Använder du tonkontroller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har din anläggning tonkontroller?

Omröstningen slutade 2005-11-30 21:52

Ja, men jag använder dem inte.
30
29%
Ja, och jag använder dem.
23
22%
Nej, jag behöver inga.
37
35%
Nej, men jag skulle vilja ha.
9
9%
Något annat. (Falköping?)
6
6%

Antal röster : 105

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-12-01 11:56

Harryup skrev:Om man har uttalade resonanser eller låg "överstyrningsreserv" någonstans i den totala återgivningen så brukar användandet av tonkontroller låta extra illa eftersom någon del av ett register "slår i taket" direkt om man vrider på. Skulle aldrig orka justera tonkontroller som inte går att fjärrstyra då olika låtar på en CD kan låta helt olika.

Fast det beror ju på om man ökar eller minskar något register :-)

Själv har jag dragit ner basen en del, det blir för mycket av den varan i min NAD 3020. Så nu är det ännu mindre risk att det klipper....

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-12-01 12:56

jonasp skrev: Kan inte se att detta är inkonsekvent!

mvh
Jonas

Okej.
Åke säger att man absolut inte ska dricka cuba cola, det är felaktigt. Den är inte rätt sorts cola och stämmer inte med riktiga colan. Men han själv kan göra det ibland, när det passar honom.

Stina säger sig absolut inte äta kött. Det är fel och sånt ska man inte syssla med. Men ibland, när det passar henne, så äter hon kött.

Pelle säger att ändra på musiksignalen är fel och man hör inte hur den verkliga skivan skall låta. När han känner det för det så gör han det ändå.

Same thing!

/Mattias
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-01 12:59

*suckar tungt* Hur länge skall folk hålla på och inte förstå att det inte är någon någonsin som säger att det är fel att ändra på signalen?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-01 12:59

Skillnaden är ju att ingen sagt att det är fel med svårt färgande system, varför analogierna faller. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-12-01 13:10

Det verkar som om många sitter och skruvar på tonkontroller när de lyssnar hemma. En fråga till dom som gör det.
Har ni skaffat en dvd 668:a för att den inte färgar något nämnvärt eller var inte det ett av de starka argumenten när ni skulle skaffa en cd-avspelare?
Det jag tycker är märkligt är att det verkade vara viktigt att införskaffa en så ofärgande apparat som möjligt (för rimlig peng), men ändå sitter flertalet och färgar med sina tonkontroller 8) .
Då ska man också tänka på färgningen från tonkontrollerna är sannolikt mycket mer färgande än mellan cdspelare imellan.

Kommentarer?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-01 13:18

Callisto - vad har du för "bevis" för att folk sitter och färgar med tonkontroller? Jag har inte lyckats läsa mig till att folk gör det. Förstår inte hur du kunnat utläsa något sådant av vad folk skrivit...

Tror du övertolkar, eller vill tro att det är så av någon besynnerlig anledning...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-12-01 13:27

subjektivisten skrev:Okej.
Åke säger att man absolut inte ska dricka cuba cola, det är felaktigt. Den är inte rätt sorts cola och stämmer inte med riktiga colan. Men han själv kan göra det ibland, när det passar honom.

Problemet är att jag inte säger att folk ska låta bli att dricka cuba cola.

Liknelsen är alltså irrelevant...

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-12-01 13:37

Callisto> Man vill ju ha möjligheten att lyssna på goda fonogram utan konstant färgning. Själv har jag inga tonkontroller och känner inte riktigt att jag behöver dylika heller.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-01 13:44

subjektivisten skrev:
jonasp skrev:Skillnaden är, tycker jag, att tonkontrollen är en variabel färgning, som man kan använda om man vill, eller om det behövs.

Har man en färgande* rörförstärkare har man ju tonkontrollen inkopplad hela tiden, något som enligt mig inte är önskvärt.

Nja, saken är att jag kanske tycker att alla skivor saknar en viss sak och därmed funkar det att den "färgningen" är hela tiden.

ALLA din skivor saknar en viss sak? 8O Och därför vill du har en färgande anläggning...

Hmmm....

Du har inte funderat på att det kanske är något i din anläggning som gör att du tycker att något saknas? :wink:

Det du håller på med är, kanske, ett skolexempel på att försöka kompensera ett fel med ett annat (INOM själva anläggningen)? :o

Inget fel med det, men för din egen skull kanske det kunde vara en poäng att i varje fall överväga möjligheten att det inte är fel som finns på alla fonogram (och som alltid låter likadant) som du håller på att kompensera - utan fel i din egen anläggning.

Vad består din anläggning av för komponenter (inklusive rummets egenskaper)?

Jag kan naturligtvis inte bestämma hur du skall reflektera över dina egna erfarenheter, men poängen med att tänka i dessa nya banor är att du kanske kan hitta det verkliga felet (jag tror faktiskt inte att det är fonogrammen), och ta bort det! :P

Men det gör du förstås precis som du själv vill med.

Subjektivisten skrev:Jag tycker det är inkonsekvent att snacka om folk som "färgar" sina anläggningar som något dom gör fel...

Vem har gjort det?

...när man själv kan göra det när det passar.

Att göra det när det passar verkar rätt vettigt onekligen. :wink:
Mycket bättre än att göra det alltid, alltså även när det inte passar. 8)

subjektivisten skrev:Som sagt, anser man att man ska icke ska färga och ska lyssna på skivan såsom den är...

Vilket väl INGEN påstått?
subjektivisten skrev:...så låter det konstigt att färga det när det passar en själv.

Detta börjar blir tröttsamt:

Det finns nog som ingen som anser att man icke SKALL färga, men troligen finns det några som tycker att det är trevligt om den möjligheten finns. Det vill säga som uppskattar att anläggningen är hyggligt neutral (när man inte aktiverar några avsiktligt fägande attiraljer).

Slutsatser:

1. INGEN har (så vitt jag har sett, och definitivt inte jag!) sagt att man inte skall färga. Jag vet inte hur många gånger detta skall behöva repeteras för av vissa skall förstå det.
Vänligen sluta påstå att detta hävdats!!!!! Hur många gånger skall man behöva be om detta?

2. Men en hyggligt transparent kedja kan man ta del av fonogrammen hyggligt ograverade, och om man har tonkontroller så kan man klangligt kompensera de fonogram man inte gillar att avlyssna ograverat.
Lätt som en plätt att förstå för den som inte är gravt oförståndig.

Vh, iö

- - - - -

PS. Så vitt jag kan se av enkäten så är det så här långt bara 21 % av dom som röstat som säger sig ibland använda tonkontroll.

Jag förmodar att dessa (jag är inte en av dem) använder dem när de tycker att det behövs, och jag kan tänka mig att det inte är på majoriteten av skivorna de spelar.

Två inläggare här (Subjektivisten och Callisto) tycks nära uppfattningen dels att det är många som använder tonkontroller, och dessutom att dessa gör det på många (de flesta) fonogram de spelar, samt kanske till och med att det är samma personer som äger 668?
Callisto skrev:Det verkar som om många sitter och skruvar på tonkontroller när de lyssnar hemma. En fråga till dom som gör det.
Har ni skaffat en dvd 668:a för att den inte färgar något nämnvärt eller var inte det ett av de starka argumenten när ni skulle skaffa en cd-avspelare?

Hursomhelst tror jag ni (S och C) har fel! Jag tror att det är rätt få av de rätt få (21%) som använder tokontrollerna för det mesta (>50% av fonogrammen) - så kanske kan det vara poäng att starta en ny tråd och se om tonkontrollanvänderna använder tonkontrollerna på nästan varenda fonogram. :wink:

Eventuella rumskorrigeringar faller förstås utanför resonemanget.
Senast redigerad av IngOehman 2005-12-01 14:22, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-12-01 13:51

Callisto skrev:Har ni skaffat en dvd 668:a för att den inte färgar något nämnvärt eller var inte det ett av de starka argumenten när ni skulle skaffa en cd-avspelare?

Kommentarer?

Jag har ingen 668:a eller annan pioneer produkt.

Kommerntarer: Ja, du verkar fortfarande inte insett (eller inte lyckas førmedla att du insett det...) att tonkontroller kan man justera sjælv, nær man vill.
Færgande apparater færgar alltid. Oavsett vad man sjælv ønskar før tillfællet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-12-01 13:58

Callisto skrev:Det verkar som om många sitter och skruvar på tonkontroller när de lyssnar hemma. En fråga till dom som gör det.
Det jag tycker är märkligt är att det verkade vara viktigt att införskaffa en så ofärgande apparat som möjligt (för rimlig peng), men ändå sitter flertalet och färgar med sina tonkontroller 8) .
Då ska man också tänka på färgningen från tonkontrollerna är sannolikt mycket mer färgande än mellan cdspelare imellan.

Kommentarer?

Bara en kommentar. HUR kan du få det till att flertalet sitter och rattar på sina tonkontroller? Jag äger inte ens några (undantaget reglaget på det aktiva delningsfiltret, som jag inte rör!)!

/J.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-12-01 14:02

subjektivisten:

Bengan gillar rödvin. Han älskar att laga god mat till, en mustig sås till en bit rådjursfilé, och till det litet rostade rotfrukter. Då är han noga med att det är en viss kvalitet på vinet och att det har lagrats tillräckligt, är rätt tempererat, att vinglasen är rengjorda och att eventuellt vinet har luftats också. Detta är idealet för Bengan.

Om Bengan är på partyhumör och köpt ett billigt rödtjut som är litet surt, då häller han utan att tveka cola i plastglaset med vin eftersom det smakar bättre då.

Tycker du att Bengan är inkonsekvent?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-12-01 14:02

Kul diskussion det här.

Som några av er vet, jag tycker inte att smärre frekvensmässiga skillnader är av vikt. Och det är ju bara frekvensmässiga justeringar man gör med tonkontroller. Någon påpekade tidigare (Max kanske?) att frekvensgångsskillnader ofta indikerar andra problem i en apparat och sådana rättas ju inte till av att man rattar på några tonkontroller.

Eftersom IÖ menar att rumskorrigerande åtgärder inte inräknas i användningen av tonkontroller, vad blir då kvar? Jo, att korrigera fonogrammen. Men vitsen med en ofärgad anläggning var ju att fonogrammet ska avspelas precis som det låter, utan några ingrepp och färgningar.

Personligen tycker jag att hålla på och skruva på tonkontroller mellan varje CD eller tom mellan enskilda låtar känns väl maniskt. Ungefär som att salta all mat till samma nivå. Men olika grupper låter olika, akustiska instrument låter olika beroende på lokal de spelas i osv. Så varför inte låta fonogrammen låta som de gör? För min egen del har jag trimmat in ljudet med högtalarplacering och en liten anpassning av basen till mitt rum (skruvat av lite bas, blir lite för mycket annars) - sedan ägnar jag min tid åt att lyssna på musik istället för att sitta och ratta på mina tonkontroller :-)

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-01 14:05

Kommentarer?

Callisto: Vad är det som är så konstigt med att vilja ha ett neutralläge på eventuella användbara färgningar? Är det inte tillåtet eller? En knapp man kan trycka in så att man får höra exakt hur skivan låter vore väl ultimata drömmen samtidigt som man kan krydda lite lagom om man känner för det. I stället för att måste ha kryddan inkopplat för jämnan. Det minst flexibla alternativet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-12-01 14:15

Martin skrev:
Kommentarer?

Callisto: Vad är det som är så konstigt med att vilja ha ett neutralläge på eventuella användbara färgningar? Är det inte tillåtet eller? En knapp man kan trycka in så att man får höra exakt hur skivan låter vore väl ultimata drömmen samtidigt som man kan krydda lite lagom om man känner för det. I stället för att måste ha kryddan inkopplat för jämnan. Det minst flexibla alternativet.

Varför förutsätts det att vi som inte använder tonkontroller har färgande apparatur ("kryddan inkopplat för jämnan")? Säkert är att vi alla har färgande anläggningar, något annat finns inte. Men graden av färgning har inget med att göra om man använder sina tonkontroller eller inte.

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-01 14:18

Bill50x: Det är inget som jag påstår. jag har säkert hörbart färgande apparater men använder nästan aldrig tonkontroller.

Jag förstår dock poängen med en så ofärgande anläggning som möjligt trots att man vill använda tonkontroller och jag försöker alltså förklara varför jag förstår detta...

Det jag menar är alltå bara att kryddalternativet till urkopplingsbar krydda är ju en permanent krydda som kryddar allt likadant.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-12-01 14:29

Martin skrev:Bill50x: Det är inget som jag påstår. jag har säkert hörbart färgande apparater men använder nästan aldrig tonkontroller.

Jag förstår dock poängen med en så ofärgande anläggning som möjligt trots att man vill använda tonkontroller och jag försöker alltså förklara varför jag förstår detta...

OK då förstår jag.

Det är självklart inget fel på en ofärgad anläggning, och det är inget fel i att använda tonkontroller heller. Å andra sidan tycker jag inte att det är fel med en konstant korrigering av ljudet heller. I viss mån gör vi alla det, tex placering av högtalarna för att få jämnast frekvensåtergivning. Om man måste kompromissa med högtalarplaceringen kan man använda EQ istället, resultatet blir väl i alla fall något liknande. Tycker man (tex, ta inte det exemplet bokstavligt nu och börja diskutera diskantkvalité i dagens fonogram!) att alla CD (fonogrammet alltså, inte cd-spelaren) låter rått och hårt i diskanten så kanske man med vilje väljer en högtalare som mjukar upp det hela lite.

/ B

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-12-01 14:31

Bill50x skrev:Tycker man (tex, ta inte det exemplet bokstavligt nu och börja diskutera diskantkvalité i dagens fonogram!) att alla CD (fonogrammet alltså, inte cd-spelaren) låter rått och hårt i diskanten så kanske man med vilje väljer en högtalare som mjukar upp det hela lite.

/ B

Exakt! Och är det så att det är en minoritet av skivorna som har detta problem, men att man ändå vill kunna lyssna på dem för musikens skull - då har man en inkopplingsbar funktion för detta! Bingo-Lingo!

:D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-01 14:32

Håller helt med Martin! (Och JonasP)

Jag använder inte heller tonkontroller.

Det snacket om "permanent inkopplade färgningar" som förekommit beror nog på inlägg av Subjektivisten och Callisto, som båda hävdat att deras anläggningar har permanenta färgningar, och att de gillar det/vill ha det så.

(Inget fel med det, men det är inte min tekopp.)

Men däremot misstänker jag, att den som menar att ALLA skivor låter på ett visst sätt, har dragit en felaktig slutsats, och att det de hör nog snarare är en färgning i deras anläggning.

Många tycker nog att det inte spelar någon roll vilket, men skilladen är ju att om man kan tänka sig att anledning till det man ogillar finns i den egna anläggningen - så kan man få en kick att hitta och eliminera felet, istället för att kompensera bort det. Oftast blir ju slutresoltatet bättre i en kedja utan fel, än en där felen försöker kompensera varandra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-01 14:43

Så länge man är medveten om vad en konstant krydda innebär i form av likriktning av ljudet och inte lider av detta så är det väl inga problem. tex om man väljer att boosta basen för att man tycker att den hörs dåligt på alla skivor av någon anledning (så kan det ju vara) så är det inget fel med det. Det kan tex vara en vettig kompromiss för något annat, lägre lyssningsnivå som gör att ljudet hörs mindre tydligt, hur de flesta skivor är mixade/inspelade, att rummets resonanser maskerar basen så att den inte hörs så tydligt, att man gillar bas, öronen är onormalt okänsliga för bas, man kanske är lite lat och inte orkar koppla i och ur hela tiden osv. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-01 15:00

Kort sagt: Alla gör som dom vill - och måste få göra det. Vi är ju alla myndiga.

Vh, iö

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-12-01 15:18

IngOehman skrev:Håller helt med Martin! (Och JonasP)

Jag använder inte heller tonkontroller.

Det snacket om "permanent inkopplade färgningar" som förekommit beror nog på inlägg av Subjektivisten och Callisto, som båda hävdat att deras anläggningar har permanenta färgningar, och att de gillar det/vill ha det så.

(Inget fel med det, men det är inte min tekopp.)

Men däremot misstänker jag, att den som menar att ALLA skivor låter på ett visst sätt, har dragit en felaktig slutsats, och att det de hör nog snarare är en färgning i deras anläggning.

Många tycker nog att det inte spelar någon roll vilket, men skilladen är ju att om man kan tänka sig att anledning till det man ogillar finns i den egna anläggningen - så kan man få en kick att hitta och eliminera felet, istället för att kompensera bort det. Oftast blir ju slutresoltatet bättre i en kedja utan fel, än en där felen försöker kompensera varandra.

Vh, iö

Sa du inte tidigare att du använder tonkontroller ibland på "dåliga inspelningar", eller har jag läst fel.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-01 15:20

Det var då ett väldigt prat om dessa klangkontroller. :lol:
Vad är det som är märkligt med att någon ibland vill justera klangen lite? :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-12-01 15:22

Kul att det blev en sådan debatt. Förväntade mig tänkbara svar från många utav er och kan bara säga att svaren blev vad jag förväntat mig 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-12-01 15:23

Callisto skrev:Kul att det blev en sådan debatt. Förväntade mig tänkbara svar från många utav er och kan bara säga att svaren blev vad jag förväntat mig 8)
8O Du var ju jätteförvånad nyss, hur ska du ha det? :?
Class only looks like arrogance from below.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-12-01 15:30

Rydberg skrev:
Callisto skrev:Kul att det blev en sådan debatt. Förväntade mig tänkbara svar från många utav er och kan bara säga att svaren blev vad jag förväntat mig 8)
8O Du var ju jätteförvånad nyss, hur ska du ha det? :?

Täcker inte in alla förstår du. Men vissa huvudpersoner gäller det 8) .

När man frågar varför de svarar som de gör innebär det inte att man inte förväntade sig svaret, utan man vill gärna få en redogörelse varför personen svarar som han gjort, därav förvånat uttryck 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-01 15:32

Tur man inte är huvudperson. :lol:

Minst tre generationer försteg tillbaka sedan jag såg en tonkontroll senast.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-12-01 23:42

Det var värst vad ni snackar om skivor hela tiden, har ni aldrig hört på radio? Jag lyssnade nyss på en historisk inspelning av Eroican från 30-talet men gillade inte det sätt överföraren hade gjort valet mellan brus och diskant. Jag tiltade min QUAD-tonbalanskontroll åt det ljusa hållet och kunde urskilja mer detaljer i stråket genast. Det är väl inte så märkligt, eller? Detsamma gäller min gamla Gouldinspelning av Beethoven Op 111. Det spelar ingen roll om on allt är transparent till 100%, jag gillar i alla fall inte tonbalansen på den skivan. Lite tilt och allt är OK.

Jag måste dock medge att tonblanskontrollen inte rår på mina Stax Lambda som är väl starka i övre diskanten. Där skulle behövas något mer justerbart.

En urkopplingsbar tonkontroll kan väl aldrig vara i vägen, eller?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-02 00:08

Callisto skrev:Sa du inte tidigare att du använder tonkontroller ibland på "dåliga inspelningar", eller har jag läst fel.

Felläsning? Njae.. Tror nog snarare att det är ett utslag av din allmänna inbillningsjuka. :wink:

Du tror ju rätt ofta att du vet vad andra anser och gör. Och varför skulle det inte bli fel även denna gång?

Nej, jag använder inte tonkontroller.

Jag tycker dock att det är helt ok att göra det. Den som tycker att det blir bättre på vissa inspelningar när man aktiverar tonkontrollen och vrider in den på lämpligt sätt, och som okar göra det, bör vara i sin fulla frihet att göra det! Liksom man kan välja att avspela fonogram utan tonkontroll när det blir bäst (vilket jag tycker är kanske >80% av alla fonogram jag äger). Det handlar helt enkelt om frihet.

Tycker på så vis att tonkontroller är överlägsna "färdigfärgande" anläggningar med intrinsiskt "sound", vars färgning finns där hela tiden och går således inte att välja bort. :(

Vh, Huvudpersonen

- - - - -

PS. Tror du på fullt allvar att någon går på att du förutsade de inlägg som skulle komma som reaktioner på dina inlägg i denna tråd???

Du som inte ens efter att inläggen lagts förstår vad som står i dem! :lol: :lol: :lol:

Och nu försöker du få någon att gå på att du visste vad de skulle innehålla redan innan de kom... 8O

Lustigkurre där. :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-12-02 00:37

Ja tillbe er herre Öhman. :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi