ChristianAndersson skrev:I Musik- & Ljudteknik vill jag se vilka de största förbättrings-faktorerna är på olika ställen i musik-kedjan.
och "transportled" och tolkningsförmåga
Strömningstjänster, Skivbolag, bakgrundskuskaper (musikteori/kultur/instrument & elektronik-kännedom)
såväl som uppspelningsfaktorer
Apparatur, Kanal-standarder, Ljudkällors antal och placering, Rumsförhållande planmässigt och inredningsmässigt.
Det tror jag redan är känt. Förrutom källmaterialets egenskaper i början av kedjan, är det i slutändan det går att göra mycket, högtalarna och lyssningsrummet är mycket stora variabler jämfört med elektroniken. Det berör du längre ned i ditt inlägg.
Transportleden/uppspelningsfaktorer är tyvärr inte helt entydiga enligt min erfarenhet. De strömmande tjänster som finns har i de flesta fall en rätt okänd transportsträcka till lyssnaren. Det är ganska oklart hur källmaterialet är beskaffat, det finns ju till och med vinyl som signalbärare. På faktiskt finns det rapporter om att det kan ge olika resultat beroende på om hur uppspelning sker från t.ex. en NAS, vilken hård- och mjukvara som används etc. Tyvärr tillhandahåller många strömmande tjänster endast de senaste utgåvorna, de som brukar vara dynamikmanglade till döds.