Problem med brum, hjälp mig!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Problem med brum, hjälp mig!!

Inläggav BellsnWhistles » 2014-12-23 19:03

Så här ser det ut: monoslutsteg stående vid högtalarna och relatvit långa RG62 (5m) till försteg, klart hörbart brum vid lyssningsplats.

Drar jag ur kablarna från försteget slutar brummet (trots att de då ligger med öppen ände).
Om jag kortsluter kablarna vid försteget är det också tyst.
Jag har testat två olika försteg, något lägre brum med det ena men fortfarande störande.

Jag har dragit ur nätsladden till försteget (och alla andra anslutningar också förutom RG62:orna till stegen), brummar fortfarande.
Var kommer det ifrån?
Det börjar alltså brumma så fort kablarna ansluts till en apparat, även om den i sig inte är nätansluten.
Brummar lika i båda kanalerna.

Märkligt eller vad?
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Re: Problem med brum, hjälp mig!!

Inläggav Bamsefar » 2014-12-23 20:52

En fråga: Vilka källor har du anslutna till ditt försteg, kan det t.ex. vara så att du har en radio som är kopplad till kabel-Tv/radio uttaget (t.ex. ComHem)?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
hassel

Inläggav hassel » 2014-12-23 22:20

Gamlat jägartips; tejpa jorden (om det nu anses kosher.)
Senast redigerad av hassel 2014-12-23 22:21, redigerad totalt 1 gång.
SL1210 XONE96 / ARIES S1 -> P100/DAC300 -> PR300 -> AM300 -> GURU 28

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-23 22:21

Stående jordvåg?
Ojorda alternativt extra jordkabel mellan för och slutsteg?
Annan tråd hade kablar med jord i en ända enbart för att undvika brum.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2014-12-23 22:47

@Bamsefar: Det uppträder alltså även om jag rycker ur alla kablar ur försteget, inklusive nätsladden. Den kan alltså inte bero på någon källa som är ansluten.

Jag har inte testat att gaffa bort jorden från stegen av den anledningen att brummet inte verkar vara kopplat till nätet, det är ingen skillnad om jag kopplar bort försteget från nätet.
Men i morgon kanske jag ska testa det.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-23 22:50

Kanske lite korkat förslag, men vänd på kontakten i elurtaget och se om det ger nå't.
Läste för länge sedan att fasen kan ge upphov till brum om den är felvänd.
Finns tom. Folk som mäter ut sådant för dyra pengar
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2014-12-23 23:01

Ja i så fall drar jag nog blankt.

Iofs du har kollat att alla lödningar på kablarna är okej fortfarande?
Och du är säker på att du inte har oskärmade nätkablar (som i 230volt och inte ethernet eller liknande nätverkskabel) liggandes parallellt med dina 5 meters RG62?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2014-12-24 00:32

Signalkablarna låg parallellt med med 230v c:a 1,5 m, när jag tog bort det minskade brummet till kanske hälften, så ett steg på vägen.

Vad jag fortfarande inte fattar är varför det inte brummar alls när jag kopplar bort kablarna från försteget?
Det borde brumma minst lika mycket då men då är det ju knäpptyst?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-12-25 11:29

Jordbrum.

Prova att anslut varje slutsteg ojordat. Ja, även alla andra apparater. Om du vill, kan du ha en apparat jordad via eluttaget, till exempel försteget.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-25 13:38

BellsnWhistles skrev:Signalkablarna låg parallellt med med 230v c:a 1,5 m, när jag tog bort det minskade brummet till kanske hälften, så ett steg på vägen.

Vad jag fortfarande inte fattar är varför det inte brummar alls när jag kopplar bort kablarna från försteget?

Har du hörlursutgång på försteget kan du prova med lurar.
Om det brummar har du jordfel i försteget.
Prova då med en separat jordsladd mellan för och slutsteg

BosseS

Inläggav BosseS » 2014-12-25 13:38

Fortsätt rycka kablar för att isolera källan. Någonstans kommer ett jordplan in, dvs någon apparat är jordad, vilket inte ska va ett problem men man kan behöva ta steget full ut och jorda alla. Det kan också hjälpa att vända på stickpropparna. Finns t.ex en wubwoofer med autostart, den kan läcka?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2014-12-25 16:50

BellsnWhistles skrev:Vad jag fortfarande inte fattar är varför det inte brummar alls när jag kopplar bort kablarna från försteget?

Angående andra frågan och jag antar du undrar varför brummet försvinner när du drar ur lågnivåkablarna ur försteget. Svaret är att då kan det inte gå någon ström mellan de två slutstegen (via dessa kablar) och således brummar det inte. Andra delen av strömslingan går via 230-kablarna.

Vad är det för slutsteg?
Är slutstegen skyddsjordade?
Var sitter slutstegen's strömkablar? egna vägguttag eller samma vägguttag som försteget?

//Michael

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2014-12-26 20:06

Tack för alla svar men det har tyvärr inte hjälpt hittills.
1. Det brummar alltså även om försteget INTE är inkopplat i väggen, eller i någon annan apparat heller. Då kan det ju inte vara jordproblem, eller?
2. Det brummar även när bara ett steg är igång. Testade att, med båda stegen igång men med anslutningskabalarna lösa, koppla ihop båda kanalernas jord (eller höljena på RCA-kontakterna), ingen skillnad, knäpptyst. Men så fort jag kopplar in sladdrackarna i någon kontakt, även om det alltså är ett försteg som i sig är helt okopplat till allt annat (se 1. ) så börjar det brumma.

Strange.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2014-12-26 20:10

Mich skrev:Vad är det för slutsteg?
Är slutstegen skyddsjordade?
Var sitter slutstegen's strömkablar? egna vägguttag eller samma vägguttag som försteget?

//Michael

Carversteg.
De är nog skyddsjordade, om vi pratar om samma sak.
Brummar oavsett om jag kör bryggat eller inte. Båda stegen går på samma fas (eluttag alltså), försteget osäker på men det spelar ju ingen roll då det brummar även om jag tar ut sladden.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2014-12-26 21:41

Som de andra skriver: Du får brum från olika jordpotential antagligen. Någonstans i din ljudkedja så kommer TVÅ olika jordkopplingar in - om det är olika för de två slutstegen eller om det är ytterligare något som är involverat är svårt att säga.

Det klassiska felet, normalt sett i dessa sammanhang, är att man har TVn kopplad till kabel-TV-uttaget (eller tar radio signalen från kabel-TV-radio-uttaget), och sedan har man samma TV ansluten via t.ex. ljudingången till försteget eller på något annat sätt fortplantar sig JUST jord till olika nivåer. En variant, med tanke på att du skriver att INGET annat är inkopplat (och snart tror jag att du får visa med bilder hur allt är inkopplat) är just en platt TV kopplad till t.ex. ComHem, TVn har sedan en jordad kabel till uttaget, som är ett grenuttag, däri sitter också dina slutsteg osv. Dvs TVÅ olika jordpotentialer som sinsimellan skapar två olika referenesnivåer i jordsignalen och sedan kommer brum som en direkt konsekvens.

Sedan undrar jag HUR länge har du haft problemet, är det helt nytt? Och i så fall vad hade du innan osv? Bilder hur det är inkopplat på baksidan av alla burkar, och stick kontakter kan hjälpa ;-)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2014-12-27 11:33

Det låter helt klart som ett jordproblem.
Steg 1, se till att samtliga anslutningar har samma jordpotential.
Steg 2, kolla så att du inte har jordade signalkopplingar från apparater med annan jord.
Steg 3, se jorden som en kedja. Vägguttag -> källa -> försteg -> slutsteg -> högtalare, börja med jorden i vägguttaget...
Problem uppstår om du får olika jordpotential i olika punkter i slingan och det sluts en cirkel.

Personligen så löste jag det med toslink till dac'en som EJ jordas i vägguttaget och endast monoblocken är jordade i vägguttaget.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-01-04 23:36

BellsnWhistles skrev:Tack för alla svar men det har tyvärr inte hjälpt hittills.
1. Det brummar alltså även om försteget INTE är inkopplat i väggen, eller i någon annan apparat heller. Då kan det ju inte vara jordproblem, eller?
2. Det brummar även när bara ett steg är igång. Testade att, med båda stegen igång men med anslutningskabalarna lösa, koppla ihop båda kanalernas jord (eller höljena på RCA-kontakterna), ingen skillnad, knäpptyst. Men så fort jag kopplar in sladdrackarna i någon kontakt, även om det alltså är ett försteg som i sig är helt okopplat till allt annat (se 1. ) så börjar det brumma.

Strange.

1. Jo, det kan det vara. Du får en jordslinga mellan slutstegen. Dels via skyddsjord och dels via lågnivå sladdarna.
2. Nu blev det märkligt, om jag nu förstår dig rätt. Går det att beskriva även så här: du ryckte ur rca'na från slutsteget och höll ihop rca höljena med varandra. (måste bara säga: koppla aldrig i/ur rca sladdar när apparaterna är igång)

...då är min slutsats att jorden är av i ena sladden. Det är min gissning!

//Michael

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2015-01-05 18:16

Mich skrev:
1. Jo, det kan det vara. Du får en jordslinga mellan slutstegen. Dels via skyddsjord och dels via lågnivå sladdarna.
2. Nu blev det märkligt, om jag nu förstår dig rätt. Går det att beskriva även så här: du ryckte ur rca'na från slutsteget och höll ihop rca höljena med varandra. (måste bara säga: koppla aldrig i/ur rca sladdar när apparaterna är igång)

...då är min slutsats att jorden är av i ena sladden. Det är min gissning!

//Michael

Hej Michael,
1. det brummar även om jag drar ut RCA-kabeln till ena slutsteget (brummar då i det steget som är anslutet, steget med urdragen kabel blir tyst). Så det kan inte vara jordbrum mellan stegen.
2. Det stämmer, så gjorde jag. Och ja, slutstegen var avstängda, jag drog ur kablarna från försteget, jag lade ihop höljena på RCA-kablarna och satte på slutstegen. Knäpptyst.

Det är alltid knäpptyst oavsett hur jag gör, ett eller båda stegen inkopplade, ända tills jag pluggar in stegen till en källa, vilken som helst, nätansluten eller inte. Då kommer brummet!

Jag har inte haft tid att kolla på detta över julen, återkommer med hur det (löser?) sig!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-01-05 22:20

Mycket av det du skriver stämmer in på att jorden inte finns i en eller båda lågnivå (RCA) kablarna. Å andra sidan borde det resultera i större problem än bara lite brum. Fast jag vet inte hur dina källor ser ut.

Jag har råkat ut för rca kontakter med så stor diameter på jorden så de inte har haft kontakt med jorden/kontakten i apparaten. Om nu kabel går rakt ut från apparaten, lite böj på kabel eller lätt tryck på kontakten gav kontakt.

Vilka carversteg har du, modell beteckning?

//Michael

Återgå till Generellt om hifi