Hur ställer man .1-kanalens nivå?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xenod

Hur ställer man .1-kanalens nivå?

Inläggav Xenod » 2014-12-21 22:19

Jag funderar över en bra metod att ställa .1-kanalens nivå. Nivån fluktuerar ju kraftigt i basområdet i lyssningsplats i de flesta rum och lyssningspositioner så jag ställer mig frågande till att justera nivån baserat på brus? Att koppla in sig via .1-input och skicka in en svep och mäta skulle ju gå, men hur räknar man då om nivån så att det stämmer? Är det så att bluray-spelaren eller vad man nu har för källa skickar en starkare signal på .1-kanalen?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Hur ställer man .1-kanalens nivå?

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-21 22:32

Xenod skrev:Jag funderar över en bra metod att ställa .1-kanalens nivå. Nivån fluktuerar ju kraftigt i basområdet i lyssningsplats i de flesta rum och lyssningspositioner så jag ställer mig frågande till att justera nivån baserat på brus?

Min spontana tanke är att du ställer in sub-kanalen på samma sätt som de andra kanalerna. Jag gör det med rosa brus.
Att nivån varierar på olika platser i rummet är ju dock ett faktum. Mät på samtliga lyssningsplatser och ställ in ett värde som fungerar bästa över lag. Eller prioritera en enskild position om du så vill.

Xenod skrev:Att koppla in sig via .1-input och skicka in en svep och mäta skulle ju gå, men hur räknar man då om nivån så att det stämmer?

Räkna om nivån? Här är jag inte riktigt med på vad du menar.

Xenod skrev: Är det så att bluray-spelaren eller vad man nu har för källa skickar en starkare signal på .1-kanalen?

Om du inte har någon kalibrering i bluray-spelaren som påverkar detta så nej. Faktum är att LFE-kanalen har en medelnivå som är 10dB lägre än de andra kanalerna. Detta görs för att LFE-kanalen skall få 10dB mer "headroom"(vad heter detta på svenska egentligen?) än de andra kanalerna.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-12-21 22:42

vad menar du igentligen ! .1 är lfe kanalen i ett cr80 filter.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2014-12-27 17:43

AndreasArvidsson skrev:
Xenod skrev:Jag funderar över en bra metod att ställa .1-kanalens nivå. Nivån fluktuerar ju kraftigt i basområdet i lyssningsplats i de flesta rum och lyssningspositioner så jag ställer mig frågande till att justera nivån baserat på brus?

Min spontana tanke är att du ställer in sub-kanalen på samma sätt som de andra kanalerna. Jag gör det med rosa brus.
Att nivån varierar på olika platser i rummet är ju dock ett faktum. Mät på samtliga lyssningsplatser och ställ in ett värde som fungerar bästa över lag. Eller prioritera en enskild position om du så vill.

Drar inte rosa brus igång rumsresonanser? Det är väl det som är min kärnfråga egentligen, för i såfall tycker jag att man borde behöva ställa nivån mha svep eller lyssna på en bra testsignal? Annars kanske en topp på 10dB gör att man ställer nivån alldeles för lågt..

AndreasArvidsson skrev:
Xenod skrev:Att koppla in sig via .1-input och skicka in en svep och mäta skulle ju gå, men hur räknar man då om nivån så att det stämmer?

Räkna om nivån? Här är jag inte riktigt med på vad du menar.

Tänkte just på det här att .1-kanalen skall kunna återge 115dB på lyssningsplats medan övriga ligger på 105dB. Är det så att avkodaren för typ Dolby Digital drar upp nivån 10dB? Man vill ju utnyttja hela det digitala amplitudspannet för de andra kanalerna tänker jag, inte ligger de väl 10dB under i det digitala spåret? Jag är alltså osäker på om det blir rätt nivå när man kopplar in sig rakt på .1-kanalen och sveper, eller om man måste ställa om nivån för att kompensera.

AndreasArvidsson skrev:Om du inte har någon kalibrering i bluray-spelaren som påverkar detta så nej. Faktum är att LFE-kanalen har en medelnivå som är 10dB lägre än de andra kanalerna. Detta görs för att LFE-kanalen skall få 10dB mer "headroom"(vad heter detta på svenska egentligen?) än de andra kanalerna.

Ovanstående berör min omräkningsfundering...Menar du att medelnivån ligger 10dB under de andra kanalerna i den digitala kodningen? Och sedan lyfter avkodaren denna kanal?

boom skrev:vad menar du igentligen ! .1 är lfe kanalen i ett cr80 filter.

Min fråga har ingenting med något filter att göra ;).

PS. .1-kanalen innehåller väl LFE - Low Frequency Effects? Eller jag vet inte vad korrekt terminologi är här, tycker att ".1-kanalen" och "LFE-kanalen" ofta används synonymt i dagligt tal=

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-27 20:46

Xenod skrev:Drar inte rosa brus igång rumsresonanser? Det är väl det som är min kärnfråga egentligen, för i såfall tycker jag att man borde behöva ställa nivån mha svep eller lyssna på en bra testsignal? Annars kanske en topp på 10dB gör att man ställer nivån alldeles för lågt..

Jo om du har rumsmoder som du inte på något sätt tagit hand om så kommer dessa att påverka mätningen med rosa brus. Vill du ställa in nivån utan påverkan av resonanser så kan du som du var inne på använda svep. Tänk dock på att du faktiskt hör resonanserna så nivån på LFE-kanalen kan blir för hög om du inte kompenserar för resonanserna. Exakt hur du bör ställa in detta kan iaf inte jag svara på rak arm. Det bör man nog lyssna sig till på plats tror jag.

Xenod skrev:Tänkte just på det här att .1-kanalen skall kunna återge 115dB på lyssningsplats medan övriga ligger på 105dB. Är det så att avkodaren för typ Dolby Digital drar upp nivån 10dB? Man vill ju utnyttja hela det digitala amplitudspannet för de andra kanalerna tänker jag, inte ligger de väl 10dB under i det digitala spåret? Jag är alltså osäker på om det blir rätt nivå när man kopplar in sig rakt på .1-kanalen och sveper, eller om man måste ställa om nivån för att kompensera.

Xenod skrev:Ovanstående berör min omräkningsfundering...Menar du att medelnivån ligger 10dB under de andra kanalerna i den digitala kodningen? Och sedan lyfter avkodaren denna kanal?

Avkodaren ändrar inte nivåerna. Jag skall försöka att förklara hur det ligger till så bra jag förmår utan att nörda in för mycket i detaljer.

Signalen för alla kanaler förutom LFE har en dynamik på 20dB. Dvs medelnivån ligger -20dBFS.
Signalen för LFE-kanalen har en dynamik på 30dB. Dvs medelnivån ligger -30dBFS.
Toppnivå/peak för samtliga(inkl LFE) kanaler är 0dBFS.

Dessa 105dB respektive 115dB på lyssningsplats är toppnivån. Dvs att LFE-kanalen har en lägre medelnivå påverkar inte detta. Det är faktiskt så att medelnivån skall vara 85dB på lyssningsplats för samtliga kanaler. Skillnaden är att alla kanaler förutom LFE skall ha en dynamik på 20dB och LFE-kanalen en dynamik på 30dB.

För att kalibrera in korrekt så gör man enligt följande.
Alla kanaler förutom LFE: Spela en testsignal(tex rosa brus) -20dBFS. Denna skall mäta 85dB på lyssningsplats.
LFE-kanalen: Spela en testsignal(tex rosa brus) -30dBFS. Denna skall mäta 85dB på lyssningsplats.

Det betyder att givet samma uppmätta känslighet(dvs inkl högtalare, slutsteg och rum) på bassystem som toppsystem så skall förstärkningen för LFE-kanalen i receivern vara 10dB starkare än för de andra kanalerna. Nu är det dock så att man ofta har högre känslighet på bassystemet än toppsystemet så det kan tom bli så att man skall ha mer förstärkning på icke-LFE kanalerna. Det beror helt på omständigheterna.

Xenod skrev:PS. .1-kanalen innehåller väl LFE - Low Frequency Effects? Eller jag vet inte vad korrekt terminologi är här, tycker att ".1-kanalen" och "LFE-kanalen" ofta används synonymt i dagligt tal=

Precis. ".1" är bara ett annat namn på LFE-kanalen. "1.0" kanaler finns det ju flera av så man kan inte bara säga 1.0 kanalen. "0.1" kanaler finns det bara en av(LFE) så om man säger .1 kanalen så förstår alla vad som åsyftas.

ps. Jag vet att detta kan låta lite komplicerat. Om du vill så kan vi ta det via telefon eller på nästa sola-gök. Du vet var du kan nå mig.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2014-12-27 22:13

AndreasArvidsson skrev:För att kalibrera in korrekt så gör man enligt följande.
Alla kanaler förutom LFE: Spela en testsignal(tex rosa brus) -20dBFS. Denna skall mäta 85dB på lyssningsplats.
LFE-kanalen: Spela en testsignal(tex rosa brus) -30dBFS. Denna skall mäta 85dB på lyssningsplats.

Tack, här fick jag precis det jag behövde veta! Med denna information vet jag ju också hur jag skall göra för att köra godtycklig testsignal, t.ex. ett svep för att kontrollera att det ser bra ut på lite olika platser i rummet. Att lyssna fram rätt nivå tycker jag är svårt, för att jag har svårt att isolera .1-kanalen. Jag får ju med basen från de andra kanalerna också. Sen är det väldigt olika mixat på olika filmer.

AndreasArvidsson skrev:ps. Jag vet att detta kan låta lite komplicerat. Om du vill så kan vi ta det via telefon eller på nästa sola-gök. Du vet var du kan nå mig.

Tack men du förklarar tydligt så det är inga problem att förstå, nu är jag med! :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-27 22:14

Gött mos :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-12-29 21:48

Jag fördrar ett svep med REW. Då får man se hur hela kurvan från LFE ansluter sig till midbasen nivåmässigt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-12-30 08:22

AndreasArvidsson skrev:
Xenod skrev:Drar inte rosa brus igång rumsresonanser? Det är väl det som är min kärnfråga egentligen, för i såfall tycker jag att man borde behöva ställa nivån mha svep eller lyssna på en bra testsignal? Annars kanske en topp på 10dB gör att man ställer nivån alldeles för lågt..

Jo om du har rumsmoder som du inte på något sätt tagit hand om så kommer dessa att påverka mätningen med rosa brus. Vill du ställa in nivån utan påverkan av resonanser så kan du som du var inne på använda svep. Tänk dock på att du faktiskt hör resonanserna så nivån på LFE-kanalen kan blir för hög om du inte kompenserar för resonanserna. Exakt hur du bör ställa in detta kan iaf inte jag svara på rak arm. Det bör man nog lyssna sig till på plats tror jag.

Xenod skrev:Tänkte just på det här att .1-kanalen skall kunna återge 115dB på lyssningsplats medan övriga ligger på 105dB. Är det så att avkodaren för typ Dolby Digital drar upp nivån 10dB? Man vill ju utnyttja hela det digitala amplitudspannet för de andra kanalerna tänker jag, inte ligger de väl 10dB under i det digitala spåret? Jag är alltså osäker på om det blir rätt nivå när man kopplar in sig rakt på .1-kanalen och sveper, eller om man måste ställa om nivån för att kompensera.

Xenod skrev:Ovanstående berör min omräkningsfundering...Menar du att medelnivån ligger 10dB under de andra kanalerna i den digitala kodningen? Och sedan lyfter avkodaren denna kanal?

Avkodaren ändrar inte nivåerna. Jag skall försöka att förklara hur det ligger till så bra jag förmår utan att nörda in för mycket i detaljer.

Signalen för alla kanaler förutom LFE har en dynamik på 20dB. Dvs medelnivån ligger -20dBFS.
Signalen för LFE-kanalen har en dynamik på 30dB. Dvs medelnivån ligger -30dBFS.
Toppnivå/peak för samtliga(inkl LFE) kanaler är 0dBFS.

Dessa 105dB respektive 115dB på lyssningsplats är toppnivån. Dvs att LFE-kanalen har en lägre medelnivå påverkar inte detta. Det är faktiskt så att medelnivån skall vara 85dB på lyssningsplats för samtliga kanaler. Skillnaden är att alla kanaler förutom LFE skall ha en dynamik på 20dB och LFE-kanalen en dynamik på 30dB.

För att kalibrera in korrekt så gör man enligt följande.

