Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:men ett grundläggande problem är ju att materialet innehåller all information som behövs. Dvs att inspelning, mastring osv är gjord på ett sätt så att informationen finns på materialet.
Sen kan ju kanske en början vara att lyssna i hörlurar för att se om det som eftersöks finns registrerat/ går att höra. Med hörlurar kan man ju eliminera en del uppspelningsproblem. Men det finns väl andra problem med hörlurar som i sin tur måste hanteras.
Men upplever man att den eftersökta informationen går att höra (dubbelblint) i hörlurarna så kan man gå vidare till högtalare. Men kan man inte höra det i lurar så finns kanske inte informationen där.
Svante skrev:Och jag tycker att det knappast finns några hörlurar som kommer ens i närheten av en ganska basic högtalaruppställning.
Svante skrev:Och jag tycker att det knappast finns några hörlurar som kommer ens i närheten av en ganska basic högtalaruppställning.
Kraniet skrev:men ett grundläggande problem är ju att materialet innehåller all information som behövs. Dvs att inspelning, mastring osv är gjord på ett sätt så att informationen finns på materialet.
Sen kan ju kanske en början vara att lyssna i hörlurar för att se om det som eftersöks finns registrerat/ går att höra. Med hörlurar kan man ju eliminera en del uppspelningsproblem. Men det finns väl andra problem med hörlurar som i sin tur måste hanteras.
Men upplever man att den eftersökta informationen går att höra (dubbelblint) i hörlurarna så kan man gå vidare till högtalare. Men kan man inte höra det i lurar så finns kanske inte informationen där.
IngOehman skrev:Det slår mig just att jag skulle uppskatta om trådstartaren kunde förtydliga vad det var meningen att tråden skulle handla om.
Trådens namn antyder att det handlar om vad det är som får ett piano att låta som ett piano. Mer än antyder till och med.Alltså ingenting som har med anläggningen att göra, utan som har med instrumentet piano och med vår hörsel att göra.
Men... inlägg i tråden får det att verka som om frågan egentligen var en helt annat - närmare bestämt en som handlar om den sameness som vissa anläggningar ger!
Så vad gäller egentligen?
Om det inte är frågan; "Vad får ett piano att låta som ett piano?" som gäller så kanske den aktuella frågan bör formuleras. Den som TS söker svar på med tråden. Eller de frågor, de kan ju vara fler än en.
Vh, iö
Bagaget skrev:Om det är en monoinspelning då? Kan du då höra att det är ett piano genom ett par bra lurar?
PerStromgren skrev:Bagaget skrev:Om det är en monoinspelning då? Kan du då höra att det är ett piano genom ett par bra lurar?
Faktiskt.se har ju ingen gilla-knapp så jag får väl skriva det: bra fråga!
Bill50x skrev:Det finns massor med aspekter som påverkar ljudet, utöver frekvensgången. Högtalarens spridningsmönster, distorsion, pulssvar, fasgång, hur de olika elementen samverkar, lådresonanser för att nämna några.
Bagaget skrev:PerStromgren skrev:Bagaget skrev:Om det är en monoinspelning då? Kan du då höra att det är ett piano genom ett par bra lurar?
Faktiskt.se har ju ingen gilla-knapp så jag får väl skriva det: bra fråga!
Bump.
Vilka egenskaper hos en högtalare avgör hur naturtroget den kan återge instrumentljud?
IngOehman skrev:Det visar nog bara att alla inte talar om samma sak - ursprungstrohet.
Det är lätt att visa att nästan INGEN kan göra en vettig mix i hörlurar, i betydelsen "få till den som de inte vill justera något när de hör vad de gjort i högtalare". Lurar är för dåliga på att förmedla rumsinformationen korrekt helt enkelt. Det är ingenting konstigt med det - det har fysikaliska skäl och de har helt enkelt inte förutsättningar att kunna göra det*.
Men det hindrar inte att det kan vara så att de som gillar hörlurar kanske inte reflekterar över problemen. Det är två olika saker.
Vh, iö
- - - - -
*Undantaget är förstås om de används uteslutande för binaurala inspelningar. Då finns bara ett stort systemfel kvar - att ljudbilden sitter fast i huvudet, det vill säga följer med huvudrörelserna. Så med binaurala inspelningar och huvudet fastspänt i skruvstäd, ja och så ett par lurar som inte är frekvensgångskrokiga förstås, så är det svårt att klaga på dem. Men kanske kan man klaga på situationen att sitta fastspänd. Det är jag inte van att göra när jag lyssnar på musik live.
Bagaget skrev:IngOehman skrev:Det visar nog bara att alla inte talar om samma sak - ursprungstrohet.
Det är lätt att visa att nästan INGEN kan göra en vettig mix i hörlurar, i betydelsen "få till den som de inte vill justera något när de hör vad de gjort i högtalare". Lurar är för dåliga på att förmedla rumsinformationen korrekt helt enkelt. Det är ingenting konstigt med det - det har fysikaliska skäl och de har helt enkelt inte förutsättningar att kunna göra det*.
Men det hindrar inte att det kan vara så att de som gillar hörlurar kanske inte reflekterar över problemen. Det är två olika saker.
Vh, iö
- - - - -
*Undantaget är förstås om de används uteslutande för binaurala inspelningar. Då finns bara ett stort systemfel kvar - att ljudbilden sitter fast i huvudet, det vill säga följer med huvudrörelserna. Så med binaurala inspelningar och huvudet fastspänt i skruvstäd, ja och så ett par lurar som inte är frekvensgångskrokiga förstås, så är det svårt att klaga på dem. Men kanske kan man klaga på situationen att sitta fastspänd. Det är jag inte van att göra när jag lyssnar på musik live.
Det var det här inlägget som fick mig att undra om du slipper de problem du beskriver med hörlurslyssning när du lyssnar på en monoinspelning.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster