Moderator: Redaktörer
BellsnWhistles skrev:Signalkablarna låg parallellt med med 230v c:a 1,5 m, när jag tog bort det minskade brummet till kanske hälften, så ett steg på vägen.
Vad jag fortfarande inte fattar är varför det inte brummar alls när jag kopplar bort kablarna från försteget?
Det borde brumma minst lika mycket då men då är det ju knäpptyst?
BellsnWhistles skrev:Vad jag fortfarande inte fattar är varför det inte brummar alls när jag kopplar bort kablarna från försteget?
Det borde brumma minst lika mycket då men då är det ju knäpptyst?
Mich skrev:Vad är det för slutsteg?
Är slutstegen skyddsjordade?
Var sitter slutstegen's strömkablar? egna vägguttag eller samma vägguttag som försteget?
//Michael
BellsnWhistles skrev:Tack för alla svar men det har tyvärr inte hjälpt hittills.
1. Det brummar alltså även om försteget INTE är inkopplat i väggen, eller i någon annan apparat heller. Då kan det ju inte vara jordproblem, eller?
2. Det brummar även när bara ett steg är igång. Testade att, med båda stegen igång men med anslutningskabalarna lösa, koppla ihop båda kanalernas jord (eller höljena på RCA-kontakterna), ingen skillnad, knäpptyst. Men så fort jag kopplar in sladdrackarna i någon kontakt, även om det alltså är ett försteg som i sig är helt okopplat till allt annat (se 1. ) så börjar det brumma.
Strange.
Mich skrev:
1. Jo, det kan det vara. Du får en jordslinga mellan slutstegen. Dels via skyddsjord och dels via lågnivå sladdarna.
2. Nu blev det märkligt, om jag nu förstår dig rätt. Går det att beskriva även så här: du ryckte ur rca'na från slutsteget och höll ihop rca höljena med varandra. (måste bara säga: koppla aldrig i/ur rca sladdar när apparaterna är igång)
...då är min slutsats att jorden är av i ena sladden. Det är min gissning!
//Michael
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster