hifikg skrev:Jag gillar när Zelmani förkroppsligas i lyssningsrummet, nästan så att jag går lite på skrå för att inte stöta ihop med henne i mörkret. Så olika kan det vara.
Yes! Görmysigt är det.
Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Jag gillar när Zelmani förkroppsligas i lyssningsrummet, nästan så att jag går lite på skrå för att inte stöta ihop med henne i mörkret. Så olika kan det vara.
sprudel skrev:
Yes! Görmysigt är det.
Xiro skrev:Dragspelaren vandrade nyss från vänsterkanten över till högerkanten strax utanför höger högtalareSisters of mercy, Best of Leonard Cohen, 1975. Och körtjejerna är nog strax utanför till höger på So long Marianne.
Strmbrg skrev:Den här trå'n är ju rätt trevlig inte minst då vi kan sas lyssna tillsammans på samma vax fast på varsina apparaturer.
![]()
Det kan ju ge lite musiktips som bonus.
Zelmani nämns emellanåt i trå'n.
Jag skall ge Zelmani en chans idag tänkte jag. Kanske har jag hört något av henne utan att veta om det. Har nu förstått av Wikipedia att det är lågmält och influerat av "Bobban" och Leonard.
Elfsberg skrev:Allt som oftast tycker jag att hela väggen framför mig spelar musik. Wall of music, lixom. Jag gillar det.
Strmbrg skrev:Lyssnade lite på Zelmani i lurar nyss. Detta för att närma mig det okända utan att behöva dra igång den stora ångmaskinen nere i källar'n.
Inte alls min musik, dessvärre. Men jag skall ge vederbörande en chans i källarkvarten likafullt. Då kan jag ju - om inte annat - få en bild av ljudbilden sas.
sprudel skrev:Strmbrg skrev:Lyssnade lite på Zelmani i lurar nyss. Detta för att närma mig det okända utan att behöva dra igång den stora ångmaskinen nere i källar'n.
Inte alls min musik, dessvärre. Men jag skall ge vederbörande en chans i källarkvarten likafullt. Då kan jag ju - om inte annat - få en bild av ljudbilden sas.
Den här skulle vara kul att få dina intryck av, hos mig spelar det flera meter utanför högtalarna, nästan som surround.
Nitin Sawhney "Anthem without Nation" från Beyond Skin.
http://open.spotify.com/track/2YLgO4s1Cvie8LpfTVUxz0
PerStromgren skrev:Jag har spelat flera av exemplen som nämns i tråden utom sprudels sista, men har lik förbaskat musiken från ca 2m och längre bortom högtalarena. Den närtagna Zelmani står också där, men låter som om hon sjunger nära micken, bara.
Kan det ha med uppfattningen av högsta diskanten att göra? Jag har märkt att ynglingarna i Sola-GÖK hör saker jag inte gör.
PerStromgren skrev:Jag har spelat flera av exemplen som nämns i tråden utom sprudels sista, men har lik förbaskat musiken från ca 2m och längre bortom högtalarena. Den närtagna Zelmani står också där, men låter som om hon sjunger nära micken, bara.
Kan det ha med uppfattningen av högsta diskanten att göra? Jag har märkt att ynglingarna i Sola-GÖK hör saker jag inte gör.
Strmbrg skrev:Vore kul om vi kunde surra lite runt rent akustiska vax. Typ en ensam flygel eller en kvartett. Men det är nog inte tillräckligt många här som gillar slik musik för att det skulle funka.
PerStromgren skrev:Strmbrg skrev:Vore kul om vi kunde surra lite lyssna på helt andra vax än det som intresserar mig. ent akustiska vax. Typ en ensam flygel eller en kvartett. Men det är nog inte tillräckligt många här som gillar slik musik för att det skulle funka.
Va? Räknas inte jag?
Panelguy skrev:Jag skulle tro att det hänger ihop med att du har väldigt långt avstånd till väggen bakom högtalarna.
Strmbrg skrev:Jag tror, inte vet, att Pers högtalare låter väldigt rent och det i kombination med låg grad av sidoreflexion ger det resultatet.
hifikg skrev:Lyssnar på John Hiatt, Terms of my surrender, och där är John naglad mellan högtalarna medan kompet presenterar sig betydligt bredare än högtalarna är placerade. Tror jag har 2.30 mellan 52-orna och så trångt uppsatta band är det inte ofta man ser. Skulle vara hissmusiker då...
Strmbrg skrev:Märkligt att det där berömda djupet aldrig infinner sig när jag spelar musik utan "djup".
Magnuz skrev:Strmbrg skrev:Märkligt att det där berömda djupet aldrig infinner sig när jag spelar musik utan "djup".
Men du har väl högtalarna mycket närmare bakväggen?
Strmbrg skrev:
Typ 120 ut från vägg. Men alltså, om nu Per skulle placera ett par lådhögtalare på samma plats som han har sina dipoler - skulle det inte bli ett eko då också, i så fall. Fast ett eko med en annan tonkurva?
Strmbrg skrev:Om det nu är så att ett eko kan skapa en upplevelse av djup i bemärkelsen att tex en sångare låter som om vederbörande befinner sig en bra bit bortom högtalarna.
Jag inbillar mig att ekot snarare bara rör till ljudet.
Magnuz skrev:Strmbrg skrev:
Typ 120 ut från vägg. Men alltså, om nu Per skulle placera ett par lådhögtalare på samma plats som han har sina dipoler - skulle det inte bli ett eko då också, i så fall. Fast ett eko med en annan tonkurva?
Lådhögtalarna har ju mindre utstrålning bakåt, i synnerhet vid högre frekvenser, så annorlunda blir det definitivt. Jag har dock aldrig hört ett par lådhögtalare placerade på det viset.Strmbrg skrev:Om det nu är så att ett eko kan skapa en upplevelse av djup i bemärkelsen att tex en sångare låter som om vederbörande befinner sig en bra bit bortom högtalarna.
Både och.
Strmbrg skrev:Magnuz skrev:Strmbrg skrev:Märkligt att det där berömda djupet aldrig infinner sig när jag spelar musik utan "djup".
Men du har väl högtalarna mycket närmare bakväggen?
Om det nu är så att ett eko kan skapa en upplevelse av djup i bemärkelsen att tex en sångare låter som om vederbörande befinner sig en bra bit bortom högtalarna.
Användare som besöker denna kategori: Erahjar och 33 gäster