Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Tänk på diskussionen med Bob Marley och Barry Diament. Visst var diskanten lika (illa) vässad som originalet, men vad lät mest musikaliskt? Ja, inte vad det den korrigerade filen som bara lät dov och ointressant. Och nej, det handlade inte om att det var lätt att ta till sig den diskanthöjda versionen. Det handlade om att musiken försvann. Tro mig, jag har lyssnat mycket på de olika versionerna, även tillsammans med min sambo. Vi har samma åsikt. Den korrigerade filen är död, helt renons på musikalitet.
Så vad är det som låter "bra"?
murgatroyd skrev:Vad tyckte du själv om ljudet när du var där?
Almen skrev:murgatroyd skrev:Vad tyckte du själv om ljudet när du var där?
När var jag där?
murgatroyd skrev:Ingenjören kör sin vanliga taktik, dvs att lämna en bombmatta av ord och definitioner som ingen förutom kanske möjligen Svante orkar bemöta.![]()
Almen skrev:Om man googlar på Berwaldhallen hittar man ju ganska mycket med "problematisk akustik".
Här är ett examensarbete i akustik, där Berwaldhallen rankas som sämst av fyra konsertsalar, både mätmässigt och subjektivt: PDF
Kontentan verkar vara att den duger som inspelningslokal men inte som konsert-d:o.
PerStromgren skrev:murgatroyd skrev:Ingenjören kör sin vanliga taktik, dvs att lämna en bombmatta av ord och definitioner som ingen förutom kanske möjligen Svante orkar bemöta.![]()
Skriv inte så där, det är ett tydligt personangrepp och därmed ett policybrott.
murgatroyd skrev:
Jaha, så nu tonar du ned ditt basunerade alldeles nyss:
"Ehh... Berwaldhallen är en av de sämsta salarna för akustisk musik som finns. ALLA kloka spelar hellre nästan var som helst än där*. "
Till :
"berwaldhallen akustik besvärlig"
Märklig retorik!
Låter mer som "ändamålet helgar medlen".
petersteindl skrev:Den är byggd som inspelningslokal. Därför kallas den Studio 1. Det är helt enkelt en inspelningsstudio. Själv tycker jag att har man bra plats så låter det rätt bra i Studio 1, d v s efter ombyggnaderna. Innan ombyggnaderna var den helkass.
murgatroyd skrev:Almen skrev:murgatroyd skrev:Vad tyckte du själv om ljudet när du var där?
När var jag där?
Aha, eftersom du citerar andra studier från 1986 kan jag tycka att det varit bra om du själv hade en referens. Vilket jag förutsatte. Fel av mig.
Jag kan annars länka till nån pdf eller avhandling som säger exempelvis att Göteborg är sämre än Stockholm. Från 1986 då förstås.
murgatroyd skrev:Skrev jag nåt om Göteborgs konserthus? Jag skrev bara om: Göteborg
PerStromgren skrev:Hur ställer ni er till historiska inspelningar, ni som "struntar i hur det låter"? Jag gillar dem inte alls, utan lyssnar hellre på mitt favoritstycke med no-name-orkester och en okänd dirigent än en överföring med Toscanini från en 78-varvare. Är du en sådan som gärna lyssnar på inspelningar från 30- och 40-talet?
roggaro skrev:det var hysterisk dåligt en gång i Göteborg och vi satt väldigt nära scen. de tågade in/ musikerna/spelandes en efter en för att sätta sig på podiet.... såg att några damer lämnade salen omedelbartvi satt kvar dock och fick återuppleva lite Mozart
lennartj skrev:Var det något slags jippo?
Perfector skrev:murgatroyd skrev:Skrev jag nåt om Göteborgs konserthus? Jag skrev bara om: Göteborg
Är man Göteborgare är man Torsk
Perfector skrev:murgatroyd skrev:Skrev jag nåt om Göteborgs konserthus? Jag skrev bara om: Göteborg
RogerJoensson skrev:Det är helt enkelt en rätt usel inspelning, där ingenting låter naturligt. Basen är brölig och komprimerad (ovanpå detta snubblar bassisten märkbart), vilket så klart påverkar svänget. Cymbalerna spikar så man för öronskav och Marley mumlar och låter frånvarande och simmig bitvis (inte för att det något fel i det, men rösten blir lite väl underartikulerad i kontrast mot den överskarpa hihat:en och cymbalerna, när öronen viker sig). osv osv.
lennartj skrev:Perfector skrev:murgatroyd skrev:Skrev jag nåt om Göteborgs konserthus? Jag skrev bara om: Göteborg
Bara ett fåtal som huvudsakligen stryker omkring i Rosenlundskvarteren.
Bill50x skrev:Jag tror våra olika upplevelser beror på fler saker, dels vad man är van vid för ljud normalt (dvs använd anläggning),
dels på vilken musik man normalt lyssnar på.
Men visst har jag hört bättre inspelningar
roggaro skrev:Lennartj du får ta dig hit (kville) nån dag för jag uppskattar dina inlägg och engagemang i välljudoch avlyssna min setup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster