Semibalanserad rca till cr80es från Oppo 105

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meshuggener

Semibalanserad rca till cr80es från Oppo 105

Inläggav meshuggener » 2015-01-16 21:10

Hej

Skulle vilja nyttja xlr på min oppo 105 till Cr80es då det inte verkar vara någon nackdel.
2.1 Vrms (RCA) och 4.2 Vrms (XLR)
Dist 0.003(RCA) vs 0.001(XLR)

Frågan är hur man ska bygga denna kabel så den blir korrekt?
Har idag en komplett balanserad kabel med xlr kontakter(Neutrik)
TWINAX 105
(https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=23709)

Har sökt på forumet utan att förstå hur jag ska löda kontakterna:-)

Nån som VET? :-)

Användarvisningsbild
Alexi

Re: Semibalanserad rca till cr80es från Oppo 105

Inläggav Alexi » 2015-01-16 22:44

meshuggener skrev:2.1 Vrms (RCA) och 4.2 Vrms (XLR)
Det är precis lika mycket. Balanserat har 2,1V över två poler = 4,2V. Semibalanserat nyttjar bara ena polen = 2,1V.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-16 23:22

Att gå ifrån balanserat till obalanserat kan ske på flera olika sätt.

Man kan strunta i ena halvan och lämna den andra öppen,

Dito men kortsluta den som inte används,

Dito med den oavnända lastad med något sådär lite lagom (10 kOhm kanske).

Man kan använda en avbalanseringstrafo.

Man kan använda en aktiv avbalansering.

Men...

Om XLR-kontaktens icke-inverterande signal finns i en RCA-kontakt bredvid (vilket ofta är fallet) så är det som regel förnuftigast att använda den istället.

Distorsionsvärlden som är angivna finns det ofta skäl att ta med en nypa salt. Oftast är distorsionen i verkligheten lägre på RCA-utgången. Inte alltid, men oftast. Och det beror på att den inverterande bara skiljer sig genom att ha passerat en längre signalväg, ett extra inverterande steg.

- - -

När man skall gå en lång sträcka med signalen, t ex från filtret till ett slutsteg (som man av något skäl vill placera nära högtalarna) kan det dock finnas själ att vilja ha signalen att landa i en balanserad ingång, och om effektförstärkare har en sådan kan det vara meningsfullt att göra en obal-till-bal-kabel. Den kan med fördel anpassas till exakt de specifika apparater som är inblandade, om man vill att det skall bli så bra som möjligt.

Att gå från en balanserad utgång till en obalanserad ingång är som regel bara en dålig ide dock. Jag avråder.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-01-17 05:20

meshuggeners fråga är ju mycket konkret och då tycker jag det är onödigt att förvilla med långa utläggningar om konvertering av balanserad utsignal till obalanserad ingång i generella fall, som inte alls stämmer just för Oppo BDP-95 och BDP-105, som är smartare konstruerade. Jag citerar från http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0CDEQFjAC&url=http%3A%2F%2Foppodigital.com%2Fdownload%2FAX_102013_Galo_Oppo_Reprintedwpermission.pdf&ei=2Lq5VMfMG8b4yQOmyoIw&usg=AFQjCNFxQNbKw5EcBLLkfWyB7FObrww3wQ&sig2=O4HiNd5JlGbJ_bwFxp0umw&bvm=bv.83829542,d.bGQ
The dedicated stereo outputs’ analog
circuitry uses the same highperformance
ICs as the BDP-95. For
each of the unbalanced stereo outputs’
channel, a Texas Instruments
(TI) LM4562 dual op-amp provides
differential I/V conversion. Half of another
LM4562 is used as the output
amplifier. For each of the balanced
stereo outputs, an LM4562 provides
differential I/V conversion and a TI
LME49724 fully differential op-amp
is used as the output amplifier.

Laddar man ner det 24-sidiga databladet för LME49724 ser man att det inte är ankskit precis, utan en mycket kapabel op-amp som Oppo uppenbarligen har valt för att erbjuda en obruten genuint helbalanserad signalväg i den analoga domänen, eftersom LME49724 ovanligt nog har balanserad utgång. Oppos obalanserade utgångar har inget gemensamt med de balanserade men är förvisso inte dåliga. Jag tänker inte slå vad om att jag kan höra vilken som är vilken i blindtest, men för feelgoodfaktorn tycker jag att meshuggener gör helt rätt som vill använda bästa utgången. Jag gör det själv.
Bild
Jag föredrar absolut TwinAx-kablarna med Suprakontakter framför Supra EFF1-kablarna med Neutrik-kontakter.
Som framgår av databladet tål LME49724 kortsluten utgång.
Jag har kopplat så här:
I XLR-kontakten, stift 1 skärm, stift 2 plus, stift 3 minus.
I RCA- kontakten, skärm till hylsan, plus till stiftet, minus till hylsan. Supra PPX passsar bra på TtwinAx.
Skulle du mot förmodan få en brumslinga kan du prova att endast ansluta skärmen i ena änden, förslagsvis i XLR-kontakten.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2015-01-17 11:42

Tack för alla svar:-)
lennartj, ska pröva din variant och se hur jag upplever den mot ren rca.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-01-19 19:23

Att koppla från balanserad utgång till obalanerad ingång, skulle jag ha valt att inte kortsluta den inverterade utgången.

Jag hade bara gjort så om kopplingen hade varit från obalanserad källa till balanserad ingång.

Undantag: Eventuella specialkopplingar...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-01-22 07:08

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2015-01-22 11:33

Efter några dagar med semibalanserst gick jag tillbaka till obalanserad(Ino il75s)
Jag tänker fortsätta obalanserat:-)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-01-22 12:29

boom skrev:http://www.mediacollege.com/audio/connection/xlr-rca-1.html

Hade gått på alt 1.

Jag använder alt 2. från Oppo till Ino cr 80es.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-22 12:37

Båda är fel, om inte utgången har balanseringstrafo. Rätt är att lämna pinne tre i XLR-änden oansluten.

Vh, iö

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-01-22 13:26

IngOehman skrev:Båda är fel, om inte utgången har balanseringstrafo. Rätt är att lämna pinne tre i XLR-änden oansluten.

Vh, iö

Det gör jag faktiskt, jag använder samma kabel som till Lavry da 10 enligt Dan Lavrys instruktioner:

H. ALTERNATIVE WIRING FOR UNBALANCED CONNECTIONS
If custom cables are an option, properly wired custom cables can be used in a manner that allows
the internal jumpers to remain in the Balanced configuration when feeding unbalanced inputs.
This makes it possible to switch between feeding balanced inputs and unbalanced inputs without
having to open the DA10 and change the jumper settings.
Please note: Using this approach, it is very important that you use ONLY these special cables
when connecting the DA10 to unbalanced inputs!
- Alternative 1: Use PIN 3 for the “Hot” signal conductor, connect PIN 2 to nothing, and connect
Pin 1 as the signal’s “low” conductor. For example, with coaxial cable Pin 3 would connect to the
center conductor and Pin 1 would connect to the “shield.”

- Alternative 2: Use PIN 2 for the “Hot” signal conductor, connect PIN 3 to nothing, and connect
Pin 1 as the signal’s “low” conductor. For example, with coaxial cable Pin 2 would connect to the
center conductor and Pin 1 would connect to the “shield.”
In either case, when shielded twisted pair cable is used, the shield can be connected together
with the “low” signal conductor of the pair to Pin 1.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-22 17:59

Aha, så du använder alltså INTE någon av alternativen från: http://www.mediacollege.com/audio/conne ... rca-1.html, som boom hänvisade till.

Av de alternativ som du citerar så är alternativ 2 rätt. Alternativ 1 ger fasvänd signal.

Vh, iö

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-01-22 19:14

IngOehman skrev:Aha, så du använder alltså INTE någon av alternativen från: http://www.mediacollege.com/audio/conne ... rca-1.html, som boom hänvisade till.

