Efter den testen hade klockan blivit för mycket för att jag skulle kunna köra om testen via högtalarna så jag växlade över till hörlurar och då blev det ett betydligt bättre resultat. Nu har jag i och för sig kört testen två gånger vilket sänker konfidensfaktor något men 12 av 12 bör räcka i alla fall.

Bild

Tack Roger för kul test och bra musik. Jag tyckte faktiskt att musiken var så pass bra att jag ”klickade” mej iväg och köpte albumen. Om det är någon som vill köpa albumet och vill slippa den manuella hanteringen så går det köpa ifrån Universal Music.
http://store.universal-music.co.uk/bin/ ... 57d2&qty=1

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-12-06 10:26

Eftersom sökningen är som den är kunde man väl hoppas på någon tredjepart som ordnar söktjänst? Även på tex amazon uk skulle jag uppskatta en ordentlig sökfunktion. Tänk en multisökare som kan skilja mellan utgåvor och söker både streaming och köpskivor! Kopplad till nördmatade preferensmatriser. :roll:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-07 10:00

arkman skrev:Jag har gjort testen två gånger. Den förta gången spelade jag upp ljudet via högtalarna och då fick jag det här märkliga resultatet. 9 fel av 10 :?

Bild

Efter den testen hade klockan blivit för mycket för att jag skulle kunna köra om testen via högtalarna så jag växlade över till hörlurar och då blev det ett betydligt bättre resultat. Nu har jag i och för sig kört testen två gånger vilket sänker konfidensfaktor något men 12 av 12 bör räcka i alla fall.

Bild

Tack Roger för kul test och bra musik. Jag tyckte faktiskt att musiken var så pass bra att jag ”klickade” mej iväg och köpte albumen. Om det är någon som vill köpa albumet och vill slippa den manuella hanteringen så går det köpa ifrån Universal Music.
http://store.universal-music.co.uk/bin/ ... 57d2&qty=1

Du menar att du hörde skillnad? När det gäller musiken, har jag hittat flera liknande utgåvor med samma konstellation av kompositör/musikstycke/orkester/dirigent. Undrar om det verkligen är inspelat vid olika tillfällen eller om samma inspelning dyker upp flera sammanhang? Är i alla samma inspelningstekniker, Michaal Bergek, som gjort ett utmärkt arbete. Här är tre utgåvor som "korsar" varandra repetoirmässigt, finns ytterligare några på Deutsche Grammophon.

http://www.discogs.com/Grieg-Barbara-Bo ... ter/482542

http://www.discogs.com/Grieg-Gothenburg ... se/4447692

http://www.discogs.com/Grieg-Gothenburg ... se/3253537

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-12-07 19:30

RogerGustavsson skrev:Du menar att du hörde skillnad? När det gäller musiken, har jag hittat flera liknande utgåvor med samma konstellation av kompositör/musikstycke/orkester/dirigent. Undrar om det verkligen är inspelat vid olika tillfällen eller om samma inspelning dyker upp flera sammanhang? Är i alla samma inspelningstekniker, Michaal Bergek, som gjort ett utmärkt arbete. Här är tre utgåvor som "korsar" varandra repetoirmässigt, finns ytterligare några på Deutsche Grammophon.

http://www.discogs.com/Grieg-Barbara-Bo ... ter/482542

http://www.discogs.com/Grieg-Gothenburg ... se/4447692

http://www.discogs.com/Grieg-Gothenburg ... se/3253537

Jo visst hörde jag skillnad. I den första testen blev resultatet mycket konstigt men i den andra testen, med hörlurar, så lyckades jag säkerställa hörbar skillnad.
Idag gjorde jag om testen med högtalare. Jag orkade bara 10 försök men fick i alla fall 10 av 10 och det tycker jag räcker för att jag ska känna mej säker på att jag hört skillnad även via högtalarna.

Bild

I går när jag testade med högtalare så hade jag Dirac inkopplat. Idag kopplade jag ur det. Kan Dirac vara orsaken till det konstiga resultatet som jag fick i testen jag gjorde igår? Det är naturligtvis svårt att veta men det vore kul om någon kunde kommentera det.

Vad det gäller dina funderingar kring musiken så har jag svårt att kommentera det. Jag har väldigt lite kunskap om hur album med klassisk musik sätt samman, men om det går till på samma sätt som med annan musik så tror jag att man använt samma inspelningar av låtarna på dom olika albumen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-07 20:20

Du har alltså öronen på skaft! Nu vill jag ännu inte avslöja vilken som är vilken, kanske någon mer vill kolla om det är skillnad...

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-12-07 21:12

RogerGustavsson skrev:Du har alltså öronen på skaft! Nu vill jag ännu inte avslöja vilken som är vilken, kanske någon mer vill kolla om det är skillnad...

Tja, så kan man säga, åtminstone denna gång :) Skillnaden är oerhört liten så jag skulle tro att det är i princip är omöjligt att höra skillnad genom att lyssna på en låt i taget. Man måste använda Foobars ABX test eller liknande program för att få till en test där det ges möjlighet att höra skillnad.

Kan jag PMa dej om vilken fil som jag tror innehåller inspelningen från Wimp?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-07 21:13

Ja, låt mig få veta!

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-12-07 21:55

RogerGustavsson skrev:Ja, låt mig få veta!

Jag har PM:at men det ligger kvar i utkorgen. Vet inte det blivit något fel. Meddela om du inte får det.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-07 22:13

arkman skrev:
RogerGustavsson skrev:Ja, låt mig få veta!

Jag har PM:at men det ligger kvar i utkorgen. Vet inte det blivit något fel. Meddela om du inte får det.

PM ligger kvar i utkorgen tills mottagaren läst meddelandet.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-12-07 23:04

AndreasArvidsson skrev:
PM ligger kvar i utkorgen tills mottagaren läst meddelandet.

Tack för informationen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-07 23:05

Har läst och svarat på PM:et.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2014-12-08 00:29

Underbart stycke. Jag tycker att alternativ B låter mer i de högre registren och det brukar jag tycka om fullupplöst kvalitet så kanske är det så. Lyssningen skedde via inbyggda högtalare i en Macbook Air i en väldämpad sängmiljö.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-12-16 19:26

Jag har jämfört filerna i Audacity och sett att den ena filen har högre ut nivå runt 15 kHz. Troligtvis är det förklaringen till att jag hörde skillnad när jag lyssningstestade :?
Det tyder på att det är två olika utgåvor/mastringar av samma album i fall det inte är så att Spotify processar ljudet på något sätt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-17 14:50

Jag har inte hittat den skillnaden i MasVis. Har försökt lägga RMS-nivåerna så nära varandra som möjligt. Rätt ut från resp. program var skillnaden runt 4 dB, lägre för Wimp.

Bild

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2014-12-17 18:13

Användarvisningsbild
snerik

Inläggav snerik » 2014-12-17 19:36

Det vore ju förträffligt! 150kr månaden skulle jag nog kunna lägga på en sån tjänst. (Jag utgår från att Spotifyfolket läser denna tråd) :)
Hellre musik.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi