Högnivå -> Lågnivå till Subförstärkaringång

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LageB

Högnivå -> Lågnivå till Subförstärkaringång

Inläggav LageB » 2005-12-03 12:16

Hej,

Är det möjligt att konvertera en vanlig Högtalarsignal till en lågnivåsignal (RCA) som sedan ska kopplas till en subförstärkarmodul.

I så fall, finns det färdiga adaptrar för det. Finns det nackdelar?
Finn det även möjlighet att Y-koppla ?

Som ni kanske förstår av frågan är jag är ingen självbyggare vad gäller Elektronik. Jag kanske kommer att få tag på en Hypex Digital UCD modul (endast med lågnivåingång). Jag har ingen lågnivåutgång, eller pre-out tillgänglig från min förstärkare som driver sidosystemen.

P.S
Jag har en speciell applikation där jag använder en 6-Kanalig receiver bakom ett digitalt filter Behringer DCX2496. 4 av receiverns kanaler, Surround och Front biampar jag till 2-vägs diy högtalare med DCX2496 som XO.

En Centerkanal högnivå utgång "blir över" från receivern, som ev. också kan LP filtreras via DCX2496, och som jag nu hoppas kunna använda för att addera en subförstärkarmodul till mitt system dvs 4 kanaler + submodul (eller två submoduler om jag kan y-koppla monosignalen) Allt ska kunna Volymregleras via receverns volymkontroll.

Mvh
LageB

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-12-04 00:05

Är det möjligt att konvertera en vanlig Högtalarsignal till en lågnivåsignal (RCA) som sedan ska kopplas till en subförstärkarmodul.

Ja, genom att bränna bort största delen av effekten i ett motstånd.
Idén är att effektförstärkaren förstärker signalen (voltmässigt) med t.ex. 30ggr och då vill du sänka signalen med ca 30ggr med motstånd:
Högnivå in --- R1 --|-- R2 --- Jord
Vid | har du lågnivå ut.
R1 ca 30 ggr högre än R2 om ditt effektsteg har förstärkt 30ggr.
Valet står mellan att använda mycket höga motståndsvärden (=skapar lite mer dist) eller att effekten som bränns bort i motstånden blir ganska hög, dvs använd effektmotstånd av lämpligt värde.

I så fall, finns det färdiga adaptrar för det.

Tror inte det. Det beror på vilken utrustning du använder och ett bättre sätt är att dela på lågnivåsidan. Chansen att ovetnade användare använder sakerna fel och eldar upp sin utrustning är nog för stor för att sådana enkla adaptrar skall kunna säljas med vinst.

Finns det nackdelar?

Ja. Genom att först förstärka signalen så tillför du distortion (ingen förstärkare är helt perfekt). När du bränner bort signalen så tillför du ytterligare distortion (dock mycket lite) för att sedan mata in signalen i ytterligare en förstärkare som tillför distortion.
Om allt görs bra kan det dock blr så bra att du inte hör detta alls.

Finn det även möjlighet att Y-koppla ?

Ja, så snart signalen är lågnivå och kopplas till högimpedansingångar så går det bra att Y-koppla.
Om ingångarna inte har några buffertar utan t.ex. går direkt till en volymratt så kan du få en del underliga fenomen när du Y-kopplar, dock inget som gör att du har sönder något.

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2005-12-04 11:22

Tack så mycket för utförligt svar Silvervarg :D

LageB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-04 15:07

På min gamla Audio Pro basmodul sitter det endast två motstånd i serie med varje kanal, 47 kOhm. Signalerna går till en summeringsförstärkare (vanlig TL074). Den accepterar såväl linje som högtalarnivå.

Användarvisningsbild
menace

Inläggav menace » 2005-12-05 12:05

det finns färdiga konverterare! Finns bla. på ljudia tror det kostar 89kr sryck och de ska enligt uppgift tåla hög effekt. Annars är det ju inga problem att slänga ihop en egen spännigsdelare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-05 12:48

Blir det egentligen så hög effekt i spänningsdelaren? Är impedansen hög, säg 10 kOhm, så blir det inte mycket effekt. T.ex. 25 V ger endast 0.063 W i 10 kOhm. 25 V i 8 Ohm är 78 W. Audio Pros enkla lösning verkar inte ha några problem med någon hög "effektbränning".

Återgå till DIY-forum