Hur uppfattar ni nad 302 ljudegenskaper?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n0p

Hur uppfattar ni nad 302 ljudegenskaper?

Inläggav n0p » 2005-12-01 13:27

Har sedan en tid tillbaka en nad 302, nad 504 och dali 104. Införskaffades begagnat via blocket för 2 000:- Just nu spelar jag mest via datorns ljudkort och nad 302:an till ett par gamla sony stativ högtalare som kommer från en kompaktanläggning. Jag har inte möjlighet att ställa högtalarna på vettigt sätt i den här lägenheten tyvärr, så min placering är lång ifrån idealisk.

Till min frågeställning, uppfattar ni 302:an eller för den delen nads liknande produkter som väldigt ljusa i karaktären? Som det är idag så om jag spelar med "tone defeat" igång så känns de väldigt tunt nästan ingen bas alls. Och även för den delen så om jag vrider på max av bas-tonkontrollen så känns det ändå som om man saknar en del.

Så är det nads produkter som har en väldigt ljus karaktär eller är det mina förutsättningar som gör att de låter trist? Förövrigt kommer jag flytta i februari och i min nya lägenhet så ska jag hitta lösningar för vettiga placeringar och kanske kunna ta hem dali golvhögtalarna.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-12-01 13:51

Har du använt någon annan förstärkare till dom högtalarna, så att du vet om dom kan låta fylligare?

Hur låter det med Dali-burkarna? Har du testat det?

Användarvisningsbild
n0p

Inläggav n0p » 2005-12-01 14:21

Jodå, jag har testat med dali 104:a men tyvärr så får jag placera dem så illa så man ska nog inte dra för långtgående slutsatser av det. Men även där så uppfattade jag ljudet som ljust.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-12-01 15:54

Tja, jag skall inte säga något definitivt eftersom jag inte testat nyare NAD-modeller själv, däremot har jag läst kommentarer på nätet som har pekat på att man bör gå upp till C370/372 i den nuvarande modellserien för att få det "gamla" NAD-soundet dvs lite mörkare och fylligare.

Jag vet inte hur väl det stämmer, eftersom det är okända människors subjektiva åsikter det rör sig om.

Jag tror dock personligen att det är dina högtalare som låter aningen klent/orent?

Kanske behöver du en subbas för att nå den basåtergivning du vill ha? Den kan du placera nästan var du vill.

Du har inte kopplat in högtalarna felfasade hoppas jag?

Användarvisningsbild
n0p

Inläggav n0p » 2005-12-01 16:40

Högtalarna är rätt inkopplade, folk från andra forum menade på det inbyggda ljudkortet på datorn oxå är en rejäl flaskhals. Så antagligen many things add up.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-12-01 16:48

Ljudkortet? Jovisst, kvaliteten på sådana varierar en del men framför allt: vad är det för fonogram du spelar genom ljudkortet?

Det är inte i huvudsak mp3:or? Då har du en förklaring där, mp3:or i gemen brukar ha rätt kass basåtergivning om dom inte är komprimerade i minst 256kbps och gärna 320kbps för då brukar basen vara bra. Men det är den sällan vid lägre bitrate.

Men du kanske spelar CD? Då borde den saken vara utesluten kan man tycka, men det kan också vara så att du kör CD:n analogt istället för digitalt. Då blir också ljudet mycket sämre, se till att det är digitalt "wav" du kör uppdraget i Windows ljudkontrollapplet och inte "CD". "CD" kan du lika gärna ha avstängd i appleten.

Hoppas också att du har alla av ljudkortets "ljudförbättrande" effekter avstängda, såsom "SRS", "WoW" och liknande för dom trasar sönder ljudet fullständigt.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-12-01 17:46

Det verkar vara ganska stora "fel" som du hör ("Ljust", "Tunt", "Ingen bas", etc). Cd-spelare/ljudkort och förstärkare brukar inte avvika så himla mycket från rak frekvensgång, såtillvida inte något är trasigt.

Jag tror inte att felen beror på elektroniken, utan det är troligare att bristerna finns i högtalarna, eventuellt i kombination med att rumsakustiken spelar dig ett spratt.

Hur lågt i frekvens spelar högtalarna? Om de bara spelar ner till säg 70 Hz så är det inte så konstigt om det låter basfattigt. Den undre gränsen kommer inte påverkas hur mycket du än vrider på tonkontrollerna.

Prova att koppla in andra högtalare (som inte kommer från ett kompaktpaket) och prova några olika platser i rummet är mina tips...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-12-01 18:11

302? Jag undrar om det inte var en sådan jag hade en gång i tiden. Som jag minns det lät den trevligt, om än lite "varmt" och "luddigt". Någon brist på bas tror jag inte att man kan skylla förstärkaren för, det är nog endera högtalarna eller rummet. Kanske främst högtalarna om de nu kommer från en kompaktanläggning. Tyvärr tror jag inte heller Dali 104 är några basmonster precis.

Användarvisningsbild
n0p

Inläggav n0p » 2005-12-03 00:14

Magnuz>> Ptja, här manualen. Nu är jag inte säker på hur jag ska tolka siffrorna men nedanstående borde väl ialla fall ge rätt habil basåtergivning. Förutsatt att de är rätt placerade i ett vettigt rum givetvis. Eller är de jag som missar ngt i siffrorna?

Frequency response +/-3dB 46-25.000hz

Källa:http://www.dali.dk/PDFFILES/premanuals/DALI_104.pdf

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-12-03 00:27

Det står ju inte hur de har mätt, men det kan mycket väl vara jag som har fel ändå. Den högtalare jag tänkte på hade nämligen bara ett baselement, vill jag minnas.

Användarvisningsbild
n0p

Inläggav n0p » 2005-12-03 10:06

Den här har 2st 6 1/2" basar per högtalare. Så du tänker nog på en annan.

Återgå till Generellt om hifi