MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav DVD-ai » 2014-07-06 19:06

RogerGustavsson skrev:
DVD-ai skrev:Spuj: Har du hunnit testa något mer ?

hur kommer det sig att du valde den balancerade versionen i huvudtaget ? :)

Är den bättre, bättre DAC'ar eller högra tålighet in/utnivå ?

Jag är sugen på en lösning framöver för att kunna EQ'a bort lite 39Hz puckel hos mig, så är intresserad av alla lösningar som skulle kunna vara goda nog.
Men vanliga MiniDSP tyckte jag grumlade ljudet för mycket så vill inte egentligen ha en sådan i signalvägen.

MiniDSP är väl en körning inte bara genom DAC utan även ADC. Är minst lika mycket påverkan i ADC som i DAC.

Intressant att du tar upp grumlingen av ljudet. Det är inte många som ifrågasatt miniDSP vid fullregisterdrift men det verkar vara ganska begränsad satsning på in- och utgångsidans analoga kretslösningar. Hade väl kunnat göras mera flexibelt inte minst nivåmässigt. Är det ADC+DAC som sätter arbetsnivån i miniDSP?

Jo jag förenklade geno att bara skriva DAC men självklart så är även ADC delen en begränsning :)

Jo dels borde det vara ADC och DAC men även utgångssteg m.m. som inte är av bästa sort, jag upplevde en klar försämring men frågan va om inte fördelen med att kunna EQ'a bort basresonansen var en större vinst för ljudet totalt sätt ändå.
Men klart är att jag skulle vilja ha något som enbart är en EQ för just min 39Hz puckel och som är 100% analogt och utan påverkan på ljudet i övrigt :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-07-06 19:07

schmutziger skrev:

Jag är sugen på en lösning framöver för att kunna EQ'a bort lite 39Hz puckel hos mig, så är intresserad av alla lösningar som skulle kunna vara goda nog.
Men vanliga MiniDSP tyckte jag grumlade ljudet för mycket så vill inte egentligen ha en sådan i signalvägen.

Morellos julklapp är väl perfekt för dig isf? (tror den kallades så)

Men blev det någonsin något av den då ? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-07-06 19:19

bomellberg skrev:

Najda är vad du vill ha. Jag diggar den skarpt. Du kan ställa utnivån mellan 1Vrms och 6Vrms, vilket torde räcka för de flesta slutsteg.

http://www.waf-audio.com/products.php?p ... =6&lang=en

Ser spännande ut :)

Hmm, vad kostar en sådan med det som behövs och hur är det med den delay som tillförs, är den stor ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
Per_Kele

Inläggav Per_Kele » 2014-07-06 19:28

DVD-ai: kanske detta kan vara en lösning,

http://sound.westhost.com/project28.htm

Jag byggde en sådan (men skippade 120-550Hz och 500-2200Hz delarna) för att få bort en 61Hz-topp och den funkar riktigt bra. Lägsta frekvens att påverka är 35Hz så hur effektiv den skulle vara i ditt fall vet jag inte. Men enkel att bygga och billigt blev det i alla fall.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-07-06 19:37

Hmm, ska koll lite på saken tack :)

Men jag är inte så jätte sugen på att snickra ihopp en helt själv egentligen, men kan ju sluta så... :roll:

Det kännssom en rätt smutt lösning samtligt, bara två vred, ett för frekvens och en för amplitud, Q kan jag leva utan.
Men ska fiska runt lite med efter vettiga lösningar så får vi se vart jag landar, är lite sugen på att testa MiniDSP igen för att se om jag kan leva med den.
Annars så har jag ett jätte bra användningsområde för MiniDSP senare så :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2014-07-18 08:31

Har denna möjlighet att lagra olika kurvor att snabbt växla mellan? Eller måste man igång med dator och programmera om man vill ha tex ett tillfälligt lyft i ngt frekvensområde?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-07-18 11:09

Knuttebaloa skrev:Har denna möjlighet att lagra olika kurvor att snabbt växla mellan? Eller måste man igång med dator och programmera om man vill ha tex ett tillfälligt lyft i ngt frekvensområde?

