IngOehman skrev:
Frågan är om det inte är dags att publicera den där tabellen du pratar om förresten, här i tråden alltså.
Har jag förresten lyckats övertyga dig om att begreppet färgning borde få fortsättas användas som påverkad, till skillnad från opåverkad? Även när det gäller ljud alltså.
Jag håller med om det kloka du säger. Men bara det.
Jag tycker på två sätt. Färgning, har jag förstått, börjat användas på just det sätt du beskriver. Begreppet har "tagit", dvs blivit någorlunda accepterat. Sånt är bra.
Därför är det kanske dumt av mig att tjata som jag gör, men egentligen tycker jag att färgning är något som påverkar det spektrala innehållet. I det tycker jag att bara tonkurveavvikelser har en given plats. Distorsion är som du säger en sak som påverkar det sprektrala innehållet, men bara på spektralt glesa signaler. Kör man brus genom en burk med dist så ändras inte spektrum nämnvärt. Därför platsar inte dist som entydig spektralförändrare eller färgare i min värld. Kompression och volymkontrollsvridning då? "Nja", även där. Ändring av nivån ger ju en perceptuell spektraländring så visst. Men eftersom jag ser färgning som ett icke-perceptuellt mått så tycker jag inte det.
Väljer man "ditt" sätt att se på ordet färgning så faller den i mitt tycke snygga analogin med färgat glas. Och så måste man börja tala om mörkt och ljust brus (i stället för skärt och vitt), i varje fall om man ska vara konsekvent.
IngOehman skrev:
Frågan är om det inte är dags att publicera den där tabellen du pratar om förresten, här i tråden alltså.
Ja, det är ju så knepigt att skriva tabeller på forum, jag beskrev det ju med text ovan, men inläggen blev ju långa så det är ju svårt att hitta. Jag gör väl ett försök då. Så här skrev jag:
Svante skrev:
Hmm, man skulle kunna rita en tabell med fyra rutor om det här. Raderna heter "Kan mäta"-"Kan inte mäta" och kolumnerna heter "Kan lyssna"-"Kan inte lyssna". I faktiskt-sfären kan väldigt många lyssna. Färre kan mäta. Men svensson hamnar nog oftast i rutan "kan inte lyssna-kan inte mäta" Tänk dig att man utbildar svensson tex på en teknisk skola i allmän mätteknik, så blir han lätt en "mätare". För lyssning kräver skolning även det.
Vilket blir det här i tabellform:
- Kod: Markera allt
Kan Kan inte
lyssna lyssna
---------------------------------------
Kan | | |
mäta | 1 | 2 |
Kan inte | | |
mäta | 3 | 4 |
Diagoinalerna jag pratar om går mellan 1-4 resp 2-3.
Edit: Jag sabbade inlägget, men nu har jag lagat det, tror jag.