Kan detta funka vibrationshämmande!?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Kan detta funka vibrationshämmande!?

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-11 16:55

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2003-12-11 17:52

Funkar nog som nåt slags stag typ.. kan nog fungera :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2003-12-11 23:20

Jag vet ingenting om nånting men tror massor om allting...
Jag tror inte man vinner något på en sådan lösning dock vet jag många som använt sig av en "montageplatta" innuti lådan där man gör fast magneten för att avlasta monteringen i baffeln. Tag en spånplatta, såga ut ett hål så att magneten passar med grepp-passning och fäst sedan denna platta i resten av lådan.
X-Ray | Nu-Vista | X-A200 | MMG

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-11 23:23

Låter som en lösning jag presenterade för Herr Forsell i mitten av 90-talet... Metallstag är jag däremot tveksam till. Det kan nog bli lite resonant!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-12-12 10:16

Funktionen blir dubbel, dels styvar man upp lådan, dels styvar man upp elementkorgen - något som kan vara en klar fördel ibland. Plåtkorgar uppvisar ofta lättexciterade resonanser från ca 300-400 Hz och uppåt. Sedan kan man ju tycka att konstruktionen i det här fallet verkar lite överarbetad. Metallstaget bör dock inte orsaka några särskilda problem.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2003-12-12 21:09

jag begriper inte vad en sådan anordning skall vara bra för, effekten borde nästan vara obefinntlig! i annatfall så borde mjukplastingjutna magnetsystem, vanligt på bilbaselement, oxå vara grymt effektivt, tvivlar
Bikinitider

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-12-13 16:41

celef,

Varför påstår du att effekten skulle vara obefintlig? Om korgen uppvisar lättexciterade resonanser i arbetsområdet, vilket är vanligt för plåtkorgar, kan membranrörelsen påverkas ordentligt med ljudtrycksnivåskillnader på flera dB som följd. En märkbar ökning av distorsionen kan också bli fallet.

För övrigt har plastingjutningen endast marginell effekt på detta problem, däremot är den effektiv för att skydda korg och magnetsystem från yttre mekanisk och kemisk påverkan.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2003-12-13 18:21

Varför påstår du att effekten skulle vara obefintlig? Om korgen uppvisar lättexciterade resonanser i arbetsområdet, vilket är vanligt för plåtkorgar, kan membranrörelsen påverkas ordentligt med ljudtrycksnivåskillnader på flera dB som följd. En märkbar ökning av distorsionen kan också bli fallet.

om elementkorgar vanligen skulle vara xtremt veka så kan jag tänka mig att en uppstyvningsanordning skulle vara till nytta men så veka korgar har iaf inte jag stött på än. jag skulle däremot kunna tänka mig att korgar som ringer "kraftigt" när man slår nåt hårt på dem skulle kunna ha nytta av nåt absoberande klet, men väl monterad på baffeln brukar även dessa vara rejält dämpade, så är iaf min erfarenhet
Bikinitider

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-13 18:28

Ett exempel på ringande korgar är Gamma BBK-200
Bitumen är ju bra men jag "brukar" sätta självhäftande filtmatta baktill (mot membran sidan) i korgen och applicera ljuddämpande klet på andra sidan beroende på vad som finns till hands.
Plastic pudding har funkat bra i några experiment, har t.o.m. använt kallasfalt i några lager.
Det beror ju så mycket på ringningarnas frekvens. Eller mestadels till vilken frekvens man vill flytta ringningarna (mer eller mindre dämpade)

Återgå till DIY-forum