Jag tänkte titta in här för att söka tips och råd gällande ljuddämpning till mitt nya vardagsrum.
Har ett par studiomonitorer (Yamaha HS7) som behöver en del hjälp. Inhandlade dem strax innan jag flyttade ett par månader sedan. Det gamla rummet var sånt att det funkade ypperligt utan någon dämpning - ett sånt där rum som är behagligt att vistas i även när det står helt tomt, medan det nya är jobbigt trots inredning.
Jag har inte mätt något i rummet (om det ryms inom budgeten och känns motiverat ska jag köpa en mic) men det jag märkt är att det blir maskeringseffekter i mellanregistret, ibland får jag otrevliga resonanser i 100-150hz området (testa live versionen av Fleetwood Mac's 'Go Insane') och basen är givetvis inte alls lika kontrollerad. Vad jag hoppas kunna åstadkomma är att städa upp ljudet och slippa efterklangen som lägger sig som en matta i rummet...
Gjorde en liten ritning på hur det ser ut (inte helt rätt proportioner, men hyffsat):
http://i62.tinypic.com/tak7eb.jpg
Jag har alltså monitorerna på mitt datorbord, som står intill ett hörn (högtalarna ca 35cm från väggen och 50cm från hörnet). Har en tjock ryamatta som ramar in soffgruppen. Gardiner ska hängas upp vid fönstren mot balkongen - två lager med lite luft emellan. Väggarna är fortfarande kala men jag tänkte sätta upp vägghyllor med böcker för att diffusera reflektioner i sidoväggarna, samt tygtavlor med dämpning bakom.
I datorhörnan tänkte jag sätta upp bredbandsabsorbenter. Kan nog bygga ut 10cm utan att det ser för konstigt ut. Tanken är någon glasfiberull eller stenull, samt akustikfoam eller dylikt, och några centimeter luftspalt mot väggarna.
Är jag inne på rätt spår här eller har ni andra tips? Jag tar också hemskt gärna emot tips på lämpliga material för att bygga absorbenter och vart man hittar det till vettiga priser.