RogerGustavsson skrev:Du behöver frekvens- och impedanskurvorna för elementen i din låda. Det räcker inte med data och kurvor från datablad.
Ok..
Databladen säger att både frekvens och impedanskurvor i det aktuella registret är tämligen linjära och mid har 10L till förfogande (5L per element) och så även basarna (5L per element alltså, men in alles 20L då vi talar 4st element) så någon direkt påverkan beroende på lådstorleken (återigen i det område som är aktuellt för delning) kanske inte är så stor. Kanske är det inte alls så det fungerar iofs.
Då jag alltså inte kan mäta så får jag väl helt enkelt skaffa spole och konding som motsvarar delningsfrekvenser som ger dels 3dB och dels 6dB i nivåtapp vid delningen och sedan lyssna mig fram till vad som låter bäst.
Vad som föranleder funderingen är att jag idag har ett par toppar på 10L som egentligen är fullregisters med två Aura NS3 och en Vifa BC25 diskant i varje och under dem en helt ofiltrerad dubbelt så stor låda med 4st Aura som jag delar och driver aktivt vid 120Hz. Delar även topparna aktivt nedåt. Bastryck osv är detsamma oavsett jag spelar bara topparna eller systemet komplett men effekttålighen blir ju högre med 4 element i basen kontra 2st. Jobbigt bara att behöva 4st slutstegskanaler och aktiv delning för att kunna spela systemet komplett. Tanken är att ifrån basdelens terminalpar dels koppla en spole i serie med basarna som delar dem uppåt men också att leda vidare signal via en kondensator till ytterligare ett terminalpar högt placerat på basdelen och därifrån "länka" vidare till topparna som då alltså delas neråt. Tänk gamla Allegro NG8/NG8B..
Vips kan jag alltså medelst 2st slutstegskanaler driva både basdel och toppar (högtalaren blir en passiv 3-vägare) när jag spelar hemma men fortfarande med möjligheten att kunna använda topparna som fullregisterhögtalare (allt är relativt..) de tillfällen jag spelar någon annanstans och behöver det smidiga formatet.
Så här ser de ut:

Spelar det roll ur fashänséende om jag istället nyttjar ett andra ordningens filter? Eller måste det hursomhelst mätas?