Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:Billiga surroundförsteg och receivers med pre-out skulle jag vilja se.
paa skrev:Jag skulle vilja läsa en jämförande test med blindtest på ljudkvalitet vid uppspelning av musikfiler från olika lagringsenheter.
T.ex mekanisk hårddisk, SSD-disk, USB-sticka och NAS med en eller flera redundanta diskar.
Jag skulle också vilja läsa en test om skillnad mellan olika mjukvara för att spela musikfiler från dator, fokuserat på att få högsta ljudkvalitet.
Harryup skrev:paa skrev:Jag skulle vilja läsa en jämförande test med blindtest på ljudkvalitet vid uppspelning av musikfiler från olika lagringsenheter.
T.ex mekanisk hårddisk, SSD-disk, USB-sticka och NAS med en eller flera redundanta diskar.
Jag skulle också vilja läsa en test om skillnad mellan olika mjukvara för att spela musikfiler från dator, fokuserat på att få högsta ljudkvalitet.
Såg faktiskt en teknisk genoomgång av rippningsprogramvaror i en tysk hifitidning och man kom fram till förvånade för de själva att EAC faktiskt inte alls var bäst. Tvärtom, gammalt rykte lever vidare. Däremot så fick dbpoweramp bättre kritik och nån mer som jag glömt. Inga stora skillnader med de fanns och var repeterbara.
Så programvarors påverkan på ljudresultat är väl ganska outforskat men många tror sig veta vad som "gäller".
/Harryup
Svante skrev:Det som jag har förstått som EACs fördel när den var ny var att den kollar mot en databas om rippningen är bitperfekt.
ante_77 skrev:En dövtest på kabel.
paa skrev:Jag skulle vilja läsa en jämförande test med blindtest på ljudkvalitet vid uppspelning av musikfiler från olika lagringsenheter.
Mats skrev:Svante skrev:Det som jag har förstått som EACs fördel när den var ny var att den kollar mot en databas om rippningen är bitperfekt.
En sån kontroll gör Dbpoweramp också. Och har gjort så i åratal.
U1 skrev:Devialet 110/170/200 vill gärna veta mer om dem! Dom säljer som smör enligt handlar iaf.
Svante skrev:Mats skrev:Svante skrev:Det som jag har förstått som EACs fördel när den var ny var att den kollar mot en databas om rippningen är bitperfekt.
En sån kontroll gör Dbpoweramp också. Och har gjort så i åratal.
Ja, och då finns det goda skäl att tro att den är lika bra som EAC. Men inte bättre.
Rille skrev:Fler DACar t.ex. https://emotiva.com/products/dacs/xda-2-gen2
Sen var det länge sedan det testades högtalare. Det vore kul att läsa om någon högtalare som gör allt/nästan allt, rätt utifrån den teknik/konstruktion som tillämpas. t.ex. panelhögtalare, linjekälla, horn o.s.v.
Alexi skrev:Rille skrev:Fler DACar t.ex. https://emotiva.com/products/dacs/xda-2-gen2
Sen var det länge sedan det testades högtalare. Det vore kul att läsa om någon högtalare som gör allt/nästan allt, rätt utifrån den teknik/konstruktion som tillämpas. t.ex. panelhögtalare, linjekälla, horn o.s.v.
Vi har aldrig testat så många högtalare som senaste tiden.
FBK skrev:Alexi skrev:Rille skrev:Fler DACar t.ex. https://emotiva.com/products/dacs/xda-2-gen2
Vi har aldrig testat så många högtalare som senaste tiden.
Har ni testa några Dac:ar sista åren ?
FBK skrev:Finns det något annat sätt att få överblick på vad som testats sista åren?
hifikg skrev:Mytek gås igenom rätt grundligt i numret som damp ner i veckan.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Magnuz och 14 gäster