Hur tyst är ditt lyssningsrum?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Hur tyst är ditt lyssningsrum?

Inläggav hifikg » 2015-01-08 01:15

Hur tyst är det i rummet du lyssnar på musik i, dvs när du inte lyssnar, bara sitter alldeles stilla och håller andan?
Mätte mitt rum med en app som heter dB Volume i iPhone och den landade i eftermiddags på runt 30 dB(A).
Ska mäta igen nu innan jag går o lägger mig, när jag stängt av allt som jag kan påverka.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Hur tyst är ditt lyssningsrum?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-08 01:18

Aldrig mätt upp, men ganska tyst är det iaf.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-08 01:55

När det är så tyst som det kan vara (stereon på, AC av, ingen kran i huset som är på...) är det så tyst att min bästa mätare visar det lägsta den kan visa = samma som i ekofriarummet på KTH.

Nu var det ett tag sedan jag mätte, men under 10 dB(A) är det i varje fall. Under 10 dB(C) är det nog också, men i dB(C)-läge så visar mätare mer, även i ett absolut tyst rum. Vill man mäta sådana här supertysta nivåer är man nästan utelämnad till supertysta 1"-mätmikrofoner. Jag äger ingen sådan.

Innan jag försåg bergvärmeaggregatet med dubbla mjukdelar anslutande rören som går runt i huset, och satta alltihopa på supermjuka fötter dessutom (och det är dubbla väggar mellan pannrummet och lyssningsrummet till på köpet) så var bullernivån avsevärt högre. Står ACn på max blir ljudnivån över 25 dB(A). Har konstruerat men inte hunnit bygga, ett ljuddämparsystem för luftkonditioneringen.

En del med sus å pip i öronen klagar på att de hör detta väldigt väl när de är här.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-08 02:03

Ja, det var verkligen tyst och mörkt. 25 dB(A) fick jag nu, men jag har ett par hårddiskar igång, de susar hörbart, så det går kanske att komma ner lite till vid den här tiden på dygnet. Jag kan inte höra mitt kylskåp på lyssningsplatsen, men det kanske iPhone kan.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-01-08 02:13

Mätt nu 01:10 med en lånad Brüel & Kjaer 2204 Impulse Precision Sound Level Meter och med laptop+TV igång några meter bort:
13 dB(A) när jag håller andan, utslag till 18-19 dB(A) när man andas normalt och med micken ca 80 cm bort.
22 dB(C). Brukar variera beroende på trafiken utanför med utslag upp till ca 28 dB(C) Lastbilar och bussar bullrar in mest lågfrekvent och uppfattas av mätaren, däremot är det sällan jag märker/hör något utifrån.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-08 12:33

hifikg skrev:Hur tyst är det i rummet du lyssnar på musik i, dvs när du inte lyssnar, bara sitter alldeles stilla och håller andan?
Mätte mitt rum med en app som heter dB Volume i iPhone och den landade i eftermiddags på runt 30 dB(A).
Ska mäta igen nu innan jag går o lägger mig, när jag stängt av allt som jag kan påverka.

Fast går det verkligen att mäta så låga nivåer med en app i mobilen? I regel ligger ju störnivån på sådana mikrofoner över 30 dBA. Många ljudnivåmätare klarar det heller inte... Det krävs lågbrusiga mikrofoner och för att säkert kunna mäta ner mot 30 dBA behöver mätgrunkan ha kanske 6-10 dB lägre störnivå än det man vill mäta. Sedan vill man kanske inte mäta dBA, då den kurvan tar väldigt liten hänsyn till frekvenser under ca 400 Hz.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-08 12:41

RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:Hur tyst är det i rummet du lyssnar på musik i, dvs när du inte lyssnar, bara sitter alldeles stilla och håller andan?

Fast går det verkligen att mäta så låga nivåer med en app i mobilen? I regel ligger ju störnivån på sådana mikrofoner över 30 dBA. Många ljudnivåmätare klarar det heller inte... Det krävs lågbrusiga mikrofoner och för att säkert kunna mäta ner mot 30 dBA behöver mätgrunkan ha kanske 6-10 dB lägre störnivå än det man vill mäta. Sedan vill man kanske inte mäta dBA, då den kurvan tar väldigt liten hänsyn till frekvenser under ca 400 Hz.

Aha, vad är bättre? C? och förstås ett riktigt instrument, i lägenheten kom jag ner i 24 dB på natten, med iPhoneappen alltså. Räcker med att magen kurrar för att den ska dra upp i 35 dB *s*

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-01-08 13:38

hos mig är det aldrig tyst, jag får skrika på barnen att hålla käft när jag ska lyssna på musik, och jag får skrika många gånger. och är det inte ungarna så är det frugan som kör med dammsugaren eller hårfönen eller kitchenaiden eller så vill hon prata av sig hur dagen har varit eller bestämma vad vi ska göra senare... HÅLL KÄFT!!!
Bikinitider

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-08 13:50

Hos mig är det relativt tyst, det finns ljud att höra ibland och ibland inte... :)
Om man har ptur så kan man störas av något men oftast är det mycket tyst hos mig !
Så länge inte "brummet" har kommit igång som fortplantar sig i huset från en fläkt, mycket orriterande och jag har varit påväg att försöka lyckas med att kanske eventuellt förhoppningsvis så småningom en dag, få det åtgärdat av hyresvärden.

Men jag har det som sagt normalt sätt lugnt och skönt hemma !
Det gör mig glad :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-01-08 16:29

hifikg skrev:
RogerGustavsson skrev:

Aha, vad är bättre? C? och förstås ett riktigt instrument, i lägenheten kom jag ner i 24 dB på natten, med iPhoneappen alltså. Räcker med att magen kurrar för att den ska dra upp i 35 dB *s*

För 35 dB(C) får du va rejält hungrig eller ha käkat 4 portioner av arme'ns ärtsoppa ur gröna burkar från 1972. I natt när jag mätte låg "normalt magkurr" på 19 dB(C) och vanlig andning med lätt suck på ca 18 dB med B&K:en ca 80 cm bort. (Kanske dags att ta upp ett par slitsportar i näsvingarna för mer laminär strömning i stället för turbulens i näshåren? 8) )

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-08 16:32

29-30 dB enligt mätarappen i mobilen. Mätt med torktumlaren igång på våningen ovanför. Återkommer när den är avstängd.
28-29 när tumlaren är avstängd. Jag hörde tumlaren tydligt men det gjorde visst inte mätaren. Å andra sidan hörde den min andning med betydligt större utslag.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-01-08 19:58

Det är tyvärr inte så tyst här. Kyl-frys, fläkt till musikdator, en Nas som aldrig tycks varva ner, laptops, fläkt + hdd på dator en våning upp som står i resonant förhållande till tillvaron, vind, en radhusgranne i sin trappa, en annan som har baskapacitet i sterion. Spol i rör. Tåg, bilar. Köksklocka. Brummande datorhögtalare en trappa upp. Pip i dammsugarladdare. Nån dimmer och eller dimrad lampa hörs kanske. Luftrenare med felställd timer.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-01-08 20:06

Adhoc skrev:...I natt när jag mätte låg "normalt magkurr" på 19 dB(C) och vanlig andning med lätt suck på ca 18 dB med B&K:en ca 80 cm bort. (Kanske dags att ta upp ett par slitsportar i näsvingarna för mer laminär strömning i stället för turbulens i näshåren? 8) )

HiFi-diet! Ekodöd helmask! Audiofilplastik!

Trendspaning 2015.

(Audiofilmjölk med jazzbaciller?)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-01-08 20:36

Brukar ligga strax under 30dBa har jag för mig med en sådan där app-mätare. Det brukar vara tystare på natten tycker jag.

