Moderator: Redaktörer
BosseS skrev:Molnet då, dropbox/google drive? Behöver man ett eget fysiskt lagringsmedia i garaget idag? NSA får gärna leta efter bombrecept i mina ljudfiler
paa skrev:...Och kom ihåg att om man har filerna bara på två ställen och den ena servern havererar, så innehåller den på andra platsen plötsligt originalfilerna, och man står i praktiken där utan backup!
PJo skrev:Jag och några kompisar har samma tanke som ni varit inne på, nämnligen att "kors"-förvara ett exemplar av digital media. Den stora vitsen med detta förfarande är ju att man själv har "koll" på datat. Vilket känns mer "rätt" än att låta någon "molnleverantör" ta hand om det. Ok! kalla mig skeptisk men...
Bill50x skrev:Hur lång tid tar det att ladda upp 5-6 TB med 2,5 MBit hastighet upp?
Svante skrev:Bill50x skrev:Hur lång tid tar det att ladda upp 5-6 TB med 2,5 MBit hastighet upp?
Om vi utgår från 6 TB så blir det alltså 6 000 000 000 000 byte = 48 000 000 000 000 bit som ska laddas upp. Med 2 500 000 bit /s tar det 48 000 000 000 000 / 2 500 000 = 19 200 000 s = 222 dygn.
Det var väl inte så farligt.
Svante skrev:Bill50x skrev:Hur lång tid tar det att ladda upp 5-6 TB med 2,5 MBit hastighet upp?
Om vi utgår från 6 TB så blir det alltså 6 000 000 000 000 byte = 48 000 000 000 000 bit som ska laddas upp. Med 2 500 000 bit /s tar det 48 000 000 000 000 / 2 500 000 = 19 200 000 s = 222 dygn.
Det var väl inte så farligt.
hifikg skrev:När kraschen är ett faktum så har du allting tillbaka på mindre än ett år alltså
MiaM skrev:P.S. jag är inte det minsta sugen på att använda Spotify. Förlorar jag den musik jag har så beror det åtminstone på egen klantighet/otur. På Spotify kan man däremot förlora musik på grund av artister/skivbolags godtycke. Om musiklyssnandet inte är viktigare än så så kan man väl lika gärna låta någon radiokanal skvala.
Bill50x skrev:MiaM skrev:P.S. jag är inte det minsta sugen på att använda Spotify. Förlorar jag den musik jag har så beror det åtminstone på egen klantighet/otur. På Spotify kan man däremot förlora musik på grund av artister/skivbolags godtycke. Om musiklyssnandet inte är viktigare än så så kan man väl lika gärna låta någon radiokanal skvala.
+1
Fast jag lyssnar på Spotify, framför allt för att hitta ny musik. När jag väl hittat något jag gillar försöker jag hitta något lämpligt sätt att spara den på. Ibland är det så enkelt som att köpa albumet....
/ B
Strmbrg skrev:Jag lägger den bara i "Min musik" direkt på mitt spotifykonto. Tänker jag fel då?Bill50x skrev:Fast jag lyssnar på Spotify, framför allt för att hitta ny musik. När jag väl hittat något jag gillar försöker jag hitta något lämpligt sätt att spara den på. Ibland är det så enkelt som att köpa albumet....
Alltså, OM någon skulle få för sig att radera någon eller några "vax" som jag lagt under "Min musik", så tycker jag inte att det skulle vara hela världen.
murgatroyd skrev:Tror det hänger ihop med vår generation, säger man samma sak till en 15-30åring får man bara ett konstigt flin tillbaka...!
murgatroyd skrev:Tror det hänger ihop med vår generation, säger man samma sak till en 15-30åring får man bara ett konstigt flin tillbaka...!
paa skrev:murgatroyd skrev:Tror det hänger ihop med vår generation, säger man samma sak till en 15-30åring får man bara ett konstigt flin tillbaka...!
Nja, jag skulle säga att nästan ingen, vare sig om dom är 15 eller 60+ har någon riktig uppfattning om vad som krävs för att verkligen säkra sina filer. Och ännu färre som lever efter detta.
Komorok skrev:Streamar mina rippade lossless-skivor och Spotify till en Squeezebox som skickar signalen optiskt till min Oppo bdp105 som agerar DAC och försteg.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster