Gruppköp från AE, slutet gott...?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

MattiasBGD

Re: Nytt år, nya bas-mål. Intresserad av gruppköp från AE?

Inläggav MattiasBGD » 2015-01-19 07:40

Hur ligger det i tiden detta gruppköp och vem sköter de?

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-01-19 10:35

MattiasBGD skrev:Hur ligger det i tiden detta gruppköp och vem sköter de?

Det är jag som lade ut frågan här, och därmed också jag som hanterar det.
Ett första steg var att se om någon var intresserad, och jag har inte fått någon annan som frågat om det än du än så länge.
Jag är i kontakt med AE angående gruppköps-tankarna och har fått gruppköpsrabatterna, samt ungefärlig fraktkostnad. John på AE har i sin tur också kontakt med någon annan i Sverige som är på väg att köpa baselement, så han skulle se om det var möjligt att få ihop det.

Min tanke var att jag lägger ut en förfrågan här, och om det inte är något intresse så handlar jag själv.
Tidsmässigt ligger anländandet av basar några månader bort i alla fall, jag har fått ta del av hur tidsplanen såg ut för "Februari-ordern".

Now processing Orders for February 2015 Production***

Timeline from December 2014 Batch (February 2015 Production)
Dec 30 – Jan 5 - Invoices sent and must be paid for current batch
Jan 5 - Jan 28 - Machining of steel parts
Jan 29 - Feb 11 - Steel parts sent away for plating
Feb 12 - Feb 27 - Assembly and shipping of woofers

Så någon tidsplan finns ännu inte, framförallt eftersom jag än så länge inte har behövt ta hänsyn till någon annan än mig själv.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-19 22:23

Priserna går upp 15 februari.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-01-20 00:20

MagnusÖstberg skrev:Priserna går upp 15 februari.

Hoppla! Då kanske det är dags att sätta en tidsplan. Har du källa på den?

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-01-20 07:23

Står på facebook... Läste lite fler inlägg och då nämns det att alla ordrar placerade för detta datum handlar för det nuvarande priset även om produktion ligger efter datumet.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-01-20 10:25

Ah, facebook. Det är typ som skunk, va? Jag har inte hållit på med sånt där på några år.

Användarvisningsbild
Bubben

Re: Intresserad av gruppköp från AE? Gå till sidan 4...

Inläggav Bubben » 2015-01-20 16:31

Vi börjar nu bli några personer som är intresserade av detta, så det blir med största säkerhet av i alla fall.
Om man är intresserad så dra ett PM till mig så sammanställer jag därifrån.

Planen är att beställningen ska läggas till AE innan den planerade prishöjningen den 16/2:
As a result, effective at 12:01am February 16 we will be instituting a price increase on all of our small quantity retail prices. Any orders placed before that date will be processed at the current pricing. Orders placed after that date will be done at the new increased prices. We hope that most people will find this need for price increase to be very reasonable. We believe most people will find this an acceptable solution to make woofers much more available to purchase with short delivery times.

Leverans kommer sedan att ske till Göteborg, hur hantering mm hanteras där blir en senare fråga. Det ligger några månader fram hur som helst.

Jag håller just nu på att diskutera med AE om vilka rabatter vi kan förvänta oss, och hur strikta vi behöver vara med modellvalet. Som det ser ut nu så är det olika modeller och storlekar som man är intresserad av, och jag hoppas på att det inte ska spela någon roll.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-20 18:44

Bubben skrev:Vi börjar nu bli några personer som är intresserade av detta, så det blir med största säkerhet av i alla fall.
Om man är intresserad så dra ett PM till mig så sammanställer jag därifrån.

Planen är att beställningen ska läggas till AE innan den planerade prishöjningen den 16/2:
As a result, effective at 12:01am February 16 we will be instituting a price increase on all of our small quantity retail prices. Any orders placed before that date will be processed at the current pricing. Orders placed after that date will be done at the new increased prices. We hope that most people will find this need for price increase to be very reasonable. We believe most people will find this an acceptable solution to make woofers much more available to purchase with short delivery times.

Leverans kommer sedan att ske till Göteborg, hur hantering mm hanteras där blir en senare fråga. Det ligger några månader fram hur som helst.

Jag håller just nu på att diskutera med AE om vilka rabatter vi kan förvänta oss, och hur strikta vi behöver vara med modellvalet. Som det ser ut nu så är det olika modeller och storlekar som man är intresserad av, och jag hoppas på att det inte ska spela någon roll.

Det gör det nog inte. Hälsa John :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-01-20 20:31

Jag är ju intresserad utav lite element och bor 25-30min från Göteborgs hamn. Har rymligt larmat garage på securitasbevakat område så finns behovet kan jag assistera gruppköpet vid leverans och mellanlagra alt. skicka vidare.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-01-20 21:48

Tråkigt att dollarn gått upp så mycket senaste månaderna nu 8.18...

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-01-20 22:13

När jag köpte mina LMS låg dollarn på typ 6,50.
Med dagens kurs hade mitt köp blivit över 10k dyrare...

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-01-20 23:38

När jag handlade bildelar för längesen var den som lägst 5.90.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-01-21 00:10

15% upp på tre veckor. Upp som en sol...hur var det se'n?
det är en skör värld, läste en prognos från September där man förutspådde en dollar på närmre 7kr mot kronan i slutet av 2015. Det kan fortfarande bli sant.

Användarvisningsbild
octaviars

Inläggav octaviars » 2015-01-21 08:08

Hej.

Jag är ev. intresserad av en TD15S. Har skickat PM till dig Bubben.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-01-21 22:30

Norge kör gruppköp samtidigt synd att deras lass kommer till Bergen annars kunde man samkört med dom. Oslo är ju inte så långt bort.

Där står lite info iaf om det är något som är intressant
http://www.hifisentralen.no/forumet/diy-og-utvikling-ha-yttalere-forsterkere-etc/77704-gruppekja-p-acoustic-elegance-pa-meldingsfrist-9-februar-2015-a.html

Frakten verkar handla om 25-30dollar per element enligt deras beräkningar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-22 00:36

MattiasBGD skrev:Norge kör gruppköp samtidigt synd att deras lass kommer till Bergen annars kunde man samkört med dom. Oslo är ju inte så långt bort.

Nej, från Norge kan man inte frakta grejor genom tullen utan att riskera stora problem. Säkert måste dom momsas i Norge först också när de kommer in från USA, och det har man ju ingen glädje av precis.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-01-22 00:48

Kanske dum fråga från mej som aldrig har varit i Norge, men är det en stor mur runt hela landet och bara en öppning mot Sverige som man måste åka igenom där dom kollar igenom hela bilen noggrant, eller skulle man kunna åka till Bergen och fylla en skåpbil med element och tuffa hemåt?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-22 00:51

bakerman22 skrev:Kanske dum fråga från mej som aldrig har varit i Norge, men är det en stor mur runt hela landet och bara en öppning mot Sverige som man måste åka igenom där dom kollar igenom hela bilen noggrant, eller skulle man kunna åka till Bergen och fylla en skåpbil med element och tuffa hemåt?

Klart det går att smuggla från Norge till Sverige, men du åker fortfarande på den norska tullen för prylarna på väg in i Norge.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-22 01:05

bakerman22 skrev:Kanske dum fråga från mej som aldrig har varit i Norge, men är det en stor mur runt hela landet och bara en öppning mot Sverige som man måste åka igenom där dom kollar igenom hela bilen noggrant, eller skulle man kunna åka till Bergen och fylla en skåpbil med element och tuffa hemåt?

Det är så klart ingen mur, men det är inte heller så att ingen någonsin kollar. Jag känner personer som blivit åtalade för brott mot tullstadgan som det heter, för att dom inte trodde det var så farligt, och för att "ingen kollar nog".
Och det kan nog kännas liite onödigt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-01-22 13:43

Som förälder har jag hört att blöjsmuggling från Norge ska vara en lukrativ verksamhet :D

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-01-22 13:51

Jag köpte/smugglade ett RB1090 och ett RSP-1066 från Oslo och hem med tåg för ca 10 år sedan. Var förvånad över att det verkligen inte var någon kontroll över huvud taget att ta sig mellan de båda ländernas huvudstäder med tåg. Med det sagt så kan jag också tillägga att vi (eller åtminstonde om jag ska hålla i det) kommer inte att samköpa med det norska gruppköpet, för det kommer med största säkerhet inte bli billigare. Därimot kommer det att bli mer huvudbry att få hit elementen, samt valutaomvandlingar i flera steg.

Just nu är det 20-24 element med i vårt köp, fördelat på 4 personer och tre olika element. Spannet 20-24 beror på att vissa har lagt ett "kanske" på om de ska ha fler om priset blir rätt. Men räknar man på 20 så blir frakten 20 USD/driver.

Det element som jag är intresserad av (TD15S) borde enligt min beräkning då kosta 315:- USD inkl frakt. Det kan jämföras med priset på ca 360.- USD som det ska kosta för endast driver efter 15:e februari.

I övrigt inget nytt, jag väntar fortfarande på svar från AE om vilka begränsningar vi har för att tillgodo-räkna oss antalsrabatterna. Så fort jag vet mer meddelar jag.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-01-22 22:11

Nu har jag fått svar från AE angående rabatterna.
De räknas oberoende av modell och storlek, så totala antalet är det som gäller.
Just nu är vi "rabattkolumn" 10-24, nästa nivå är 25-49.
Om ni är intreserade av vad de olika elementen kostar så är det bara att fråga i tråden eller via PM.

Frakten ligger på cirka 400 usd.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-01-22 22:30

Det kanske redan har diskuterats, men varför td15s framför td15h?

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-01-22 23:04

Jag velar fortfarande lite i frågan, men S har högre output över 30Hz och H ligger bättre till under det. Men behovet av effekt är högre för att få H att spela som S över 30Hz, än att få S att spela som H under 30Hz.
När man lägger till room-gain så krävs det mindre effekt för att få S att spela jämt från 80 ner till...ja, kanske 15Hz.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-01-23 00:14

Då är det bara en fråga om var du känner att du har det största behovet alltså?
Känner du att din nuvarande rigg inte räcker till från 30 och uppåt?
Är det där begränsningen ligger?

Trodde att du var ute efter att slippa vara nervös för ploppet...
Det ploppar inte från 30 och uppåt kan jag lova...

Jag kan helt ärligt inte förstå denna rädsla för effekt?
Om det hade varit en pengafråga skulle jag kunna förstå det, men effekt är ju nästan gratis.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-01-23 07:28

Från John.

"In any sealed system there is a tradeoff between efficiency, enclosure size, and extension.  For 150l sealed the Qtc with the SBP15 will be right around .7 without box fill.  The TD12S would be around .67.  These could be lowered further as fill is added.  If lower Q is required, the F3 point goes up.  The TD15H could work well in that enclosure volume with a Qtc of .49.    We could also do a PB15 which would be the paper cone with mass loaded dustcap to give around Qtc of .59.    This has the parameters but is the original Lambda page from 2003.  https://web.archive.org/web/20040307232624/http://lambdacoustics.com/drivers/PB15.html"

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-01-23 07:36

EQ behov i en LT kompensering med samma målkurva finns på sidan 1. TD15H behöver lyftas från 100Hz och hela vägen ner TD15S dämpas istället men lyfts 1dB mer under 20Hz. SPB15 har minst EQ behov under 20Hz 2.5dB mindre men måste dämpas kraftigt över pga högt Q.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-01-23 09:45

Vadå lyftas från 100 och hela vägen ner?
Vad är det för konstig variant?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-01-23 09:50

Är du säker på att den simuleringen blev rätt?
Beter den sej så konstigt pga för liten låda? Hur ser det ut i en dubbelt så stor låda?

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-01-23 10:07

bakerman22 skrev:Vadå lyftas från 100 och hela vägen ner?
Vad är det för konstig variant?

Variant? De lådorna jag lånade av dig började falla vid 200, om än väldigt flackt. Vid 120Hz har de fallit 0,5dB. Skillnaden mellan 175 och 250 liter med LMS Ultra är väldigt liten i de simuleringar jag gjort, så dina behöver förmdligen också kompenseras från runt 100Hz. vilket du också gör om du har alla fyra rattarna på infra-filtret på kl. 12.
Hos mig behövde jag inte vrida så kraftigt på rattarna, mitt rum verkar förstärka ganska kraftigt i botten.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum