Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Det finns säkert förklarat, om jag bara letar lite.
Men eftersom det är enklare att fråga än att leta:
En punktkälla har (väl?) i princip noll löptidsfel.
Strmbrg skrev:Två eller fler element i rad på samma baffel (ofiltrerade berdbandare, för att göre det enkelt) ger rimligtvis löptidsfel.
Strmbrg skrev:En linjekälla av säg två meters längd, borde då ge en massa löptidsfel?
Eller blir effekten att man bara hör en punkt i höjd med örat?
Strmbrg skrev:Om man nu sitter och lyssnar på en linjekälla (eller nåt högt och ganska smalt som exempelvis Magneplanar), hör man då bara ljud som kommer från en viss höjd på radiatorn? .
JM skrev:Strmbrg skrev:Om man nu sitter och lyssnar på en linjekälla (eller nåt högt och ganska smalt som exempelvis Magneplanar), hör man då bara ljud som kommer från en viss höjd på radiatorn? .
Möjligen är det höjden över golvet på ljudet som först når dina öron enligt Haas effekten som ger perceptions effekten. Borde vara frekvensberoende.
JM
Nattlorden skrev:JM skrev:Strmbrg skrev:Om man nu sitter och lyssnar på en linjekälla (eller nåt högt och ganska smalt som exempelvis Magneplanar), hör man då bara ljud som kommer från en viss höjd på radiatorn? .
Möjligen är det höjden över golvet på ljudet som först når dina öron enligt Haas effekten som ger perceptions effekten. Borde vara frekvensberoende.
JM
Precedence-effeken menar du ( Haas är snarlikt men inte riktigt samma sak. )
JM skrev:Nattlorden skrev:
Precedence-effeken menar du ( Haas är snarlikt men inte riktigt samma sak. )
1 Vilken är skillnaden? Haas kom först om jag minns rätt o senare övergick man mer till att använda precendense-effekten. Hur som helst är det första ljudperceptionen som bestämmer lokalisationen o integrerar alla senare snarlika ljud till den första inom ett visst tidsintervall.
JM skrev:Strmbrg skrev:Om man nu sitter och lyssnar på en linjekälla (eller nåt högt och ganska smalt som exempelvis Magneplanar), hör man då bara ljud som kommer från en viss höjd på radiatorn? .
JM
Strmbrg skrev:Om man nu sitter och lyssnar på en linjekälla (eller nåt högt och ganska smalt som exempelvis Magneplanar), hör man då bara ljud som kommer från en viss höjd på radiatorn?
JM skrev:Strmbrg skrev:Om man nu sitter och lyssnar på en linjekälla (eller nåt högt och ganska smalt som exempelvis Magneplanar), hör man då bara ljud som kommer från en viss höjd på radiatorn?
Visst hör vi de högre frekvenserna från en linjekälla från en punkt i höjd med kortaste avståndet till närmaste örat. Ljudet kommer till öronen vid olika tidpunkt i horisontalplanet och spektralt i sagitalplanet.
Första ljudvågen av direkt ljudet bestämmer lokalisationen. Senare anländande direkt-/reflexljud inom ett visst tidsintervall undertrycks perceptionsmässigt. Det är inte helt klart hur detta går till.
JM skrev:Vi hör o ser selektivt bla mha ”kantförstärkande” perception. De tappar/stavar i retina som starkast stimuleras av fotoner hämmar kemiskt angränsande tappar/stavar. I inferiora colliculus i mesencephalon tycks hörselns precedence-effekt vara möjlig att påverka med kemi (GABA).
I Haas försök på 1940-50-talet med röster krävdes en ljudreflexförsening på ca 50 ms för att uppfatta ljuden som två olika ljud. Senare forskning med klickljud visar att vi kan särskilja ljud ner till 5 ms intervall. Vid kortare intervall än 5 ms upplevs ljuden som ett ljud lokaliserat på platsen för det först anlända.
Är en linjekälla längre än ca 1.5 m relativt upplevda diskantcentrum finns risk för att högfrekventa direktklickljud kan uppfattas som två olika ljud.
JM skrev:Första ljudvågen av direkt ljudet bestämmer lokalisationen. Senare anländande direkt-/reflexljud inom ett visst tidsintervall undertrycks perceptionsmässigt. Det är inte helt klart hur detta går till.
Wiki skrev:Temporal masking or non-simultaneous masking occurs when a sudden stimulus sound makes inaudible other sounds which are present immediately preceding or following the stimulus. Masking which obscures a sound immediately preceding the masker is called backward masking or pre-masking and masking which obscures a sound immediately following the masker is called forward masking or post-masking...
IngOehman skrev:JM skrev:Strmbrg skrev:Om man nu sitter och lyssnar på en linjekälla (eller nåt högt och ganska smalt som exempelvis Magneplanar), hör man då bara ljud som kommer från en viss höjd på radiatorn? .
JM
Nej, det där har inget med frågan att göra. Det är ren fysik som gör att det inte blir så. Psykoakustiska effekter behöver inte blandas in.
Vh, iö
Kronkan skrev:Det är inte punktformigheten som skiljer en linjekälle från en punktformig. Det är spridningen. En linjekälla sprider mindre. Men som IÖ säger inte helt klart på en enkelt sätt.
En linjekälla består inte av ett oändligt antal punkter av direktljud. Så på detta sätt så är det ju ingen skillnad. Men en panel/linjekälla har i högre grad en mindre spridning än ett traditionellt element. Men det är en förenkling som IÖ påpekar. Desto lägre i frekvens så kommer en linjekälla uppträda som en linjekälla. En linjekälla har också olika spridning vågrätt och lodrätt. M. m.
Så uppfattar jag det.
Går säkert att hitta bättre länkar än de jag gör. Valt de jag valt på grund av illustrationerna.
http://www.toa.jp/soundoh_wiki/index.ph ... 0extend%3F
http://www.bevaudio.com/technical_details.html
JM skrev: Det intressanta är att för de högre frekvenserna kan linjehögtalaren vara allt kortare.
Strmbrg skrev:Om man nu sitter och lyssnar på en linjekälla (eller nåt högt och ganska smalt som exempelvis Magneplanar), hör man då bara ljud som kommer från en viss höjd på radiatorn?
Jag undrar, eftersom jag inte uppfattar ljudet av tex en sångare som om rösten befinner sig från några decimeter över golv till typ 170 över golv. (Vilket väl ungefär motsvarar membranytans läge.)
Det låter - vad gäller höjd och punktformighet - ungefär likadant som när jag använder en liten lådhögtalare i normal placering.
JM skrev:Strmbrg skrev:Om man nu sitter och lyssnar på en linjekälla (eller nåt högt och ganska smalt som exempelvis Magneplanar), hör man då bara ljud som kommer från en viss höjd på radiatorn?
Jag undrar, eftersom jag inte uppfattar ljudet av tex en sångare som om rösten befinner sig från några decimeter över golv till typ 170 över golv. (Vilket väl ungefär motsvarar membranytans läge.)
Det låter - vad gäller höjd och punktformighet - ungefär likadant som när jag använder en liten lådhögtalare i normal placering.
Mycket bra fråga från dig Strmbrg! Många ord men få svar på frågan.
Om du står respektive sitter på golvet o lyssnar från vilka höjder kommer då ljudet?
JM
Strmbrg skrev:JM skrev:Mycket bra fråga från dig Strmbrg! Många ord men få svar på frågan.
Om du står respektive sitter på golvet o lyssnar från vilka höjder kommer då ljudet?
JM
Jag skulle nog säga att ljudet följer med. Nu blir förvisso den upplevelsen inte helt stringent, eftersom alltsammans befinner sig i ett rum som jag lyssnar i. Men med följer det.
JM skrev:Om jag uppfattar dig rätt så förflyttar sig den upplevda utstrålningspunkten för ljudet på linjehögtalaren med höjden på lyssningspositionen. Det är intressant att vid ändarna av linjehögtalaren blir ljudet "inte helt stringent". Enligt Don Keele speglas linjehögtalaren i golvet och linjehögtalaren skall upplevas som dubbel så lång. Vid ideala förhållanden borde inte ljudet nära golvet påverkas.
Svante skrev:JM skrev:Om jag uppfattar dig rätt så förflyttar sig den upplevda utstrålningspunkten för ljudet på linjehögtalaren med höjden på lyssningspositionen. Det är intressant att vid ändarna av linjehögtalaren blir ljudet "inte helt stringent". Enligt Don Keele speglas linjehögtalaren i golvet och linjehögtalaren skall upplevas som dubbel så lång. Vid ideala förhållanden borde inte ljudet nära golvet påverkas.
En ännu roligare teoretisk modell tycker jag är när högtalaren går mellan oändligt reflekterande golv och tak, effekten av det blir en oändligt lång linjekälla. Man kan tänka sig golv och tak som speglar, och högtalaren som en stång mellan golv och tak. Där skulle man se en "oändligt" lång stång pga multipla reflexer mellan golv och tak.
I den modellen blir det perfekt cylindrisk vågutbredning.
JM skrev:I verkligheten blir en linjehögtalare från golv till tak 3 x takhöjden om jag har fattat rätt?
JM skrev:Svante skrev:JM skrev:Om jag uppfattar dig rätt så förflyttar sig den upplevda utstrålningspunkten för ljudet på linjehögtalaren med höjden på lyssningspositionen. Det är intressant att vid ändarna av linjehögtalaren blir ljudet "inte helt stringent". Enligt Don Keele speglas linjehögtalaren i golvet och linjehögtalaren skall upplevas som dubbel så lång. Vid ideala förhållanden borde inte ljudet nära golvet påverkas.
En ännu roligare teoretisk modell tycker jag är när högtalaren går mellan oändligt reflekterande golv och tak, effekten av det blir en oändligt lång linjekälla. Man kan tänka sig golv och tak som speglar, och högtalaren som en stång mellan golv och tak. Där skulle man se en "oändligt" lång stång pga multipla reflexer mellan golv och tak.
I den modellen blir det perfekt cylindrisk vågutbredning.
I verkligheten blir en linjehögtalare från golv till tak 3 x takhöjden om jag har fattat rätt?
Svante har du någon klar uppfattning eller spekulation till Strmbrg observation?
JM
IngOehman skrev:Å andra sidan har inte heller Svante alldeles rätt i att en linjekälla som når från golv till tak och med reflektionerna i dessa bildar en oändligt lång linje, blir en perfekt cylinderstrålare. För att den skall bli det kommer även många andra egenskaper in i ekvationen, t ex linjens bredd, baffelns storlek, aktuell frekvens och eventuell exponering av membranets baksida, som väl allihopa är saker som har nämnts tidigare i tråden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster