Ljuddämpning i vardagsrum

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Alton

Ljuddämpning i vardagsrum

Inläggav Alton » 2015-01-04 20:09

Hej, tjena hej! :)

Jag tänkte titta in här för att söka tips och råd gällande ljuddämpning till mitt nya vardagsrum.

Har ett par studiomonitorer (Yamaha HS7) som behöver en del hjälp. Inhandlade dem strax innan jag flyttade ett par månader sedan. Det gamla rummet var sånt att det funkade ypperligt utan någon dämpning - ett sånt där rum som är behagligt att vistas i även när det står helt tomt, medan det nya är jobbigt trots inredning.
Jag har inte mätt något i rummet (om det ryms inom budgeten och känns motiverat ska jag köpa en mic) men det jag märkt är att det blir maskeringseffekter i mellanregistret, ibland får jag otrevliga resonanser i 100-150hz området (testa live versionen av Fleetwood Mac's 'Go Insane') och basen är givetvis inte alls lika kontrollerad. Vad jag hoppas kunna åstadkomma är att städa upp ljudet och slippa efterklangen som lägger sig som en matta i rummet...

Gjorde en liten ritning på hur det ser ut (inte helt rätt proportioner, men hyffsat):
http://i62.tinypic.com/tak7eb.jpg

Jag har alltså monitorerna på mitt datorbord, som står intill ett hörn (högtalarna ca 35cm från väggen och 50cm från hörnet). Har en tjock ryamatta som ramar in soffgruppen. Gardiner ska hängas upp vid fönstren mot balkongen - två lager med lite luft emellan. Väggarna är fortfarande kala men jag tänkte sätta upp vägghyllor med böcker för att diffusera reflektioner i sidoväggarna, samt tygtavlor med dämpning bakom.
I datorhörnan tänkte jag sätta upp bredbandsabsorbenter. Kan nog bygga ut 10cm utan att det ser för konstigt ut. Tanken är någon glasfiberull eller stenull, samt akustikfoam eller dylikt, och några centimeter luftspalt mot väggarna.

Är jag inne på rätt spår här eller har ni andra tips? Jag tar också hemskt gärna emot tips på lämpliga material för att bygga absorbenter och vart man hittar det till vettiga priser. :)

Användarvisningsbild
nuffe

Re: Ljuddämpning i vardagsrum

Inläggav nuffe » 2015-01-13 10:09

Det låter som du är på rätt väg, mattor, gardiner och en hel del på väggarna.
Jag själv har en öppen planlösning som är ganska svår att få till. Jag har gjort
följande, mattor, gardiner, isolering i soffor (fyllt alla hålutrymmen) och en stor
ljud baffel i entresolen, en träram fylld med lin-isolering och ett snyggt tyg över.

Något som gör mer än man tror är att bara hänga ett tyg på väggen, tak till golv.
Frun kom hem med snyggt tyg som hon ville ha i sovrummet, det blev som att
komma in i ett annat rum ur ljudsynpunkt. Ett mycket snabbt fix som gör mycket.

Jag antar att du redan dämpat bakom högtalarna, annars finns det i de flesta bygg
varuhus isolering är pressad, som har högre densitet, som passar bra. Andra förordar
sk. ACO skivor, skuret pur-skum. Det viktiga är att du har något som dämpar bakom
högtalaren.

Hoppas att du får några ideer av det här. Det blev inte bara högtalar dämpning ser
jag nu, men med modern planlösning så behövs en del bara för att kunna vistas
i rummen så man slipper allt ekande.

Henrik

Alton

Inläggav Alton » 2015-01-18 14:26

Tack för din input! :)

Jag har ännu inte fixat någon dämpning bakom högtalarna. Projektet går lite långsamt pga jobb och annat, men jag har försökt lusläsa Ethan Winers utmärkta site och funderat på hur jag ska tillämpa allt praktiskt till mina förutsättningar.

Är det bäst att bygga absorbenter som är så bredbandiga som möjligt bakom högtalarna, eller bättre att satsa på material som dämpar lägre frekvenser? Jag tänker så att mellan- och höga frekvenser inte strålar särskilt mycket bakom högtalarna och att det därmed borde finnas risk att dämpa dem för mycket i relation till lägre frekvenser (som förvisso är mycket svårare att dämpa, men strålar mycket mer bakom högtalarna).

Ett stort problem som jag ser är annars att placeringen av högtalarna är asymmetrisk, där ena sidan dessutom är in mot ett hörn. Egentligen borde högtalarna stå en meter ytterligare från väggen också, men det ser ju inte klokt ut att ha bordet 1,5m från väggen plus att det skulle ta upp för mycket golvyta.

För att göra det bästa av situationen tänkte jag sätta en absorbent i hörnet och en vid första reflektionen i sidoväggen. På andra sidan hamnar reflektionen långt bort (en del ljud lär även stråla långt ut i hallen genom dörröppningen). Jag vet inte om jag tänker rätt där men jag resonerar iaf som så att reflektionerna som hamnar längre bort borde vara mindre störande genom att hjärnan får lättare att filtrera bort dem från direktljudet. För ytterligare effekt kanske absorbenter i taket ovanför lyssningsplatsen skulle funka.

Provade för övrigt att flytta ut bordet/högtalarna ytterligare från väggen och använda högtalarna filter för låga frekvenser (-2dB från 500hz). Det fixade en del av problemen i basen, men lät dessvärre rätt anemiskt. Jag tror också det avslöjade behovet att även dämpa högre frekvenser för det blev rätt påträngande, vilket jag tänker kan vara en effekt av kamfiltrering.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-01-19 11:22

Ang. bredbandihet på dämparna, vänd på högtalarna, alla frekvenser hörs tydligare än man kan tro.

Att försöka dämpa basen bakom högtalaren låter sig nästan inte göras, kräver oftast metertjock absorbent.
Men viktigast är nog mellanregistret, här är jag dock osäker.....?

På sidovägg är det nog bättre att diffundera än dämpa, då upplevs nog ljudet mera lika, förutom basen
som förstärks i ett hörn och blir svår att åtgärda. Allt relaterat till den andra högtalaren.

Är högtalaren rätt konstruerad är takreflexen bara "bra", se en gammal MOLT från 96, artikeln om Lts F1
högtalaren.

Henrik

Alton

Inläggav Alton » 2015-01-24 16:50

Om jag vänder högtalarna kommer ju väggarna reflektera ljudet ;)
Tanken är snarare att när jag börjar komma upp i frekvens kommer ljudenergin bli mycket lägre mot väggen bakom, och börjar jag dämpa ljud som redan är 10-15dB lägre kanske det blir problem. Rockwool och liknande dämpar ju redan en del där också, så jag vet inte om det är en bra idé att ha något ytterligare material för högre frekvenser.

Som jag förstått det, av det jag läst från Ethan Winer, så gör basabsorbenter skillnad även på lägre frekvenser utan att vara metertjocka. I praktiken då. Våglängden är ju onekligen väldigt lång, även om man räknar på 1/4, men det bör gå att få god effekt vid 1/16 våglängd (det blir isåfall ~10cm absorbent vid 200hz). Vid hörnet går det att bygga ut betydligt mer (kanske 10cm material och 20cm luftspalt?).

Min tanke med absorbent på sidoväggen är dels att reducera kamfiltrering och dels att jämna ut asymmetrin genom att akustiskt få väggen längre bort (dvs om ljudet dämpas låter det som väggen är längre bort). Kan en diffusor ha samma effekt? Det tråkiga med diffusorer är att de blir dyra och svåra att bygga om det ska göras ordentligt.
Värt att tänka på är också att rummet är ganska stort, nästan 7x5m, och då kan mer dämpning behövas.

Vad var argumenten mot dämpning i taket? Vad avses med rätt konstruerad högtalare i det sammanhanget? Jag har sett att Ingvar Öhman föredrar diffusion framför dämpning i taket, men jag vet inte varför.

Alton

Inläggav Alton » 2015-01-24 21:21

Apropå diffusering, kan det här vara nåt? Är det en bra konstruktion?
http://arqen.com/sound-diffusers/

Jag vet inte vad kostnaden kan bli, men det ser lätt ut att bygga.

Återgå till DIY-forum