Per spelar SACD! Gör du?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Per spelar SACD! Gör du?

Inläggav PerStromgren » 2014-12-27 15:47

Jag fick tillfälle att provköra mina SACD-plattor, eftersom junior fick en ny biomottagare och jag fick hans gamla. :) Nu har jag en Yamaha RX-V365 och Samsung DVD-HD945 framför mig, men jag kan för mitt liv inte få dessa att spela SACD! :twisted:

Jag kör toslink mellan spelare och bioflrstärkaren. Om man kopplar rca går det fint att spela CD-lagret, men kopplar jag om till SACD blur det tyst. Tyvärr kör jag litet i blindo, eftersom spelaren egentligen vill ha en tv att visa menyer på, men ska det inte gå utan? Ge mig tipsen om nybörjarmisstagen, jag har säkert gått på några av dom!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Hjälp mig köra SACD!

Inläggav petersteindl » 2014-12-27 16:31

Jag tror inte DSD överförs i normal toslink eller SPdif eller AES/EBU. Du måste ha de senaste apparaterna med senaste standarderna för överföring av DSD.

Det finns i modernare apparater option i menyerna för överföring av DSD till annan apparat.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-27 16:46

Men det finns analoga bak- och framkanaler (rca), de borde funka, väl?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2014-12-27 17:51

http://downloadcenter.samsung.com/conte ... 45-XEU.pdf

"Se page 33-34"

"SACD plays only trough analog outputs"

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-27 18:02

Så här ser min DVD/SADC spelare ut på baksidan, du måste hitta matchande input på din stärkare, dvs 5.1 analoga ingångar
Finns möjligen en del inställningar att göra i SETUPen på din spelare också...
Bild

EDIT:
Super Audio CD audio is only available through
the analog outputs. It is not possible to output
Super Audio CD audio via the HDMI output or
Digital Audio Output
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-27 18:14

För att göra det Solklart.... 8) koppla 6st RCA kablar här mellan, 3st dubbla alltså. (Bilderna är på dina prylar)

Pers.jpg
Pers.jpg (26.88 KiB) Visad 6433 gånger

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-27 19:48

Tack, killar, ni är den typ av kompisar som en man som jag behöver! :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-27 20:06

Inställningar görs, genom att koppla in Samsungen i husets TV. Nu ska jag bara skriva ut några manualsidor....

...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-27 20:08

PerStromgren skrev:Tack, killar, ni är den typ av kompisar som en man som jag behöver! :oops:

Aha, du är en SKRIVBORDS-ingenjör?!?! Det var min salig Pappa också.... hehe... :D 8) :lol:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-27 21:22

murgatroyd skrev:
PerStromgren skrev:Tack, killar, ni är den typ av kompisar som en man som jag behöver! :oops:

Aha, du är en SKRIVBORDS-ingenjör?!?! Det var min salig Pappa också.... hehe... :D 8) :lol:

Skrivbordsingenjör är mitt mellannamn! Men nu flyger vi! Grainger bullrar just nu, Schostan väntar på sin tur.

Ibland avslöjar sig bakkanalhögtalarna(*), det låter märkligt med en dämpad cymbalkrash bredvid soffan. Oftast hörs de inte alls, precis som jag förväntat mig.

*) Rega Kyte
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-27 21:24

Skoj att det fungerar.

Att höra en cymbal bredvid sig förstår jag låter konstigt. Musik i flerkanal är givande när det är live och man hör lokalen eller när det är psykedelisk musik med skumma effekter. Tex Pink Floyd gör sig mycket bra som flerkanal :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Per spelar SACD! Gör du?

Inläggav PerStromgren » 2014-12-27 21:30

De fem SACD jag har är samtliga med symfonisk orkestermusik. Inga helikoptrar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-27 21:31

PerStromgren skrev:De fem SACD jag har är samtliga med symfonisk orkestermusik. Inga helikoptrar.

Då finns det ju iaf plats för lite lokal- och ambiensljud :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-27 21:33

AndreasArvidsson skrev:
PerStromgren skrev:De fem SACD jag har är samtliga med symfonisk orkestermusik. Inga helikoptrar.

