Grattis att du fått snurr på det hela Per!
Men jag måste erkänna att jag förstod inte vad det var som var problemet.
Jo, att du inte kunde spela dem förstås, men inte vad det berodde på.
Du hade om jag förstått rätt kopplat analogt redan från början.
Så vad var det som du ändrade och plötsligt fick det att fungera? Någon menyinställning kanske?
- - -
För övrigt är en av mina favvo-SACD (jag törs knappt skriva detta...) en platta med Dolly Parton! Det skall dock sägas att den är lite speciell då det är en av tre plattor hon har gjort där hon enligt vad jag fick höra i USA då jag hörde den första gången, inte spelar med country-musiker, utan med bluegrass-dito.
Det blir nästan helt oslemmigt och faktiskt väldigt bra, tycker jag.
Skivan ifråga heter Little Sparrow, och jag tror de flesta som hälsat på mig de senaste åren har fått höra den. Den har några år på nacken.
De två andra Dolly/bluegrass-plattorna har jag också, och möjligen är en av de andra ännu bättre. Jag lyssnar på den något mera i varje fall, tror jag. Men ljudkvalitetsmässigt har den inget att hämta, men jag bryr mig ju inte så mycket om sådant. Hur som helst är alla tre plattor bra och Little Sparrow på SACD låter dessutom mer än skapligt. Inte på grund av upplösningen utan på grund av flerkanaligheten, i kombination med en smakfull mix.
Annars har jag en massa klassiskt på SACD också, men jag kommer inte på rak arm på något som jag föredrar framför den bästa tolkning av samma verk jag har på CD. Att de nästan utan undantag är irriterade mixade på SACD gör inte saken bättre. På DVD-A har jag faktistk trots att jag har väldigt få sådana fonogram, mera bra saker! Många av dem är riktigt mystiska... Trist att det formatet dog. Det vet extremt bra.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).