Var i förhållande till högtalarna låter det hos dig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Var befinner sig musiken?

Lite överallt i rummet
4
6%
Huvudsakligen bortom högtalarna men även utanför dem
14
21%
Huvudsakligen bortom högtalarna men INTE utanför dem
4
6%
Huvudsakligen hitom högtalarna och utanför dem
4
6%
Huvudsakligen hitom högtalarna men INTE utanför dem
0
Inga röster
Både bortom, hitom och utanför
25
37%
Både bortom, hitom men INTE utanför
2
3%
Hm, det har jag aldrig tänkt på
2
3%
Annat alternativ, som Strmbrg inte kommit på
12
18%

Antal röster : 67

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Var i förhållande till högtalarna låter det hos dig?

Inläggav sprudel » 2014-12-19 23:07

hifikg skrev:Jag gillar när Zelmani förkroppsligas i lyssningsrummet, nästan så att jag går lite på skrå för att inte stöta ihop med henne i mörkret. Så olika kan det vara.

Yes! Görmysigt är det.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-19 23:24

sprudel skrev:
Yes! Görmysigt är det.

Xiro skrev:Dragspelaren vandrade nyss från vänsterkanten över till högerkanten strax utanför höger högtalare :) Sisters of mercy, Best of Leonard Cohen, 1975. Och körtjejerna är nog strax utanför till höger på So long Marianne.

Yeah, utan sådana upplevelser vore det inte lika kul att lyssna på musik i många timmar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-20 09:54

Den här trå'n är ju rätt trevlig inte minst då vi kan sas lyssna tillsammans på samma vax fast på varsina apparaturer.
:)
Det kan ju ge lite musiktips som bonus.

Zelmani nämns emellanåt i trå'n.
Jag skall ge Zelmani en chans idag tänkte jag. Kanske har jag hört något av henne utan att veta om det. Har nu förstått av Wikipedia att det är lågmält och influerat av "Bobban" och Leonard.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-20 10:02

Strmbrg skrev:Den här trå'n är ju rätt trevlig inte minst då vi kan sas lyssna tillsammans på samma vax fast på varsina apparaturer.
:)
Det kan ju ge lite musiktips som bonus.

Zelmani nämns emellanåt i trå'n.
Jag skall ge Zelmani en chans idag tänkte jag. Kanske har jag hört något av henne utan att veta om det. Har nu förstått av Wikipedia att det är lågmält och influerat av "Bobban" och Leonard.

Lyssna på "My Daughter" i ett mörkt rum. Låt den bara komma. Och/eller "Church Bells". Båda på albumet Soul och det är inte ens hennes bästa album :-) Have a nice day! Själv ska jag passa på att handla lite julklappar, tänker mig att det är ganska lugnt på stan en lördag så här nära jul. Alla sitter hemma o lyssnar och pyntar sina granar...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-20 12:51

Lyssnade lite på Zelmani i lurar nyss. Detta för att närma mig det okända utan att behöva dra igång den stora ångmaskinen nere i källar'n.
Inte alls min musik, dessvärre. Men jag skall ge vederbörande en chans i källarkvarten likafullt. Då kan jag ju - om inte annat - få en bild av ljudbilden sas. :)

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2014-12-20 20:00

Hm, faktiskt lite svårt att avgöra, men jag tror i huvudsak bortom och utanför högtalarna.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-12-20 20:17

Ungefär i linje med högtalarna. Ibland något hitom, ibland något bortom, beroende på inspelning. Oftast mellan högtalarna, men på vissa inspelningar ibland något utanför.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2014-12-21 20:15

Elfsberg skrev:Allt som oftast tycker jag att hela väggen framför mig spelar musik. Wall of music, lixom. Jag gillar det.

Så känner jag det hos mig också.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-22 09:53

Strmbrg skrev:Lyssnade lite på Zelmani i lurar nyss. Detta för att närma mig det okända utan att behöva dra igång den stora ångmaskinen nere i källar'n.
Inte alls min musik, dessvärre. Men jag skall ge vederbörande en chans i källarkvarten likafullt. Då kan jag ju - om inte annat - få en bild av ljudbilden sas. :)

Den här skulle vara kul att få dina intryck av, hos mig spelar det flera meter utanför högtalarna, nästan som surround.
Nitin Sawhney "Anthem without Nation" från Beyond Skin.

http://open.spotify.com/track/2YLgO4s1Cvie8LpfTVUxz0
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-22 09:57

sprudel skrev:
Strmbrg skrev:Lyssnade lite på Zelmani i lurar nyss. Detta för att närma mig det okända utan att behöva dra igång den stora ångmaskinen nere i källar'n.

Den här skulle vara kul att få dina intryck av, hos mig spelar det flera meter utanför högtalarna, nästan som surround.
Nitin Sawhney "Anthem without Nation" från Beyond Skin.

http://open.spotify.com/track/2YLgO4s1Cvie8LpfTVUxz0

Tack! Jag ska ta den senare under dan. Troligen först till kvällen. Återkommer. :-)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-22 10:00

Jag har spelat flera av exemplen som nämns i tråden utom sprudels sista, men har lik förbaskat musiken från ca 2m och längre bortom högtalarena. Den närtagna Zelmani står också där, men låter som om hon sjunger nära micken, bara.

Kan det ha med uppfattningen av högsta diskanten att göra? Jag har märkt att ynglingarna i Sola-GÖK hör saker jag inte gör.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-12-22 11:06

PerStromgren skrev:Jag har spelat flera av exemplen som nämns i tråden utom sprudels sista, men har lik förbaskat musiken från ca 2m och längre bortom högtalarena. Den närtagna Zelmani står också där, men låter som om hon sjunger nära micken, bara.

Kan det ha med uppfattningen av högsta diskanten att göra? Jag har märkt att ynglingarna i Sola-GÖK hör saker jag inte gör.

Nä det tror jag inte.
Ålder mm. har tagit udden av min diskantuppfattbarhet. Men likt förbaskat hörs vissa saker hitom/bortom.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-22 11:31

PerStromgren skrev:Jag har spelat flera av exemplen som nämns i tråden utom sprudels sista, men har lik förbaskat musiken från ca 2m och längre bortom högtalarena. Den närtagna Zelmani står också där, men låter som om hon sjunger nära micken, bara.

Jag tror inte det har med uppfattningen av diskantregistret att göra utan med anläggningen som helhet. Du skall få höra Zelmani hemma hos mig på nästa GÖK-träff så får du avgöra själv.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-22 12:16

Vore kul om vi kunde surra lite runt rent akustiska vax. Typ en ensam flygel eller en kvartett. Men det är nog inte tillräckligt många här som gillar slik musik för att det skulle funka.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-12-22 12:24

Shoot
http://open.spotify.com/album/6cBfIvoC7mdf6kJoQANoAA
Jazz på Stampen...

Inte en ensam flygel men gott om rumsinformation.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-22 16:09

Strmbrg skrev:Vore kul om vi kunde surra lite runt rent akustiska vax. Typ en ensam flygel eller en kvartett. Men det är nog inte tillräckligt många här som gillar slik musik för att det skulle funka.

Va? Räknas inte jag? :twisted:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-22 16:22

PerStromgren skrev:
Strmbrg skrev:Vore kul om vi kunde surra lite lyssna på helt andra vax än det som intresserar mig. ent akustiska vax. Typ en ensam flygel eller en kvartett. Men det är nog inte tillräckligt många här som gillar slik musik för att det skulle funka.

Va? Räknas inte jag? :twisted:

Nej. Du räknas inte. Eller snarare är du liksom redan medräknad.
Men det känns som ett lätt svårdiskuterat ämne när de flesta här tycks lyssna på helt annat än jag.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-12-22 16:26

Jag skulle tro att det hänger ihop med att du har väldigt långt avstånd till väggen bakom högtalarna.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-22 16:34

Jag tror, inte vet, att Pers högtalare låter väldigt rent och det i kombination med låg grad av sidoreflexion ger det resultatet.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-12-22 16:44

Panelguy skrev:Jag skulle tro att det hänger ihop med att du har väldigt långt avstånd till väggen bakom högtalarna.

Skulle också tro det. Det är väl det berömda "dipoldjupet" helt enkelt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-12-22 16:49

Min erfarenhet är att spelar man Quadelektrostater utomhus så hörs röster längre fram än då högtalarna placeras i rum några meter från bakre vägg.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-22 16:50

Märkligt att det där berömda djupet aldrig infinner sig när jag spelar musik utan "djup".

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-12-22 16:50

Strmbrg skrev:Jag tror, inte vet, att Pers högtalare låter väldigt rent och det i kombination med låg grad av sidoreflexion ger det resultatet.

Samma som Magneplanarerna mao men jag uppfattar inte att närtagna inspelningar spelar långt bortom skärmarna. Om inspelningen däremot har ett extremt djup kan resultatet bli så.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-22 17:16

Lyssnar på John Hiatt, Terms of my surrender, och där är John naglad mellan högtalarna medan kompet presenterar sig betydligt bredare än högtalarna är placerade. Tror jag har 2.30 mellan 52-orna och så trångt uppsatta band är det inte ofta man ser. Skulle vara hissmusiker då...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-22 17:27

hifikg skrev:Lyssnar på John Hiatt, Terms of my surrender, och där är John naglad mellan högtalarna medan kompet presenterar sig betydligt bredare än högtalarna är placerade. Tror jag har 2.30 mellan 52-orna och så trångt uppsatta band är det inte ofta man ser. Skulle vara hissmusiker då...

Det där är "Terms of my surrounder".

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-12-22 20:10

Strmbrg skrev:Märkligt att det där berömda djupet aldrig infinner sig när jag spelar musik utan "djup".

Men du har väl högtalarna mycket närmare bakväggen?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-22 20:36

Magnuz skrev:
Strmbrg skrev:Märkligt att det där berömda djupet aldrig infinner sig när jag spelar musik utan "djup".

Typ 120 ut från vägg. Men alltså, om nu Per skulle placera ett par lådhögtalare på samma plats som han har sina dipoler - skulle det inte bli ett eko då också, i så fall. Fast ett eko med en annan tonkurva?

Om det nu är så att ett eko kan skapa en upplevelse av djup i bemärkelsen att tex en sångare låter som om vederbörande befinner sig en bra bit bortom högtalarna.

Jag inbillar mig att ekot snarare bara rör till ljudet.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-12-22 21:31

Strmbrg skrev:
Typ 120 ut från vägg. Men alltså, om nu Per skulle placera ett par lådhögtalare på samma plats som han har sina dipoler - skulle det inte bli ett eko då också, i så fall. Fast ett eko med en annan tonkurva?

Lådhögtalarna har ju mindre utstrålning bakåt, i synnerhet vid högre frekvenser, så annorlunda blir det definitivt. Jag har dock aldrig hört ett par lådhögtalare placerade på det viset.

Strmbrg skrev:Om det nu är så att ett eko kan skapa en upplevelse av djup i bemärkelsen att tex en sångare låter som om vederbörande befinner sig en bra bit bortom högtalarna.

Både och.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-22 22:50

Magnuz skrev:
Strmbrg skrev:

Lådhögtalarna har ju mindre utstrålning bakåt, i synnerhet vid högre frekvenser, så annorlunda blir det definitivt. Jag har dock aldrig hört ett par lådhögtalare placerade på det viset.

Strmbrg skrev:Om det nu är så att ett eko kan skapa en upplevelse av djup i bemärkelsen att tex en sångare låter som om vederbörande befinner sig en bra bit bortom högtalarna.

Både och.

Det har jag. QLN Signature trivdes ypperligt placerade på det viset, ännu bättre diagonalt i rummet med massor av rymd bakom sig. Lyysningsplatsen var ganska nära högtalarlinjen och musiken bredde ut sig låååångt bakom högtalarlinjen.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-12-23 00:13

Strmbrg skrev:
Magnuz skrev:

Om det nu är så att ett eko kan skapa en upplevelse av djup i bemärkelsen att tex en sångare låter som om vederbörande befinner sig en bra bit bortom högtalarna.

Det är egentligen inget eko som skapas. Ett eko är ett ljud som upplevs som en ny ljudhändelse och oftast från en annan plats än från ljudkällan som alstrar själva ljudvågen.

Jag tror du menar tidiga reflexer. Kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud kommer in i hörselns avståndsbedömning.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi