roggaro skrev:Lennartj ... jag uppskattar dina inlägg och engagemang i välljud
+1!!
Moderator: Redaktörer
roggaro skrev:Lennartj ... jag uppskattar dina inlägg och engagemang i välljud
lennartj skrev:Jag uppfattar det som att dirigenterna som var aktiva före andra världskriget var mer egensinniga och vanligen .gjorde sina tolkningar utifrån egna studier av partituret
Mina återutgivningar av t.ex. "Stokies" och Toscadudus versioner spelar jag sällan, men ibland är det upppfriskande att upptäcka:"Oj, kunde man göra så också"
Nyligen köpte jag en nyutgiven Stokowski-box med 10 CD för ynka 119 kr, och lyssnade just på en del av hans häpnadsväckande version av Tavlor på en utställning från en liveinspelning med väldigt förkyld publik. Inte oväntat är boxen märkt ADD och alltför hårt processad för min smak. Diskanten är för hårt beskuren och skumma digitala artefakter gurglar i bakgrunden, så en hel CD pallar jag inte att lyssna igenom i ett svep.
En inte alltför vacker dag ska jag nog rippa några av mina bästa 78-varvs symfoni- och konsertinspelningar och redigera ihop dem med minsta möjliga påverkan i övrigt.
För musikaliskt utomordentliga men tekniskt usla inspelningar tycker jag att man gör både musiken och sig själv en otjänst om man inte försöker kompensera eller maskera de värsta bristerna med tonkontroller åtminstone så pass att man inte tappar fokus på musiken.
petersteindl skrev:Intressant efterklangskurva i Berwaldhallen där efterklangstiden är kortare kring 200 Hz. Den hamnar på ungefär 1,2 sekunder från 1,8-1,9 sekunder från 600 Hz - 3,5 kHz vilket kanske inte är så dumt under förutsättning att det är tal och tydlighet i uppfattbarhet av tal man vill uppnå. På engelska tror jag uttrycket är intelligibillity. Om det är detta som eftersträvats så har man kanske lyckats, men för klassisk musik och orkester och bleckblås så blir det tunnare ljud än man kanske vill ha, åtminstone än vad jag önskar.
Vid inspelningar så placeras huvudmikrofonerna innanför rumsradien och då blir direktljud och tidiga reflexer mer påtagligt. Används mikar för efterklang så kan man ju skruva lite om så önskas.
Mvh
Peter
IngOehman skrev:Ja, inte är det ett problem inte. Visst finns det album som vunnit på att alla låter hamnar i följd på CD, men i de flesta fall så tycker jag manövreringen bara är en trevlig komponent i det hela.
Vissa mått är helt enkelt mera lagom än andra, och frånsett ovan nämnt exempel, och vissa symfonier, så tycker jag en skivsida är ett väldigt lagom mått för intervallet för ens insatser.
Lite på liknande sätt som en mil är ett lagomt avståndsmått. Vi (Sverige och Norge) borde exportera detta fantastiska kartmått till resten av världen. Att inte Volvo-bilar går att ställa om således att avstånd visas i mil och bränsleförbrukning visas i liter/mil, är ju skandalöst!
Man skall göra saker på bästa sättet, inte på ett sätt som man tror att alla andra gör. Konformister finns det nog av!Rille skrev:angående att välja skivor/musik efter ljudkvaliteten på skivorna.. Jag har hoppat över att köpa rätt många skivor just för att dom låter illa, även om musiken är lyssningsbar/superbra. Jag stör mig för mycket på för komprimerade/basfattiga/SSSSsssljudande/distorderade skivor att det inte är någon mening att försöka njuta av dom, när det finns en hel drös andra som är behagligt att lyssna på. Vart jag drar gränsen för hur illa det får låta vet jag inte. Den svåra frågan är väll hur man gör skivbranchen uppmärksammad på att folk faktiskt inte köper skivor för att de låter för dåligt/komprimerade. Nu har ju jag bara 500-600 skivor så jag är ju ingen storkonsument, men skulle det varit så att jag visste att alla skivor var välljudande så skulle jag säkert ha 500-600till... låt oss räkna.. 550skivor*150kr=82500kr är alltså pengen som en av ca 10.000 hifi-entusiaster (har för mig att hifi och musik hade ca10.000 prenumeranter för ett antal år sen..) i landet väljer att inte lägga på för dåliga inspelningar. Detta är bara i lilla Sverige. hm låt oss räkna.. 82500*10.000kr=825.000.000kr finns alltså att inkassera i teoretisk försäljning i Sverige, om nu det finns fler som mig... och det är ju en slant... så snälla skivbolagsdirektörer som läser detta, sluta komprimera och mastra sönder vår musikskatt! Tack!
För mig finns knappt den där balansgången, för jag köper i princip bara skivor som jag tycker är väldigt bra, musikmässigt alltså.
Min tid är ju begränsad så vad skall jag ha skivor som har musik som bara är "lyssningsbar" till? När skall jag välja att spela sådana istället för att spela musik som jag älskar?
Och när den köp-filtreringen redan är klar, alltså att jag bara köper musik som är så bra att jag bara måste ha den, så löser sig resten mer eller mindre av sig själv - är den det så vill jag ju ha den oavsett ljudkvalitet. Jag kan enklare sagt avgöra vilka fonogram jag vill ha i vilken anläggning som helst. Men jag blir förstås ibland (rätt ofta) besviken över att ljudkvaliteten är dålig i så många fall, men praktiskt taget aldrig i sådan grad att jag vill avstå ifrån musiken av det skälet. Det känns bara så onödigt och trist att musiken förstörts helt i onödan.
Och när man konfronteras med återutgivning av äldre inspelningar så finns ofta många olika alternativ, och då kan jag bara undra hur det kan komma sig att de sämre alternativen har kommit till? De som är sämre är det ju nästan undantagslöst på grund av att de har förstörts avsiktligt.Nästan utan undantag låter återutgivningar av gammal musik bättre och bättre ju tidigare de gjordes, och det är även lätt att se att det korrelerar till hur oförstörda de är. Den som tvekar kan jämföra lyssningsupplevelsen med vad en MasVis-analys visar.
Och med DET sagt så tror/tycker jag ändå att människor som du är en del av lösningen - alltså människor som bryr sig mera om ljudkvaliteten än jag gör.
Det är när ni väljer bort en skiva på grund av för dålig ljudkvalitet som skivbolaget får någon sorts återkoppling - de får se att de säljer mindre. Men tyvärr tror jag inte det är sannolikt att de drar riktiga slutsatser av det. De vet ju inte hur mycket de hade sålt och ljudkvaliteten varit bättre, och troligen tänker de inte ens på att ljudkvaliteten är en faktor. Då hade de knappast mastrat sönder så mycket musik innan den ges ut.
Kort sagt - om ett fonogram inte säljer så skall det nog mycket till för att skivbolaget skall förstå att det finns ljudkvalitetsorsaker till det. Därför menar jag att det, även om det är applåderbart att som du välja bort saker som är tekniskt för dåligt, inte räcker att det finns människor som offrar sig och avstår ifrån musik av ljudkvalitetsskäl, debatten måste finnas - också.
För det är bara i den som man kan få fram att det är just ljudkvaliteten som är problemet. Och som sagt ofta helt i onödan dessutom. Det vill säga det låter dåligt på grund av avsiktliga åtgärder som har gjorts.![]()
Senaste exemplet är soundtracket till Mockingjay pt1, där ljudkvaliteten på CDn är avsevärt mycket sämre än samma musik i filmen. VARFÖR gör de så? Skivan låter inte direkt dålig, men den går inte att spela så högt som man vill, inte ens nästan, utan att ljudkvalitetsbristerna gör det otrevligt. Filmen har inte alls några sådana brister.
Vh, iö
PerStromgren skrev:Hur ställer ni er till historiska inspelningar, ni som "struntar i hur det låter"? Jag gillar dem inte alls, utan lyssnar hellre på mitt favoritstycke med no-name-orkester och en okänd dirigent än en överföring med Toscanini från en 78-varvare. Är du en sådan som gärna lyssnar på inspelningar från 30- och 40-talet?
sprudel skrev:Tydliggör inte den här diskussionen behovet av en "faktiskt referensskiva" som skulle fungera i stil med en kalibreringsskiva för displayer?
Rille skrev:sprudel skrev:Tydliggör inte den här diskussionen behovet av en "faktiskt referensskiva" som skulle fungera i stil med en kalibreringsskiva för displayer?
Det är ju en kul ide! Ska göra ett försök till en egen.. finns det en tråd i ämnet?
Tänk om vi skulle ses efter hifi-mässan i februari och ha varsin (egenframtagen) referensskiva/kalibreringsskiva och åka hem till någon och lyssna? Jag öppnar gärna mitt hem. Så hittar man säkert en massa bra musik och inspelningar. Även testsignaler skulle i viss mån kunna få leta sig in såklart, men då gärna på en egen skiva för att inte skada öron eller anläggning..
murgatroyd skrev:Ser att diskussionen om Berwaldhallen varit uppe tidigare med samma argument och inlägg från stammisarna...
viewtopic.php?f=9&t=32416
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster