Curved TV: Bra eller dålig?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Curved TV: Bra eller dåligt?

Inläggav Harryup » 2014-12-28 23:56

Foffe skrev:
murgatroyd skrev:Appar på Samsung och andra TV är som att kyssa sin syster vs att köra dedikerad mediaspelare eller XMBC... Jag vet, har alla.

Kan inte ts byta rubrikens xxxx till dålig, snälla. 8)

Du menar alltså att min vision om att minska ner antalet apparater i vardagsrummet inte kommer gå i uppfyllelse?
Jag har tidigare haft åsikten att Smartfunktionerna inte kunnat ersätta en riktig dator. Men eftersom prestandan blir allt bättre
så trodde jag faktiskt att vi nu uppnått en så pass bra nivå att Spotify, playkanaler, netflix fungerade bra att köra via TVn.

DVS att TVn inte längre bara är en bildskärm utan en mediadator!

Kanske var naivt tänkt.....

Personligen har jag svårt att se t.ex. Samsung entusiastiskt uppgradera sina appar om 10 år gratis till en gammal TV som det knappast finns reservdelar till men kanske i övrigt fungerar utmärkt.
Nä, jag tror att smart-tv'ns smarthet är färskvara och den blir dummare med tiden.

/Harryup

ante_77

Re: Curved TV: Bra eller dåligt?

Inläggav ante_77 » 2014-12-29 10:10

Harryup skrev:
Foffe skrev:
murgatroyd skrev:Appar på Samsung och andra TV är som att kyssa sin syster vs att köra dedikerad mediaspelare eller XMBC... Jag vet, har alla.

Kan inte ts byta rubrikens xxxx till dålig, snälla. 8)

Du menar alltså att min vision om att minska ner antalet apparater i vardagsrummet inte kommer gå i uppfyllelse?
Jag har tidigare haft åsikten att Smartfunktionerna inte kunnat ersätta en riktig dator. Men eftersom prestandan blir allt bättre
så trodde jag faktiskt att vi nu uppnått en så pass bra nivå att Spotify, playkanaler, netflix fungerade bra att köra via TVn.

DVS att TVn inte längre bara är en bildskärm utan en mediadator!

Kanske var naivt tänkt.....

Personligen har jag svårt att se t.ex. Samsung entusiastiskt uppgradera sina appar om 10 år gratis till en gammal TV som det knappast finns reservdelar till men kanske i övrigt fungerar utmärkt.
Nä, jag tror att smart-tv'ns smarthet är färskvara och den blir dummare med tiden.

/Harryup

Ja, det är väldigt sällan att dessa All-In-One apparater är bra.
Det blir smidigare och säkert billigare än om man skulle köpa separata grejer. Men bättre? -Nja

Tekniken springer ifrån plånboken rätt fort. Ska man ha det senaste och det bästa så lär man antingen synas i Lyxfällan eller vänta för evigt på att köpa det senaste. En TV köper jag själv efter bildkvalitet eller design och inte vilka "häftiga" funktioner de har.
Det finns så många funktioner som kan "eftermonteras" som varken kostar en förmögenhet och är bättre än det inbyggda i TV-apparaterna.

Användarvisningsbild
Emrik

Re: Curved TV: Bra eller dålig?

Inläggav Emrik » 2014-12-31 03:46

Samsung UN105S9 har fått bra omdömen

finns på Amazon! fri frakt dessutom

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-31 11:43

Hehe, fri frakt, ja...om du bor i USA. 8)
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-12-31 12:21

Emrik skrev:Samsung UN105S9 har fått bra omdömen

finns på Amazon! fri frakt dessutom

Den där apparaten funkar väl överhuvudtaget inte i Europa?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-31 13:30

Nu blir det här VÄLDIGT faktiskt.se, 8) men
som skärm betraktat går det säkert, men det blir värre med de inbyggda TV mottagarna:
ATSC, QAM cable :D

Användarvisningsbild
Foffe

Inläggav Foffe » 2014-12-31 18:18

ante_77 skrev:Tekniken springer ifrån plånboken rätt fort. Ska man ha det senaste och det bästa så lär man antingen synas i Lyxfällan eller vänta för evigt på att köpa det senaste. En TV köper jag själv efter bildkvalitet eller design och inte vilka "häftiga" funktioner de har.
Det finns så många funktioner som kan "eftermonteras" som varken kostar en förmögenhet och är bättre än det inbyggda i TV-apparaterna

Det är ju billigare att vänta för evigt för att köpa det senaste.... Då kan man lägga pengarna på prylar som håller längre istället.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-31 20:06

Foffe skrev:
ante_77 skrev:Tekniken springer ifrån plånboken rätt fort. Ska man ha det senaste och det bästa så lär man antingen synas i Lyxfällan eller vänta för evigt på att köpa det senaste. En TV köper jag själv efter bildkvalitet eller design och inte vilka "häftiga" funktioner de har.
Det finns så många funktioner som kan "eftermonteras" som varken kostar en förmögenhet och är bättre än det inbyggda i TV-apparaterna

Det är ju billigare att vänta för evigt för att köpa det senaste.... Då kan man lägga pengarna på prylar som håller längre istället.

När problemet inte är hållbarheten, utan kompabiliteten, så blir det jävligare.
Kodningen idag på TV är inte samma som den var för två år sedan. Skärmen kanske är ok, men mottagaren fixar inte senaste formaten. Detta betyder att man måste ha en box till TV'n som även den måste bytas ut med jämna mellanrum.

En hel del 4K apparater fixar inte Netflix 4K sändningar o.s.v. Tekniken är alltså redan utdaterad när man säljer apparaterna.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-01-02 11:18

För böjd tv så borde väl tittavståndet påverka. Med andra ord, olika böjning önskas väl beroende på tittavstånd.

Undra om inte böjtv'na är böjda för mycket för det tittavstånd som trådskaparen har.

//Michael - som inte vet, men fick en tanke

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-01-02 12:37

Apropå närfältsmonitor...
Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-01-03 02:27

Mich skrev:För böjd tv så borde väl tittavståndet påverka. Med andra ord, olika böjning önskas väl beroende på tittavstånd.

Undra om inte böjtv'na är böjda för mycket för det tittavstånd som trådskaparen har.

//Michael - som inte vet, men fick en tanke

Det kanske snart kommer TV apparater man kan böja själv beroende på hur långt ifrån man sitter, och om man är flera som ska titta så plattar man ut den helt!
Man kanske borde skynda sig och ta patent innan någon annan gör det ;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-03 10:12

Det stod en intressant sak på reklambilden som länkades till: Det utstrålade ljuset riktas mot centrum.
Men det motarbetar ju finessen med att perspektivet skulle bli bättre när man sitter snett, för då blir ju ljuset från bilden ojämnare.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-01-03 19:20

ante_77 skrev:En hel del 4K apparater fixar inte Netflix 4K sändningar o.s.v. Tekniken är alltså redan utdaterad när man säljer apparaterna.

Jag skulle inte lägga för mycket energi på netflix sk "4K" sändningar. Den sändningen kommer vara sönderkodad.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-03 21:48

music4ever skrev:
ante_77 skrev:En hel del 4K apparater fixar inte Netflix 4K sändningar o.s.v. Tekniken är alltså redan utdaterad när man säljer apparaterna.

Jag skulle inte lägga för mycket energi på netflix sk "4K" sändningar. Den sändningen kommer vara sönderkodad.

Ok, det var bara något jag läste på någon norsk sida.
Med vad ser man 4K idag, eller i morrn'?
Är allt uppskalat?

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-01-03 21:55

I Japan kommer eller har redan utkommit 4K BD, men skivbolagen gör samma som alltid, försöker sälja oss Jerry Maguire och annan dynga/skåpmat en gång till: VHS, LD, DVD, BD ... BD 4K... låter det bekant? 8)
Men det kommer nog en del nytt också!
http://www.amazon.co.jp/s/ref=nb_sb_nos ... +in+4K%29+[Blu-ray]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-01-03 22:38

paa skrev:Det stod en intressant sak på reklambilden som länkades till: Det utstrålade ljuset riktas mot centrum.
Men det motarbetar ju finessen med att perspektivet skulle bli bättre när man sitter snett, för då blir ju ljuset från bilden ojämnare.

Oumbärlig japansk-koreansk teknologi.
Kommer förhoppningsvis vara borta inom nått år.

/Harryup

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2015-01-04 11:17

Utan att ha läst allt i tråden kan jag säga att när jag köpte min Oled 55" (curved) så var jag väldigt skeptisk till just böjningen MEN det visade sig efter ett tag att den fyller en väldigt bra funktion, nämligen att reducera reflexer! Så nu är jag inte bara Oled-frälst... Vad gäller 4K så känns det helt ointressant, då en 1080p Oled helt enkelt levererar en tillräckligt fantastisk bild. Fast då kollar jag iofs aldrig på Bluray...
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-04 15:37

Hotspur skrev:Utan att ha läst allt i tråden kan jag säga att när jag köpte min Oled 55" (curved) så var jag väldigt skeptisk till just böjningen MEN det visade sig efter ett tag att den fyller en väldigt bra funktion, nämligen att reducera reflexer!

Vilket avstånd är böjningen på din TV gjord för? Kan förstå vitsen med en stor böjd skärm när man sitter vid en dator där avståndet är mera enhetligt än framför en TV.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-01-04 15:42

Hotspur skrev:Utan att ha läst allt i tråden kan jag säga att när jag köpte min Oled 55" (curved) så var jag väldigt skeptisk till just böjningen MEN det visade sig efter ett tag att den fyller en väldigt bra funktion, nämligen att reducera reflexer! Så nu är jag inte bara Oled-frälst... Vad gäller 4K så känns det helt ointressant, då en 1080p Oled helt enkelt levererar en tillräckligt fantastisk bild. Fast då kollar jag iofs aldrig på Bluray...

De kurviga TVs jag sett har alla haft vågig display. Inte bra

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-04 16:04

I historiens ljus kommer jag säkert att få äta upp följande påstående:
4k är vad dom normalt har på biograferna, utom när dom kör streamat, t.ex operasändningarna från Metropolitan, då kör dom med 1080.
Detta gör ju att det verkar vara overkill att satsa på 4k för en i sammanhanget liten TV-skärm även om man tycker den är stor med sina 40-60 tum. Den minsta bioduk man kan tänka sig är ju många meter!
Jag har ju sett 4k-skärmar med stillbilder tagna med systemkameror, och där är ju bilden otroligt imponerande, men när det blir rörliga bilder så är inte varje ruta så skarp som dessa stillbilder, så frågan är väl vad man jämför.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-04 16:07

Jag skulle nog nästan vilja säga tvärt om. Iom hur mycket närmare du sitter din TV hemma jämfört med duken på en bio så finns det absolut motivation att ha 4k hemma.
Med det sagt så vill jag inte tumregelmässigt säga att det är viktigare med 4k hemma än på bio. Det är avståndet till bilden relativt bildens storlek som ger vilken upplösning som "behövs". Det beror mao på omständigheterna. Samt vilka krav man har så klart.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-01-04 16:14

Problemet är ju inte upplösningen, det är alla fel i tidsdomänen enl mina ögon.
Lagg på bild jämfört med ljud, dålig (olika bra) sync mellan ljud/bild över tid vilket gör att en statisk fördröjning som kompensering inte funkar optimalt, ryckiga rörelser.
Ser ju bara onaturligt ut på många TV o projar!!! Ja även på bio.

Stillbilder och film med lugna rörelser kan därför se imponerande ut men sätt på sport eller aktionfilm. Jobbigt för mina ögon.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-04 16:17

AndreasArvidsson skrev:Jag skulle nog nästan vilja säga tvärt om. Iom hur mycket närmare du sitter din TV hemma jämfört med duken på en bio så finns det absolut motivation att ha 4k hemma.
Med det sagt så vill jag inte tumregelmässigt säga att det är viktigare med 4k hemma än på bio. Det är avståndet till bilden relativt bildens storlek som ger vilken upplösning som "behövs". Det beror mao på omständigheterna. Samt vilka krav man har så klart.

På konsert eller teater så vill ju alla sitta långt fram, men på bio vill alla sitta långt bak, detta har jag aldrig fattat.
Biograferna är ju byggda för bästa bild och ljud ungefär 1/3 in i salongen, och längre bak än så sätter jag mig aldrig.
Men de flesta har väl mindre bildvinkel än så hemma i TV-soffan?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-04 16:21

paa skrev:På konsert eller teater så vill ju alla sitta långt fram, men på bio vill alla sitta långt bak, detta har jag aldrig fattat.
Biograferna är ju byggda för bästa bild och ljud ungefär 1/3 in i salongen, och längre bak än så sätter jag mig aldrig.

Ja varken för långt bak eller fram vill man ju sitta.

Ja det har förmodligen de flesta, men många entusiaster med hembio har nog ett behov av 4k. Jag har iaf planer på att byta hemma. Inte just nu, men i framtiden.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-04 16:58

AndreasArvidsson skrev:
paa skrev:På konsert eller teater så vill ju alla sitta långt fram, men på bio vill alla sitta långt bak, detta har jag aldrig fattat.

Ja varken för långt bak eller fram vill man ju sitta.

Ja det har förmodligen de flesta, men många entusiaster med hembio har nog ett behov av 4k. Jag har iaf planer på att byta hemma. Inte just nu, men i framtiden.

Oooops!

Passa dig för Bill. Han kanske vill sitta för långt fram, eller bak.
Han tog säkert illa upp nu.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2015-01-04 16:59

sportbilsentusiasten skrev:
Hotspur skrev:Utan att ha läst allt i tråden kan jag säga att när jag köpte min Oled 55" (curved) så var jag väldigt skeptisk till just böjningen MEN det visade sig efter ett tag att den fyller en väldigt bra funktion, nämligen att reducera reflexer! Så nu är jag inte bara Oled-frälst... Vad gäller 4K så känns det helt ointressant, då en 1080p Oled helt enkelt levererar en tillräckligt fantastisk bild. Fast då kollar jag iofs aldrig på Bluray...

Vågig display? Ta en titt på denna TV och återkom gärna om du ser några vågor;)
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-04 17:12

Det krävs kortare tittavstånd för att tillgodogöra sig högre upplösningar. Sedan är det förstås frågan om källmaterialet verkligen håller så hög upplösning. Det lär bli mycket skåpmat som ska ut även i nya format.

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-01-04 17:18

har inte med bildvinkel att göra utan att man ser alla bildfel på bion längst fram.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-01-04 17:21

Hotspur skrev:
sportbilsentusiasten skrev:

Vågig display? Ta en titt på denna TV och återkom gärna om du ser några vågor;)

Denna vad?

kolla snett in mot din TV och studera reflexerna från något objekt. rör dig och studera hur reflexerna ändra utseende =Vågig skärm.
Så har alla kurviga TV sett ut, sett många, kanske inte din!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-01-04 17:57

RogerGustavsson skrev:Det krävs kortare tittavstånd för att tillgodogöra sig högre upplösningar. Sedan är det förstås frågan om källmaterialet verkligen håller så hög upplösning. Det lär bli mycket skåpmat som ska ut även i nya format.
]

Inte alls!
På 3 meter och 90" (vanligt i små hembios) passerar man ju gränsen till 4k redan vid 70-75".
En TV över 65"" skulle göra upplevelsen ok hos mig som sitter 2.5m från TV'n. har idag 50" o det är för litet.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd