Uppdatera drivrutin till HRT Music Streamer HD

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
donjansson

Uppdatera drivrutin till HRT Music Streamer HD

Inläggav donjansson » 2014-06-04 21:15

Hallå alla!

Har ikväll försökt uppgradera mjukvaran i min USB-dac, Music Streamer HD. Sitter på MacBook, är inne på deras support:
http://www.highresolutiontechnologies.c ... pport.html

Jag har hämtat hem UpStream, inga problem. Längre ner är en mapp med Firmware och texten "Extract and read the .txt instructions and listings for details on binary image types."

Problem 1: Textfilen heter "firmware_upgrade_instructions_Windows". Behöver man inga instruktioner om man sitter på Mac? Om UpStream-tjänsten även finns till Mac, kan man väl anta att det går att uppdatera drivrutinen från en…Mac?

Problem 2: Har förstått att .bin kan innehålla "lite-vad-som-helst". Öppnar jag med Arkivverktyg skapas en ny fil med ändelsen .cpgz. UpStream indikerar att både .bin och .cpgz är "invalid". Googlade runt och det fanns i vanlig ordning mängder med lösningar, trodde jag. Testade att öppna .bin-filen med både Stuffit och The Unarchiver. Ogiltigt även här…

Några tankar?
Oscar
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
UrSv

Re: Uppdatera drivrutin till HRT Music Streamer HD

Inläggav UrSv » 2014-06-05 08:38

Bin-filen är binär kod. Det är inget filformat i traditionell mening och filen innehåller troligtvis ren text så inget dekomprimering kan troligtvis ske. Öppnar man bin-filen med en mjukvara som förväntar sig ett visst filformat är den ogiltig då den inte uppfyller det förväntade filformatets krav.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2014-06-05 09:00

Instruktionerna är ju solklara:

Kod: Markera allt
1) Download the UpStream utility from the Support page of the HRT website and save a copy on the desktop.
2) Download the firmware.zip file from the Support page of the HRT website and save a copy on the desktop.
3) Extract the appropriate binary image from the .zip file and place a copy on the desktop.
4) Launch the UpStream utility.
5) Load the appropriate binary image previously saved on the desktop.
6) Write the image to the Streamer.  Watch the progress bar. It should move smoothly from left to right.
7) If the progress bar does not move smoothly across its display, then Write the image again until the progress is smooth.
8) Exit the UpStream utility.
9) Disconnect the USB cable from the Streamer.
10) Wait a moment and reconnect the Streamer.
11) Run usbview.exe and verify the new firmware version.

Du ska alltså starta UpStream och däri välja den binärfil du vill skicka till din MusicStreamer. Troligtvis någon av "MSHD_1V4.bin" eller "MSHD_1V4R.bin".
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-06-05 09:13

bomellberg skrev:Instruktionerna är ju solklara:

1) Download the UpStream utility from the Support page of the HRT website and save a copy on the desktop.
2) Download the firmware.zip file from the Support page of the HRT website and save a copy on the desktop.
3) Extract the appropriate binary image from the .zip file and place a copy on the desktop.
6) Write the image to the Streamer.  Watch the progress bar. It should move smoothly from left to right.
7) If the progress bar does not move smoothly across its display, then Write the image again until the progress is smooth.

Du ska alltså starta UpStream och däri välja den binärfil du vill skicka till din MusicStreamer. Troligtvis någon av "MSHD_1V4.bin" eller "MSHD_1V4R.bin".

Om det ändå vore så lätt. Det är IV4 som ska användas. Men när jag väljer i Finder står det att den är invalid. Enligt punkt 3) står det ju att man ska extrahera bin-filen.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2014-06-05 09:16

donjansson skrev:
bomellberg skrev:Instruktionerna är ju solklara:

Om det ändå vore så lätt. Det är IV4 som ska användas. Men när jag väljer i Finder står det att den är invalid. Enligt punkt 3) står det ju att man ska extrahera bin-filen.

Du ska inte extrahera något ur bin-filen. Du ska extrahera bin-filen ur zip-filen. När du har gjort det så väljer du bin-filen inifrån UpStream-programmet.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-06-05 15:50

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-06-05 15:58

Ah, men suck. Det är ju UpStream HD som ska användas! Men den finns ju bara till Windows.

maestro80

Inläggav maestro80 » 2015-01-19 21:30

Har samma problem firmware uppdateringen på Mac. Gör precis som det står i beskrivningen men det står invalid firmware. Ska man inte använda hrt till den när det är Mac. Hrt HD funkar väl inte till Mac?!

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2015-01-19 23:14

maestro80 skrev:Har samma problem firmware uppdateringen på Mac. Gör precis som det står i beskrivningen men det står invalid firmware. Ska man inte använda hrt till den när det är Mac. Hrt HD funkar väl inte till Mac?!

Uppdatering går bara att göra via PC. Gå till närmaste PC, läs det bifogade dokumentet och utför uppdateringen.

Kom ihåg: vippen på baksidan MÅSTE stå på USB-läge 1.

maestro80

Inläggav maestro80 » 2015-01-20 09:08

Tack för det snabba svaret! :) Inte undra på att det inte går då, lite dåligt av hrt att inte fått det att fungera på Mac med. Har slitit mitt hår i onödan. Blir till att testa snarast! :D

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2015-01-20 09:36

maestro80 skrev:Tack för det snabba svaret! :) Inte undra på att det inte går då, lite dåligt av hrt att inte fått det att fungera på Mac med. Har slitit mitt hår i onödan. Blir till att testa snarast! :D

Jag var så gott som skallig innan jag upptäckte det...

maestro80

Inläggav maestro80 » 2015-01-20 09:58

Haha ja alla har vi ju olika förutsättningar;)

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2015-01-20 13:58

maestro80 skrev:Haha ja alla har vi ju olika förutsättningar;)

Oj, vilket syftningsfel av mig. Jag menade att jag var så gott som skallig NÄR jag var klar. I vanliga fall räcker håret ner till skulderbladen ;)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-01-20 14:56

det är sånt här digitalkrångel som får mig att längta tillbaka till LPs och annat stenålderskul
Bikinitider

maestro80

Inläggav maestro80 » 2015-01-21 08:42

Hahaha ja men det var ju gött att håret vuxit ut igen då;) Alla nöjda å glada:) Har dock inte prövat att uppdatera FW än då jag inte har tillgång till PC förrän fredag. Men det ska nog funka så man slipper onödigt håravfall;) Lite irriterande nu är att när Mac:en har gått ner i viloläge å jag startar upp den nästa dag så hittar den inte Dac:en. Då e jag tvungen att dra ur USB kontakten å sätta i den igen så funkar det...störande....hoppas på att det försvinner när uppdateringen e klar. Och ja celef, att man ska behöva gå igenom massa krångel för att få bra analogt ljud....galet!!

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2015-01-21 09:37

maestro80 skrev:Då e jag tvungen att dra ur USB kontakten å sätta i den igen så funkar det...störande....hoppas på att det försvinner när uppdateringen e klar.

Är inte helt säker på att uppdateringen gjorde någon skillnad för problemet. Att behöva dra ur USB-kontakten efter omstart verkar vara lite som roulette; ibland behövs det, ibland inte. Men i MIDI-inställningarna kan du ju se om enheten finns när du startat upp Macen.

maestro80

Inläggav maestro80 » 2015-01-21 09:57

Jo verkar vara lite si och så med att den känner av DAC:en. Men får väl leva med det då kanske. Har du eller någon annan här på forumet prövat att köra med AQVOX USB Low Noise Power Supply B? Går i valet å kvalet om det e en vettig investering. Många säger att det ska lyfta ljudet å andra inte. Men kanske får starta en ny tråd om det:)

maestro80

Inläggav maestro80 » 2015-01-30 13:56

Allt fungerade som det skulle när jag uppdaterade firmware på Windows nu är v1.4 installerad. So far so good. Upplever att inte hrt:n försvinner längre när Mini-Mac:en har varit i viloläge. Men nu står det i ljud inställningen på Mac:en där man väljer ljudkälla att det är USB 1.0 hrt HD, innan var det 2.0 ju. Vet ju IOM att man var tvungen att installera genom Windows var man tvungen att välja 1.0 läget. Men ändå står ju knappen på hrt:n inställd på 2.0 nu. E tanken att det ska va så enligt hrt tro?

Återgå till Teknikforum