Zartoks toppar, just nu: alla fyra moduler klara!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Re: Zartoks toppar, just nu: lådorna mer eller mindre klara

Inläggav zartok » 2014-12-23 14:09

Har just skickat fyra mail till olika delar av företaget där jag skriver att jag vill avbeställa ordern. Hittills har jag dock inte fått något svar på mina mail.

Det är nog inte därifrån jag kommer beställa igen känner jag på mig.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-25 17:09

Ska just ner och slipa till bafflarna så att dom blir lite mer rymliga för elementen. Har köpt en slipsats så det lär gå fort. I övrigt är det väntans tider. Min tanke är att jag nog limmar ihop allt snart och satsar på längre internkablage än att köra testen med olimmade lådor. Detta eftersom det annars blir läckage.

Dämpningen ska jag använda akustikskum som jag har hemma. Har ungefär en halv kubik idag som inte används. Har använt det i subbarna också. Och surrarna. Frågan är om jag limmar redan idag eller senare i veckan. Troligtvis i veckan då jag tänkte göra allt klart för när sakerna väl kommer.

Preliminärt så kommer grejerna väl i mitten av januari eller så. Tidigast :(

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-29 22:11

Ett par fulbananer och några kontakter senare och bygger återupptas imorgon!
Då är det dags att dra kablar.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-30 01:41

Go go go !!! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-30 19:31

Bild

Just nu ser det lite rörigt ut, men jag har tejpat alla sladdar så att jag vet vart dom ska sitta. Ja, tejpat och skrivit vart alla ändar ska vara dvs :)

Snart vågar jag fixa bakstycket och sen dra fast bananerna. Därefter löser jag bananerna och slutligen limmar baffeln.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-31 14:01

Ser bra ut ! :)

Kolla allting 5 gånger efter att du har dragit klart och innan du kopplar ihop det slutgiltigt, låt någon annan som är bra på att följa ritningar kolla åt dig också, ibland så blir man "blind" själv när man sitter och fokuserar på samma sak länge :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-31 16:42

Will do! Jag har redan nu trippelkollat innan jag skrev, och jag kommer att kolla om igen och igen. En lätt sak att göra var att namnge alla efter sin position på din ritning. Dom heter ex w1-2 eller w2-3 beroende om det är andra woofern i första lådan eller tredje woofern i andra lådan. Även skrivit upp vilka som ska till speakon osv numrerat :)

Bild

Idag är det unvailing över finishen. Ser ut som en gammal brygga, väldigt likt den jag fiskade från i mina unga dagar i tornedalen, eller som den gamla vattenkvarnen med massa namn på par som sträckte sig tillbaka till 40-talet. Goda tider. Vackert trä.

Användarvisningsbild
zartok

Re: Zartoks toppar, just nu: finishen avslöjad!

Inläggav zartok » 2015-01-03 03:21

Fått fast bananerna och bafflarna nu, satt i snickeriet mellan elva och två. Så gott som allt kablage är klart nu, jag måste bara få fixat någon mellanbit typ. Dock så kan jag nog göra klart lådorna nu, vilket är ett stort steg framåt!

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-03 04:32

sky_eye skrev:Det kan ta nå't år, men de kommer nog.
Köper nog aldrig mer nå't därifrån.

de påstod att/levererade mina felaktiga Tangband 3" domar men ville aldrig ta tillbaka dessa. sedan hör jag från tillverkaren att de inte hade hört talas om företaget och vill inte all kännas vid det. nåja driftig som jag är eftersom det inte finns dylika från många tillverkare precis om man väljer som jag gjorde. så blev det 3M lim för att coata dem själv till stabilitet. får nog köpa från USA men isses med frakt/tull å annat. inte det enklaste med självbyggen men är väldigt nöjd ändå i slutändan s a s :roll: :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-03 04:40

Bra företag det där :D

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-03 04:47

zartok skrev:Bra företag det där :D

har provat överallt för att få fatt på ett par felfria. Norge hade/har/är ju agent men har inte mitt element.. usch! nu blev jag sugen på beställning over there JuH! :x

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-03 08:31

men kolla här http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7710 och jämför med
http://www.parts-express.com/tang-band- ... e--264-857
sickna priser!!! domeformen och chassie är långt ifrån original (kolla vid skruvinfästningarna) :evil: har precis informerat detta till TB så får vi se?

ursäkta för OT men kändes liksom angeläget i stundens hetta :roll:

EDIT: vet också att Monacor levererade samma element om än modifierat ett tag...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-01-03 10:31

roggaro skrev:men kolla här http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7710 och jämför med
http://www.parts-express.com/tang-band- ... e--264-857
sickna priser!!! domeformen och chassie är långt ifrån original (kolla vid skruvinfästningarna) :evil: har precis informerat detta till TB så får vi se?

ursäkta för OT men kändes liksom angeläget i stundens hetta :roll:

EDIT: vet också att Monacor levererade samma element om än modifierat ett tag...

Skulle det vara så att dom som har dom som inte ser ut som riktiga köper kopierade element i från Kina.
jag vet att det finns dynaudio element att köpa där i från men kvalitén är Kina och inte dynaudio men dom ser exakt lika ut.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-04 19:32

Bild

Som ni ser är det en stor dag idag! Alla kontakter är inne, alla kablar är märkta på ett någorlunda bra sätt och alla ytor är klara. Det känns riktigt bra, och iaf jag tycker att dom är hemskt snygga!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-05 11:15

Kul ! :)

Haha, ja att märka kabalarna är A och O här, massor med felkopplingsmöjligheter ;)
Men om det görs rätt nu och MÄT med multimeter mellan övre/ undre lådan så att du verkligen inte lyckats med att koppla fel i speakon kontakterna :)

Ju mer du försäkrar dig om att det är rätt nu, ju mindre slipper du slita ditt hår senare när det låter helt fel och kanske slutsteget går sönder/ säkring går/ slår av.

Ser bra ut!
kommer att bli ett par redigt resliga högtalare denna :wink:
Och snart börjar det spännande arbetet med att försöka få till frekvensgången båda on/ off axis i vertikal plan på ett tillfredställande vis utefter nuvarande förutbestämda design/ placering av diskanten i förhållande till övriga element.
Har du möjlighet att avså från att ha diskanten i samma nivå som övriga element ?
alltså, om vi gör några testar som visar på att diskanten nog skulle vilja sitta lite längre bak, kan du estetiskt leva med att den delen av baffeln där diskanten sitter, att den är längre bak.
Ungefär som hos Ino Audio i56 och i64s ?! :)

Då har vi ytterligare en möjlighetatt påverka till det bättre och JAG tycker dessutom att det kan se rätt coolt ut ;)
Jag tycker att du borde fundera översaken :)
Du ska alltså inte ha avrundade hörn eller 45* avfasade ?
Det är en bra ide att ha det, en helt plan baffel med 90* hörn ger oss diffraktioner som denna låsa design inte riktigt ger oss verktygen att arbeta med :|
det skulle ju vara skitsnyggt med avrundade kanter ca radie 30mm :)
Och det skulle vara skit bra ;)

Men som det blir nu så blir ju spridningen i alla fall symmetrisk horisontalt mellan Höger/vänster och vertikalt mellan upp och ner, det är det enda som i alla fall JAG kan förutspå av denna design = alltid något :mrgreen:
Den kommer dessutom sprida ganska "dåligt" upp och ner, alltså kommer reflexer mot golv och tak inverka mindre destruktivt på ljudet med denna högtalare.
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-05 18:54

Gissa om att det tog länge att dra fast första fyra elementen, över en timme! Men då sitter dom verkligen enligt ritningen, det ska absolut inte stressas fram. Snacka om att man verkligen kan dubbel och trippel och quadruppelkolla allt! När det kommer till dom nedre lådorna så kommer jag göra någon bra lösning så att jag kan dra dit filtret på ett bra sätt också.

Estetiskt är det inga problem, men jag är orolig för att det kan göra att bygget blir lite instabilt. Tanken är nämligen att inte limma ihop högtalarna, diskanten är aktivt delad eftersom den då även får en annan fördel; den går att byta ut väldigt enkelt. Det är en helt egen idé, och den är skitbra oavsett vad andra tycker om det :D

Tyvärr är det inte möjligt att fräsa ner kanterna nu när min uberfina finish är på, så det måste tyvärr få vara som det är. Det är dock ingen omöjlighet att lägga på en list på sidorna, även om det är tvärt emot din rekommendation om nedfasning :D
Låter som en ogenomtänkt fördel för högtalaren att den inte ger så mycket reflektioner, det behövs i mitt rätt hemska rum.

Sen så ska vi backa tillbaka och andas lite. Kom ihåg ursprunget. Bygga är roligt, det är inte för att få bästa ljudet (det har jag i mina audio nirvana imo) :D men vi gör det vi kan med det hela.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-01-06 16:09

En tanke: borde inte en halvstav fastsatt på något temporärt sätt längs med kanterna på högtalaren ha nästan samma effekt som avrundade kanter? I så fall är det ju lätt att testa om det är värt det. :) I bästa fall kan du ju konstatera att kantdiffraktionen (?) inte stör dig.

Edit: det var kanske det du menade med att lägga på en list på sidorna :oops:

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-06 16:54

Ja, det var mitt sätt att säga att Mac kan lägga till något på sidorna, men du sa det mycket bättre, så vi säger att jag kan lägga till halvstavar :D

Bild

Som två topplådorna är nästan klara! Jag kommer nog byta ut skruvarna mot svarta, men förutom det så är allt klart och ska vara rätt kopplat. Tar mig över två timmar per låda så jag kollar allt noga!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-01-06 17:02

zartok skrev:Ja, det var mitt sätt att säga att Mac kan lägga till något på sidorna, men du sa det mycket bättre, så vi säger att jag kan lägga till halvstavar :D

För att vara helt säker på att det inte blir fel kan du simulera i ett rättstavningsprogram.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-06 17:35

darkg skrev:
zartok skrev:Ja, det var mitt sätt att säga att Mac kan lägga till något på sidorna, men du sa det mycket bättre, så vi säger att jag kan lägga till halvstavar :D

För att vara helt säker på att det inte blir fel kan du simulera i ett rättstavningsprogram.

:D :D :D
Är du från Göteborg eller!? :D

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-01-06 22:08

Här knåpas det på med byggandet, ser bra ut :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-07 17:41

zartok skrev:Jag kommer nog byta ut skruvarna mot svarta, men förutom det så är allt klart och ska vara rätt kopplat. Tar mig över två timmar per låda så jag kollar allt noga!

köp först biltemas blå snabblim http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... l-3624372/ applicera i skruvålen och låt torka/ expanderar i trä... sedan har du några dygn på dig att få i skruvarna igen, men är också försäkrad att allt håller läääänge :wink:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-01-07 18:53

zartok skrev:
darkg skrev:

:D :D :D
Är du från Göteborg eller!? :D

Jag funderade på att flytta dit men det var ju liksom ingen vits. *badam!*
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-07 21:07

Behöver man verkligen limma skruvhålen och det? Låter i mina öron overkill för ett par små sexor :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-07 23:55

Diskantlådorna är numera helt färdiga och inväntar bara diskanten, för att se så att den passar :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-01-08 08:27

Tänk på att vara mycket försiktig när du skruvar i MDF. Det är väldigt lätt att skruvarna "gängar över" och tappar greppet. Sen är skruvhålet förbrukat och du får rotera elementet och göra nya skruvhål. Lite sent att komma med det nu, men det är alltid bra att ha något trä eller plyfa i baffeln, så att skruvarna drar ordentligt, alternativt att använda bultar med fasta islagsmuttrar på insidan.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-08 10:30

Lite sent ja, men när jag byter skruvar till svarta ska jag samtidigt addera lite sånt där lim.

Nu över till multimetern. Är det så lätt som att stoppa plus på plus och minus på minus när jag ska mäta resistansen på högtalaren (ohmen)?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-01-08 10:38

Det blir säkert bra det här.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-08 14:22

Du är redan bra, dvd har ju gjort hästjobbet med elektroniken redan :)

Användarvisningsbild
zartok

Re: Zartoks toppar, just nu: alla fyra moduler klara!

Inläggav zartok » 2015-01-09 14:17

Samtliga moduler är nu klara, vilket är väldigt kul. Blev orolig för att jag lött fel på sista modulen, men det var bara lapparna som var skrivna märkligt. Blev mycket förvirrad ett tag, men såg den att en av kablarna bara gömde sig. Så allt gick ihop. Nu vill jag ha en multimeter!

Namnet har jag kommit på också. Yggdrasil, efter livets träd i den fornnordiska mytologin. Kanske endel pga finishen,

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum