Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vallejos

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav Vallejos » 2014-12-29 00:07

Har dock upptäckt att det är omöjligt göra någon form av ljudredigering på min bärbara mac. Ljudkvaliteten ut i hörlurar är helt enkelt för jädra dålig. Men å andra sidan vill jag inte hålla på o redigera heller utan tänker mig mer att göra inställningarna redan i inspelaren och sedan laborera med mikrofonuppställningen.
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-12-30 10:35

Vallejos skrev:Har dock upptäckt att det är omöjligt göra någon form av ljudredigering på min bärbara mac. Ljudkvaliteten ut i hörlurar är helt enkelt för jädra dålig. Men å andra sidan vill jag inte hålla på o redigera heller utan tänker mig mer att göra inställningarna redan i inspelaren och sedan laborera med mikrofonuppställningen.

För att kunna göra på det sättet måste du ändå lyssna dig fram till när det blir bra (=bra monitormöjligheter är nödvändigt).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-12-30 11:28

Ja och Macen är ju inget problem även om vissa hörlurar eller högtalare ger dåliga resultat.

Och som hcl skriver. Oavsett om man meckar till ljudet under eller efter inspelning så måste man ju ha någon form av verktyg för att kontrollera resultatet.

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-12-30 11:35

Hmmm, jag lyssnar med lurar rakt från inspelaren under inspelningen. På så vis hör jag ju vad som spelas in?! Men när jag jämför det ljudet jag får direkt från inspelaren ut i hörlurarna eller från min NAS via Wadia 121 DACen in i hörlurar så är det en milsvid skillnad på hur det låter från datorn när jag pluggar in lurarna. SÅ att redigera direkt från min MacBook Pros hörlursuttag låter sig helt enkelt inte göras med den snedvridna ljudbild som där presenteras.
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-12-30 11:42

Hmm... är hörlursutgången på Macen verkligen så dålig? Eftersom så många musikproffs använder Mac tycker man de borde ha vettigt ljud. Men alla proffs använder förstås externa ljudkort. Kan det vara att du har tungdrivna lurar som Macen inte riktigt orkar med?

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-12-30 11:58

Jag upplever ljudet ut från macen som väldigt missvisande och hela ljudbilden som förkrympt och snedvriden. Jag kör ett par lättdrivna lurar ut från macen, samma som jag kör från min iPhone, ett par Grado SR80. Med samma lurar inkopplade på min inspelare får jag ett helt annat ljud och en riktigt stereoljudbild.
Externt ljudkort tror jag är ett måste om du vill göra ljudredigering på en MacBook Pro.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-12-30 12:03

Magnuz skrev:Hmm... är hörlursutgången på Macen verkligen så dålig? Eftersom så många musikproffs använder Mac tycker man de borde ha vettigt ljud. Men alla proffs använder förstås externa ljudkort. Kan det vara att du har tungdrivna lurar som Macen inte riktigt orkar med?

Det går troligen lära sig hur "utrustningen låter" och på så sätt ändå få ett hum om hur slutresutatet blir, men det är givetvis bättre om man slipper detta (slipper gör man dessutom aldrig, ingen utrustning är helt perfekt). Det kan dessutom ta lång tid att lära sig lyssna igenom något som förvränger. Bra är alltid bättre än dåligt :-)

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-12-30 12:18

Magnuz , nej så dålig är den nog inte.

Lyssnar igen från macen och det är inte riktigt så illa som jag tyckte häromdagen. Låter ok direkt från macen. Kanske var jag som hade gjort någon inställning sist som inte var bra... Men nu låter det ok som sagt var.

Tror det ligger en hel del i vad du säger hcl, man kan nog lära sig hur utrustningen låter.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-12-30 14:22

Vallejos skrev:Magnuz , nej så dålig är den nog inte.

Lyssnar igen från macen och det är inte riktigt så illa som jag tyckte häromdagen. Låter ok direkt från macen. Kanske var jag som hade gjort någon inställning sist som inte var bra... Men nu låter det ok som sagt var.

Tror det ligger en hel del i vad du säger hcl, man kan nog lära sig hur utrustningen låter.

Man kan i varje fall lära sig att överse ljudkaraktären. Jag tror att det är svårare (läs väldigt svårt) att höra små (men icke oväsentliga) musikaliska skillnader (t.ex. när de svagare rumsefterklangsljuden bidrar på ett konstruktivt sätt till förståelsen av musiken, till skillnad från när den snarare stör). Det man inte hör är svårt att hantera.

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-12-30 14:35

Här finns en inspelning att lyssna på. Använd lurar.
http://www.skymning.se/wordpress/?p=1215

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-12-30 15:05

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-12-30 23:03

Vallejos skrev:En inspelning till.
http://www.skymning.se/wordpress/?p=1225

Jag tror jag missade syftet. Inte så mycket musik, men riktigt coolt! Kul idé!

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-12-31 00:38

Vallejos skrev:Här finns en inspelning att lyssna på. Använd lurar.

Vad har kompisen på sig för tröja egentligen? Någon sorts vindtät?

Jättekul projekt! Hade velat göra samma samma sak, fast mest opublicerat för mig själv, som någonting att bygga en sorts dagbok omkring. Vad använde du för att spela in?

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-12-31 01:00

Tarzan skrev:
Vallejos skrev:Här finns en inspelning att lyssna på. Använd lurar.

Vad har kompisen på sig för tröja egentligen? Någon sorts vindtät?

Jättekul projekt! Hade velat göra samma samma sak, fast mest opublicerat för mig själv, som någonting att bygga en sorts dagbok omkring. Vad använde du för att spela in?

Han kommer utifrån o har jacka på sig.

Jag har litet olika idéer med att samla in ljud av olika slag. Men det kommer även att bli litet misik framöver. Funderar även på att dokumentera dialekter... Naturinspelningar, miljöljud mm. Man borde dokumentera utdöende ljud som ljud från när man slår med lie, hugger ved, tänder en vedspis, cyklar på grusväg mm.

Jag har en bärbar litet manick av riktigt bra kvalisort som spelar in två kanaler och fantommatar ett par Beyerdynamic MC930 mickar.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-01-05 04:32

Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2015-01-05 11:22

darkg skrev:En Zoom H4n för 1200 kr.
http://www.essmusic.se/Zoom-H4n-Handy-R ... ksexemplar

Den måste ha försvunnit snabbare än snabbt, för jag kan inte hitta den.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi