Filmduk igen: vinylfärg?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Filmduk igen: vinylfärg?

Inläggav PekkaJohansson » 2005-12-02 14:22

Som alternativ till den sammet jag klistrat som maskering på min filmduk med hemgjord motordrift (se separat tråd) tänkte jag testa att måla kanterna. Sammeten är nämligen inte helt matt, utan kräver att man justerar bilden exakt efter kanterna, och det blir ett visst jobb eftersom filmen ligger lite olika på olika DVD-skivor.

Dekorima har en vinylfärg av fabrikatet Flashe, som finns i 80 och 200 ml burkar. Den finns i supermatt svart färg och borde fästa väldigt bra på den plastbelagda duken. Vinylfärg finns också på sprayburk men det verkar inte vara ett bra alternativ när man ska måla inomhus.

Har någon prövat vinylfärg i något liknande sammanhang? Är det att rekommendera? Rinner det? Applicerar man med skumroller eller något annat?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2005-12-02 17:08

Vinylfärgen funkar mer som ett bläck och FÄRGAR vinylytan du använder den på.

Detta utan att bygga på något på själva ytan.

Funkar UTMÄRKT plast som sitter på datorer iaf :)
dann .]-

48IDA

Inläggav 48IDA » 2005-12-02 18:02

Enda stället som jag har använt vinylfärg är på innertaket i min folkvagn.
Det var inte helt lätt att få det bra när man krypandes inne i en maskerad folkakupé spayade uppochner.

Det var i den miljön svårt att lägga ett jämt lager och det krävdes en kolfiltermask för att överleva. Nej det är kanske ingen bra idé att använda spray inomhus.
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Återgå till DIY-forum