Det betyder att givet samma uppmätta känslighet(dvs inkl högtalare, slutsteg och rum) på bassystem som toppsystem så skall förstärkningen för LFE-kanalen i receivern vara 10dB starkare än för de andra kanalerna. Nu är det dock så att man ofta har högre känslighet på bassystemet än toppsystemet så det kan tom bli så att man skall ha mer förstärkning på icke-LFE kanalerna. Det beror helt på omständigheterna.

Xenod skrev:PS. .1-kanalen innehåller väl LFE - Low Frequency Effects? Eller jag vet inte vad korrekt terminologi är här, tycker att ".1-kanalen" och "LFE-kanalen" ofta används synonymt i dagligt tal=

Precis. ".1" är bara ett annat namn på LFE-kanalen. "1.0" kanaler finns det ju flera av så man kan inte bara säga 1.0 kanalen. "0.1" kanaler finns det bara en av(LFE) så om man säger .1 kanalen så förstår alla vad som åsyftas.

ps. Jag vet att detta kan låta lite komplicerat. Om du vill så kan vi ta det via telefon eller på nästa sola-gök. Du vet var du kan nå mig.

Det blir fel resultet att som du föreslår, mäta både LFE-kanal eller annan kanal till " 85 dB", för att de har helt olika bandbredd. För att det ska gå att mäta med rosa brus och få någorlunda rätt nivåer är det lämpligt med en tersbandsanalysator. Dolby har ett papper där det står mer bra info, bland annat en förenklad metod om man bara har dB(A) och dB(C)-mätare. Det är manualen för deras Dolby Digital-dekoder, DP569 tror jag den heter.

För övrigt informerar jag för andra läsare i denna tråd att det mesta här ovan i hela tråden innehåller många felaktighter, bara så att andra inte tar den på allvar. Jag tror det möjligen blev så för att frågeställningen från början var lite oklart formulerad.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-12-30 08:59

Jag ställer alltid in mina subbar med PEQ innan jag ställer in nivån på .1 så slipper man ställa in på en jättepeak.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-30 09:56

AndreasArvidsson skrev: Detta görs för att LFE-kanalen skall få 10dB mer "headroom"(vad heter detta på svenska egentligen?) än de andra kanalerna.

Headroom kan väl översättas till överstyrningmarginal? Fast i detta fall vet jag inte om det är rätt uttryck, vare sig headroom eller överstyrningsmarginal. I den digitala domänen är nivåerna på förhand kända och det finns ett tak som sedan kan "översättas" till viss analog nivå.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-30 11:12

Johan_Lindroos skrev:Det blir fel resultet att som du föreslår, mäta både LFE-kanal eller annan kanal till " 85 dB", för att de har helt olika bandbredd. För att det ska gå att mäta med rosa brus och få någorlunda rätt nivåer är det lämpligt med en tersbandsanalysator. Dolby har ett papper där det står mer bra info, bland annat en förenklad metod om man bara har dB(A) och dB(C)-mätare. Det är manualen för deras Dolby Digital-dekoder, DP569 tror jag den heter.

För övrigt informerar jag för andra läsare i denna tråd att det mesta här ovan i hela tråden innehåller många felaktighter, bara så att andra inte tar den på allvar. Jag tror det möjligen blev så för att frågeställningen från början var lite oklart formulerad.

Ja det har du rätt i. Jag glömde helt bort att ta hänsyn till skillnaden i bandbredderna. Då är nog ett svep en enklare lösning än att räkna om nivåer för brus.

Du får väldigt gärna klargöra vad det är som är felaktigt och hur man skall göra så vi ovetande inte fortsätter att göra fel. Att det är förenklat vet jag.
Jag har själv ingen LFE-kanal i min anläggning så jag har inte behövt göra detta i praktiken utan jag försöker bara hjälpa Xenod. Du får gärna bidraga om du vill.

Evil_Homer skrev:Jag ställer alltid in mina subbar med PEQ innan jag ställer in nivån på .1 så slipper man ställa in på en jättepeak.

Så gör jag med. Eller om man har basfällor så är problemet redan löst. Var detta jag syftade på med "på något sätt tagit hand om"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-12-30 14:10

Här är en metod som jag hittade hos Genelec:

Level Calibration using Filtered Pink Noise and an SPL Meter
You need to have filtered pink noise to calibrate the levels of the subwoofer and the main channels. You can use a copy of the TMH Corporation 'Multichannel Studio Test Tape' that includes the various test signals required. The essential point is that you need two types of test signal:
◦Filtered pink noise from 500Hz to 2kHz for the mid band frequencies of the main monitors. This range is well away from the subwoofer's bandwidth and also suffers less from room cancellation effects.
◦Filtered pink noise from 20Hz to 80Hz, to calibrate the subwoofer level. Note: If the recorded level of both the filtered pink noises is -18 dBFSrms for SMPTE RP200's (-20 dBFSrms for SMPTE) then an absolute level calibration can be made according to your application area, for example, 83 dB SPL for theatrical work, 78-83 dB SPL for television and, typically, 83-93 dB for music. This level is 2 dB lower than for broadband pink noise as there will be less energy in the room due to the limited bandwidth signal.
◦Connect the Genelec 5.1 system then play the 500Hz to 2kHz filtered pink noise to adjust each of the main channels individually. Set the SPL Meter to C-weighting & Slow scale, and note the reading (say it is 83 dB SPL). All 5 channels have to be adjusted to this same level.
◦Next play the 20 to 80Hz filtered pink noise through the subwoofer. The correct adjustment should give a reading 3dB lower than the one for the main channel monitors (in our example, 80 dB SPL). The reason for the difference in level reading is that most SPL meters have a built in HP filter. If there is no HP filter in the SPL meter then the reading should be the same as for the main monitors as the bandwidth, and hence energy in the room, of the two signals is the same.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2014-12-30 19:13

Johan_Lindroos skrev:För övrigt informerar jag för andra läsare i denna tråd att det mesta här ovan i hela tråden innehåller många felaktighter, bara så att andra inte tar den på allvar. Jag tror det möjligen blev så för att frågeställningen från början var lite oklart formulerad.

Kom igen Johan, bättre än så kan du! Om du inte förklarar vad som är fel så bidrar ditt inlägg bara med förvirring. Förklara sedan också hur det verkligen ligger till tack. :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-12-30 19:15

Finns det någon nackdel utöver att man måste ha en mikrofon med mitt tillvägagångssätt?
Tycker att det är superenkelt att köra ett svep från 10-20000Hz och sedan ställa nivån på LFE-kanalen mot en av frontarnas.
Har fungerat fint för mig, men när man läser de avancerade tillvägagångssätten ovan så börjar man ju fundera om man missat något väsentligt. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-30 19:34

JonasW skrev:Finns det någon nackdel utöver att man måste ha en mikrofon med mitt tillvägagångssätt?
Tycker att det är superenkelt att köra ett svep från 10-20000Hz och sedan ställa nivån på LFE-kanalen mot en av frontarnas.
Har fungerat fint för mig, men när man läser de avancerade tillvägagångssätten ovan så börjar man ju fundera om man missat något väsentligt. :)

Dock värt att tänka på är att kalibrering handlar om absolutnivå. Det finns enligt standarden en exakt nivå som alla kanaler skall ligga på för att du skall höra ljudspåret så som det var tänkt, men visst går det att köra med svep. Det är kanske tom lättare än med brus då man inte behöver ta hänsyn till skillnaden i bandbredd.

Annars så bör det väl inte vara sådär jättekomplicerat kan jag tycka, men jag är långt från en expert på ämnet så jag väntar på svar från Johan.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-12-30 19:37

Då är jag förhoppningsvis inte ute och cyklar då :).

Blir spännande att se Johans svar, det förra inlägget var mer av en sågning utan att tillföra något konkret till tråden kan jag tycka.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-12-31 11:29

Uschekta att inga utrwdningar kommer, ja e på biiitchen mé en kall i handen...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-12-31 11:49

Johan_Lindroos skrev:Uschekta att inga utrwdningar kommer, ja e på biiitchen mé en kall i handen...

På din stavning verkar det som att det är fler än en öl du har igång på stranden :lol: .
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-01-04 17:47

Johan_Lindroos skrev:Uschekta att inga utrwdningar kommer, ja e på biiitchen mé en kall i handen...

Färdig snart? :P

Återgå till Generellt om hifi