Moderator: Redaktörer
sportbilsentusiasten skrev:Hotspur skrev:sportbilsentusiasten skrev:[quote="Hotspur"]Utan att ha läst allt i tråden kan jag säga att när jag köpte min Oled 55" (curved) så var jag väldigt skeptisk till just böjningen MEN det visade sig efter ett tag att den fyller en väldigt bra funktion, nämligen att reducera reflexer! Så nu är jag inte bara Oled-frälst... Vad gäller 4K så känns det helt ointressant, då en 1080p Oled helt enkelt levererar en tillräckligt fantastisk bild. Fast då kollar jag iofs aldrig på Bluray...
De kurviga TVs jag sett har alla haft vågig display. Inte bra
Vågig display? Ta en titt på denna TV och återkom gärna om du ser några vågor;)
RogerGustavsson skrev:Nja, det är ingen höjdare med vanlig SD-sändning på stora bildskärmar...
JB skrev:RogerGustavsson skrev:Nja, det är ingen höjdare med vanlig SD-sändning på stora bildskärmar...
Man får helt enkelt lösa det genom att ha flera soffor på olika avstånd, en 4K soffa som står 1,5 meter från TVn, sedan en 1080/720p TV som står 3,5 meter ifrån, och sedan en SD soffa som står 8 meter ifrån, sedan väljer man bara soffa efter bildkvaliten som visas för tillfället!
RogerGustavsson skrev:Nja, det är ingen höjdare med vanlig SD-sändning på stora bildskärmar...
paa skrev:Det stod en intressant sak på reklambilden som länkades till: Det utstrålade ljuset riktas mot centrum.
Men det motarbetar ju finessen med att perspektivet skulle bli bättre när man sitter snett, för då blir ju ljuset från bilden ojämnare.
sportbilsentusiasten skrev:RogerGustavsson skrev:Det krävs kortare tittavstånd för att tillgodogöra sig högre upplösningar. Sedan är det förstås frågan om källmaterialet verkligen håller så hög upplösning. Det lär bli mycket skåpmat som ska ut även i nya format.
]
Inte alls!
På 3 meter och 90" (vanligt i små hembios) passerar man ju gränsen till 4k redan vid 70-75".
En TV över 65"" skulle göra upplevelsen ok hos mig som sitter 2.5m från TV'n. har idag 50" o det är för litet.

IngOehman skrev:Den ser fin ut, men min 131-tummare* är tvivelsutan större. Och den känns inte orimligt stor alls.
Men är det inte väldigt vitt och kalt alltihopa, eller finns det dämpning som inte syns på bilden?
Ett tips om du vill slippa så så mycket reflexer i TV-rutan är att se till så att åtminstone väggen bakom dig är mörk.
ante_77 skrev:
Tror att Bill50x är lite putt för att jag inte simmat med honom i några andra inlägg. .
IngOehman skrev:Den ser fin ut, men min 131-tummare* är tvivelsutan större. Och den känns inte orimligt stor alls.
Men är det inte väldigt vitt och kalt alltihopa, eller finns det dämpning som inte syns på bilden?
Ett tips om du vill slippa så så mycket reflexer i TV-rutan är att se till så att åtminstone väggen bakom dig är mörk.
Vh, iö
- - - - -
2,1:1, det vill säga det lite udda Ino-formatet - som ger rätt storlek på såväl 4:3, 16:9, 1,85:1 som 2,35:1.
paa skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag skulle nog nästan vilja säga tvärt om. Iom hur mycket närmare du sitter din TV hemma jämfört med duken på en bio så finns det absolut motivation att ha 4k hemma.
Med det sagt så vill jag inte tumregelmässigt säga att det är viktigare med 4k hemma än på bio. Det är avståndet till bilden relativt bildens storlek som ger vilken upplösning som "behövs". Det beror mao på omständigheterna. Samt vilka krav man har så klart.
På konsert eller teater så vill ju alla sitta långt fram, men på bio vill alla sitta långt bak, detta har jag aldrig fattat.
Biograferna är ju byggda för bästa bild och ljud ungefär 1/3 in i salongen, och längre bak än så sätter jag mig aldrig.
Men de flesta har väl mindre bildvinkel än så hemma i TV-soffan?
bakerman22 skrev:Jag ska köpa en ny tv till sovrummet.
Har en gammal platt 36" som börjar ge upp.
Samsung har en banantv som jag är lite sugen på..
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv ... 4626.9118/
Jag tittar från typ två-tre meter och bor själv, så jag kan helt styra sweetspot.
Den är ett par tusen dyrare än typ samma tv fast vanlig platt.
Värt att lägga dom pengarna?
Användare som besöker denna kategori: Froggy, Google [Bot] och 17 gäster