Elektriskt brum/tjut genom kablar, ojordat och jordat

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Nerevarine

Elektriskt brum/tjut genom kablar, ojordat och jordat

Inläggav Nerevarine » 2014-12-19 00:20

Har en fråga jag hoppas någon kunnig inom både el, datorer och HiFi kan hjälpa mig med. Jag har sedan jag skaffade en Hegel H80 stärkare kört på den inbygda DAC:ern där då jag upplever den som riktigt skön. Har kört mest via optiskt från PCn, med WASAPI i exclusive mode (Windows 7, foobar2k samt MusicBee). Fördelen med det är bit-perfect till 24/192 samt att optiskt eliminerar risken för störningar. Nackdelen är väl att teroin säger att en bra DAC kan må allra bäst med USB då den då använder egen både jitter correction och sync. Ang. sättet H80n jobbar via USB saxar jag följande från ett test:

"the H80 includes a DAC, it has S/PDIF inputs on two coaxial RCA jacks and two optical inputs, as well as a Type B USB input. The USB input is adaptive rather than asynchronous, as Hegel has developed their own elaborate reclocking system that uses a buffer and a precise proprietary clock that they believe does a better job of rejecting jitter than do most USB receiver chips in asynchronous mode"

Har därför testat gå över till USB ett par gånger. I USB får jag dock förutom begränsningen på 24/96 istället även ett ständigt svagt till halvsvagt brummande/tjutande. Det är såpass lågt att det knappt är hörbart normalt sett. Egentligen blir det enbart hörbart eller tydligt nog att störa när jag slår över H80n i HT-läget, då den låser volymen på nästan max. Det förstärker ju tyvärr även alla elektriska störningar som hittat in i den, oavsett vilken väg. Och då jag mest kör den i HT läget då det mesta går via receivern för både film/serier från PCn, TV, spel osv. Slår bara över till H80n själv för musik, vilket utgör kanske 15-20% av den totala användningen.

Följande fyra saker måste hända för att störningen ska uppstå:

- USB kabeln måste sitta i mellan PCn och Hegel förstärkaren.
- RCA kablarna mellan Yamaha receivern och Hegelns HT input måste vara isatta.
- HDMI kabeln till monitorn måste sitta i receiverns HDMI-utgång.
- DVI kabeln mellan PC och monitor måste vara isatt.

Bryt valfri av de fyra och tjutet upphör. Det måste alltså uppstå en elektrisk störning som går i en cirkel följande väg: PC - DVI till monitor (pga 144 Hz) - HDMI från receiver (för TV/spelkonsol) - RCA till Hegels HT input (driver frontar/stereo) - USB från PC.

Det finns även en alternativ väg, om jag har isatt de analoga 5.1 sladdarna mellan PCn och receivern. Som tyvärr krävs i ett fåtal spel som inte funkar med digital överföring (Dolby Digital live t.ex.) från PC. Då kvittar rutten via monitorn, cirkeln blir sluten med PC - USB till Hegel - RCA till receiver - analoga 5.1 från PC.

Har provat ojordat och jordat. Rummet är ojordat, provat att dra förlängning från köket för att jorda. Satte då alla apparaterna (PC, Hegel, receiver samt monitor) på det jordade, och det blev ett tillägg till störningen, ett tydligt brummande, utöver tjutet. Testade även att enbart sätta PCn jordad, då brummade det ur högtalarna även när PCn var av. Testade enbart receivern på jordat, då märktes ingen skillnad alls. Även testat att när jag kör ojordat tejpa över jord-stiften på kontakterna till grendosan, så ingen störning går den vägen, det gjorde ingen skillnad alls. Har testat skärmade och oskärmade kablar, ingen skillnad. Störningen är ju i kretsen så att säga.

Kan jag prova mer? Finns det smarta isolatorer som får bort all elektrisk störning att sätta någonstans i denna kedjan? Bäst vore väl på USBn isf. Eller är det helt enkelt så här, att jag får välja mellan ett visst brummande med en elektrisk överföring eller en eventuellt aningen sämre digital överföring i en optisk lösning? Har även ett praktiskt problem i den optiska lösningen, nämligen att jag egentligen skulle vilja stänga av det inbyggda ljudkortet så det inte hamnar i konflikt med mitt Sound Blaster Z PCI-E ljudkort, och då har jag enbart en optisk ut. Den som just nu sitter till receivern för surroundljud från datorn (som all film etc. spelas upp på). Finns ju optiska splitters dock, kanske får köra på det isf (antar att det är lugnt att Hegeln då får ta emot alla DD/DTS/PCM strömmar den inte stöder med, då den inte kommer stå på den ingången när jag kör sånt till receivern ändå?).