Av de alternativ som du citerar så är alternativ 2 rätt. Alternativ 1 ger fasvänd signal.

Vh, iö

Njae, av Booms redovisade använder jag alt 2 dock utan att koppla ihop pin1och 3 i xlr-kontakten, den blå linjen i figuren.

Det var ju intressant det du skriver att pin 3 ger fasvänd, för i Lavry-manualen anges också att kopplar man så ska man också invertera polariteten vilket jag gör på Lavryn när jag tänker efter. Den används ju inte i den stora setupen längre.
Detta har jag faktiskt inte kollat via Oppons manual. Spännande!
Tack för input, förresten. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-24 15:33

sprudel skrev:
IngOehman skrev:Aha, så du använder alltså INTE någon av alternativen från: http://www.mediacollege.com/audio/conne ... rca-1.html, som boom hänvisade till.

Vh, iö

Njae, av Booms redovisade använder jag alt 2 dock utan att koppla ihop pin1och 3 i xlr-kontakten, den blå linjen i figuren.

Det betyder att du inte använder någon av de kopplingar som Boom redovisade. Om du säger att du använder koppling 2 utan att koppla pin 1 till pin 3 i XLR kontankten så kan du lika gärna säga att du använder koppling 1 utan att koppla pin 1 till jord i RCA-kontakten. Du använder helt enkelt inga av de kopplingar som Boom redovisade, och det är bra eftersom de är fel båda två.

sprudel skrev:Det var ju intressant det du skriver att pin 3 ger fasvänd, för i Lavry-manualen anges också att kopplar man så ska man också invertera polariteten vilket jag gör på Lavryn när jag tänker efter. Den används ju inte i den stora setupen längre.
Detta har jag faktiskt inte kollat via Oppons manual. Spännande!
Tack för input, förresten. :)

Ja, det är pinne 1 som är jord och pinne 2 som är line från en XLR-kontakt, så använder du pinne 3 som line så får du en inverterad signal. Om utgången har utgångstrafo (eller om den är elektroniskt flytande, vilket dock är ovanligt) så skall pinne 3 jordas, om den inte har det så skall pinne 3 lämnas öppen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-02-12 12:13

Alexi skrev:
Det är precis lika mycket. Balanserat har 2,1V över två poler = 4,2V. Semibalanserat nyttjar bara ena polen = 2,1V.

NEJ, verkligen inte. 2,1 <> 4,2. Däremot kan jag förstå hur ett sådant rykte kan uppstå. För beroende på vad det är för typ av balancerad utgång och vilken koppling som kommer att göras så kan det bli 2,1 även från den balancerade, men detta bara under vissa förhållanden.

lennartj skrev:Som framgår av databladet tål LME49724 kortsluten utgång.

Exakt vilken text i databladet tänker du på?

Kortsluten utgång är ju när Vout+ och Vout- är ihopkopplade. Att ansluta Vout+ eller Vout- till jord är ju något annat och som jag för denna krets inte vet vad det är. Finns det specat hur kretsen beteer sig under sådana förhållanden? Jag har nämligen vid flera tillfällen funderat över detta. Min slutsats är att det inte är så bra, ty det är ju inte specat hur den beteer sig. Jag skulle inte ansluta någon utgång till jord på en diff-op, men det är framförallt för att jag inte vet vad som händer. Berätta gärna!

Att en krets klarar kortslutning betyder inte att den är avsedd att jobba med kortslutning och inte att den uppfyller sin spec under kortslutning.