Under vinterhalvåret susar det i elementen. Jag har en granne som spelar piano, rätt bra faktiskt :), ibland och sen är det barntjut samt lite annat som hörs. Tror också det finns ett "generellt" bakgrundsbrus av staden och hyreshuset, märker jag speciellt när jag besöker svärföräldrarna som bor i hus på landet. Det är påtagligt tystare där.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-08 21:07

Hur mäter man ljudtrycket av tinnitus förresten? Jag har ett lidligt pip-sus i ena hörat, det ljudet borde ju inkluderas i störnivån.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-09 00:43

Strmbrg skrev:Hur mäter man ljudtrycket av tinnitus förresten? Jag har ett lidligt pip-sus i ena hörat, det ljudet borde ju inkluderas i störnivån.

Fast det påverkar inte rummet, eller av rummet.

Dagtid har jag trafikljud utanför och jag har några feta fläktar och en pump (!) gående i mitt lyssningsrum, men det är maskiner jag kan stänga av när det ska lyssnas på allvar. Sus i fjärrvärmrören ökar när det är kallare ute, funderar på allvar på att stänga av värmen de timmar jag lyssnar på natten. Det märker nog ingen, bara systemet går igång snällt igen efteråt *s*
Men värst är ett avloppsrör som plötsligt låter alldeles för mycket och kan spoliera en trevlig musik/filmupplevelse. Det skulle jag bra gärna vilja tysta, men stänga av toaletterna i en hel stam skulle antagligen uppröra medlemmarna en smula. Nu är det bara två lägenheter, men ändå. Om någon sitter med ett tips på hur man får tyst på såna, så sjung ut.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-09 09:06

Vet inte hur ni kan mäta så låga ljudnivåer som 25 dBA med en app i telefonen. Det är svårt nog redan för riktiga ljudtrycksmätare som B&K eller Larson Davis. Redan mikrofonen i telefonen tror jag sätter stopp någonstans vid 40 dB eller så. De mikrofonkapslar typ Panasonic (som inte längre tillverkas) har ju en störnivå på runt 36 dB (och den stiger markant under 80 Hz). Mätning enligt kurva C eller linjärt är väl mera intressant än kurva A?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-09 10:52

RogerGustavsson skrev:Vet inte hur ni kan mäta så låga ljudnivåer som 25 dBA med en app i telefonen. Det är svårt nog redan för riktiga ljudtrycksmätare som B&K eller Larson Davis. Redan mikrofonen i telefonen tror jag sätter stopp någonstans vid 40 dB eller så. De mikrofonkapslar typ Panasonic (som inte längre tillverkas) har ju en störnivå på runt 36 dB (och den stiger markant under 80 Hz). Mätning enligt kurva C eller linjärt är väl mera intressant än kurva A?

Jag är en noob när det gäller dB, använde det som mätaren var förinställt på, testade även några av de andra alternativen, men om det är som du skriver att mätningar under typ 30 dB ändå inte är tillförlitliga är frågan mest av akademisk art. Ska se om jag kan låna något bättre instrument vid tillfälle, det kanske är tystare än jag tror. Enligt Arbetsmiljöverket så motsvarar 30 dB ljudnivån på ett bibliotek (fast inte när förskoleklassen från Bullerbyskolan besöker det) och ett tyst sovrum ska ligga runt 20 dB och nog kan jag sova gott i mitt lyssningsrum ibland *s*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-09 10:55

Jag tror inte min iPhone klarar att mäta hur lågt det egentligen är, stoppar nog på egenbruset.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-01-09 16:44

Adhoc skrev:
hifikg skrev:

För 35 dB(C) får du va rejält hungrig eller ha käkat 4 portioner av arme'ns ärtsoppa ur gröna burkar från 1972. I natt när jag mätte låg "normalt magkurr" på 19 dB(C) och vanlig andning med lätt suck på ca 18 dB med B&K:en ca 80 cm bort. (Kanske dags att ta upp ett par slitsportar i näsvingarna för mer laminär strömning i stället för turbulens i näshåren? 8) )

Skrev fel i mitt inlägg för magkurr och andning. 18 och 19 dB var A-vägd mätning. Inte C-vägt, då hade det gått upp med ett antal dB ytterligare.

