Såna här vill jag ha

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Såna här vill jag ha

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-14 16:54

Genelecs nya, lite mer kompaktare trevägare. Man ser ju direkt att det är bra jävla skit. Bara en sån sak som att man kan välja om man vill ha den liggande eller stående. Dom kostar väl en slant men deras kalibreringssytem verkar vara riktigt bra. Jag vill iaf ha dom för utseendet och byggkvaliteten, deras 8000-serie är så jävla go.
http://www.genelec.com/products/8351a/
https://www.youtube.com/watch?v=d3TpvKDhatg
Bild
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Såna här vill jag ha

Inläggav PerStromgren » 2015-01-14 18:22

I intervjun nämns 10k USD per par. Inte helt billigt för ett par skokartonger.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-01-14 18:24

Ska den spritsa ut basen/nedre mellanregistret genom springorna där på sidorna?
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-14 18:32

_Fredrik_ skrev:Genelecs nya, lite mer kompaktare trevägare. Man ser ju direkt att det är bra jävla skit. Bara en sån sak som att man kan välja om man vill ha den liggande eller stående. Dom kostar väl en slant men deras kalibreringssytem verkar vara riktigt bra. Jag vill iaf ha dom för utseendet och byggkvaliteten, deras 8000-serie är så jävla go.
Bild

Har du hört dom, eller ska du gå på HighEnd-mässan och kolla?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-14 18:44

Ligger den ned eller skall loggan sitta så där på sidan?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-14 18:45

PerStromgren skrev:I intervjun nämns 10k USD per par. Inte helt billigt för ett par skokartonger.

Då ingår slutsteg, en väldigt bra kalibrering, samt en svårslagen byggkvalitet. Sen är det trevägare, men det förstod du kanske. Tycker inte det är dyrt.
Martin skrev:Ska den spritsa ut basen/nedre mellanregistret genom springorna där på sidorna?

Så förstod jag det.
paa skrev:
_Fredrik_ skrev:Genelecs nya, lite mer kompaktare trevägare. Man ser ju direkt att det är bra jävla skit. Bara en sån sak som att man kan välja om man vill ha den liggande eller stående. Dom kostar väl en slant men deras kalibreringssytem verkar vara riktigt bra. Jag vill iaf ha dom för utseendet och byggkvaliteten, deras 8000-serie är så jävla go.

Har du hört dom, eller ska du gå på HighEnd-mässan och kolla?

Ska få låna hem ett par.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-14 18:48

AndreasArvidsson skrev:Ligger den ned eller skall loggan sitta så där på sidan?

Har man långt till sidoväggarna ska det vara bäst att ha dom stående, nära sidobväggar liggande. Så det är lite skillnad, men jag uppfattade det som att det inte var en jättestor skillnad. Iaf bra att man kan ha dom liggande för tex centern. Sen ser det ju coolt ut att ha alla liggande. :D
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-01-14 19:00

_Fredrik_ skrev:Ska få låna hem ett par.

Fan va kul!
Tror också det är riktigt bra skit

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-14 19:25

Intressant produkt, som jag väldigt gärna skulle provlyssna på hemma, men priset gör nog att jag backar för köp, hur bra de än är. Det är väl sannolikt att det kommer att kosta över 100kkr när momsen kommer på. Rätt mycket för ett par pluttar, inkl slutsteg visserligen, men ändå...
Lite fånigt av säljaren att säga att orsaken till designen av fronten var att formspråket skulle passa med resten av sortimentet.
Martin skrev:Ska den spritsa ut basen/nedre mellanregistret genom springorna där på sidorna?

Jag tyckte också det såg märkligt ut, men efter att ha sett videon är förklaringen att mittenheten är ett coax-element, alltså är det bara bas som ska komma ur springorna.
-På självvald "semester".

Alton

Inläggav Alton » 2015-01-14 20:02

Runt 55,000Kr/par om man går efter det här priset:
http://www.gear4music.com/PA-DJ-and-Lig ... nitor/14J1

Fortfarande på tok för dyrt för min plånbok, men jag skulle hemskt gärna lyssna på dem. De Genelecs jag hört har varit fina som snus.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-14 21:20

RogerJoensson skrev:Intressant produkt, som jag väldigt gärna skulle provlyssna på hemma, men priset gör nog att jag backar för köp, hur bra de än är. Det är väl sannolikt att det kommer att kosta över 100kkr när momsen kommer på. Rätt mycket för ett par pluttar, inkl slutsteg visserligen, men ändå...
Lite fånigt av säljaren att säga att orsaken till designen av fronten var att formspråket skulle passa med resten av sortimentet.

Jag tyckte också det såg märkligt ut, men efter att ha sett videon är förklaringen att mittenheten är ett coax-element, alltså är det bara bas som ska komma ur springorna.

Precis, jag läste Martin fel.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-01-14 21:31

Jag har aldrig sett att någon tillverkare har löst detta, det borde funka med en fjäderbelastad vridbar skylt, eller med magneter till exempel. Det är ju inte alls ovanligt att till center används samma som surrounder el. frontar. Och i detta fall verka det vara en feature även för frontbruk.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
twotackter

Inläggav twotackter » 2015-01-14 21:49

darkg skrev:

Jag har aldrig sett att någon tillverkare har löst detta, det borde funka med en fjäderbelastad vridbar skylt, eller med magneter till exempel. Det är ju inte alls ovanligt att till center används samma som surrounder el. frontar. Och i detta fall verka det vara en feature även för frontbruk.

Lite OT men XTZ har vridbar skylt på iaf 99.26. Slut på OT :)

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-01-15 09:58

Du är allt en liten gosegris.

Sluta tjata om loggan är vridbar eller inte, tack. Ni förstår väl att det här är sofistikerad punk?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-15 10:01

_Fredrik_ skrev:Har man långt till sidoväggarna ska det vara bäst att ha dom stående, nära sidobväggar liggande. Så det är lite skillnad, men jag uppfattade det som att det inte var en jättestor skillnad. Iaf bra att man kan ha dom liggande för tex centern. Sen ser det ju coolt ut att ha alla liggande. :D

Ah då är jag med :)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-15 11:23

jeff_belowski skrev:

Du är allt en liten gosegris.

Sluta tjata om loggan är vridbar eller inte, tack. Ni förstår väl att det här är sofistikerad punk?

:lol:

Jag det är snyggt att loggan är på sniskan.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-01-15 13:02

Om man sätter loggan 45 grader. Dvs diagonalt så är den lika dålig på båda håll.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-01-15 13:09

Det går inte att sätta loggan spegelvänd då? Då blir det i alla fall lika mycket fel i alla lägen. Jämnt fördelade fel är ju helt klart att föredra.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-15 13:12

I många kulturer läser man nedifrån och upp. Det är typ bara de nordiska länderna man läser från vänster till höger. :)
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-01-15 14:02

_Fredrik_ skrev:I många kulturer läser man nedifrån och upp. Det är typ bara de nordiska länderna man läser från vänster till höger. :)

Det har jag inte tänkt på innan men nu när jag vänder mig om och tittar på titlar i bokhyllan bakom mig så stämmer det att svenska titlar står uppifrån och ner och engelska och franska (dom som fanns i hyllan) var skrivna nerifrån och upp på bokryggarna. Så roligt, det har jag inte tänkt på innan :D Även fast det kanske inte var just det du menade... Däremot vet inget land som använder en spegelvänd version av latinska alfabetet. Därför: spegelvänd/spegelvändt/spegelvänt (usch för defekta adjektiv!!) är helt rätt väg att gå för att göra det fel på alla håll.

Hoppas du blir nöjd med dom, förresten :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-15 14:08

_Fredrik_ skrev:I många kulturer läser man nedifrån och upp. Det är typ bara de nordiska länderna man läser från vänster till höger. :)

Majoriteten lär väl läsa från vänster till höger, men visst finns det en hel del språk med många utövare som gör tvärtom.

EDIT:
Bild

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-01-15 14:25

AndreasArvidsson skrev:

Majoriteten av alla olika språk lär väl läsa från vänster till höger tror jag, men visst finns det en hel del med många utövare som gör tvärtom.

Majoriteten av alla språk har väl ändå inget skriftspråk? :twisted:
Man får nog säga majoriteten av de språk med flest utövare eller majoriteten av alla skriftspråk för att det ska stämma.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-15 14:28

Tarzan skrev:Majoriteten av alla språk har väl ändå inget skriftspråk? :twisted:
Man får nog säga majoriteten av de språk med flest utövare eller majoriteten av alla skriftspråk för att det ska stämma.

Ja jag formulerade om mig. Majoriteten av alla skriftspråk skall det nog vara för att vara korrekt. Rätt skall vara rätt 8)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-15 15:19

Som jag sa, det är främst länderna i Norden som läser från v till h. Genelec har velat skapa en global monitor och lyckats väl.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-01-15 18:56

Fjonkalicious skrev:Om man sätter loggan 45 grader. Dvs diagonalt så är den lika dålig på båda håll.

Fjonken, du verkar vara en hyvens prick men jag kom av mig i mitt lovebombande då
90-talet ringde och ville ha tillbaka sin formgivning.

När får du hem högisarna _Fredrik_?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-01-15 19:11

Tarzan skrev:Majoriteten av alla språk har väl ändå inget skriftspråk?

Här har vi kanske lösningen. Högtalaren berättar helt enkelt vad den heter. En del sakligt, någon rökigt, somliga med en lätt metrosexuell hornstöt men andra som en viskning i en kalhuggen bokskog just som vårens sista dag tar slut och en snorig igelkott får trillingar.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-01-15 19:40

Jag får lust att krama och hångla med den där högtalaren, så känner jag annars bara för inos
Bikinitider

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-15 20:37

Säkert jättebra ljud i deras saker.
Men den finska melankolin och utseendet, som är närbesläktat med vissa troll, framträder allt för tydligt.
Man skulle kunna tro att det är Tove Jansson som har designat dessa, speciellt när Genelec högtalarna är vita.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-01-15 21:20

problem löses påfallande ofta om man tänker utanför lådan - i detta fall tas loggan bort :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-01-15 21:43

jeff_belowski skrev:
Fjonkalicious skrev:Om man sätter loggan 45 grader. Dvs diagonalt så är den lika dålig på båda håll.

Fjonken, du verkar vara en hyvens prick men jag kom av mig i mitt lovebombande då
90-talet ringde och ville ha tillbaka sin formgivning.

När får du hem högisarna _Fredrik_?

Notera mitt ordval: lika dålig på båda håll...

Jag tror att för vissa kan det nog vara svårt att förstå hur hyvens jag faktiskt är... det går liksom inte att ta in.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Nästa

Återgå till Generellt om hifi