Infinity reference 1260w - som bas i D'Apolito konfig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i

Infinity reference 1260w - som bas i D'Apolito konfig?

Inläggav i » 2015-01-02 21:26

Såg trådarna om Infinity reference 1260w och fick idén att de skulle passa i en D'Apolito-konfig för party ändamål. S a s.
Är det en vettig idé? Tänker mig ett par volymstarka högtalare för party i en jättelada. (Jag har faktiskt en sådan... :) )
Vitsen vore förstås om man kunde finna passande element i samma prisklass. Finns det sådana? I så fall vilka? Målet skulle vara volym/dynamik och rimlig ljudkvalitet. Dvs man ska inte grina illa när man drar på... :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Johannes

Re: Infinity reference 1260w - som bas i D'Apolito konfig?

Inläggav Johannes » 2015-01-02 22:41

Ja det verkar vara en trevligt element. Verkar vara bra värden oxå. Jag brorsan skall testa 2 st samma låda på ca 95liter och en avstämning på 23hz imorgon troligen.

Men som party högtalare kanske man kan ha mindre låda eller högre avstämning eftersom den går ganska djupt annars

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2015-01-03 00:05

Johannes skrev:Ja det verkar vara en trevligt element. Verkar vara bra värden oxå. Jag brorsan skall testa 2 st samma låda på ca 95liter och en avstämning på 23hz imorgon troligen.

Men som party högtalare kanske man kan ha mindre låda eller högre avstämning eftersom den går ganska djupt annars

Mindre låda är ju inte helt fel om man ska ha dom i en fullrangehögtalare.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-01-03 13:42

Om det är ett jävla ös som gäller, och då discodunk helt utan krav på djupbas, och det finns plats för riktigt stora lådor, då tror jag att ett gäng såna här är svårslagna..

http://www.discostore.se/product/bas-och-mid/sp15250/

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2015-01-03 16:40

bakerman22 skrev:Om det är ett jävla ös som gäller, och då discodunk helt utan krav på djupbas, och det finns plats för riktigt stora lådor, då tror jag att ett gäng såna här är svårslagna..

http://www.discostore.se/product/bas-och-mid/sp15250/

Nu var jag inte helt nere på discodunknivån. :) Tänkte mig nog ett snäpp över den. Dvs trots allt en del djupbas, det finns ju en hel del techno och rap med djupbas.
Och kanske en del musik åt jazzhållet.
Frågan är vad man ska för element till mellanregister och diskant? De krävs ju att de är kapabla att matcha baselementen.
Mundus Vult Decipi

Återgå till Generellt om hifi