Roger Gustavsson har en klar poäng att C-värden är mycket intressantare än A-vägda ur störningssynpunkt. En luftvattenvärmepump jag fått installerad håller sig iofs inom de värden för A-vägt som står i specen för pumpen, max 42 dB. Men A-filtrerat "kapar" mycket av lägre frekvenser i redovisade mätdata vilket jag ser som ett bekvämt sätt för tillverkaren att "fuska" med bullerredovisningen . Med Z-vägt (linjärt och ofiltrerat) drar det iväg med med många hörbara dB för lägre frekvenser som också är mycket svårare att åtgärda

Första bilden visar bakgrundsbuller i pannrummet och Z-vägt på 1 m avstånd med pumpen avstängd = 0 flöde/min.

Pannrum 1 m omgivningsbuller med pump avstängd = 0,0 L flöde.jpg
Pannrum 1 m omgivningsbuller med pump avstängd = 0,0 L flöde.jpg (105.19 KiB) Visad 1767 gånger

2:a bilden med pumpen igång och Z-vägt för dB-värdena. Här drar det igång rejält vid 70 Hz och 300 Hz med 50 a' 52 dB, och peaken vid 1700 Hz ger hörbart sus i elementen, troligen från kavitation och kanske Ø 2 mm-bubblor som brister och då för oljud. A-vägt är dock värdena enligt specen på max 42 dB(A) ... Boten blev att byta ut M10-skruv med plastfötter under pumpen mot dämpande maskinfötter från Novibra, kapa rören till radiatorerna och sätta gängade gummikompensatorer emellan samt en omprogrammering av radiatorvattenpumpen. Nu är det mycket tystare och helt acceptabelt.

Mätningen är gjord med REW-programmet och cheapo-micken UMIK1 från MiniDSP. Jag gjorde en snabbkoll för oljudet mellan B&K:en och UMIK1-micken som inte diffade särskilt mycket.
Bilagor
Pannrum 1 m 40,2 L flöde 70 och 300 Hz värst.jpg
Pannrum 1 m 40,2 L flöde 70 och 300 Hz värst.jpg (117.7 KiB) Visad 1767 gånger

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2015-01-09 23:44

20db avägt enl appen i telefonen. Just nu är det dock strömavbrott så såhär tyst är det inte när vi har ström. Ska mäta när strömmen är tillbaka också..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-11 14:37

Adhoc,

Tycker det är en sensationellt låg störnivå med den mätutrustningen. En av de absolut tystaste mikrofonerna är Røde NT1-A med en störnivå på 5-7 dBA. Den har en 1-tumskapsel, mindre kapslar som det i regel handlar om beträffande mätmikrofoner brukar ha betydligt högre störnivåer. De 10 dB vid vissa frekvenser som syns i diagrammen misstänker jag är väl optimistiska.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-01-11 20:31

Du kan mycket väl ha rätt där. Någon större större skillnad har dock inte visats amplitudmässigt mellan Umik1 och Brüel Kjaeren jag lånat. B&K:en (som den lånades) visar bara dB-värde på en analogskala men inte frekvensen. Båda har möjlighet att låsa och visa toppvärdet under mättiden. För dom frekvenser där jag märkte problem ca 70, 300 och 1700 Hz tror jag Umiken funkar väl, det följer även med en individuell kalibreringsfil till den. (När något ska åtgärdas tycker jag också det spelar mindre roll hur "rätt" dB-värdet verkligen är, den relativa förändringen från före till efter förändring är det jag fiskar efter då.)

Återgå till Generellt om hifi