Moderator: Redaktörer
Jansson skrev:Bill.Bill50x skrev:"Anything sounds good in a big studio but the trick is to make it sound good on a shitty system in a shitty room, because that is closer to the way everyone else is going to hear it."
Det är väl just detta som är ett av problemen. Varför ska man mixa musiken för ett dåligt rum och en dålig återgivare? Vilket incitament får då brukaren att förbättra sin lyssningsmiljö? Detta är givetvis en definitionsfråga, är ett vanligt (vad det nu är) vardagsrum ett "shitty room"? Personligen tycker jag det vore bättre om fonogrammet var neutralt och anpassning till rummet sker med anläggningen.
Tricket är väl snarare att få det låta bra i både kvalificerade anläggningar och i "shitty systems", eller?
Jag tror att du missar min poäng här.
Varför citera Steven Wilson?
Bill50x skrev:Jansson skrev:Bill.Bill50x skrev:"Anything sounds good in a big studio but the trick is to make it sound good on a shitty system in a shitty room, because that is closer to the way everyone else is going to hear it."
Det är väl just detta som är ett av problemen. Varför ska man mixa musiken för ett dåligt rum och en dålig återgivare? Vilket incitament får då brukaren att förbättra sin lyssningsmiljö? Detta är givetvis en definitionsfråga, är ett vanligt (vad det nu är) vardagsrum ett "shitty room"? Personligen tycker jag det vore bättre om fonogrammet var neutralt och anpassning till rummet sker med anläggningen.
Tricket är väl snarare att få det låta bra i både kvalificerade anläggningar och i "shitty systems", eller?
Jag tror att du missar min poäng här.
Varför citera Steven Wilson?
Jag citerade dig
Dvs citerade SW i andra hand.
Jag kan hålla med om att den master som ursprungligen släpptes, den är originalet. Så långt är jag med dig.
Men jag ser längre bakåt än så. Vi har ju musikerns intentioner. Vi har lyssnarens förväntningar. Någonstans ska dessa mötas. Om tillräckligt många ogillar det dom hör tillräckligt mycket - så kommer musikern ingenstans. Tyvärr verkar det som lyssnarna inte har tillräckliga krav (generellt sett), i alla fall för oss som sätter värde på goda inspelningar. WhereNextColumbus har helt rätt i sin kommentar, "Varför ska man anpassa material efter någon som ändå uppenbarligen inte bryr sig om hur det låter?"
En hemsk tanke slog mig dock, dom kanske bryr sig och vill att det ska låta som det gör?
/ B
JB: Did you do a lot of processing for the CD releases?
EF: No, very little. A primarily analog chain — with Sontec EQs, minimal compression — and then we’d do a 96 kHz conversion. Sometimes I would do a little digital work, but not always. And then we’d re-capture at 44.1khz.My goal was always to stay true to “the sound” of the period, using the technology to restore it so that it could be heard through today’s equipment the way it was meant to be back then.
Jansson skrev:TCM.
Han har koll den där Häglund.
Undrar om han hänger här på forat?
Häglund skrev bra grejer i Pop på den tiden.
Han gillar Prefab Sprout.
WhereNextColumbus skrev:Angående artister och mastring etc
"-Vi blev inte jättenöjda med mastringen av första skivan, säger Rebecca. Den var alldeles för låg.
-Men den här gången känner vi att vi ligger jävligt bra tilli volymkriget inom dansmusiken, säger Fiona. Det är så högt att det nästan distar. "
Från senaste numret av Sonic.
Nattlorden skrev:WhereNextColumbus skrev:Angående artister och mastring etc
"-Vi blev inte jättenöjda med mastringen av första skivan, säger Rebecca. Den var alldeles för låg.
-Men den här gången känner vi att vi ligger jävligt bra tilli volymkriget inom dansmusiken, säger Fiona. Det är så högt att det nästan distar. "
Från senaste numret av Sonic.
Det där är på fel sida om hur korkad man får lov att vara...
Empa skrev:Pono Store är nu öppen, någon som har koll på lite olika forum hur det låter?
https://ponomusic.force.com/
solhaga skrev:Är köpta fonogram på Pono "Store" endast spelbara på Ponon?
solhaga skrev:Qobuz och HDTracks har ju regionlåsning för en del fonogram så man måste gå via proxies i respektive land.
Antar att detta även gäller för PonoMusic Store.
The PonoMusic store is currently available in the US only. Now that your PonoPlayer has been shipped, you have access to PonoMusic World and the PonoMusic Store. Keep in mind that we are in the process of expanding our catalog from the major label groups and then the independents, so new titles are added everyday. If there is music you don't see available, odds are it is still in the ingestion process.
If you encountered any defects or unexpected behavior while using the beta store, please email us an explanation of the problem to: support@ponomusic.com
Note: We anticipate launching the store in Canada and the UK in early 2015 and then to other countries.
Bill50x skrev:Har MasVisat "Don't Cry No Tears", dels det som jag har som original, dels en Pono re-release. Så här ser det ut, notera att den enda väsentliga skillnaden ligger i Histogrammet, vad beror denna skillnad på?
Almen skrev:Bill50x skrev:Har MasVisat "Don't Cry No Tears", dels det som jag har som original, dels en Pono re-release. Så här ser det ut, notera att den enda väsentliga skillnaden ligger i Histogrammet, vad beror denna skillnad på?
Den väsentliga skillnaden är väl att de är fasvända gentemot varandra, förutom att vänster kanal är höjd med en halv dB? Det kanske är helt remastrat från analogbanden, då blir ju histogrammen helt olika.
Bill50x skrev:Almen skrev:Bill50x skrev:Har MasVisat "Don't Cry No Tears", dels det som jag har som original, dels en Pono re-release. Så här ser det ut, notera att den enda väsentliga skillnaden ligger i Histogrammet, vad beror denna skillnad på?
Den väsentliga skillnaden är väl att de är fasvända gentemot varandra, förutom att vänster kanal är höjd med en halv dB? Det kanske är helt remastrat från analogbanden, då blir ju histogrammen helt olika.
Var ser du att det är fasvänt?
/ B
Bill50x skrev:Var ser du att det är fasvänt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster