Erfarenheter av Behringer 8024?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

Erfarenheter av Behringer 8024?

Inläggav m_persson79 » 2005-11-29 20:56

Köpte mig en beggad 8024 med mik idag.

Den ska användas att fixa till basen lite då mitt v-rum är rena katastrofen :? rummet är välmöblerat och har tänkt till lite just för att råda bot på det värsta.. men basen kommer jag inte åt utan en massa basmoduler som jag inte har plats/råd med nu.

Bild

Är det någon här som har erfarenheter av den?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-30 00:33

Jag har erfarenhet av den. Vad vill du veta?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-11-30 00:43

Jadu... :)

Transperens, funktionalitet, vem som använt den - och vilka resultat det gav. Viktiga funktioner man inte direkt tänker på.. eftersom jag mest köpte den för att spana in basregistret och i hopp att försöka kompensera..

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-30 01:03

Jag har inte använt den i hemmabruk utan i andra sammanhang.

Nackdelar: Bökig att ställa in, vissa kvalitetsproblem.
Fördelar: Billig.

Varför inte köpa en parametrisk eq istället?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-11-30 13:23

Min erfarenhet är att de 3 (per kanal) parametriska EQarna är utmärkta till att korrigera basproblem i rum. Jag har mest kört den i ett delat system där jag låtit enbart basmodulernas signal passera DSP8024. Den är användbar för att sänka amplituden på vissa "problemfrekvenser". Förstärkningar av dippar bör undvikas, då det skapar mer problem än det hjälper.

Fördröjningen i burken motsvarar den tid ljudet färdas 60 cm. (när burken körs med analog in/ut)

Grova korrigeringar med den vanliga grafiska EQ:n i basområdet ger upphov till klart hörbar distortion så den låter jag bli att använda.

När jag ska ställa in min DSP8024 gör jag såhär:

1. Mäter upp rummet och kollar var den värsta (jag har i princip enbart en stor puckel av betydelse i mitt rum: 48 Hz) baspuckeln finns. Detta görs med behringer mätmikrofon, egensnickrad preamp samt dator med ett sinussvep-program. (tack Svante för ett användbart program).

2. Sätter upp en parametrisk eq och ställer frekvens och bandbredd för det parametriska filtret och ungefärlig amplitud utifrån grafen.

3. Provmäter igen och ser om korrigeringen har gjort att baspuckeln minskat betydande. Om inte: gå tillbaka till punkt 2.

4. Nu har vi en bra utgångspunkt. Dämpningen (amplituden på parametriska filtret) finjusteras ytterligare efter lyssning med musik. Välj lämpligen någon låt som du vet exciterar rumsmoden tydligt. I mitt fall hamnade jag på -7 till -12 dB på parametriska filtret.

Så gör jag iaf :)
mvh Peter

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-12-02 23:53

Tackar zvensson!

Men ser man inte vart den "primära" puckeln/dippen befinner sig utan att mäta med preamp->datorn?

LeoArietis

Inläggav LeoArietis » 2005-12-03 12:55

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... rchTerms=sågtand

Posted - 2005/09/30 : 09:58:35
--------------------------------------------------------------------------------

Leta efter min post i länken för tips.

Du kan lyssna dig till problemet och göra de första korrigeringarna manuellt.

(hififorum.nu rockar fetare)

Återgå till Generellt om hifi