Beror lite på vilken modell du köper. Den enklare varianten(miniDSP 2x4) som jag tror de flesta här har kan du inte lagra mer än en uppsättning inställningar på.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2014-07-18 11:37

AndreasArvidsson skrev:
Knuttebaloa skrev:Har denna möjlighet att lagra olika kurvor att snabbt växla mellan? Eller måste man igång med dator och programmera om man vill ha tex ett tillfälligt lyft i ngt frekvensområde?

Beror lite på vilken modell du köper. Den enklare varianten(miniDSP 2x4) som jag tror de flesta här har kan du inte lagra mer än en uppsättning inställningar på.

ok, tack för svar! av lathet frågar jag vidare istf att själv googla: finns det alltså en minimodell där man kan lagra flera kurvor? vilken? hur byter man mellan kurvorna?

skulle man i isf kunna mäta fram värden med en (säg lånad) 8033 2.0 för att sedan knappa in dessa i en mini? och på så vis bespara sig kostnad av mic och ljudkort?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-07-18 12:35

Knuttebaloa skrev:ok, tack för svar! av lathet frågar jag vidare istf att själv googla: finns det alltså en minimodell där man kan lagra flera kurvor? vilken? hur byter man mellan kurvorna?

Exakt vilka modeller som man kan lagra flera uppsättningar av inställningar på har jag inte i huvudet; det får du nog kolla upp själv. Jag kan dock säga att det är få.
På nanoAVR tex så kan du byta mellan de lagrade inställningarna mha en ir-fjärrkontroll.

Lennart

Inläggav Lennart » 2014-07-18 20:43

Allmän fråga som eventuellt någon kanske har erfarenhet av. Har idag Antimode 8033C dvs. den "äldre" modellen och den används ihop med ett par äldre Profundus Y2:or med 13" Focal element. Har nu fått upp "öronen" för MiniDSP med möjligheter som EQ, delningsfunktioner och mätmikrofon. Kärnfrågan är om vilken "DSP" som är bäst, Antimode eller MiniDSP? Sen finns önskemål att sätta upp ett "subsonic" filter runt 15-20hz med brant delning, mina subbasar är troligtvis underavstämda och dom kan bottna rejält och hörbart vid vissa filmsekvenser. Sist, jag har förhoppning att under hösten vara med på ett lyckat gruppköp av 4 st 15" baselement :)
/Lennart

Lennart

Inläggav Lennart » 2014-07-23 10:51

En fråga till när det gäller MiniDSP Balanced 2x4. Är det problem med hörbart brus och brum för subbas installationer? Har läst att dessa problem förekommer?
Och jag använder ett Rotel 1095 som subbassteg och det kräver 1,6 volt för full uteffekt och då är det väl den balanserade varianten som blir bäst eller?
/Lennart

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-07-23 11:01

Jag hörde aldrig något brum/brus. Antagligen påverkar nätdelen mycket, för vissa verkar ha detta problem.

Ja, jag rekommenderar absolut att du skaffar den balancerade. En miniDSP som klipper låter inte vackert. Dock tror jag att det har räddat mina basar några gånger när jag använde min som bara lämnar 0,9 V :lol:
Mycket kul - lite tid

rotel2

Inläggav rotel2 » 2014-07-23 13:16

Hör inte heller något brum eller brus ur min Minidsp. Matar min med ström via usb ingången.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-12 23:56

Är det någon i Göteborgs(området) som har en minidsp,som kan tänka sig låna ut den till mig, eller som kan tänka sig att komma över och dema lite hos mig? Trevligt sällskap och fika/vad man nu vill ha utlovas :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2014-09-13 00:54

Jag är inte omöjlig ;)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-13 03:03

MattiasBGD skrev:Jag är inte omöjlig ;)

Åhå vad trevligt då kanske :). I så fall får jag en chans att bjuda igen också!

Den är inte så fasligt dyr iofs men om man kan få höra resultatet innan köp så är det alltid trevligt! I och med högtalarbytet så har jag börjat ifrågasätta hur transparent min Antimode är, speciellt på de analoga in/utgångarna. Skulle vilja höra en mindsp och se om den kan ta bort min puckel, ja den som är riktigt störande i alla fall, och samtidigt låta mer transparent.

Jag kanske skall pm:a dig istället?

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2014-09-13 09:00

Vi kan ta de över om.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2014-09-13 13:45

pm ska det såklart stå :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-13 14:38

MattiasBGD skrev:pm ska det såklart stå :)

Aha, jag tänkte det var något Bollebyggduttryck, som betydde att vi skulle ta det när det föll på :). PM:ar!

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-12-24 21:57

Har det inte varit lite tunt med Svenska återförsäljare av MiniDSP?

Iaf upptäckte jag nu att eluxson.se har den för försäljning:
http://www.eluxson.se/signalbehandling/ ... i-dsp.html

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2015-01-02 12:49

Det är direkt från minidsp.com som de flesta beställer eller? tänkte dubbelkolla så man inte gör bort sig :mrgreen:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-02 12:50

Wictor skrev:Det är direkt från minidsp.com som de flesta beställer eller? tänkte dubbelkolla så man inte gör bort sig :mrgreen:

Ja precis. De har väldigt snabba leveranstider dessutom.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2015-01-02 12:56

Vad snackar vi då i tid? en vecka ca?

Blir nog att beställa den balanserade 2x4 modellen utan låda,försteget och slutstegen har ju möjlighet för balanserat så borde ju vara att föredra .

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-02 13:52

Wictor skrev:Vad snackar vi då i tid? en vecka ca?

Blir nog att beställa den balanserade 2x4 modellen utan låda,försteget och slutstegen har ju möjlighet för balanserat så borde ju vara att föredra .

Ca 5dagar har det tagit för mig de gånger jag beställt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-01-03 23:05

Vill man ha en utkanal per bas?

Så att en 2x4 räcker till 2 basar om man har frontar på den också?

Och är det i så fall fina fisken att använda två 2x4 istället för en 2x8 (om man accepterar lite extra krångel m. konfig)?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2015-01-21 18:40

Och där slutade jag att ha tur med tullverket. 455:- vill dom ha för min MiniDSp + lite tillbehör :( , bara att bita i det sura äpplet och betala då!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-21 18:42

darkg skrev:Vill man ha en utkanal per bas?

Så att en 2x4 räcker till 2 basar om man har frontar på den också?

Och är det i så fall fina fisken att använda två 2x4 istället för en 2x8 (om man accepterar lite extra krångel m. konfig)?

Smakfråga. Jag kör basarna i stereo och kan nog tycka att valet att köra basarna i stereo är bra att ha iaf.

Varför behöver du 2 stycken? Vad skall du dela?

Så länge som du inte behöver dela någon signal mellan dessa två grupper som blir så skall det inte vara något problem, men som sagt vad skall du ha dem till?

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2015-01-21 19:11

Jag köpte den balanserade varianten av 2x4 mini(kit), skall använda den till två slutna baslådor. Vilken mjukvara rekommenderar ni? Finns ett par snarlikna för 10 dollars.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-21 19:16

Wictor skrev:Jag köpte den balanserade varianten av 2x4 mini(kit), skall använda den till två slutna baslådor. Vilken mjukvara rekommenderar ni? Finns ett par snarlikna för 10 dollars.

"2 way Advanced 21" är nog den som de flesta använder. Den som jag själv köpte.
http://www.minidsp.com/products/audio-p ... -21-detail

Delning mellan 1 ingång och 2utgångar x2. Delar alltså var ingång till var sin topp och bas.
Möjlighet att köra basarna i mono.
PEQ på samtliga in- och utgångar.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2015-01-21 19:19

Tack! Då kör vi på den.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum