Neil Youngs "Pono"

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2014-03-13 21:41

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-13 22:14

Jansson skrev:
Bill50x skrev:"Anything sounds good in a big studio but the trick is to make it sound good on a shitty system in a shitty room, because that is closer to the way everyone else is going to hear it."

Det är väl just detta som är ett av problemen. Varför ska man mixa musiken för ett dåligt rum och en dålig återgivare? Vilket incitament får då brukaren att förbättra sin lyssningsmiljö? Detta är givetvis en definitionsfråga, är ett vanligt (vad det nu är) vardagsrum ett "shitty room"? Personligen tycker jag det vore bättre om fonogrammet var neutralt och anpassning till rummet sker med anläggningen.

Tricket är väl snarare att få det låta bra i både kvalificerade anläggningar och i "shitty systems", eller?
Bill.

Jag tror att du missar min poäng här.

Varför citera Steven Wilson?

Jag citerade dig :-)
Dvs citerade SW i andra hand.

Jag kan hålla med om att den master som ursprungligen släpptes, den är originalet. Så långt är jag med dig.

Men jag ser längre bakåt än så. Vi har ju musikerns intentioner. Vi har lyssnarens förväntningar. Någonstans ska dessa mötas. Om tillräckligt många ogillar det dom hör tillräckligt mycket - så kommer musikern ingenstans. Tyvärr verkar det som lyssnarna inte har tillräckliga krav (generellt sett), i alla fall för oss som sätter värde på goda inspelningar. WhereNextColumbus har helt rätt i sin kommentar, "Varför ska man anpassa material efter någon som ändå uppenbarligen inte bryr sig om hur det låter?"

En hemsk tanke slog mig dock, dom kanske bryr sig och vill att det ska låta som det gör?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-03-13 23:12

Bill50x skrev:
Jansson skrev:
Bill50x skrev:"Anything sounds good in a big studio but the trick is to make it sound good on a shitty system in a shitty room, because that is closer to the way everyone else is going to hear it."

Det är väl just detta som är ett av problemen. Varför ska man mixa musiken för ett dåligt rum och en dålig återgivare? Vilket incitament får då brukaren att förbättra sin lyssningsmiljö? Detta är givetvis en definitionsfråga, är ett vanligt (vad det nu är) vardagsrum ett "shitty room"? Personligen tycker jag det vore bättre om fonogrammet var neutralt och anpassning till rummet sker med anläggningen.

Tricket är väl snarare att få det låta bra i både kvalificerade anläggningar och i "shitty systems", eller?
Bill.

Jag tror att du missar min poäng här.

Varför citera Steven Wilson?

Jag citerade dig :-)
Dvs citerade SW i andra hand.

Jag kan hålla med om att den master som ursprungligen släpptes, den är originalet. Så långt är jag med dig.

Men jag ser längre bakåt än så. Vi har ju musikerns intentioner. Vi har lyssnarens förväntningar. Någonstans ska dessa mötas. Om tillräckligt många ogillar det dom hör tillräckligt mycket - så kommer musikern ingenstans. Tyvärr verkar det som lyssnarna inte har tillräckliga krav (generellt sett), i alla fall för oss som sätter värde på goda inspelningar. WhereNextColumbus har helt rätt i sin kommentar, "Varför ska man anpassa material efter någon som ändå uppenbarligen inte bryr sig om hur det låter?"

En hemsk tanke slog mig dock, dom kanske bryr sig och vill att det ska låta som det gör?

/ B

Bill

Jag skriver dåligt.

Vad jag menade var:

-Varför citerar jag Steven Wilson?

Därför att detta belyser hur han ser på saken.
Men det är ju bara hur han ser på detta.
Sen bör det nog även påverka hur slutprodukten kan komma att låta.

SW bryr sig om hur det låter, väldigt mycket skulle jag tro. Sedan om hans analys stämmer eller ej är en annan sak.
Det vi får är den produkt som han anser vara rätt och den får vi lyssna på.

Om det låter bra, korrekt eller dåligt och distat är en annan diskussion.

Men det var inte det som var den själva poängen.

Poängen är att vi som lyssnare skulle kunna få ta del av den äkta sanna mastern som finns. Det skulle vara spännande tycker jag.

Inte något påverkad av någon annans hand.
Det kanske är en utopi?

De gamla originalmastrarna kanske är så saggiga att de inte kan avlyssnas utan att bli återprocessade?

Men om jag förstått NY rätt vill han att just den ursprungliga mastern ska bli tillgänglig.
Eller det som artisten har tänkt att så skulle det bli.

Här är lite mer om Motown, en återutgivning:
JB: Did you do a lot of processing for the CD releases?

