Diffraction inget problem?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Diffraction inget problem?

Inläggav peterbrorsson » 2015-01-19 12:51

Hej,
Satt och laste denna trad och tankte lagga upp det har ocksa eftersom jag ser pa Guru hogtalarna har aven utstickande sidor pa fronten som pa 70 talet. Aven andra tillverkare ignorerar detta "problem"? Jag ar involverad i tillverkningsprocesser professionellt sa jag vet vad det innebar i kostnad att runda av med tillracklig radie, men det finns en massa dyra hogtalare dar det finns utrymme for denna kostnad men trots allt har skarpa kanter???

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... -days.html

Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Diffraction inget problem?

Inläggav paa » 2015-01-19 13:18

peterbrorsson skrev:Hej,
Satt och laste denna trad och tankte lagga upp det har ocksa eftersom jag ser pa Guru hogtalarna har aven utstickande sidor pa fronten som pa 70 talet. Aven andra tillverkare ignorerar detta "problem"? Jag ar involverad i tillverkningsprocesser professionellt sa jag vet vad det innebar i kostnad att runda av med tillracklig radie, men det finns en massa dyra hogtalare dar det finns utrymme for denna kostnad men trots allt har skarpa kanter???

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... -days.html

Peter

Det finns flera bra trådar i ämnet, bl.a den här:
viewtopic.php?p=376872
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-19 14:33

Man kan ju roa sig med att fästa en kant i form av lite papp eller dylikt på en högtalare med avrundade kanter och undersöka om man hör någon skillnad. Och kanske dessutom försöka komma fram till om skillnaden är en förbättring.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-01-19 16:01

Ja, diffraktion ger en påverkan, men den påverkan kan man ta hänsyn till och i en del fall tom dra nytta av. Att bortse från diffraktionen vid konstruktion är däremot dåligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2015-01-19 23:32

@Svante,
Jo, det ar val min tanke med traden att ta reda pa om det gar att utnyttja/anpassa delningsfilter for att minimera problemet. Men hur ar val fragan? Svante menar val formodligen med placering av element pa baffeln.Men da far man ju bara flera olika frekvenser av diffraktionen? Som jag ser det tycker jag att filten kan vara det basta alternativet?? Gar ju faktiskt att anvanda fargad filt for litta dekor om battre halften ska vara nojd ocksa.

Sedan har val jag en misstanke att det oftas "fajtas" over smadetaljer i alla forum;o)

Pa tal om det, ar det nagon som last DIYaudio traden?

Peter

JM

Inläggav JM » 2015-01-19 23:48

Svante skrev:Ja, diffraktion ger en påverkan, men den påverkan kan man ta hänsyn till och i en del fall tom dra nytta av. Att bortse från diffraktionen vid konstruktion är däremot dåligt.

Kan diffraktion med spalter framför en "beamande" högtalare användas för att bredda "sweetspot". Om så är fallet - till vilket pris?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-01-19 23:57

peterbrorsson skrev:@Svante,
Jo, det ar val min tanke med traden att ta reda pa om det gar att utnyttja/anpassa delningsfilter for att minimera problemet. Men hur ar val fragan? Svante menar val formodligen med placering av element pa baffeln.Men da far man ju bara flera olika frekvenser av diffraktionen? Som jag ser det tycker jag att filten kan vara det basta alternativet?? Gar ju faktiskt att anvanda fargad filt for litta dekor om battre halften ska vara nojd ocksa.

Filt på baffeln påverkar diffraktionen, men den tar inte bort den. Den kan inte absorbera tillräckligt vid låga frekvenser, så den stora effekten "baffelsteget" blir kvar. Placering på baffeln och filt är inte två alternativ som man kan välja mellan för at uppnå samma sak.

peterbrorsson skrev:Pa tal om det, ar det nagon som last DIYaudio traden?

Nej, den är nog inte låst.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-20 00:14

Strmbrg skrev:Man kan ju roa sig med att fästa en kant i form av lite papp eller dylikt på en högtalare med avrundade kanter och undersöka om man hör någon skillnad. Och kanske dessutom försöka komma fram till om skillnaden är en förbättring.

det där roade mig mycket på sjuttiotalet och kom fram till min nuvarande/slutgiltiga konstruktion. däremot filt som jag provat i oändliga variationer gav mig endast en dovare återgivning. HäPp!
Senast redigerad av roggaro 2015-01-20 00:17, redigerad totalt 1 gång.
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2015-01-20 00:15

…har last paa's lank ocksa och forutom skruttens simulering i edge ar det inget nytt for mig. Jag har en liten baktanke med traden eftersom jag haller pa med en dipol hogtalare. Jag har alla element utan baffel och mitt storsta problem ar diskanten. Diskanten ar ocksa naken med en diameter av 111mm. Jag far en peak som jag gissar ligger runt 2-3kHz, tyvarr har jag ingen chans att mata frekvensgangen eftersom min db matare ar trasig. Dessutom ligger jag just nu pa sjukhus i Tyskland sa kommer inte att ha rad att kopa ny matutrustning pa lang tid framover.

Svante, ar det mojligt att kora ditt program med Mac? Jag skulle vilja kolla om peaken ar pga diffraktion.

Ok, har last Svantes svar om baffelsteget och det ar jag klar over. Min ursprungliga fraga var om diffraktion.

Sedan vet jag att DIYaudio traden inte ar låst, Jag fragade om nagon läst traden:o))

Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-20 00:27

peterbrorsson skrev:…har last paa's lank ocksa och forutom skruttens simulering i edge ar det inget nytt for mig.
Peter

Läste du den tyska artikeln som länkades till i tråden jag länkade till, eller möjligen i en av trådarna som den tråden länkade till?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-01-20 01:20

peterbrorsson skrev:Svante, ar det mojligt att kora ditt program med Mac? Jag skulle vilja kolla om peaken ar pga diffraktion.

Jag har sett det köras på mac men med nån emulator.
peterbrorsson skrev:Ok, har last Svantes svar om baffelsteget och det ar jag klar over. Min ursprungliga fraga var om diffraktion.

Baffelsteget ÄR en konsekvens av diffraktion. Det är bara ett annat sätt att se effekterna av den.
peterbrorsson skrev:Sedan vet jag att DIYaudio traden inte ar låst, Jag fragade om nagon läst traden:o))

Jag vet, jag bara retas lite för din åäö-brist. ;)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-01-20 10:07

Många midbasar har en liten dipp vid 1500 Hz. En anledning till detta är att det ofta blir så att man får en topp i frekvensen pga diffraktion just där. Summan blir en rak frekvensgång.
Lådans diffraktion och elementets frekvensgång bör kanske ses två delar av en helhet?

Är det inte så att elementen i Inos högtalare får bättre frekvensgång i lådan än i oändlig baffel?

Sen kan man ju även använda diffraktionen för att styra spridningen i ljudet. Jag tycker det är olyckligt att diffraktion har en så negativ klang när det pratas om det. Många försöker ju eliminera diffraktionen helt (vilket blir mycket dyrt ofta) och frågan är ju om det verkligen behövs.

Diffraktion är ju dock ett problem som måste hanteras. Det är förmodligen när man inte integrerat diffraktionen i framtagandet av konstruktionen som diffraktionseffekter enbart blir negativa. Men även då man tänkt på problemet och försökt hantera det på bästa sätt kan det ändå vara knepigt att få till. Edge underlättar ju men jag upplever inte alltid att det stämmer med verkligheten, men så är det ju bara ett verktyg också.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2015-01-20 10:13

@paa
Ska lasa den dyska artikeln ocksa, nar jag anda befinner mig i krautland:o)

Svante skrev:Jag har sett det köras på mac men med nån emulator.

Ha, farsan hade tva emuer manga ar sedan men de emulerade inga nya sa det skiter sig med det:o))

Ingen som anvander Mac har?? Ar ingen datanord precis…

paa skrev:Jag vet, jag bara retas lite för din åäö-brist.

Jo tack, det har jag hort forut. Det gar ju att andra till svenskt tangentbord. Men laptopen ar kopt i Tjeckien, darav tjeckisk symbolmarkning. Sedan jag ar van vid engelskt tangentsattning, dessutom skriver en del pa tyska sa glom att jag blandar in svenskt tangent bord assa;o))

Svante skrev:Baffelsteget ÄR en konsekvens av diffraktion. Det är bara ett annat sätt att se effekterna av den.

Ok da, stort buffelsteg eller litet nar vi anda ar inne i den animala varlden:o) Eller kanske frekvensberoende paverkan ar en battre beskrivning….?

Peter

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-01-20 11:40

Linkwitz har skrivit en del matnyttigt om difraktion, så även Earl Geddes och jag har för mig att Pi Speakers har en del skrivet material av intresse.
Pi och GedLee har liknande högtalare men har löst det helt olika vilket är intressant. Imho så är det viktigaste att tänka på hur kantradien påverkar diffreaktion. Frekvenspåverkan är direkt avhängigt kantradien och man kommer snabbt till en punkt där radien blir för stor för att vara praktisk konstruktionsmässigt.
Smala högtalare har större nytta av rundade kanter osv...
Filt påverkar men har ofta låg WAF. Asymmetriskt placerade element kan väl vara ett bra ställe att börja men inte alla gillar det utseendet. Som så ofta så är det en tradeoff, form/funktion.

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2015-01-20 13:25

Hej markusA,
Jo de har skrivit om det men nu har jag tittat pa paa's HobbyHifi lank. Denna tidning ar min bibel, finns nog ingen battre tidskrift for en lekman med DIY intresse. Det ser ut som om en 25mm, 45 grads fasning ger jamnast frekvensgang med endast lite rippel. (Med dessa testade radier och rundningar)

Medans en 12.7mm, 45 grads fasning ger samma resultat som en radie pa 12.7mm. Ytterligare radie pa 25mm ger ingen storre forbattring. Dessa tre exempel har dessutom en bredare dipp istallet for lite rippel som fasningen ovan.

Vidare sa antyder texten att har man en baffelbredd pa 170mm och en kantradie pa 25mm. For att fa samma resultat pa en 340mm baffel, maste radien vara 50mm. (Med reservation for oversattningsfel)

Om jag nu skall dra en slutsats av dessa document, sa ar en fasning battre pga att vagfronten bryts pa tva stallen. Ar da fasen lite langre sa uppstar rippel istallet for en dipp.

Ar jag ute och cyklar med denna slutsats, kanns atminstone som det ar lite ljusare:o)

Sorry men kan inte lanka HobbyHifi's document. Forumet loggar ut mig nar jag forsoker ladda filerna :(

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-20 14:15

peterbrorsson skrev:Hej markusA,
Jo de har skrivit om det men nu har jag tittat pa paa's HobbyHifi lank. Denna tidning ar min bibel, finns nog ingen battre tidskrift for en lekman med DIY intresse. Det ser ut som om en 25mm, 45 grads fasning ger jamnast frekvensgang med endast lite rippel. (Med dessa testade radier och rundningar)

Medans en 12.7mm, 45 grads fasning ger samma resultat som en radie pa 12.7mm. Ytterligare radie pa 25mm ger ingen storre forbattring. Dessa tre exempel har dessutom en bredare dipp istallet for lite rippel som fasningen ovan.

Vidare sa antyder texten att har man en baffelbredd pa 170mm och en kantradie pa 25mm. For att fa samma resultat pa en 340mm baffel, maste radien vara 50mm. (Med reservation for oversattningsfel)

Om jag nu skall dra en slutsats av dessa document, sa ar en fasning battre pga att vagfronten bryts pa tva stallen. Ar da fasen lite langre sa uppstar rippel istallet for en dipp.

Ar jag ute och cyklar med denna slutsats, kanns atminstone som det ar lite ljusare:o)

Sorry men kan inte lanka HobbyHifi's document. Forumet loggar ut mig nar jag forsoker ladda filerna :(

En stor fas är mycket enklare att åstadkomma än en stor radie och kan dessutom faneras utan problem.
Fasen kan ju sågas med en bordscirkelsåg med ställbart blad, eller fasas med en 45 graders kantfräs på handöverfräsen.
Om fräsverktyget ser ut att ge för liten fas, så kan man ändå ställa ner den till nästan dubbla fasdjupet, och sedan bara fräsa från två motstående sidor så möts fasen från de två fräsningarna hur elegant som helst. Lite putsning på det så är man hemma.
Så gjorde jag på dom här:
Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2015-01-20 14:22

@paa,
Snyggt aven om jag ar trott pa vitt for tillfallet!! Har du en trad pa bygget?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-20 14:24

peterbrorsson skrev:Har du en trad pa bygget?

Ja jo precis:

viewtopic.php?p=1650826
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2015-01-20 15:25

Ah ja, den har har foljt tidigare, tack!

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2015-01-21 11:35

Eftersom jag inte kan lagga upp filerna sa ta en titt i denna trad. phon har gjort ett inlagg med lankarna "Kantfasning 1-3"

viewtopic.php?p=376872

Svante, Ingvar eller nagon annan, ar slutsatserna som jag gjort riktiga??

Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-22 00:44

Ingen aning. Vet inte ens vad det betyder att ha gjort slutsatser.

Men jag såg i första inlägget att du påstod eller antydde att jag ignorerar diffraktionseffekter med avseende på Guru QM10. Inget kunde vara felaktigare. Jag är väldigt medveten om diffraktionseffekterna och har varit det allt sedan jag studerade dem noga på 70-talet, och jag försöker alltid använda dem och/eller bekämpa dem.

De påverkar högtalares egenskaper mycket mera än de flesta tror. De bör verkligen INTE ignoreras.

Faktum är att ljudets färd bortom baffeln inte är oviktigt heller. Man kan t ex på smala högtalare se tydlig påverkan av att t ex klä sidoväggarnas utsida med 1 dm mineralull. Till det sämre nästan undantagslöst, skall sägas. Man kan se dessa saker på många olika sätt, som så ofta inom fysiken, men vad det handlar om energimässigt är vågimpedansen och hur den ändrar sig när ljudvågorna skrider framåt, som funktion av frekvensen. Och ljudtrycksmässigt kan problemet studeras med tredimensionell superposition. Och verkligheten upphör inte att påverkan bara för att vågfronten har passerat baffenls kant, oavsett vilket form man givit nämnd kant. Det är bara i diskanten som man i princip kan bortse ifrån vad som händer efter det att vågfronten passerat hela baffelns periferi. Vid lägre frekvenser kan man det inte.

Jag skrev för jag tror det är mer än 10 år sedan här på faktiskt, att man kan betrakta en baffel som ett 180-gradigt constant directivity-horn. Och det kan man än idag. Det ger en mera komplett bild av verkligheten än att tänka sig baffeln som en platt yta med (mer eller mindre brutna) kanter bara.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-22 00:53

IngOehman skrev:Jag skrev för jag tror det är mer än 10 år sedan här på faktiskt, att man kan betrakta en baffel som ett 180-gradigt constant directivity-horn. Och det kan man än idag. Det ger en mera komplett bild av verkligheten än att tänka sig baffeln som en platt yta med (mer eller mindre brutna) kanter bara.

Vh, iö

Snart tio år sedan:
viewtopic.php?p=128904#p128904
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2015-01-22 01:12

@Ingvar
Jag har inte pastatt eller antytt att du har ignorerat diffraktion. Det var en fraga med syfte att upplysa mig i amnet. Mina slutsatser ar baserade pa HobbyHifi's matningar av olika rundningar/fasningar pa kanter. Det ar mycket enkelt, om du har tid, las vad jag har skrivit och titta pa lankarna och kommentera om du har lust.

Under tiden ska jag lasa paa's lank….

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2015-01-22 01:39

@paa

Vad har denna lank att gora med diffraktion? Diskussionen liknar mest en Monty Python sketch om hornhogtalare;o)

viewtopic.php?p=128904#p128904

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-22 02:16

peterbrorsson skrev:@Ingvar
Jag har inte pastatt eller antytt att du har ignorerat diffraktion.

Man kan möjligen tolka detta som du skrev annorlunda:
"Satt och laste denna trad och tankte lagga upp det har ocksa eftersom jag ser pa Guru hogtalarna har aven utstickande sidor pa fronten som pa 70 talet. Aven andra tillverkare ignorerar detta "problem"?"

peterbrorsson skrev:Det var en fraga med syfte att upplysa mig i amnet. Mina slutsatser ar baserade pa HobbyHifi's matningar av olika rundningar/fasningar pa kanter. Det ar mycket enkelt, om du har tid, las vad jag har skrivit och titta pa lankarna och kommentera om du har lust.

Under tiden ska jag lasa paa's lank….

Jag har inga kommentarer till länkarna. Men jag hoppas att jag har lyckats förmedla mina uppfattningar i ämnet är tydligt nog. Annars svarar jag gärna på specifika frågor, om jag kan, får och har tid. I varje fall specifika frågor av allmän natur. ;)

Men vi får se, kanske har du inga frågor när du läst det jag skrev 2005? Jag tror det finns en del i artiklar jag skrivit för MoLt från första halvan av 90-talet också.

Vh, iö

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2015-01-22 09:41

Hej Ingvar,
Tack for att du tog dig tid att lagga upp lankar. Ska ploja igenom dem de nasta kommande dagarna. :o)

Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-22 10:01

Ha inte för höga krav på dem bara. Jag har inte lagt ned något stort arbete på sökningen, minst en av dem jag hittade nämner diffraktion bara i ljussammanhang. :)

Jag bara sökte på vad jag själv skrivit om diffraktion helt enkelt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2015-01-28 20:04

@Ingvar

Ok, har last dem nu och har forsokt att smalta informationen sa gott det gar. Om man nu bortser fran baffelsteget och tittar pa oregelbundheten over 2kHz i olika vinklar, om jag forstatt det ratt. Oregelbundheten i lankarna fran HobbyHifi ar kallade kantreflexioner? Isafall aterkommer min fraga. Spelar dessa ingen roll for dig? Jag har sett Pi60 med fasade kanter, Pip med skarpa kanter och Guru med utstickande kanter. Jag begar inte att du forklarar exakt hur du gjort det!

Mina egna patetiska forsok med meterbreda bafflar och "nakna" diskanter visar pa stora variationer pa frekvenskurvan, doh, big surprise:o)
Om man nu far en rak kurva on axis, och en dipp vid tex 30-45grader off axis i horisontalledet pga skarpa kanter, blir inte det en summa av obalans vid lyssningsplatsen? Sorry om det later som svammel men har svart att uttrycka detta pga brist pa facksprak eller brist av forstaelse….

Dessutom undrar jag vad du menar med att du har inga kommentarer till lankarna fran HobbyHifi???

Mvh,
Peter

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2015-02-03 01:29

Ok, las traden tack!

Peter

Nästa

Återgå till Generellt om hifi