Det finns olika balancerade utgångar. Detta bör som Lennart antyder kollas upp för fall till fall, hur är det med den aktuella apparaten som man har. Om utgången har teleplugg (och eventuellt XLR) så går det nog med stor sannolikhet säga att ena utgångspinnen går att ansluta till jord. Det är det som sker om man stoppar in en monoplugg i ett stereojack. Dessa utgångar brukar nämligen gå att köra dels balancerat och obalancerat. Bara sätta i olika kablar (med mono eller stereo-plugg). Sitter det en DRV134 så skall ena pinnen anslutas till jord, likväl i liknande kopplingar med vanliga OP. Sitter det däremot vanliga OP med två vanliga single-ended utgångar (en för +ut och en för -ut) så skall man inte ansluta någon av dessa till jord. Undra om inte detta faktiskt är rätt vanligt i hifi apparater, men kanske ovanligare i PA/studio prylar (obs, min vilda gissning).

//Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-12 13:14

Mich skrev:
Alexi skrev:

NEJ, verkligen inte. 2,1 <> 4,2. Däremot kan jag förstå hur ett sådant rykte kan uppstå.

Jag tror nog att Alexi menade det han skrev, och det har han ju rätt i. 2,1 V obalanserat och 4,2 V obalanserat är lika mycket - per pol. Undantaget om den balanserade utgången skapats med en trafo (eller "elektronisk trafo") för då tillhör inte den 4,2 volten till hälften + och till hälften -, utan de är bara definierbara som 4,2 volt differentiellt.

Mich skrev:För beroende på vad det är för typ av balancerad utgång och vilken koppling som kommer att göras så kan det bli 2,1 även från den balancerade, men detta bara under vissa förhållanden.

Det var ju just det som Alexi skrev - att det som regel blir 2,1 volt (alltså samma) från den ena polen på den balanserade.

lennartj skrev:Som framgår av databladet tål LME49724 kortsluten utgång.

Exakt vilken text i databladet tänker du på?

Kortsluten utgång är ju när Vout+ och Vout- är ihopkopplade. Att ansluta Vout+ eller Vout- till jord är ju något annat och som jag för denna krets inte vet vad det är. Finns det specat hur kretsen beteer sig under sådana förhållanden? Jag har nämligen vid flera tillfällen funderat över detta. Min slutsats är att det inte är så bra, ty det är ju inte specat hur den beteer sig. Jag skulle inte ansluta någon utgång till jord på en diff-op, men det är framförallt för att jag inte vet vad som händer. Berätta gärna!

Att en krets klarar kortslutning betyder inte att den är avsedd att jobba med kortslutning och inte att den uppfyller sin spec under kortslutning.[/quote]
Det stämmer. I det här fallet står det så vitt jag vet i databladet bara att den är skyddad mot kortslutning, vilket inte brukar betyda något annat än att den klarar kortslutning utan att gå sönder. Så jag skulle vara försiktig.

Mich skrev:Det finns olika balancerade utgångar. Detta bör som Lennart antyder kollas upp för fall till fall, hur är det med den aktuella apparaten som man har. Om utgången har teleplugg (och eventuellt XLR) så går det nog med stor sannolikhet säga att ena utgångspinnen går att ansluta till jord. Det är det som sker om man stoppar in en monoplugg i ett stereojack. Dessa utgångar brukar nämligen gå att köra dels balancerat och obalancerat. Bara sätta i olika kablar (med mono eller stereo-plugg). Sitter det en DRV134 så skall ena pinnen anslutas till jord, likväl i liknande kopplingar med vanliga OP. Sitter det däremot vanliga OP med två vanliga single-ended utgångar (en för +ut och en för -ut) så skall man inte ansluta någon av dessa till jord. Undra om inte detta faktiskt är rätt vanligt i hifi apparater, men kanske ovanligare i PA/studio prylar (obs, min vilda gissning.

Din vilda gissning träffar ganska rätt. :)

Jag skriver "ganska" på grund av att det finns en del proffsutrustning som, även om den tål kortslutning på utgången, helst bör lämnas öppen. När det gäller balanserade ingångar så är det däremot inte viktigt att mata dem symmentriskt, om inte konstruktionen är illa gjord. Så man kan alltid använda en mono-tele för en balanserad teleingång.

Vh, iö

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-02-13 01:30

Det är möjligt att pinne 3 ansluten till jord kan degradera ljudkvaliteten från LME49724 jämfört med att lämna den öppen.
Dock inte så mycket att jag märkt något och börjat undersöka saken.
Anledningen till att jag har jordat pinne 3 är att min första DAC av bättre kvalitet var en Marantz DA12 med transformatorbalanserad utgång och att mitt dåvarande försteg helt saknade balanserade ingångar.
Efter att ha kollat databladet
http://user.faktiskt.io/lennartj/LME49724_data.pdf
på sid 1 och 4 (Output Short Circuit - Continuous) men det kan enligt tidigare inlägg tolkas på olika sätt
ansåg jag att det måste vara ofarligt att använda samma kabel för att testa att låta min BDP-95 driva cr80s direkt.
Jag har också provat att koppla min Mytek Stereo 192 DSD DAC på samma sätt, men har alltid föredragit återgivningen med mitt McIntosh C2300 försteg emellan, med XLR-XLR-anslutna källor men RCA-RCA till cr80s.

Kanske det beror på min jordade pinne 3, trots allt? :oops:
Om inget kommer ivägen får jag väl löda loss pinne 3 och provlyssna mera till helgen. :?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-23 13:26

lennartj skrev:Det är möjligt att pinne 3 ansluten till jord kan degradera ljudkvaliteten från LME49724 jämfört med att lämna den öppen.

En sådan kabel (XLR till RCA) där stift tre ansluts till jord är direkt felaktig och kan rendera ohygglig distorsion eller till och med förstörd apparatur.

Köp färdiga kablar om ni inte vet hur det skall kopplas.

Skärm skall givetvis anslutas i bägge ändar - man löser inte några jordslingor genom att ansluta skärm i ena sidan.

Vidare är Supra-donet helt kasst då det inte har en solid pinne i mitten.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-23 13:39

Att köpa färdiga kablar hjälper föga då båda sorterna finns att köpa. Man måste veta ändå.

Visst kan man fråga den på andra sidan disken, men det är långt ifrån säkert att den som står där är insatt, och det är även möjligt att personen ger ett självsäkert svar, som är fel.

Summa summarum - om man inte känner någon som man vet behärskar ämnet så finns det inget säkert substitut till att själv sätta sig in i saken.

Vh, iö

Användarvisningsbild
kneten

Inläggav kneten » 2015-03-23 21:46

Nu snurrar det i huvudet av alla kopplingsförslag. Jag har införskaffat Minidsp-dirac DDRC-22A (analogversion) två kanaler och vill koppla den mellan Denonrecieverns rca-utgångar till Minidsp:n XLR-ingångar och från Minidsp:ns XLR utgångar till cr80s rca-ingångar. Hur bör stiften i XLR-kontakterna vara kopplade då? Skall stift 3 anslutas till stift 1 eller inte?

Mvh kneten

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-03-23 23:37

I den första kabeln ja, men jag skulle koppla ihop i början av kabeln (rca änden).

I den andra kabeln (ut från minidsp), så måste någon först ta reda på hur denna utgång är (vilken typ).

//Michael

Användarvisningsbild
kneten

Inläggav kneten » 2015-03-24 01:50

Tack för era svar!
Här är specen för DDRC-22A (minidsp-dirac analogvarianten). Är detta inte ok siffror?

Brief specifications

Processor 32-bit floating-point Analog Devices SHARC DSP
ADC/DAC resolution 24-bit, 96 kHz
Operating sample rate 96 kHz
Signal-to-noise ratio 114 dB
Input impedance 40 kΩ
Maximum input level 2 VRMS or 8 VRMS (jumper-selectable)
Output impedance 560 Ω
Maximum output level 2 VRMS

Mvh kneten

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-24 01:51

In skall retur (pinne 3 i XLR-änden) vara kopplad till jord i RCA-änden. Line (pinne 2 i XLR-änden) skall vara kopplad till signal i RCA-änden och jord (pinne 1 i XLR-änden) skall kopplas till jord i RCA-änden.

När det gäller sladden ut från miniDSPn så vågar jag nästan lova att det inte är en transformatorutgång, så man kan helt enkelt låta bli att koppla in pinne 3 i XLR-änden. Pinne 2 kopplas till signal RCA och pinne XLR skall kopplas till RCA-jord.

Jag tror att det som Mich skrev skall tolkas på samma sätt.

- - -

När det gäller maximum output level så hoppas jag att du läst fel. Men är det så illa även på den balanserade utgången så kanske en utgångstrafo är rätt lösning för avbalanseringen. 2 V RMS är pyttelite, och det räcker inte för att styra ut många större slutsteg. Jag tror dock att de balanserade utgångerna på miniDSPn klarar att svinga mera spänning. I varje fall vissa versioner.

På de äldre miniDSPerna var utstyrningsnivån alltid ett stort problem om man försökte använda dem i lite kapablare anläggningar. De dög helt enkelt inte.

Vh, iö

Användarvisningsbild
kneten

Inläggav kneten » 2015-03-24 01:59

Siffrorna har jag kopierat från dsp-sidan för objektet. Är det tokigt så är det kanske skrivfel från deras sida?

Mvh kneten

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-24 03:02

Jag tänker framförallt på uppgiften om utgångsnivån: Maximum output level 2 VRMS

Det låter som den som gäller för den obalanserade utgången, men det var väl den balanserade du skulle använda?

Vh, iö

Användarvisningsbild
kneten

Inläggav kneten » 2015-03-24 03:22

Det finns bara XLR-in o. utgångar på denna version.

http://www.minidsp.com/products/dirac-series/ddrc-22a

Mvh kneten

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-24 11:09

Okej, isåfall består min rekommendation att använda avbalanseringatrafo. Och kanske med lite omsättning dessutom, typ 1:1,4.

2 volt RMS från en balanserad utgång är verkligen ynkligt lite, det är 1 V RMS från halva utgången, och då räcker det helt enkelt inte. Alla normala slutsteg kommer att klippa i förtid, och än värre blir det om bassystemet är effektivt i förhållande till topparna, för då behöv negativ gain i delningsfiltret...

Med trafogain om 1,4 gånger så blir det dock 2,8 volt RMS istället för bara 1 V RMS, och det räcker ju för upp till 784W om det är en THX-specificerad förstärkare. Men det betyder faktiskt inte att det kommer att räcka om man använder ett effektivt bassystem, eftersom ett sådant kommer att leda till negativ gain i cr80s...

Det är ett problem dock, bara om man har ovanliga amplitudbehov, läs; behov av att kunna spela vansinnigt högt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-24 12:13

Det låter som att systemet saknar ett adekvat, analogt försteg.

Har Oppo-maskinen en adekvat, analog volymkontroll eller jobabr den i det digitala domänet?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-24 12:16

Morello skrev:Det låter som att systemet saknar ett adekvat, analogt försteg.

Har Oppo-maskinen en adekvat, analog volymkontroll eller jobabr den i det digitala domänet?

Oppons volymkontroll är digital, men nu på slutet så diskuteras det nog inte detta scenario längre utan det är en balanserad DSP som skall kopplas mellan försteg och delningsfilter om jag förstått det hela korrekt. Observera att det är två användare med samma avatar som ställer frågor.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-24 13:01

Och problemet är hela tiden att signalen ut från miniDSPn kan behöva nå högre nivåer än miniDSPn klarar, om slutstegen senare i kedjan skall kunna styras ut fullt. Jag tror detta är ett välkänt problem med apparaten ifråga.

Genom att avbalansera med trafo så slipper man förlora halva spänningen (6 dB), och gör man det dessutom med en trafo med lite omsättning, mitt förslag är 1:1,4, så vinner man ytterligare 3 dB, och även om det fortfarande är ynkligt lite så börjar man i varje fall närma sig vad man behöver.

Vh, iö

Nästa

Återgå till Wänner af Ino