EF: No, very little. A primarily analog chain — with Sontec EQs, minimal compression — and then we’d do a 96 kHz conversion. Sometimes I would do a little digital work, but not always. And then we’d re-capture at 44.1khz.My goal was always to stay true to “the sound” of the period, using the technology to restore it so that it could be heard through today’s equipment the way it was meant to be back then.

http://www.themasterdiskrecord.com/2012 ... n-catalog/

Inte vet jag.
Har det processats eller ej? Kanske de gamla banden var för dåliga och behövde lite digital plastikkirurg?
Dög de högtalare som Motown använde.. Vilka högtalare använde den som gjorde återutgivningen?

Men om det är en helig graal ,och Pono kan öppna den, där bolagen vill ge oss originalbanden så vill jag lyssna.

Sen kan man diskutera vilka högatalarsystem som ska användas.
Men i de fall där redan inspelningen är klar så är det den utrustning som användes som vi får finna oss i att de använt.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-03-26 11:38

Angående artister och mastring etc

"-Vi blev inte jättenöjda med mastringen av första skivan, säger Rebecca. Den var alldeles för låg.
-Men den här gången känner vi att vi ligger jävligt bra tilli volymkriget inom dansmusiken, säger Fiona. Det är så högt att det nästan distar. "

Från senaste numret av Sonic.
Häpp!

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-03-26 15:20

Ja det är ju bara att applådera, lyssnar man på det där så får man också det
rättmätiga straffet verkar det som...

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-03-26 15:51

Tja, då kan du tänka att dom ändå producerar musik. Dvs bör ha lite bättre koll på vad som gör vad än random musiker som är insnöad på sin gura eller whatever. Jag tror att musikerna är lost när det kommer till detta. Tar man en snabb titt i studioforumen så verkar folk där vara obrydda också. Bara hifinördarna som bryr sig.
Häpp!

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2014-03-31 23:52

Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
TCM

Re: Neil Youngs

Inläggav TCM » 2014-08-20 10:33

When routine bites hard

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-08-20 20:17

TCM.

Han har koll den där Häglund.
Undrar om han hänger här på forat?

Häglund skrev bra grejer i Pop på den tiden.

Han gillar Prefab Sprout.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2014-08-20 20:34

Jansson skrev:TCM.

Han har koll den där Häglund.
Undrar om han hänger här på forat?

Häglund skrev bra grejer i Pop på den tiden.

Han gillar Prefab Sprout.

Gillar han Prefab Sprout måste han vara trovärdig :D. Har ju självklart läst honom tidigare, men jag "återhittade" honom på http://tvdags.se/
When routine bites hard

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-08-20 20:39

Trovärdig är han men jag undrar om han har ordning på sin grammofon?

Aja är bäst på vinyl.

:)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re:

Inläggav Nattlorden » 2014-08-20 21:06

WhereNextColumbus skrev:Angående artister och mastring etc

"-Vi blev inte jättenöjda med mastringen av första skivan, säger Rebecca. Den var alldeles för låg.
-Men den här gången känner vi att vi ligger jävligt bra tilli volymkriget inom dansmusiken, säger Fiona. Det är så högt att det nästan distar. "

Det där är på fel sida om hur korkad man får lov att vara... :(
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-08-20 21:16

Too the toppermost of the poppermost finns det inga genvägar. :)

Användarvisningsbild
NirreFirre

Re: Neil Youngs "Pono"

Inläggav NirreFirre » 2014-08-21 11:40

Nattlorden skrev:
WhereNextColumbus skrev:Angående artister och mastring etc

Det där är på fel sida om hur korkad man får lov att vara... :(

Fast är det inte lite som att spela sin gitarr med distpedal? Konstnärligt uttryck fast inom en annan genre? Håller dock med om att det mer verkar vara nivån de vill ska maxas och inte "soundet" de är ute efter..

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2015-01-08 12:16

Pono Store är nu öppen, någon som har koll på lite olika forum hur det låter?
https://ponomusic.force.com/

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-08 13:12

Empa skrev:Pono Store är nu öppen, någon som har koll på lite olika forum hur det låter?
https://ponomusic.force.com/

Har du lyckats regga dig och logga in? Jag har gjort flera försök, dessutom i såväl IE, Chrome som Firefox. Tvärnobben hela tiden, får hela tiden felmeddelande om felaktig användare eller lösenord. Det blir ju inte enklare av att inte veta vad de menar med "Användarnamn", är det ens eget namn man registrerat under, är det nicket eller är det epostadressen? Jag har provat alla tre... dessutom med två olika registreringar.

/ B

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-01-08 13:41

Regga mig nu, utan problem
Edit: när jag loggar ut står mailadressen som användarnamn

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-01-08 13:58

Är köpta fonogram på Pono "Store" endast spelbara på Ponon?

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-01-08 14:18

solhaga skrev:Är köpta fonogram på Pono "Store" endast spelbara på Ponon?

Kan jag inte tänka mig

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-01-08 14:49

Qobuz och HDTracks har ju regionlåsning för en del fonogram så man måste gå via proxies i respektive land.
Antar att detta även gäller för PonoMusic Store.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-08 17:00

solhaga skrev:Qobuz och HDTracks har ju regionlåsning för en del fonogram så man måste gå via proxies i respektive land.
Antar att detta även gäller för PonoMusic Store.

Jo, men det gäller väl möjligheten att köpa filerna, inte den tekniska möjligheten att spela filerna när man har dem i handen. För övrigt är PonoStore på svenska (i alla fall när jag försökte regga mig) och då borde det rimligen även gå att handla härifrån.

/ B

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-01-08 17:51

Fick detta i registreringsmailet:

The PonoMusic store is currently available in the US only. Now that your PonoPlayer has been shipped, you have access to PonoMusic World and the PonoMusic Store. Keep in mind that we are in the process of expanding our catalog from the major label groups and then the independents, so new titles are added everyday. If there is music you don't see available, odds are it is still in the ingestion process.

If you encountered any defects or unexpected behavior while using the beta store, please email us an explanation of the problem to: support@ponomusic.com

Note: We anticipate launching the store in Canada and the UK in early 2015 and then to other countries.

Så det får nog bli via proxy ett tag.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2015-01-08 20:27

Lyssnar just nu på Becks "Mutations" från Pono på Linux-burken i signaturen. Måste medge att det låter superbt, just det albumet är i 24/96 med ca. 3300-3500kbps bitrate i FLAC, ljudet känns fullödigt på nåt sätt i brist på bättre ord - som om allt är väldigt väldigt långt från att dista eller låta ansträngt även fast man spelar högt. Oavsett vad man tycker om Pono i sig så är det bra att det numera går att få tag på bra versioner av kända album.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 12:56

Har MasVisat "Don't Cry No Tears", dels det som jag har som original, dels en Pono re-release. Så här ser det ut, notera att den enda väsentliga skillnaden ligger i Histogrammet, vad beror denna skillnad på?

Bild

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-01-09 13:14

Bill50x skrev:Har MasVisat "Don't Cry No Tears", dels det som jag har som original, dels en Pono re-release. Så här ser det ut, notera att den enda väsentliga skillnaden ligger i Histogrammet, vad beror denna skillnad på?

Den väsentliga skillnaden är väl att de är fasvända gentemot varandra, förutom att vänster kanal är höjd med en halv dB? Det kanske är helt remastrat från analogbanden, då blir ju histogrammen helt olika.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 13:56

Almen skrev:
Bill50x skrev:Har MasVisat "Don't Cry No Tears", dels det som jag har som original, dels en Pono re-release. Så här ser det ut, notera att den enda väsentliga skillnaden ligger i Histogrammet, vad beror denna skillnad på?

Den väsentliga skillnaden är väl att de är fasvända gentemot varandra, förutom att vänster kanal är höjd med en halv dB? Det kanske är helt remastrat från analogbanden, då blir ju histogrammen helt olika.

Var ser du att det är fasvänt?

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-01-09 14:08

Kolla till exempel på översiktsgrafen och den blå peaken vid 85 sekunder eller på loudest part-bilden som båda är spegelvända! De två MasVis-bilderna är bortsett från fasvändningen framför allt extremt lika. De skulle mycket väl kunna komma från samma källa. De skillnader som finns skulle jag inte ligga sömnlös för. När vi talar Neil Young och ljudkvalitet kan det vara bra att minnas att Young ligger på WEA som oftast gjorde goda överföringar till cd på 1980-talet. Bland storbolagen höll nog bara Sony samma generella goda klass. Det tycks vara med de nya formaten som med vinylen - när de är som allra bäst når de upp till den kvalitetsnivå som 80-talets cd-utgivningar höll. Jag får bestämt ta och köpa "Zuma" på tidig cd!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-01-09 15:14

Bill50x skrev:
Almen skrev:

Var ser du att det är fasvänt?

/ B

Du ser det nog lättast på Loudest Part-grafen.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-01-13 14:19

Och så ändrar vi oss igen: Neil Young: Pono won’t be a hardware company for long

Jaja, jag var ju trött på hans hoppande redan, så... Får nöja mig med att lyssna på hans musik på högupplöst CD.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-01-13 14:36

Bill50x skrev:Var ser du att det är fasvänt?

Ber om ursäkt om jag var lite kortfattad angående detta, jag bara antog att du hade koll.

I alla fall, om man jämför två kurvor som innehåller samma signal, men de är spegelvända i x-led, alltså i horistontalplanet, så innebär det att de är fasvända gentemot varandra.

Om du följer kurvorna i "Loudest part"-grafen, så kommer du att se att när den ena går ned så går den andra upp och vice versa.

Just att det är samma snutt som hamnat i "Loudest part" implicerar att det är mycket små skillnader mellan mastringarna.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan