Omkanta gammal Peerless

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
VresiBerba

Omkanta gammal Peerless

Inläggav VresiBerba » 2015-01-07 10:44

Hittade ett par gamla Yamaha NS-s19 i soprummet men som vanligt med gamla högtalare har kanterna ruttnat. Är dessa element värda att räddas?

Bild

Bild

Kraniet

Re: Omkanta gammal Peerless

Inläggav Kraniet » 2015-01-08 17:03

är nog inte kattskit så länge resten verkar ok.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-13 02:39

Små 70 mm magneter ser det ut som
Kasta skräpet.
Typiskt snålbygge.
Finns Peerless med 102 mm magnet som är ordentliga element och värda att skumma om, men 70 mm är en så dålig lösning att det knappt är värt besväret.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-13 10:57

Så diametern på magneten och inte dessa resulterande fungtion och egenskaper är det som avgör om elementet är bra eller inte... ?! :roll:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-13 11:02

DVD-ai skrev:Så diametern på magneten och inte dessa resulterande fungtion och egenskaper är det som avgör om elementet är bra eller inte... ?! :roll:

Inte direkt, men peerless gamla basar med liten magnet hade rutten styrning och krävde små slutna lådor.
Sen blev dom fladdriga med ålder så om du ställde dom på magneten så saggade konen flera mm ned i korgen.
De större magneterna hade bättre styrning och centreringsring.
Nu kan ju dessa vara så nya att de inte drabbas av hänget, men liten magnet är inte lika bra som en större.
Den blir varm fortare och tappar då sitt magnetflöde till viss del.
Därav min kommentar
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-01-14 23:45

Perfector, känner du till något om det specifika elementet i fråga?

Får uppfattningen att du generaliserar å det grövsta :?
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-14 23:48

Fostex skrev:Perfector, känner du till något om det specifika elementet i fråga?

Får uppfattningen att du generaliserar å det grövsta :?

Byggde mycket med Peerless på 70 80 och 90-talet och dom hade det felet.
2 olika magnetstorlekar och den lilla magneten som ser stor ut på KO50WGX 5" är 70 mm
Den passar utmärkt där, men sätter du en sådan magnet på 8 eller 10" bas så får du en kompromiss som är olycklig
Och att dom tappade hänget är välkänt.
Kan dock inte svära på att detta är ett sådant.
därför kan TS mäta diametern på magneten för att se om det lönar sig att kanta om det.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-15 16:52

Jag tycker det känns som att med den mindre magneten så kunde Q vara "högt" = passar bra i större låda/ flack naturlig avrullning i en sluten låda (dock mindre duktig på att "dra igång" en portar låda, billigt talat).
Men går sämre att EQ'a i en sådan implimentering än den med större magnet (lägreQ ) pga att den "svarar sämre" på detta pga svagare motor och är mer påverkningsbar av totala trögheten i systemet.
Men i en lite större sluten låda så kan ju ett högreQ borga för en flackare avrullning än mer högre Q och fint avtagande mot lägre frekvenser i sig självt, utan kompencering

Att den hänger ner sig har inget med magneten i sig att göra utan hänger på ( hänger på :lol ) spindel och yttre upphängning kontra vikten på dom rörliga delarna som helhet, om nu inte dessa rörliga delar gjordes om i samband med magnetbytet så borde det inte vara någon skillnad där.

Men jag har ingen erfarenhet av just detta elementet så jag har inte testat något med det, dock så hävdar jag fortfarande att om det går att hitta vettiga data på det och så avgör man därefter om det är något man vill ha, så är det en säkrare metod.
Och jag tycker att TS borde görs så :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-15 17:22

Peerless sa alltid tvärtom, att liten magnet var för små slutna lådor eftersom styrningen var sämre och att stora magneter, 100-120 mm var avsedda för basreflex, men det kan nog stämma att TS bör kolla om det stämmer.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2015-01-15 18:21

Perfector skrev:därför kan TS mäta diametern på magneten för att se om det lönar sig att kanta om det.

Magneten är indeed 70mm i diameter.

DVD-ai skrev:Men jag har ingen erfarenhet av just detta elementet så jag har inte testat något med det, dock så hävdar jag fortfarande att om det går att hitta vettiga data på det och så avgör man därefter om det är något man vill ha, så är det en säkrare metod.
Och jag tycker att TS borde görs så :)

Jag har letat efter data men har inte hittat någonting, och inte heller har jag hittat lämpliga kanter till dom och även om jag gör det lutar det åt att jag får spendera minst 300 spänn på nya kanter. Eftersom ingen har sagt "OMG dessa är LEGenDARYY!!!11, kanta ommmm!!" så åker dom i bingen.

Tack alla för hjälpen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-15 18:22

väl bekomme

Edit:
försöker hitta data på ditt element med numren på etiketten, men det är trögt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-15 19:59

Om du vill göra nå't med lådorna kan du ta 2 4 ohm basar i serie till 8 ohm så stämmer filtret hyfsat.
Finns ju en uppsjö med element i vettiga prisklasser.

Återgå till DIY-forum