Hjälp högtalare.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
flAnders

Hjälp högtalare.

Inläggav flAnders » 2015-01-21 23:48

Hej,

Jag har köpt 4st högtalare, mest för att jag tyckte de var otroligt snygga och nästan i mint skick. Men vad har jag köpt? När jag pillade bort fronterna som är gjorda i trä så kan jag läsa att dom heter Sansui SP 3700A. Jag kan inte hitta så mycket info om dem på nätet. Basarna är på 14" och har någon slags tygkant. 3st diskanter varav två riktade uppåt.

Någon som vet något om dessa? Eller om sansui högtalare överlag. Är dom något att ha eller bara snygga?

Jag köpte dom av första ägaren som i sin tur hadde köpt dem på en amerikansk militärbas på island.

Någon som har koll?

Bild,

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Hjälp högtalare.

Inläggav Perfector » 2015-01-22 01:34

flAnders skrev:Hej,

Jag har köpt 4st högtalare, mest för att jag tyckte de var otroligt snygga och nästan i mint skick. Men vad har jag köpt? När jag pillade bort fronterna som är gjorda i trä så kan jag läsa att dom heter Sansui SP 3700A. Jag kan inte hitta så mycket info om dem på nätet. Basarna är på 14" och har någon slags tygkant. 3st diskanter varav två riktade uppåt.

Någon som vet något om dessa? Eller om sansui högtalare överlag. Är dom något att ha eller bara snygga?

Jag köpte dom av första ägaren som i sin tur hadde köpt dem på en amerikansk militärbas på island.

Någon som har koll?

Bild,

Bild

Hittade endast denna, men den har du kanske redan.
Bilagor
$_1.jpg
$_1.jpg (30.45 KiB) Visad 3920 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-01-22 08:24

Spännande högtalare! Iaf Sansui-varianterna. Och ska man tro Audiokarma så är dem vettiga på lägre lyssningsvolymer.

Hittade en del info i denna tråd: http://www.audiokarma.org/forums/showth ... p?t=396014

Lycka till och återkom gärna med lyssningsintryck. I slutändan är det ju bara du själv som ska vara nöjd. Vad alla andra tycker är ju egentligen oväsentligt.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-22 11:12

Vad är det för galler ovampå lådorna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-01-22 11:17

paa skrev:Vad är det för galler ovampå lådorna?

Ventilation eller basport? Ser ju nästan ut som 2 st horndiskanter. :)

Bild
Senast redigerad av RobotKeso 2015-01-22 11:20, redigerad totalt 1 gång.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-22 11:19

Kan det vara diskanter, jag tyckte set stod nåt om det nånstans?
eller är jag vindögd idag?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-01-22 11:24

Perfector skrev:Kan det vara diskanter, jag tyckte set stod nåt om det nånstans?
eller är jag vindögd idag?

Stämmer, läste det nyss.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-22 11:26

Skönt.
Då tar jag en kopp kaffe och önskar alla god morgon.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-01-22 13:02

Här är de t o m:

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-22 13:11

Undrar hur det blir med en spridningslins framför hornen?

Användarvisningsbild
flAnders

Inläggav flAnders » 2015-01-22 13:27

Tack för alll info. Dom två diskanterna upptill kan man koppla på eller av. Jag kopplade in dom i morse och dom lät jättetråkigt men nu när jag har spelat ett par timmar så börjar dom komma igång och låter jättemysigt.

Precis som Rampitsch skriver så gör dom sig bäst i lägre volumer.

Fortsätter att spela idag och återkommer med rapport..

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-01-22 17:46

Vilka otroligt coola lådor. Alltid kul med det ovanliga!
/KB

Användarvisningsbild
flAnders

Inläggav flAnders » 2015-01-22 23:01

Lite skummt med dessa högtalare, de låter jättebra på låg/halvhög volym men jättejobbigt att lyssna på hög volym. Så beter sej inte mina mirsch som jag kör i vanlig fall.

Någon som kan förklara detta fenomen?

Den blev i fall en påtagling skillnad när jag fick "spela in" dem en stund. De har förvisso ståt oanvända ganska många år..

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-01-22 23:52

flAnders skrev:Lite skummt med dessa högtalare, de låter jättebra på låg/halvhög volym men jättejobbigt att lyssna på hög volym. Så beter sej inte mina mirsch som jag kör i vanlig fall.

Filter? Du behöver med alla sannolikhet byta kondensatorer. Brukar ju torka o läcka.
/Krister

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-01-23 00:08

Läser på forum att bromsolja mjukar upp hårda pappkanter. :o Så gör man på JBL element tydligen.
/Krister

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-23 00:09

Renobo skrev:Läser på forum att bromsolja mjukar upp hårda pappkanter. :o Så gör man på JBL element tydligen.
/Krister

Om elementen är oinspelade skulle jag hellre spela in dom under en längre tid.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-01-23 07:26

Precis som Krister säger så bör man göra en översyn av kondensatorerna i delningsfiltren. Även om de ser hela ut har elektrolytkondensatorer en förmåga att torka ut med tiden, och då förändras egenskaper och funktion. Ersätt med likvärdiga, och är du riktigt glad i högtalarna köper du dyra saker som låter ännu bättre (förhoppningsvis) :wink:
HiFikit har billiga ersättare för att testa om det gör skillnad, så kan man ta det till högre höjder senare om man vill.

Renobo skrev:
flAnders skrev:Lite skummt med dessa högtalare, de låter jättebra på låg/halvhög volym men jättejobbigt att lyssna på hög volym. Så beter sej inte mina mirsch som jag kör i vanlig fall.

Filter? Du behöver med alla sannolikhet byta kondensatorer. Brukar ju torka o läcka.
/Krister

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2015-01-23 09:39

Att det låter dålig på hög volym kan ha att göra med akustiken i rummet.
Stäng av dom där dammsugarmunstyckena på översidan och testa igen.
Testa även med att minska diskanten...

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2015-01-23 10:09

Skitsnygga burkar!:
Kanske en för klen stärkare.......
Kör du alla högtalare samtidigt? i så fall - fixar förstärkaren lasten?
kollat fas?, även på enskild burk med t.ex 1,5volts batteri

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-01-23 10:33

Att det låter dåligt beror väl tyvärr på att det är dåliga högtalare. Dessa Sansui-modeller är ju kända som "kabuki"-högtalare. Att de får allt att låta som japansk kabuki-musik. Alltså jätteförsiktig och med massor med diskant. Felet är klena, alldeles för stora baselement i alldeles för små lådor, och alldeles för många och skrikiga diskanter.

Ingen filterrenovering i världen kan fixa det.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-23 10:35

AlNiCo skrev:Att det låter dåligt beror väl tyvärr på att det är dåliga högtalare. Dessa Sansui-modeller är ju kända som "kabuki"-högtalare. Att de får allt att låta som japansk kabuki-musik. Alltså jätteförsiktig och med massor med diskant. Felet är klena, alldeles för stora baselement i alldeles för små lådor, och alldeles för många och skrikiga diskanter.

Ingen filterrenovering i världen kan fixa det.

Kan du få en mätning på dom kan du alltid dämpa diskanterna med fasta dämpningar.
Dämplista kan du få av mig, men med 3 diskanter så blir det mycket att dämpa.
Eller koppla ur de på taket

Användarvisningsbild
flAnders

Inläggav flAnders » 2015-01-23 11:11

Kanon, tack för all respons. Jag får börja med att koppla bort dom extra två diskanterna. Sen är det bara att beta av listan på förslag kolla filter etc. Jag driver dom med en 4-kanal pioneer QX-949 och den tror jag skall ha tillräckligt med kraft. Återkommer med uppdatering när detta är gjort.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2015-01-23 13:10

Tyvärr är det nog som Alnico så subtilt påpekar - de där var antagligen aldrig menade att säljas utanför Asien.
Det verkar ju som att lådorna är i princip ostagade och att det saknas dämpmtrl - redan där finns det säkert mycket att göra....

(Jag undrar om det skulle gå att plocka i bestyckningen från JBL jubal i dessa - mina skulle behöva byta kostym, det är mina favorithögtalare, men snygga har de ju aldrig varit....)

Återgå till Vintage-hifi