subjektivisten skrev:jonasp skrev:Skillnaden är, tycker jag, att tonkontrollen är en variabel färgning, som man kan använda om man vill, eller om det behövs.
Har man en färgande* rörförstärkare har man ju tonkontrollen inkopplad hela tiden, något som enligt mig inte är önskvärt.
Nja, saken är att jag kanske tycker att alla skivor saknar en viss sak och därmed funkar det att den "färgningen" är hela tiden.
ALLA din skivor saknar en viss sak?

Och
därför vill du har en färgande anläggning...
Hmmm....
Du har inte funderat på att det kanske är något i din anläggning som gör att du tycker att något saknas?
Det du håller på med är, kanske, ett skolexempel på att försöka kompensera ett fel med ett annat (INOM själva anläggningen)?
Inget fel med det, men för din egen skull kanske det kunde vara en poäng att i varje fall överväga möjligheten att det
inte är fel som finns på alla fonogram (och som alltid låter likadant) som du håller på att kompensera - utan fel i din egen anläggning.
Vad består din anläggning av för komponenter (inklusive rummets egenskaper)?
Jag kan naturligtvis inte bestämma hur du skall reflektera över dina egna erfarenheter, men poängen med att tänka i dessa nya banor är att du kanske kan hitta det verkliga felet (jag tror faktiskt inte att det är fonogrammen), och ta bort det!
Men det gör du förstås precis som du själv vill med.
Subjektivisten skrev:Jag tycker det är inkonsekvent att snacka om folk som "färgar" sina anläggningar som något dom gör fel...
Vem har gjort det?
...när man själv kan göra det när det passar.
Att göra det när det passar verkar rätt vettigt onekligen.
Mycket bättre än att göra det alltid, alltså även när det
inte passar.
subjektivisten skrev:Som sagt, anser man att man ska icke ska färga och ska lyssna på skivan såsom den är...
Vilket väl INGEN påstått?
subjektivisten skrev:...så låter det konstigt att färga det när det passar en själv.
Detta börjar blir tröttsamt:
Det finns nog som
ingen som anser att man icke SKALL färga, men troligen finns det några som tycker att det är trevligt om den
möjligheten finns. Det vill säga som uppskattar att anläggningen är hyggligt neutral (när man inte aktiverar några avsiktligt fägande attiraljer).
Slutsatser:
1. INGEN har (så vitt jag har sett, och definitivt inte jag!) sagt att man inte skall färga. Jag vet inte hur många gånger detta skall behöva repeteras för av vissa skall förstå det.
Vänligen sluta påstå att detta hävdats!!!!! Hur många gånger skall man behöva be om detta?
2. Men en hyggligt transparent kedja kan man ta del av fonogrammen hyggligt ograverade, och om man har tonkontroller så kan man klangligt kompensera de fonogram man inte gillar att avlyssna ograverat.
Lätt som en plätt att förstå för den som inte är gravt oförståndig.
Vh, iö
- - - - -
PS. Så vitt jag kan se av enkäten så är det så här långt bara 21 % av dom som röstat som säger sig ibland använda tonkontroll.
Jag förmodar att dessa (jag är inte en av dem) använder dem när de tycker att det behövs, och jag kan tänka mig att det inte är på majoriteten av skivorna de spelar.
Två inläggare här (Subjektivisten och Callisto) tycks nära uppfattningen dels att det är många som använder tonkontroller, och dessutom att dessa gör det på många (de flesta) fonogram de spelar, samt kanske till och med att det är samma personer som äger 668?
Callisto skrev:Det verkar som om många sitter och skruvar på tonkontroller när de lyssnar hemma. En fråga till dom som gör det.
Har ni skaffat en dvd 668:a för att den inte färgar något nämnvärt eller var inte det ett av de starka argumenten när ni skulle skaffa en cd-avspelare?
Hursomhelst tror jag ni (S och C) har fel! Jag tror att det är rätt få av de rätt få (21%) som använder tokontrollerna för det mesta (>50% av fonogrammen) - så kanske kan det vara poäng att starta en ny tråd och se om tonkontrollanvänderna använder tonkontrollerna på nästan varenda fonogram.
Eventuella rumskorrigeringar faller förstås utanför resonemanget.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).