Då finns det ju iaf plats för lite lokal- och ambiensljud :)

Ja, för tusan! Jag ska försöka få till nivån bak, bara. Det var inte så enkelt. Kanske tar jag fram SPL-mätarn.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-27 22:12

En sjysst SACD är Emma Kirkby (sopran) & Jakob Lindberg (Luta)BIS-SACD-1505
http://www.bis.se/index.php?op=album&aID=BIS-SACD-1505
Bild

Likaså "Secret Voices" med Anonymous 4 (trots att de är från USA!)
http://www.prestoclassical.co.uk/r/Harm ... /HMU807510
Bild

Bra atmosfär på båda. Om man gillar "old music" alltså... :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-27 22:19

murgatroyd skrev:
Bra atmosfär på båda. Om man gillar "old music" alltså... :)

Tack för tips! Jag är dock mer förtjust i mer modern musik.

När jag skriver detta lyssnar jag på Kaija Saariaho, La Passion de Simone, från 2006...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-27 22:27

Som jag då, gillar riktigt gammal musik och 1900 talet, skippar det mesta där i mellan... tex Mozart. 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-12-27 23:46

petersteindl skrev:Jag tror inte DSD överförs i normal toslink eller SPdif eller AES/EBU. Du måste ha de senaste apparaterna med senaste standarderna för överföring av DSD.

Det finns i modernare apparater option i menyerna för överföring av DSD till annan apparat.

Mvh
Peter

Och framför allt HDMI om man vill låta en receiver avkoda DSD.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-12-28 02:09

PerStromgren skrev:Men det finns analoga bak- och framkanaler (rca), de borde funka, väl?

Analogt? Är det detta du vill? Då är det bara att plocka fram lakritssnörena och koppla. Jag ser att grabbarna redan har gett vägledning.

Jag trodde du ville ha ut signalen digitalt :)

I vissa spelare finns hyfsad bass management.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-28 02:32

Grattis att du fått snurr på det hela Per!

Men jag måste erkänna att jag förstod inte vad det var som var problemet. :oops:

Jo, att du inte kunde spela dem förstås, men inte vad det berodde på.

Du hade om jag förstått rätt kopplat analogt redan från början.

Så vad var det som du ändrade och plötsligt fick det att fungera? Någon menyinställning kanske?

- - -

För övrigt är en av mina favvo-SACD (jag törs knappt skriva detta...) en platta med Dolly Parton! Det skall dock sägas att den är lite speciell då det är en av tre plattor hon har gjort där hon enligt vad jag fick höra i USA då jag hörde den första gången, inte spelar med country-musiker, utan med bluegrass-dito.

Det blir nästan helt oslemmigt och faktiskt väldigt bra, tycker jag.

Skivan ifråga heter Little Sparrow, och jag tror de flesta som hälsat på mig de senaste åren har fått höra den. Den har några år på nacken.

De två andra Dolly/bluegrass-plattorna har jag också, och möjligen är en av de andra ännu bättre. Jag lyssnar på den något mera i varje fall, tror jag. Men ljudkvalitetsmässigt har den inget att hämta, men jag bryr mig ju inte så mycket om sådant. Hur som helst är alla tre plattor bra och Little Sparrow på SACD låter dessutom mer än skapligt. Inte på grund av upplösningen utan på grund av flerkanaligheten, i kombination med en smakfull mix.

Annars har jag en massa klassiskt på SACD också, men jag kommer inte på rak arm på något som jag föredrar framför den bästa tolkning av samma verk jag har på CD. Att de nästan utan undantag är irriterade mixade på SACD gör inte saken bättre. På DVD-A har jag faktistk trots att jag har väldigt få sådana fonogram, mera bra saker! Många av dem är riktigt mystiska... Trist att det formatet dog. Det vet extremt bra.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-28 09:33

En SACD är det en DVD egentligen? Med tanke på hur stor plats DSD filer tar.
Har en påse "hybrider" o jag har nog bara hört CD delen av dem.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-28 10:20

Problemet var att jag samtidigt pillade med två okända apparater, det borde jag inte gjort. Jag utgick till att börja med ifrån att Samsungmaskinen kunde leverera SACD-signal digitalt, vilket den inte kan. Det kanske finns någon grundläggande teknisk anledning till detta, vad vet jag. När jag anslöt spelaren till en tv kunde jag se menyerna och ställa allt rätt.

Hursomhelst, nu funkar det som det ska. Jag ska bara ställa nivåerna lika i alla fyra kanaler. Det blir till att ta fram splmätarn.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-28 12:22

hifikg skrev:En SACD är det en DVD egentligen? Med tanke på hur stor plats DSD filer tar.
Har en påse "hybrider" o jag har nog bara hört CD delen av dem.

Hybrid: Hybrid SACDs are encoded with a 4.7 GB DSD layer (also known as the HD layer), as well as a PCM (Red Book) audio layer readable by most conventional Compact Disc players

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-28 12:30

PerStromgren skrev:Problemet var att jag samtidigt pillade med två okända apparater, det borde jag inte gjort. Jag utgick till att börja med ifrån att Samsungmaskinen kunde leverera SACD-signal digitalt, vilket den inte kan. Det kanske finns någon grundläggande teknisk anledning till detta, vad vet jag. När jag anslöt spelaren till en tv kunde jag se menyerna och ställa allt rätt.

Hursomhelst, nu funkar det som det ska. Jag ska bara ställa nivåerna lika i alla fyra kanaler. Det blir till att ta fram splmätarn.

Enkelt svar Per, det går inte att lira SACD genom optik eller coax. :)

Some facts:

SACD players are not permitted to offer an output carrying an unencrypted stream of Direct Stream Digital (DSD). Players initially supported only analog output; later some proprietary digital interfaces such as Denon Link permitted encrypted transmission of DSD. There are now two standard digital connection methods capable of carrying DSD in encrypted form: i.Link and HDMI (version 1.2 or later, standardised in August 2005). The older i.Link interface is generally found on older mid- to high-end equipment and some current top-of-the-line units from Japanese manufacturers. HDMI is more common, being the standard digital connection method for high-definition video with audio. Most new mid-level and higher 2007 model year and later A/V processors support the HDMI 1.2 specifications DSD over HDMI feature. Most boutique manufacturers still do not support DSD. Some HDMI 1.1 spec DVD players convert DSD to LPCM and then pass it to an HDMI 1.1 spec or later processor. Lower end processors usually convert the DSD to LPCM, higher end ones usually convert it to LPCM for bass management or DSP but can also process it natively at the expense of DSP and bass management. Some new DVD players from Oppo Digital, Pioneer, Onkyo, etc. now support HDMI 1.2 or 1.3 and will pass DSD over HDMI as well as LPCM. Be aware that some players, for instance, Onkyo DV-SP504, will not support DSD or LPCM over HDMI without resampling it to 48 kHz. SACD or DVD-A will be played through analog outputs instead. The older i.Link interface has been dropped from all but high-end A/V processors and DVD players.

Read more: http://www.digitalfaq.com/forum/home-vi ... z3NBf1Ja00

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-28 13:12

"Not permitted ..."? Jösses!

Tack, det är bra med kompisar. Igen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-28 13:19

Men numera, när man kan köpa DSD filer och lira dem genom en extern DAC, så borde väl någon klura ut hur man utvinner DSD lagret från sina ärligt inköpta SACD-skivor, inte sant? TELL ME!!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-28 13:20

Ingår så att säga i policyn att företagen inte ville få folk att sprida perfekta kopior...nu blev ju SACD inget för massorna ändå, finns dock ett sätt att kopiera SACD som involverar en Playstation, men släpper det nu... 8) (har varit uppe tidigare på faktiskt.se).

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-28 13:35

hifikg skrev:Men numera, när man kan köpa DSD filer och lira dem genom en extern DAC, så borde väl någon klura ut hur man utvinner DSD lagret från sina ärligt inköpta SACD-skivor, inte sant? TELL ME!!

Googla PLAYSTATION SACD RIPPING....
8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-12-28 21:04

PerStromgren skrev:"Not permitted ..."? Jösses!

Tack, det är bra med kompisar. Igen.

Jo, men den skall vara krypterad, vad jag förstår. Pioneer hade en slags egen Link som var godkänd. Andra fabrikat har det också.

Man får inte ha DSD-koden direkt på output. Är den krypterad så kan det bli godkänt. Man får lämna in för prövning.

Idag tror jag det är mer öppet. Dessutom finns double DSD och även dubbla double. Det är alltså bitratenivån som antingen dubblerats eller är 4 ggr.

Jag tror Jan-Eric på Opus 3 kör med double idag.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-01-01 17:03

Hur stor kan marknaden vara för piratkopierade SACD?

För den som vill ha en kopia av en SACD-skiva med bättre kvalitet än "CD-kvalitet" så torde analog anslutning till en ADC med t.ex. 24/96 kunna slå digital kopia med "CD-kvalitet" även om det kanske inte blir lika bra som SACD direkt.

Återgå till Teknikforum