Suck...tröttsamt med felsökning när den inte leder till någon relativt enkel fix

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Elektriskt brum/tjut genom kablar, ojordat och jordat

Inläggav darkg » 2014-12-19 00:30

Optiskt är ju verkligen tacksamt av den här anledningen. Men det finns transformatorer till lågnivå (RCA) som kanske kan funka?
Don’t just do something, sit there.

Nerevarine

Inläggav Nerevarine » 2014-12-19 00:35

darkg skrev:Optiskt är ju verkligen tacksamt av den här anledningen. Men det finns transformatorer till lågnivå (RCA) som kanske kan funka?

Ja, det är ju det. Tänkte du optiskt till coax? Det löser tyvärr inte riktigt något problem. Finns ingen coax ut ur datorn, så är ändå samma optiska utgång som måste användas om jag ska stänga av den inbygda ljudkretsen.

Ska lyssna en del imorgon om det finns tid och se om jag upplever att USB är någon hörbar skillnad mot optiskt. Vet att det finns olika åsikter där med, ska lyssna själv och se vad jag upplever oavsett.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-12-19 00:45

Jag gissar att skillnaden är obefintlig, men jag är också ganska okunnig.

Avskiljare på lågnivån lär kunna ge större fel - jag vet ej hur bra eller dyra de bättre är, de billiga verkar ha lite snävt omfång.

Hoppas det löser sig.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-12-21 00:57

Felet beror på just en jordslinga.

Signaljorden är kopplad i en ring, dator - USB - DAC - RCA - reciever - HDMI - monitor - DVI - dator.

Magnetiska växelfält letar sig in via induktion i alla elektriska kablar. Oftast spelar det ingen roll, eftersom det blir lika stor påverkan på alla ledarna och det därmed inte kan märkas i den mottagande änden. Men eftersom jorden är sammankopplad hela vägen i en jordslinga, medan signalerna i sig inte är sammankopplade, så kommer den mottagande änden att påverkas fullt av induktionen i signalledarna medan delar av induktionen i jorden kortsluts via jordslingan.

Det kan eventuellt lindras om kabeldragningen rent fysiskt ändras så att kablarna rent fysiskt inte blir en ring utan snarast en stjärna, såhär:
jordslinga.PNG
jordslinga.PNG (6.82 KiB) Visad 1121 gånger

Det kan också hjälpa att ha kortare RCA-kabel, eller snarast RCA-kabel med lägre impedans i skärmen. Kan oftast mätas med vanlig multimeter.

I brist på annan RCA-kabel så kan du tvinna på en extra enkelledare som är relativt grov, och antingen ansluta till eventuell jordplint på DAC och reciever eller bara tvinna på jorden på utsidan av de anslutna RCA-kontakterna.

Som redan nämnts i tråden kan även en isolerande transformator på RCA-signalen hjälpa.

Risken är nog stor att inget av dessa alternativ ger bättre ljud än om du kör som förut, d.v.s. optiskt.

I princip skulle man också kunna göra en specialmoddad USB-kabel som tillåter viss spänningsskillnad i jorden. Den skulle kunna göras genom att man klipper jord och +5V, låter +5V vara permanent isolerad (DAC'en lär ju fungera ändå, alternativt hänger man på ett separat 5V-aggregat) och sätter dels ett motstånd och dels ett par antiparallellkopplade dioder i serie med den brutna jordförbindelsen. Då kan signaljorden för USB flyta några hundra millivolt. Jag minns inte i huvudet hur stor marginal mot dålig signal det finns i USB-standarden, men vid normal dataöverföring så är trafiken balanserad så med lite tur kan detta fungera. Men detta skulle jag nog inte våga mig på varken med en fin-dyr-deluxe-DAC eller en integrerad USB-port i en dator. Om du skulle drista dig till att prova något sådant så rekommenderar jag att du slänger på en USB-hub på varje sida av "jordlyft"-kabeln. Eventuella missöden har då mycket stor chans att endast drabba USB-hub'arna och inte dator/dac.

Något som däremot inte alls är så riskabelt att prova är att ta bort en bit av ytterisoleringen på både USB-kabeln och HDMI-kabeln nära DAC/reciever och helt enkelt förbinda dem med varandra. (Linda t.ex. en bit avskalad kabel runt båda dessa). Då begränsas jordslingan till stor del till att hamna i området kring DAC och förstärkare.

Värt att tänka på är också varifrån den magnetiska växelfälten kommer från. Ibland kommer de generellt från 230V-elnätets ledningar men det kan också komma från en (oftast stor) transformator. Det kan hjälpa att möblera om vissa grejer för att undvika magnetfälten.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-12-22 21:43

Har du prövat att ta bort DVI'n i TV'n och istället koppla den till en annan HDMI ingång på receivern?

/Harryup

Återgå till Teknikforum