Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Hur tyst är det i rummet du lyssnar på musik i, dvs när du inte lyssnar, bara sitter alldeles stilla och håller andan?
Mätte mitt rum med en app som heter dB Volume i iPhone och den landade i eftermiddags på runt 30 dB(A).
Ska mäta igen nu innan jag går o lägger mig, när jag stängt av allt som jag kan påverka.
RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Hur tyst är det i rummet du lyssnar på musik i, dvs när du inte lyssnar, bara sitter alldeles stilla och håller andan?
Mätte mitt rum med en app som heter dB Volume i iPhone och den landade i eftermiddags på runt 30 dB(A).
Ska mäta igen nu innan jag går o lägger mig, när jag stängt av allt som jag kan påverka.
Fast går det verkligen att mäta så låga nivåer med en app i mobilen? I regel ligger ju störnivån på sådana mikrofoner över 30 dBA. Många ljudnivåmätare klarar det heller inte... Det krävs lågbrusiga mikrofoner och för att säkert kunna mäta ner mot 30 dBA behöver mätgrunkan ha kanske 6-10 dB lägre störnivå än det man vill mäta. Sedan vill man kanske inte mäta dBA, då den kurvan tar väldigt liten hänsyn till frekvenser under ca 400 Hz.
hifikg skrev:RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Hur tyst är det i rummet du lyssnar på musik i, dvs när du inte lyssnar, bara sitter alldeles stilla och håller andan?
Fast går det verkligen att mäta så låga nivåer med en app i mobilen? I regel ligger ju störnivån på sådana mikrofoner över 30 dBA. Många ljudnivåmätare klarar det heller inte... Det krävs lågbrusiga mikrofoner och för att säkert kunna mäta ner mot 30 dBA behöver mätgrunkan ha kanske 6-10 dB lägre störnivå än det man vill mäta. Sedan vill man kanske inte mäta dBA, då den kurvan tar väldigt liten hänsyn till frekvenser under ca 400 Hz.
Aha, vad är bättre? C? och förstås ett riktigt instrument, i lägenheten kom jag ner i 24 dB på natten, med iPhoneappen alltså. Räcker med att magen kurrar för att den ska dra upp i 35 dB *s*
Adhoc skrev:...I natt när jag mätte låg "normalt magkurr" på 19 dB(C) och vanlig andning med lätt suck på ca 18 dB med B&K:en ca 80 cm bort. (Kanske dags att ta upp ett par slitsportar i näsvingarna för mer laminär strömning i stället för turbulens i näshåren?)
Strmbrg skrev:Hur mäter man ljudtrycket av tinnitus förresten? Jag har ett lidligt pip-sus i ena hörat, det ljudet borde ju inkluderas i störnivån.
RogerGustavsson skrev:Vet inte hur ni kan mäta så låga ljudnivåer som 25 dBA med en app i telefonen. Det är svårt nog redan för riktiga ljudtrycksmätare som B&K eller Larson Davis. Redan mikrofonen i telefonen tror jag sätter stopp någonstans vid 40 dB eller så. De mikrofonkapslar typ Panasonic (som inte längre tillverkas) har ju en störnivå på runt 36 dB (och den stiger markant under 80 Hz). Mätning enligt kurva C eller linjärt är väl mera intressant än kurva A?
Adhoc skrev:hifikg skrev:
Aha, vad är bättre? C? och förstås ett riktigt instrument, i lägenheten kom jag ner i 24 dB på natten, med iPhoneappen alltså. Räcker med att magen kurrar för att den ska dra upp i 35 dB *s*
För 35 dB(C) får du va rejält hungrig eller ha käkat 4 portioner av arme'ns ärtsoppa ur gröna burkar från 1972. I natt när jag mätte låg "normalt magkurr" på 19 dB(C) och vanlig andning med lätt suck på ca 18 dB med B&K:en ca 80 cm bort. (Kanske dags att ta upp ett par slitsportar i näsvingarna för mer laminär strömning i stället för turbulens i näshåren?)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster