"Vettigaste" högtalarna från Ino.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: "Vettigaste" högtalarna från Ino.

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-16 10:42

Jag får allt hålla med bagarn här. Att det finns en skillnad är jag övertygad om, men hur stor/liten denna är på moderata ljudtryck tror jag väldigt få vet om. Inkl mig själv då jag aldrig jämfört dem sida vid sida.

Jag tror ingen ifrågasätter sanningshalten i det du skriver Ryberg(jag gör det iaf inte, men det räcker ju liksom att veta om att det är en signaturmodell man lyssnar på för att den skall låta bättre. Så man får ta det för vad det är precis som du skrev.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2014-12-16 10:49

Håller inte med om att man inte har någon aning, jag har ofta hört skillnader öppet som jag bevisat i blindtest (senast skillnaden mellan olika försteg/dac-kombinationer). Hade jag hört pi60 och pi60s i två olika rum, och bara det, hade jag mer förstått din kommentar. Nu har jag dock kört båda typerna i ett tiotal rum och tycker det är skillnad på dem, pi60s låter ett snäpp bättre.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-16 10:52

Jag sa aldrig att du inte har någon aning bara att man får ta det för vad det är, en öppen lyssning i olika rum. Exakt hur bra din uppfattning om pi60 vs pi60s har jag ingen bra uppfattning om ;)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2014-12-16 10:53

Kan tillägga att ett par av de personer jag monterat pi60 åt också tyckt att mina pi60s låter ett snäpp bättre. Och nej nått bevis är det ju naturligtvis inte utan man får värdera informationen hur man vill :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2014-12-16 10:54

AndreasArvidsson skrev:Jag sa aldrig att du inte har någon aning bara att man får ta det för vad det är, en öppen lyssning i olika rum. Exakt hur bra din uppfattning om pi60 vs pi60s har jag ingen bra uppfattning om ;)
ingen aning kommentaren var riktad till bagaren :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-16 10:57

Kanon. Då är vi överens :)

Jag tycker också att signatur låter något bättre. Skulle inte ta gift på det i ett blindtest, men något säker iaf. Beror ju också på rummet, hur starkt man spelar osv. Det där med upplevelser av ljud är ju ingen lätt fråga direkt ^^

Rydberg skrev:ingen aning kommentaren var riktad till bagaren :)

Ah ok. Du skrev den direkt efter min så jag tolkade det felaktigt. Tänk så bra det är med citat ibland :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-16 11:27

Jag tycker också att signatur låter snäppet bättre - men min enda jämförelse i samma rum är mellan pi60s och i28 (båda delade vid 80) och möjligen var inte i28 färdiginspelad vid tillfället.

Avlyssning av pi60/s på andra platser stärker min uppfattning även om det inte tillför några bevis.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-16 12:49

skillnaden mellan piP och piPs tycker jag är markant vid högre ljudnivåer, (tack vare bättre boomer i piPs) mycket tydligt och har plockat detta många gånger utan några som helst problem :)
Därmed inte sagt att alla skulle tycka det är lika tydligt, och det behöver ignen annan göra heller.

Jag har lyssnat till i14,i16s,pi60 och pi60s i samma rum med samma möblering vid olika tillfällen och det har varit en känsla av att pi60s/i16s låter "lenare" på något vis.
mer som i verkligheten, framförallt i övre mellanregistret/ undre diskantområdet.

Samma känsla har jag upplevt men kanske lite mindre när jag lyssnat mycket till i28 och pi60s i samma rum men inte heller nu samtidigt, pi60s låter liksom med "lent och mjukt" (gillar !!!)

Sedan så har jag då lyssnat mycket till i32s och pi60s i samma rum, men inte heller nu samtidigt, känslan är att dom är väldigt likvärdiga så länge det inte spelas för starkt och i32s drar ifrån med att behålla sin lenhet medan pi60s börjar att "få lite hårdare karaktär" i jämförelse (disst).

pi60s + bs60 påminner än mer om i32s och så pass lika att jag är tokigt asnöjd med den kombinationen :D
ett par flexibla i32s med mer möjligheter till rumsanpassning som spelar än mer fullrange helt själva liksom ^^

Summa sumarum: icke signatur eller signatur ?!

+
Signatur är ju signatur = känns bra !
Signatur ÄR objektivt mer påkostade och genomarbetade
Signatur kan spela starkare

+ eller -
Signatur är (enligt mig) lite snyggare, och det är betydelsefullt.
Hör DU skillnad på dom, vem vet om du gör eller inte gör det ?! (är en skillnad betydelselös bara för att den är din egen och inte objektiv?)

-
Signatur är ju dyrare
Signatur är ytterst marginellt mer skrymmande

Så, väger man ihopp allt detta så kommer man ju fram till att Signatur ju är mer men också kostar mer och det blri upp till var och en om man vill betala mer för mer :)
Jag betalar gärna mer för mer.

Jag tycker dessutom personligen att det finns en skillnad i just "lenheten" (naturligheten, jag upplever verklighetens ljud som "lena") mellan signatur och icke-signatur, till fördel för Signaturen.
Men om detta är det enda vet jag inte, och om detta inte är något som någon annan bryr sig om så varför bry sig, köp så icke-signatur! ?

Det blir billigare för denne och det är ju jätte bra, jag gillar den lenheten som jag uppleer att jag får lite mer av med Signatur än utan, min upplevelse av att jag får detta är mycket betydelsefull och precis lika betydelsefull som alla andras personliga upplevelser om det dom själva föredrar, upplever eller inte upplever :)

Jag vet att detta är något som gärna drar igång debatter och det är ju inget konstigt, en del vill påstå att skillnaden är ohörbar = för att dom inte upplever sig höra någon skillnad.
andra vill påstå att skillnaden är hörbar = för att dom upplever sig höra skillnaden.

precis som med allt annat inom ljud... :lol:

Men vi måste komma ihåg att likvär som vissa upplever sig höraen skillnad så upplever sig vissa att inte göra det, det är lika subjektivt och oexakt i båda fallen.
Kan vi inte bara enas om att vi kanske hör olika, bryr oss om olika saker gällande ljud och att våra respektiva upplevelser är lika mycket värde även gällande detta med signatur vs icke-signatur.

För en upplevd skillnad är inte obetydlig bara för att man inte har gjort omfattande tester, det är fortfarande en persons upplevelser... och den behöver man inte "bevisa" existensen av.
Óch detta gäller alltid !

Om detta inte tillåts gälla så i sådant fall så ligger det lika mycket börda på dom som har en upplevelse av och därmed anser att skillnad INTE skulle gå att höra, att lika noggrant (dubbel blint ska det vara) testa sig fram till att skillnaden verkligen inte skulle gå att höra alls.
För Om det går att höra blint så går det lika bra att höra öppet, bara det att ett öppet test "inte duger som bevis" då andra faktorer kan blanda sig i och påverka så som t.ex. förväntan)

Men då är vi åter där igen då, att en egen upplevelse inte ska behöva bevisas... :)
Ingen behöver bevisa att dom inte hör skillnaden utan ett dubbelt-blindtest, och ingen behöver bevisa att dom hör skillnaden utan.
Inte ens om det vetenskapligt skulle gå att bevisa objektivt att inga skillnader finns, så behöver personen som hör skillnad bevisa att denne hör en skillnad, detta är dennes upplevelse.

På samma sätt som det i detta fallet är så att det finns skillnader objektiva i signatur vs icke-signatur och att det därmed är möjlig att kunna höra, då behöver dom som inte hör skillnad inte heller bevisa att dom inte upplever sig höra skillnaden, det är lika okey att ha den upplevelsen.

Så finns det inget att bevisa i ett dubbelblint test, mer än sin egen förmåga att höra skillnaden som i detat fallet existerar = kul om man vill testa det (kanske visar det sig att du hör skillnaden mycket mindre än vad du trodde, kanske inte alls?).
Eller för dom som inte upplever sig höra skillnaden så gäller då att bevisa sin oförmåga att höra skillnaden = kul om man vill testa det (kanske visar det sig att du hör skillnaden tydligare än vad du trodde, kanske läskigt tydlig?)

Så tycker jag, låt varandras upplevelser vara ifred från bevisbörda och låt oss disskutera dom bara och allting runtikring :)
För om upplevelsen av att höra en skillnad inte tillåts betyda något så betyder tyvärr upplevelsen av att INTE höra någon skillnad inte någonting heller...
Och det är trist att ingens upplevelser om detta får ges någon betydelse för dom själva, det borde vara fritt fram att tycka sig höra vad som helst.

Och jag kan tillägga att jag tänker inte ta någon dissusion om detta..
Så den som inte vill ta till sig av vad jag har skrivit här i texten över och därmed känner sig tvungen att kommentera eller ifrågasätta, trots att det ju inte finns någon anledning, denne kan inte förvänta sig något svar för det enda jag kan svara står egentligen redan här i texten :)

Så tycker jag !

kram// :D
Senast redigerad av DVD-ai 2014-12-16 13:01, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-16 12:54

DVD-ai skrev:Jag tycker dessutom personligen att det finns en skillnad i just "lenheten" (naturligheten, jag upplever verklighetens ljud som "lena") mellan signatur och icke-signatur, till fördel för Signaturen.

Inte sett ordet användas innan, men det där beskriver nog min uppfattning väldigt väl.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-16 13:11

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Jag tycker dessutom personligen att det finns en skillnad i just "lenheten" (naturligheten, jag upplever verklighetens ljud som "lena") mellan signatur och icke-signatur, till fördel för Signaturen.

Inte sett ordet användas innan, men det där beskriver nog min uppfattning väldigt väl.

Jag använder det just i detta fallet, för det är så jag upplever/tycker att skillnaden upplevs.

I verkligheten (som jag har som referens) så "bara låter saker" och det är aldrig någon som känns onaturligt, vasst eller så.
ett "vasst" ljud som är helt naturligt så som t.ex. en kap, denne "låter inte visst" utan ljudet "är vasst" det är liksom en skillnad i hur jag upplever den skillnaden.
Samtliga naturliga ljud som uppstår i verkligheten har en självklarhet och det "är" medan ljud via högtalare "låter" mer eller mindre, pi60s upplever jag just "låter" mindre och "är" mer :mrgreen:

pi60 är i denna liknelse "det låter vasst" medan pi60s är "det är vasst" :)

Lite kul är ju att inga ljud i verkligheten är så vassa som dom låter, enligt min upplevelse, även dom som ÄR vassa LÅSTER inte så vasst som man kan tycka att dom borde vara, förstår ni vad jag menar ?!

Att ett ljud ÄR vasst i karaktären är ju inte samma som som att det behöver upplevas (låta) vasst för det :D
och i verkligheten så upplever jag då alltså ljud som är vassa som att dom trots det inte låter vasst, men jag hör mycket väl att dom är vassa ;)

Möjlig Slutsats ?
Naturligheten (är vasst) har inga onaturliga och bidragande disstortionsfenomen = onaturligt ljud (Låter vasst)
?
Mvh//David

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2014-12-16 13:30

Jag har ju bara hört pi60s och piP och piX. Anledningen till att jag valde pi60s till slut måste jag erkänna är mycket feel-good. Jag vet inte hur pi60 låter men jag ser köpet som en investering; min plan är inte att köpa nya högtalare igen, möjligen bs60 eller någon profundus, men mer än vad pi60s kan leverera tror jag inte att jag någonsin kommer att behöva. Då känns det bättre att ändå köpa pi60s. Jag inbillar mig dessutom att de med sina mer påkostade delar kan tänkas hålla lite bättre i längden, även om det nog är en parentes. Jag sparade länge till dessa och ville helt enkelt unna mig något unikt och påkostat.

Håller för övrigt med DVD-ai, den som inte hör skillnad och inte vill lägga de extra pengarna kan ju bara köpa vanliga pi60. Men å andra sidan kan jag förstå de som tycker att det är "onödigt" eller "dumt" att köpa signaturmodellen. Jag ångrar i alla fall inte att jag köpte signaturversionen.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-16 13:40

Nattlorden skrev:

Jag erfar en känsla av renhet, mer än lenhet, tyvärr finns ingen SI-enhet!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-16 13:44

Lenhet/renthet. Låg dist mao?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-16 14:33

Jo det är nog samma sak, jag kan beskriva det som en "renhet" också, men samtidigt är det så att just "lenhet" ändå passar bättre tycker jag.
Då just känslan av "lenhet" är påtaglig, och rent.
Men rent säger fortfarande inte allt på något vis känner jag, jag tycker att just "lent" är en bra beskrivning, för det är där jag känner att skillnaden ligger i detta fallet :)
Renhet leder till Lenhet ?

Kanske så, samma sak oavsett antagligen?! :D
ska man hårddra det hela så kan man ju sammanfatta det hela som att signatur upplevs låta lite mer naturligt.
Så som att det som spelas upp/ det ljud som produceras händer i verkligheten. (inte samam sak som att musikmaterialet låter som i verkligheten, men själva känslan hos ljudet i sig oavsett innehållet)
Så, sättet som det som spelas upp låter på, just låter mindre med signatur än med icke-signatur och upplevs alltså mer så som jag upplever hur ljud som allstras i verkligheten uppfattas av mig i verkligheten. :lol:

låter rätt flummigt, men jag tror att ni förstår vad jag menar.

Jag skiljer alltså på upplevelsen av att det som spelas upp skulle låta "som i verkligheten" (för det gör så vitt jag upplevt inga musikfiler jag stött på hittils...) och att det som faktiskt spelas upp, just spelas upp på ett sådant sätt att ljudet som alstras låter som i verkligheten.
Med andra ord, rådligt producerad musik kan spelas upp och ljudet upplevs som att det låter som i verkligheten, även om innehållet är långt från en illusion av en verklig händelse :)

"så som verkligheten hade återskapat denna ljudfil med alla dess brister" eller något.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2014-12-16 21:29

I min förenklade värd är bang-for-the-buck helt klart vanliga (senaste generationen av) pi60. Visst ä pi60s bättre - men inte för merkostnaden. För om man nu har råd, varför inte shoppa es? Jag menar då snackar vi verkligen om att få till det hela. Men merkostnaden är också massivt högre.

i34es, dvs de jag har med infra basar, leder fortfarande med hästlängder men jag kan inte nyttja dom i nuvarande bostad... Jag skulle lika gärna klara mig med ett par pi60 helt enkelt.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-12-17 10:35

Huvudet på spiken Bamsefar. Om inte standard räcker, då är det givetvis es som gäller. Då vet man ju att man har fått "det bästa".
Av någon anledning så tänker folk inte likadant när det gäller standard VS s och s VS es...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-12-17 10:39

Riktigt så enkelt är det väl inte? Jag skulle gärna sitta med -s eller -es om jag ansåg mig ha råd. Pengar spelar för de flesta en stor roll, särskilt om man talar om "vettigast".
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-17 10:39

Är ingen skillnad på förhållandet mellan icke-signatur vs signatur och signatur vs "es" anser jag.

Samma sak som det vi redan har pratat om och jag personligen förhåller mig likadant till det hela, det finns tekniska skillnader = möjlighet att höra skillnader som faktiskt objektivt finns där.
Och på precis samma sätt så är en skilnad i priset en existerande faktor som man kan tänkas vilja ta hänsyn till.
Jag har upplevt att den skillnad jag eventuellt kan ha hört mellan s och es inte för mig är värd pengarna det medför men jag accepterar att det för någon annan är värt det med es för att denne upplever sig höra en skillnad.

Inga konstigheter med andra ord :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-17 10:42

Man bör ju dock reflektera över att den ljudmässiga och tekniska skillnaden mellan vanliga och signatur är mycket större än skillnaden mellan signatur och es. Det är en avtagande avkastning.
Så es är enligt mig inte speciellt prisvärda, men har man pengarna och vill ha det bästa så är det ju fantastiska högtalare. Jag hade inte haft något mot att ha ett par es iaf :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-17 10:58

AndreasArvidsson skrev:Man bör ju dock reflektera över att den ljudmässiga och tekniska skillnaden mellan vanliga och signatur är mycket större än skillnaden mellan signatur och es. Det är en avtagande avkastning.
Så es är enligt mig inte speciellt prisvärda, men har man pengarna och vill ha det bästa så är det ju fantastiska högtalare. Jag hade inte haft något mot att ha ett par es iaf :D

Jo så är det ju, men likväl så existerar det en faktiskt skillnad = den är möjlig att höra :)
Enda jag syftade på, så därav är det samma sak mellan s vs es och icke-s vs s, men det du skriver är såklart en extra faktor man kan ta hänsyn till ;)

Och därav så är det ju ett fortfarande ett val med fördelas vs nackdelar mellan såväl icke-s vs s som mellan s vs es
Mvh//David

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-12-17 16:21

bakerman22 skrev:Så fort det diskuteras ljud, oavsett om det är förstärkare, kablar, högtalare eller annat, så bara skriks det blindtest, placebo, förväntanseffekter och linkande.

Det bara ÄR så att så länge du inte har lyssnat på standard och signatur blint i samma rum vid samma tillfälle så har du inte en aning om vilka som låter bäst.
Eller om det ens är skillnad.

Det finns säkert ljudmässiga skillnader mellan dom, men är det inte lite komiskt att alla tycker att signatur låter bättre, fast ingen har jämfört i samma rum vid samma tillfälle?
Om man t.ex skulle komma med ett påstående att förstärkare A i rum A med högtalare A låter bättre än förstärkare B i rum B med högtalare B skulle man ju bli sågad vid fotknölarna.
Och det med rätta.

Förstår inte varför högtalare från Ino skulle vara någon skillnad.

Ett mycket bra inlägg. :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-12-17 16:33

Varomkring ligger priserna på dessa tre modeller?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-17 16:36

darkg skrev:Varomkring ligger priserna på dessa tre modeller?

Priser för färdigmonterade/kompletta högtalare. Avrundade till närmsta tusental.
pi60: 38kkr
pi60s: 61kkr
pi60es: 121kkr

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-12-17 19:09

AndreasArvidsson skrev:

Priser för färdigmonterade/kompletta högtalare. Avrundade till närmsta tusental.

Det är såpass ändå alltså? I industrilack då eller?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-17 19:11

genstruktur skrev:Det är såpass ändå alltså? I industrilack då eller?

Jao precis. Du sparar dock ca 9kkr om du monterar dem själv.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-12-17 19:13

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Det är såpass ändå alltså? I industrilack då eller?

Jao precis. Du sparar dock ca 9kkr om du monterar dem själv.

Fifan! Jo det är klart :).

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-12-17 20:14

AndreasArvidsson skrev:Man bör ju dock reflektera över att den ljudmässiga och tekniska skillnaden mellan vanliga och signatur är mycket större än skillnaden mellan signatur och es. Det är en avtagande avkastning.

Enligt vad? Vem? Har du jämfört dom tre blint? :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-17 20:14

AndreasArvidsson skrev:

pi60s: 61kkr
pi60es: 121kkr

och i30 varianterna?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-17 20:19

bakerman22 skrev:Så fort det diskuteras ljud, oavsett om det är förstärkare, kablar, högtalare eller annat, så bara skriks det blindtest, placebo, förväntanseffekter och linkande.

Det bara ÄR så att så länge du inte har lyssnat på standard och signatur blint i samma rum vid samma tillfälle så har du inte en aning om vilka som låter bäst.
Eller om det ens är skillnad.

Det finns säkert ljudmässiga skillnader mellan dom, men är det inte lite komiskt att alla tycker att signatur låter bättre, fast ingen har jämfört i samma rum vid samma tillfälle?
Om man t.ex skulle komma med ett påstående att förstärkare A i rum A med högtalare A låter bättre än förstärkare B i rum B med högtalare B skulle man ju bli sågad vid fotknölarna.
Och det med rätta.

Förstår inte varför högtalare från Ino skulle vara någon skillnad.

Det är det inte. Förstår komiken i det. Det har nog tyvärr mest med möjlighet att göra, annars hade det nog varit gjort. Det är naturligtvis självklart att alla förväntar sig att i princip samma högtalare med tightare specar skall låta bättre (överförenklar nu, det är ju inte samma element även om de är likartade). Frågan är ju om skillnaden är hörbar eller enbart av placebokaraktär. Att kostnaden på den mer avancerade lådan är ren feelgood har ju Ingvar aldrig varit hemlighetsfull angående, det var väl för att "klara knacktesten" som vissa håller på med?

Det som är lite eget med Ino är att man inte förväntar sig betydande klangskillnader mellan olika modeller som det så ofta är hos andra fabrikat, så att det hela kokar ned till rumsanpassning och kapacitetskrav. Därav kan man ju egentligen inte uttal sig om något i en sådan här tråd om inte rum och lyssningsfall är givet. Självklart. Men det är ju kul i sig själv attse vad folk tycker. Tycker det är lite komiskt att jag själv velat mellan standard-piP i byggsats och pi60s.... Kapaciteten är milsvid, så också priset... Men JAG har svårt att få min personliga våg att tippa över mellan pris/prestanda och ren prestanda.

Men en välkontrollerad blindlyssning mellan pi60 och pi60s hade varit jätteintressant. Tokintressant. Visar det sig vara mest placebo så är vore ju pi60 i byggsats rena klippet om det passar plånboken.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-17 20:21

sprudel skrev:och i30 varianterna?

Visst.
i28: 59kkr
i32s: 76kkr
i34es: 166kkr

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino