Skrivbordare - Romb - Projekt 2014

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

ingetfunkar

Skrivbordare - Romb - Projekt 2014

Inläggav ingetfunkar » 2014-04-05 12:29

Hejsan!

Har hängt på forumet till och från men först nu har jag tagit mig tiden att faktiskt publicera något här :)
Håller på med ett rätt avslappnat projekt som påbörjades i höstas.

Målet:
Att ha riktigt skojj och testa något annorlunda då jag aldrig byggt högtalare i det här formatet förut. Att applicera lite av den kunskap jag laborerade på något år sedan där jag jämförde örats uppfattning av olika frekvenser beroende på infallsvinkeln. Blir extra relevant när högtalarna ligger knappt 1m framför lyssnaren (mig).

Att tilläggas är att jag idag studerar vid LTH och jag kommer troligtvis skapa denna högtalaren som en "produkt" för att testa saker jag har lärt mig i praktiken :)

Att ta fram ett "flat" filter som är så jämnt som möjligt vid normala mätförhållanden och därefter ett "optimerat" för den annorlunda lyssningspositionen. (Detta kommer jag behöva er feedback/diskussion på!)

Prislapp:
Det är ju en hobby...eh :D

Element/Teknik:
Utan att gräva in oss på detaljer så har jag gått på en kompakt låda av basreflex typ, filtret är ännu lite oklart men slänger upp en skiss när jag har något bra, elementen i fråga är:
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/r2604-832000.pdf
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/15w-4434g00.pdf (med lite längre slaglängd än 15W/4424G00)

Bilder i kronologisk ordning
(ursäktar för vattenstämpeln men la först upp bilderna på en annan sida)
Skisser
Bild
Första prototypen utan finish
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Upppackning efter transport:
Bild
Konceptet i praktiken
Bild
Den lite unika formen mot väggen
Bild

Låda från April 2014, nu med finish! Snart klar!
Bild
Bild

Det har börjat filas på första filtret, baffelstegskomp. och lite annat. Här kommer en bild från lite work in progress!
Bild
Senast redigerad av ingetfunkar 2014-04-13 14:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Skrivbordare - Romb - Projekt 2014

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-05 19:35

Hej och välkommen! Kul med vinklar. Jag är särskilt förtjust i rumsanpassade konstruktioner. Det här ser jättefint ut. Scanspeak är ju inte fel heller :) . Lycka till!

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-04-05 19:39

Om du istället kopierar länken " visa stora bilder " så slipper man klicka på tumbs för att titta på bilderna så man ser vad det är ;)

Söta burkar!

Bild
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

DanielLU

Inläggav DanielLU » 2014-04-06 19:57

NiklasF skrev:Om du istället kopierar länken " visa stora bilder " så slipper man klicka på tumbs för att titta på bilderna så man ser vad det är ;)

Söta burkar!

Bild

Tackar för tipset!

Återkommer inom kort :)

DanielLU

Inläggav DanielLU » 2014-04-07 12:01

Här kommer lite nya bilder! Kan tyvärr inte redigare mitt första inlägg för att lägga in bilder?

Bild
Bild
Bild

Som ni ser kan högtalaren både ligga snyggt på ett bord/bänk och hängas upp i taket under vinkel :)
Formen är också lite reviderad, vänster kant har nu också en vinkel. Syftet förutom estetiskt visar jag lite senare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-04-07 12:18

Tillräckligt intressant form för att man skulle kunna tänka sig se en sådan i en hifibutik.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-04-07 12:23

DanielLU skrev:Här kommer lite nya bilder! Kan tyvärr inte redigare mitt första inlägg för att lägga in bilder?

Du kan endast redigera inlägg de första 20-30minuter, efter detta så är det endast första inlägget i en tråd som kan redigeras och det är inte skrivet med samma användare.

För övrigt så gillar jag formen på burkarna :)

DanielLU

Inläggav DanielLU » 2014-04-07 13:01

AndreasArvidsson skrev:
DanielLU skrev:Här kommer lite nya bilder! Kan tyvärr inte redigare mitt första inlägg för att lägga in bilder?

Du kan endast redigera inlägg de första 20-30minuter, efter detta så är det endast första inlägget i en tråd som kan redigeras och det är inte skrivet med samma användare.

För övrigt så gillar jag formen på burkarna :)

Se på tusan, mitt andra konto har börjat fungera! Lade inte märke till det med autoinlogg. Kontot var deaktiverat. Kommer fortsätta på "ingetfunkar".

ingetfunkar

Inläggav ingetfunkar » 2014-04-11 16:56

Hej!

Tänkte dela några småbilder på efterforskningarna jag gjorde 2år sedan på hur olika infallsvinklar av ljudkällan mot örat påverkar.
Det kommer ligga till stor del i grund för det "justerade" filtret då när man sitter nära högtalarna har man en mycket "bredare" infallsvinkel mot öronen än t.ex ett vardagsrum.

Bild
Bild

ingetfunkar

Inläggav ingetfunkar » 2014-04-13 14:31

Uppdaterat :)

Börjat fila lite på delningsfiltret, baffelstegskomp och allmän laboration kring filtret. Blir många mätningar totalt!
Detta är alltså tanken att det skall vara "flat" filtret.
Bild

ingetfunkar

Inläggav ingetfunkar » 2014-04-14 13:40

Jag tänkte ställa en öppen fråga, hur relevant kan det vara att försöka justera filtret för att motverka eventuella bordsreflektioner?
Hur mycket av det hör man "egentligen"? Tänkte pilla på det nästa helg. Vad är era tankar kring detta?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-04-14 13:55

Om du kan tänka dig att någon dag flytta på dem - gör det inte. Skall de stå still till domedagen - varför inte?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

ingetfunkar

Inläggav ingetfunkar » 2014-04-14 15:15

Nattlorden skrev:Om du kan tänka dig att någon dag flytta på dem - gör det inte. Skall de stå still till domedagen - varför inte?

Så sant :)
Men jag undrar hur mycket av reflektionerna som vi faktiskt upplever som direktljud, blir det inte något mer ekolikt?
Det vill säga, om högtalaren skulle haft en output/kurva som det reflekterade ljudet skulle det märkas mycket tydligare än nu när det sker efter att ljudet har lämnat högtalaren.I extremfallet tänker jag mig ett piano i en kyrka, man hör direktljudet och först därefter uppfattar man ekot/klangen i rummet.

Dock är det klart att vid så små avstånd är det löjligt små fördröjningar mellan direktljudet och eventuella reflektioner från bordsytan som ligger väldigt nära.
*hmm*

DanielLU

Inläggav DanielLU » 2015-01-01 21:38

Nu vet jag inte vad som hände med mitt gamla användarnamn här! Men kommer i varje fall icke åt det!

Bild

Såhär står bygget idag. Kommer ta lite foto på nya upplagan om några dagar där formen är en smula annorlunda :)!

Om någon är intresserad av att lyssna på de så finns de vid Mårtenstorget i Lund :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-01 22:10

Vad har du haft för maskin för att fräsa fram bitarna till lådorna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

DanielLU

Inläggav DanielLU » 2015-01-01 23:00

paa skrev:Vad har du haft för maskin för att fräsa fram bitarna till lådorna?

Har vänner som jobbar med snickeriverksamhet. Det är en normal CNC-fräs. Vad jag gör är jag tar ett enda stycke MDF, därefter sågar ut kilar/spår där jag kan "vika upp" brädorna och limma allt på en gång och i en helhet.

:)

Återgå till DIY-forum