Hur gammalt för att kallas vintage?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eksund

Hur gammalt för att kallas vintage?

Inläggav eksund » 2014-12-21 22:20

Så här på söndagkvällen, några dagar före jul sitter jag och funderar på vintage.
Vad är vintage? Ordet finns inte i svenska akademins ordlista.
Vintage är väl något gammalt? För mig är vintage-hifi sådant som har tillverkning före 1980
och innehåller icke digitala komponenter.
Vissa faktianer anser att vintage är så nytt som 10-15 år.
Vad är vintage för er?
Kanske skulle det finnas ett åldersbegrepp i forumet för att få kallas vintage,
på samma sätt som fordon. Även om jag anser att 20 år gamla motorcyklar inte
platsar i begreppet veteran. Knappast 30 år gamla bilar heller.
Fast å andra sidan kanske det har att göra med hur gammal och skröplig man är.

Låt höra er röst - Vad är vintagehifi ????
Gör man inte rätt, så blir det fel!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Hur gammalt för att kallas vintage?

Inläggav paa » 2014-12-21 22:27

eksund skrev:Ordet finns inte i svenska akademins ordlista.

Svenska akademiens ordlista är väl själv vintage snart, nu är det ju Wikipedia som rockar:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vintage
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2014-12-21 23:32

Just att det ska vara något av god kvalitet för att kunna kallas vintage tycker jag är viktigt. Bara för att något är gammalt blir det inte per automatik vintage. Det som var mediokert för 20-30-40 år sen har ju inte precis blivit bättre idag, men det som verkligen var bra då kan ibland stå sig riktigt bra än idag och förtjäna att kallas vintage.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-22 02:08

Vintage för mig är 70-80-tal.
Ännu äldre blir det hypervintage, tex en del högtalare från Seas och förstärkare från Norska Radionette samt föralldel en 2x2 W rörstärkare från Philips som jag en gång hade.
Den lät underbart.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2014-12-22 08:26

En tidigare tråd om detta http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=53525&p=1489489 kan kanske bidra med fler synpunkter. Den är startad av Eksund :) . Men det tål att diskuteras igen.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2014-12-22 11:36

OJ! :oops:
Den har jag glömt, men det kan ju bero på att jag är vintage. Eller kanske ändå inte eftersom
jag tydligen inte fungerar så bra.

Fast anledningen till att jag fastnade för ämnet igen är att det i "Vintage-Hifi" avdelningen
förekommer saker som för mig är alldeles för nytt för att kallas vintage.

En får be om ursäkt för att minnet är kort och gubben börjar bli tjatig.
Gör man inte rätt, så blir det fel!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-22 11:40

Om man går in i ett rum och undrar vad man skulle göra, då är det glömska.
Om man går in i ett rum och undrar var man är, då är det demens.
God Jul till hela forumet.
Hoppas det blir precis så trevligt som ni önskar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-12-22 11:44

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2014-12-22 12:20

I min värld, prylar 35+ som är värda att bevara.......sedan bör väl CD-spelare kanske få lite handicap (eller kanske exkluderas helt)
En stereo-kombo från -71 av t.ex Ferguson räknas således inte dit!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-12-22 13:01

Håller med om att vintage inte bara har med ålder att göra. Ferguson var ett bra exempel. På 1960-70 talen fanns många fabrikat med mediokra produkter, de flesta bortglömda vid det här laget, som jag inte tycker ska kallas vintage bara för att åren har gått.
De borde ha en annan benämning som är neutral, utan underförstådda kvalitetsförväntningar.
För analoga vintageprylar tycker jag att en rullande 30-årsgräns kan vara rimlig och kanske så lite som 20 år för digitala, men med kravet att de ska ha varit bland de bästa då de var nya och stå sig än idag.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-12-22 16:58

Svårt att definiera vintage men yngre än 100år iaf för äldre än 100 är antikt om jag inte minns fel :)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-12-23 00:07

Veteran-hifi avser apparater äldre än 30 år.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-12-23 00:15

För mig är ganska lite vintage. Det mesta är bara gammalt.
Men bra grejor kan lätt härstamma tillbaka till 30-talet, typ Wester Electric.
Vintage är i regel amerikanskt eller engelskt, gärna tillbaka till i vart fall 50-talet. De finaste gamla japsgrejorna kom sällan hit men i så fall var det Luxman, Accuphase, Nakamichi, Sansui typ.
Tycker jag.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-12-23 06:28

Om det behövs någon slags tidsgräns så kan man kanske dra den vid där "vanligt folk" tycker att grejerna är "omoderna"? Ja, givetvis har vi ju också kvalitetskraven.

Vissa saker är ju totalt omoderna även om produkterna i sig inte är så gamla. Även de modernaste kassettdäcken kan väl räknas som vintage och vi kanske i princip även kan räkna in t.ex. mini-disc där.

Fast här förekommer rätt många grejer som inte var världsklass då det var nytt och inte direkt är det i dag heller, men ändå på många sätt är rätt hyggliga produkter. Om vi ska ha audiofilkriterier så åker rätt mycket ut från denna forumdel, och det vore synd. På något sätt så tycker jag att det räcker rätt bra att grejerna ger någon slags lyssningsglädje och/eller trevlig känsla även om de kanske inte är perfekta. Forumdelen heter ju dessutom just vintage-hifi och inte vintage-audiofili :wink:

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-12-23 09:10

Vad sägs om att definiera vintage som äldre än 20-30 år (omoderna för senaste tekniknördar) och något av sådant kvalitet att i vart fall någon väljer att inneha och använda det även om man skulle kunna byta till något annat?

Tänker på alla dessa som skriver att det är sånt som var av en viss kvalitet när det kom och vara omoderna. Då skulle en 400kg bakprojektionstv eller en 37 tums tjocktv som var av högsta kvalitet när de kom klassificera som vintage och det är jag skeptisk till?

Omoderna för vanligt folk är tyvärr också problematiska eftersom det idag har blivit modernt att ha äldre stereoprylar så i många fall eftersöks dem av "vanligt folk" pga. sin ålder. Bland annat såg jag att Quads elektrostater såldes till höga priser begagnade i highend butiker i storbrittanien idag.

Jag tror helt enkelt vi får konstatera att vintagebegreppet är olika mellan olika personer och att vi får respektera att vissa tycker saker kvalar in som inte vi själva tycker och vice versa. Huvudsaken är att vi har trevlig stämning och att ingen utesluts pga tråkiga kommentarer :) (Ps. om någon vill berätta om och renovera en bakprojektionstv eller tjock-tv här är min enda invändning att det inte är så mycket hifi utan mer bildrelaterat :))
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-12-23 12:54

Vintage är en engelsk term som syftar på en äldre vara av god kvalitet. Ordet härstammar från latinet, där det betyder vinskörd (vin-tid). Via franska och medelengelska har ordet fått utökad betydelse såsom "gammal fin kvalitet" och "gammal fin årgång". (källa Wiki)

Ser ingen poäng i att det på HiFiska skall bara betyda gammal. Vintage för mig är apparater som faktiskt höjde sig rejält över genomsnittet återgivningsmässigt. Sen kan det ju finnas en del extra snygga gamla hantverk som är fina och roliga att se på. Sen att "gamla apparater" kan vara nog så trevliga att använda är för mig en annan sak, men ser ingen anledning till att man skall spä ut begreppet så att det blir vad som helst. Kommer man ifrån vinintresset eller kanske fotointresset och resonerar som så att vintage är något extra så borde det gälla inom hifi också. En 30 år gammal Akai eller Nikko förstärkare är för mig igen höjdare om man jämför med en modern apparat medans en 30 år gammal McIntosh, Accuphase eller liknande kan få en ny Denon att inte låta helt överlägsen om man säger som så. En gammal Instamatic är ingen vintagekamera men den kan vara kul att ha för det.
Tycker jag alltså.
/Harryup

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-12-26 05:26

En 30 år gammal Akai är väl å andra sidan ofta överlägsen vad "folk i allmänhet" ofta har...

Jag håller med om "en del extra snygga gamla hantverk som är fina och roliga att se på". Till den kategorin kan ju low-fidelity-burken EREF EE-3000 räknas in (tidigare tråd, jag ska försöka ordna bilder på insidan...). Trots att det elektroniskt/ljudmässigt är skräp så är det en hyggligt fint snickrad låda, den lyser mysigt i mörkret o.s.v.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-26 15:04

Vintage är för mig sådant som inte bara är en vara, och som inte heller bara är gammalt, utan något som är så intressant att någon kan vara intresserad av hur gammalt det är - och detta går att ta reda på genom att varan har årgångsspecifika egenskaper. Det kan räcka med ett ursprungsintyg av något slag, till och med ett kvitto, för att något skall kunna ses som vintage.

Vintage betyder ju just årgång.

Saker som t ex brädor, disktrasor och muttrar är inte vintage, även om de är gamla, för det är inte årgångssaker, även med ett kvitto går det inte att koppla dem till kvittot. De kan dock vara t ex antika. Och för att sådant skall kunna avgöras behöver man en antikexpert.

Bilar, hifi-prylar och det självklara - vin, kan dock vara vintage. Men inte allt som sorterar under det behöver vara det. Allt vin har inte årgång, och alla hifi-prylar har inte årgång. Exempel på sådant som normalt inte har det är kablar och hörlurar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Vintage-hifi