Kan inte spela med två slutsteg samtidigt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
talibankocken

Kan inte spela med två slutsteg samtidigt?

Inläggav talibankocken » 2015-01-18 17:38

Hej, jag köpte idag två st xtz ap100. Jag kan spela båda stegen var för sig bryggat eller som stereo. Men så fort båda stegen är anslutna med signalkablar så hoppar dem in i protect läge. Har jag bara en signalkabel i så kan båda stegen starta samtidigt. Men de kan ej få signal då hoppar de in i protect läge direkt.

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Kan inte spela med två slutsteg samtidigt?

Inläggav Tarzan » 2015-01-18 17:54

talibankocken skrev:Hej, jag köpte idag två st xtz ap100. Jag kan spela båda stegen var för sig bryggat eller som stereo. Men så fort båda stegen är anslutna med signalkablar så hoppar dem in i protect läge. Har jag bara en signalkabel i så kan båda stegen starta samtidigt. Men de kan ej få signal då hoppar de in i protect läge direkt.

Jag tror du får beskriva mer i detalj hur saker är kopplade och vilka dom andra sakerna i kedjan är för att gå hjälp. :)

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2015-01-18 18:20

Marantz sr6004----->Xtz ap100---->Monitor audio rs6
Jag råkade köpa två istället för ett, så tänkte köra båda stegen i bryggat läge tillsvidare.
Men så fort jag har både front R & L anslutna till preout på min sr6004 eller sonos connect så hoppar xtz stegen in i protect läge. Har bytt signal kablar, högtalarkablar. Båda stegen funkar var för sig i både stereo och bryggat läge. Kan även starta båda stegen samtidigt så länge enbart en signalkabel är ansluten. Så fort jag ansluter två signalkablar så hoppar dem i protect läge.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-18 18:31

Exakt hur har du kopplat signalkablar och högtalarkablar? Vi skulle nästan behöva lite bilder här.

Du vet att du skall koppla högtalarna på de röda terminalerna på var kanal och använda bara den vänstra ingången när du kör bryggat?

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2015-01-18 18:37

AndreasArvidsson skrev:Exakt hur har du kopplat signalkablar och högtalarkablar? Vi skulle nästan behöva lite bilder här.

Du vet att du skall använda de röda terminalerna på bägge kanalerna när du kör bryggat?

Maratz sr6004--pre-out front R & L---->xtz ap100 den högra kanalen sett bakifrån enligt manualen--->röda terminalerna vid bryggat------->Monitor audio rs6

Brytarn står på obalanserat, kopplat högtalarna på båda röda terminalerna enligt manualen, även brytarn för bryggat står på det läget. Har provat att köra bi-amp och flyttat brytarn till stereo och kopplat med + & - som vanligt. Båda stegen funkar var för sig i bryggat eller stereo. Men så fort jag kör båda samtidigt oavsett front R & L eller surround R & L. så hoppar dem i protect när båda stegens signal kablar (rca) är anslutna samtidigt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-18 19:18

Jordningsproblem?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-01-18 19:34

Om du kopplat såhär som jag förstått att man ska göra enligt manualen:

en rca från pre out från L till den ena slutstegets obalancerade L och en rca från pre out R till det andra slutsteget obalancerade L, båda slutstegen i bryggat läge, högtalarna kopplade på höger resp. vänster pluspol men högtalarens + på slutstegets vänster

Kan du då sätta igång bara en kanal menar du? eller måste ett slutsteg vara bortkopplat helt även om det inte är igång för att allt inte bara ska gå i protect?

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2015-01-18 19:48

Tarzan skrev:Om du kopplat såhär som jag förstått att man ska göra enligt manualen:

en rca från pre out från L till den ena slutstegets obalancerade L och en rca från pre out R till det andra slutsteget obalancerade L, båda slutstegen i bryggat läge, högtalarna kopplade på höger resp. vänster pluspol men högtalarens + på slutstegets vänster

Kan du då sätta igång bara en kanal menar du? eller måste ett slutsteg vara bortkopplat helt även om det inte är igång för att allt inte bara ska gå i protect?

Precis så, kan då köra en kanal i taget, men kör jag båda stegen samtidigt och med ansluten rca kabel så hoppar dem i protect. Har jag enbart en eller ingen rca ansluten så startar dem fint samtidigt. Tänkte köra dem bryggat nu och sedan skaffa två till + ett rent bio försteg. Men känns märkligt när både min sr6004 och sonos conenct strular. Båda är ojordade och stegen är jordade, men har provat att tejpa jordstiften och det gjorde inte någon skillnad.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-01-18 19:51

Som sagt, lägg in bilder på baksidan av Marantzen där du kopplat in signalkablarna, samt en bild på baksidan av varje steg du kopplat in.

Lätt at missförstå utan bilder.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2015-01-18 20:24

Har nu en ojordad grendosa, kan inte köra bryggkopplat, då hoppar de båda i protect. Men nu kan jag köra dem samtidigt när jag kör front R & L på ena steget i stereo och surround R & L på andra steget.

Bild
Där är baksidan av ett AP100. När jag kör bryggkopplat så:
*Båda ingångarna står på unbalanced
*Switchen för bryggkoppling är ändrad
*Använder enbart plus terminalerna, där R+ är negativ och L+ är positiv
*Rca kabeln är ansluten till den vänstra kanalen
*Varje steg går från preout L & R till den västra kanalen på ap100. Dvs den högra kanalen går från preout R till ap100 L. Den vänstra kanalen går från preout L till ap100 L.

Nu kan jag som sagt köra båda stegen i stereo samtidigt. Dock enbart om jag kör front L & R på ena steget och surround L & R på det andra steget. Kör jag Bi-amp dvs två kanaler per högtalare & ett steg per högtalare så får jag samma fel, att de går in i protect mode.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-18 21:10

Och du har provat det förslaget du fick idag nu?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-01-18 21:19

Och du kopplar bara in vänster sida i XTY-steget från Marantzen? Alltså 1 kabel från Marantzen till varje steg?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2015-01-18 21:53

Maccis skrev:Och du kopplar bara in vänster sida i XTY-steget från Marantzen? Alltså 1 kabel från Marantzen till varje steg?

Då funkar enbart ett steg åt gången, så fort jag slår på det andra så hoppar de båda de båda i protect.

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2015-01-18 21:53

MagnusÖstberg skrev:Och du har provat det förslaget du fick idag nu?

Kör med en ojordad grendosa nu

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-18 22:00

Klart mysko.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-01-18 22:04

Och om du drar en skarvsladd ifrån nån jordad kontakt i köket då?

/Harryup

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2015-01-18 22:33

Harryup skrev:Och om du drar en skarvsladd ifrån nån jordad kontakt i köket då?

/Harryup

Hela huset är jordat så byggde en "fuling" för att prova det. Det som är konstigt är att det funkar så länge front L & R går till samma slutsteg. Medans så fort jag kör med varsitt steg per kanal så funkar det enbart med ett steg i taget.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2015-01-18 23:03

Låter som om Marantzen är den gemensamma jordningen som får stegen att gå i protectläge - skulle gissa att någon av slutstegen är felmonterade i nät eller signalanslutning som är felvänd - är det balanserat eller RCA

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-01-19 00:46

Kan du inte ta ett kort på baksidan med sladdar och allt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-01-19 01:12

Vänd nätkontakten på ena slutsteget. Jag vet inte om det skulle göra någon skillnad men det är lätt att prova.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Återgå till Generellt om hifi