Moderator: Redaktörer
RMA skrev:Om man skulle vilja eliminera golvreflexen helt med tyg inklädda glasulls plattor på golvet (med heltäckningsmatta), hur tjocka skulle dom behöva vara isåfall? Är det ens önskvärt att helt eliminera den?
Kraniet skrev:oftast hamnar väl utsläckningen pga golvreflexen vid ca 200 Hz. en våglängd är här 1,7m ungefär. för att dämpmaterialet ska fungera optimalt bör det vara vid en halv våglängd. så ca 85cm tjockt glasullslager då. Kanske inte så praktiskt?
Men annars har det ju disskuterats "vallgrav" också. dvs att golvet är lägre där golvreflexen inträffar. Kan ju vara en mer estetiskt tilltalande lösning.
Men soffbordet kanske ändå är bäst?
RMA skrev:Om man skulle vilja eliminera golvreflexen helt med tyg inklädda glasulls plattor på golvet (med heltäckningsmatta), hur tjocka skulle dom behöva vara isåfall? Är det ens önskvärt att helt eliminera den?
Adhoc skrev:Spegelmetoden kan funka men eftersom reflektionsytan är större än en kaffekopp bör man inte se den som facit rakt av, du kan mycket väl få reflektioner från bordsytan.
DQ-20 skrev:RMA skrev:Om man skulle vilja eliminera golvreflexen helt med tyg inklädda glasulls plattor på golvet (med heltäckningsmatta), hur tjocka skulle dom behöva vara isåfall? Är det ens önskvärt att helt eliminera den?
Som det står tidigare i tråden: ett lagom lågt soffbord är "bäst" för att hindra golvreflexen. Då tar du bort reflexen men meckar inte med akustiken i övrigt i rummet. Ett plus är att man kan lägga benen på bordet eftersom det ska stå närmare än vad en absorbent skulle göra: bordet skärmar ju ljudet på "uppstudsen". Ju högre baselementet är placerat, desto lägre i frekvens kommer första dippen och desto svårare är det att rå på den med dämpning. Själv har jag högtalare med begränsad horisontell spridning i övre basregistret men det innebär vissa andra nackdelar. Bra i lite "livligare" rum dock.
/DQ-20
celef skrev:Kraniet skrev:oftast hamnar väl utsläckningen pga golvreflexen vid ca 200 Hz. en våglängd är här 1,7m ungefär. för att dämpmaterialet ska fungera optimalt bör det vara vid en halv våglängd. så ca 85cm tjockt glasullslager då. Kanske inte så praktiskt?
Men annars har det ju disskuterats "vallgrav" också. dvs att golvet är lägre där golvreflexen inträffar. Kan ju vara en mer estetiskt tilltalande lösning.
Men soffbordet kanske ändå är bäst?
Jag tror det brukar sägas att friktionsabsorbent gör mest nytta där ljudvågens partikelhastighet är som störst, detta är väl vid 1/4 och 3/4 våglängd, tryckmaximum vid hel och halv ljudvåglängd, så absorbentens tjocklek behöver inte vara tjockare än 43cm för 200hz, men mätningar brukar visa att absorbenten är verksam redan vid 1/8 våglängd, alltså vid 11cm tjocklek
IngOehman skrev:Takreflexen är inte kaka på kaka (visavi fonogrammet). Så den kan det vara en tveksam ide att dämpa.
RMA skrev:iö skrev:Men bäst är att lösa problemet på andra sätt. Soffbord är mitt urgamla favvo-tips, men är man inte rätt för lite originellare lösningar så finns det faktiskt en ännu bättre metod (som även fungerar tillsammans med soffbord i många fall) och det är att använda låga skärmväggar, helt med viss absorption på högtalarsidan.
Har skrivit om sådana flera gånger tidigare här på faktiskt.
- - -
Med det sagt vore det intressant att höra vilka problem med golvreflexen som TS förställer sig , och på vilka grunder det för TS att tänka ut att det vore bra att dämpa golvet till 100 %. Jag förmodar att han menar inga reflexer från golvet överhuvudtaget. Något jag skulle kalla i allra högsta grad oönskat.
Vh, iö
Detta var bara en teoretisk fråga för att lära mig mer om vad man kan göra och åstadkomma med rätt ingrepp.
Panelerna verkar intressanta! Antar att bredd och höjd på dessa bestäms av lyssnings avståndet?
RMA skrev:Hur stor förbättring kan man förvänta sig med en tjock ryamatta på heltäckningsmattan?
RMA skrev:Förutsättningarna är inorum och i28.
RMA skrev:Soffbord ska jag använda (rummet är inte färdigt ännu).
IngOehman skrev:Enkelt svar - så att de inte skymmer undre baselementet sett från lyssningsplatsen, och mer än dubbelt så breda.
Det kan även vara fördelaktigt att ställa skärmväggarna något för brett, och närmare högtalarna än lyssnaren.
darkg skrev:Intressant med bashögtalarhöjden. I vilken utsträckning förändras situationen när man går från fullrange med höga bashögtalare till delat med basar som tar vid kring 80 Hz?
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Enkelt svar - så att de inte skymmer undre baselementet sett från lyssningsplatsen, och mer än dubbelt så breda.
Det kan även vara fördelaktigt att ställa skärmväggarna något för brett, och närmare högtalarna än lyssnaren.
Tack, tack - skall provas så småningom!
ChristianAndersson skrev:IngOehman skrev:Takreflexen är inte kaka på kaka (visavi fonogrammet). Så den kan det vara en tveksam ide att dämpa.
Vad innebär Atmos/Höjdkanaler/Auro/3D för lyssningsrummets Takreflexer bra nödvändigt eller dåligt att dämpa/sprida?
Kanske dags att redan splista tråden?
DQ-20 skrev:darkg skrev:Intressant med bashögtalarhöjden. I vilken utsträckning förändras situationen när man går från fullrange med höga bashögtalare till delat med basar som tar vid kring 80 Hz?
Väldigt lite/inget alls.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster