Vilken hifi skulle du vilja se test om i Musik & Ljudteknik?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Vilken hifi skulle du vilja se test om i Musik & Ljudtek

Inläggav sprudel » 2015-01-19 10:44

Alton skrev:Resultatet av olika lagringsmedia är ju givet redan i förväg - det är ingen skillnad. Dataintegriteten är liksom så pass bra att du normalt kan använda lagringsmediet i flera år utan att få korrupt data. Den frågan blir först aktuell vid datasäkerhet, typ om du vill spara ditt musikbibliotek på ett säkert sätt.

För övrigt går det ju att göra ett mycket enklare test. Spara två versioner av samma musikfil på olika lagringsmedia, t.ex. USB-minne och SSD. Öppna filerna i lämpligt program och kör ett null-test.

Vi pratar om helt olika saker.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Alton

Inläggav Alton » 2015-01-19 13:16

Vad är det då som åsyftas?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-01-19 14:59

Elfsberg skrev:miniDSP 2x4, obalanserad

I synnerhet transparensen är ifrågasatt och en gång för alla, vad orsakar brummandet?

+1, Och gärna "in A box". Nu har jag inga problem med brum i min, inte som jag hör iallafall.

Henrik

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-01-19 21:11

Som någon tidigare skrev: På årsbasis återkommande tester av surround-receivers/förstärkare/processorer med pre-out. Jag skulle gärna se apparaterna A/B-lyssnade som D/A-omvandlare mot typ Mytek eller liknande. Dom flesta använder ju bara digitala källor i dag.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-01-19 22:54

Alton skrev:Vad är det då som åsyftas?

Uppspelning från olika lagringsmedium med allt vad det innebär av olika implementationer, störningar osv.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Alton

Inläggav Alton » 2015-01-20 08:16

sprudel skrev:

Uppspelning från olika lagringsmedium med allt vad det innebär av olika implementationer, störningar osv.

Som exempelvis...?

Låter som hokuspokus.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-20 08:35

FBK skrev:
hifikg skrev:Mytek gås igenom rätt grundligt i numret som damp ner i veckan.

Jag känner inte att jag är någon tekniknörd utan renodlad ljudnörd som är mest intresserad av hur grejer låter och då är enstaka nummer min grej när det är något intressant som testas.

Jag tror de nämner lite om sina intryck av hur den låter också, jag har, som du förstår, inte läst artikeln än. Redan på omslaget proklamerar man att den klarat sig bra i testet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-01-20 09:57

Sonos connect. Har varit en artikel men inget FE-test vad jag vet.

Henrik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-01-20 13:24

Alton skrev:
sprudel skrev:

Som exempelvis...?

Låter som hokuspokus.

Det är det säkert.
Lycka till!

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-22 23:41

Nu vill jag läsa en test av Pioneer BDP-LX88 som jag, enligt HiFi & Musik "måste ha". Annars tvingas jag köpa den ohörd (eller vara ohörsam mot deras uppmaning). De är fullständigt bananas lyriska på redaktionen. Väldigt mycket tack vare vikten på dryga 13 kg och så ljudet förstås. Konkurrent till Oppo som bara väger knappa 8 kg o alltså inte kan vara mycket att ha.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-01-22 23:56

hifikg skrev:Nu vill jag läsa en test av Pioneer BDP-LX88 som jag, enligt HiFi & Musik "måste ha". Annars tvingas jag köpa den ohörd (eller vara ohörsam mot deras uppmaning). De är fullständigt bananas lyriska på redaktionen. Väldigt mycket tack vare vikten på dryga 13 kg och så ljudet förstås. Konkurrent till Oppo som bara väger knappa 8 kg o alltså inte kan vara mycket att ha.

Jag vet tillverkare som helt enkelt sätter dit en tyngd i apparaten för att få den "rätta" tyngden.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-23 00:02

Jo, enligt artikeln är det nästan nödvändigt för att det ska kunna låta bra överhuvudtaget. De skriver "Rörelser, både stora och små, är en form av energi ... Rörelse genererar energi. På komponentnivå är den helt oönskad eftersom den ofrånkomligt ändrar egenskaperna på alla de passiva komponenter som bildar apparatens kretslösning. En signal ska fram, men skakar du på lådan så är signalen en helt annan än den som uppstod vid avläsningen..." Och jag som trodde det var laserpickupen som började studsa omkring när jag skakar på en CD-spelare. Man lär sig något nytt varje dag.

Spelaren har t o m ett "F-hål" :oops: (skriver de...)

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-01-25 17:35

Jag är namnblind, trodde att tråden gällde Hifi & Musik...Phontratt bäres tills nästa gång.

I Musik- & Ljudteknik vill jag se vilka de största förbättrings-faktorerna är på olika ställen i musik-kedjan.

Både originalljud/musik såsom
Mickning, Koncertlokaler, Orkestrar, Dirigenter, Inspelningstekniker/personer.

och "transportled" och tolkningsförmåga
Strömningstjänster, Skivbolag, bakgrundskuskaper (musikteori/kultur/instrument & elektronik-kännedom)

såväl som uppspelningsfaktorer
Apparatur, Kanal-standarder, Ljudkällors antal och placering, Rumsförhållande planmässigt och inredningsmässigt.

Vet man intentionerna bakom interpretionerna så hör man rättare, om man nu inte bara betraktar allting som konst att tolkas fritt/utan tanke på idébärande.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-25 18:20

ChristianAndersson skrev:I Musik- & Ljudteknik vill jag se vilka de största förbättrings-faktorerna är på olika ställen i musik-kedjan.

och "transportled" och tolkningsförmåga
Strömningstjänster, Skivbolag, bakgrundskuskaper (musikteori/kultur/instrument & elektronik-kännedom)

såväl som uppspelningsfaktorer
Apparatur, Kanal-standarder, Ljudkällors antal och placering, Rumsförhållande planmässigt och inredningsmässigt.

Det tror jag redan är känt. Förrutom källmaterialets egenskaper i början av kedjan, är det i slutändan det går att göra mycket, högtalarna och lyssningsrummet är mycket stora variabler jämfört med elektroniken. Det berör du längre ned i ditt inlägg.

Transportleden/uppspelningsfaktorer är tyvärr inte helt entydiga enligt min erfarenhet. De strömmande tjänster som finns har i de flesta fall en rätt okänd transportsträcka till lyssnaren. Det är ganska oklart hur källmaterialet är beskaffat, det finns ju till och med vinyl som signalbärare. På faktiskt finns det rapporter om att det kan ge olika resultat beroende på om hur uppspelning sker från t.ex. en NAS, vilken hård- och mjukvara som används etc. Tyvärr tillhandahåller många strömmande tjänster endast de senaste utgåvorna, de som brukar vara dynamikmanglade till döds.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-31 11:54

Benchmark AHB2
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-01-31 12:24

Nattlorden skrev:Benchmark AHB2
Bild

En klass-D förstärkare för 30kkr som bara ger 380W i bryggat läge... Ok den är liten och smidig, men annars förstår jag inte vad som skulle göra den intressant?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-31 13:36

Alexi skrev:
Nattlorden skrev:Benchmark AHB2
Bild

En klass-D förstärkare för 30kkr som bara ger 380W i bryggat läge... Ok den är liten och smidig, men annars förstår jag inte vad som skulle göra den intressant?

Den är klass-H och har rapporterats som något av det brusbottentystaste som gjorts. De mätningar jag sett på den ser fina ut.

The AHB2 amplifier is radically different than traditional audio amplifiers. Two new THX-patented feed-forward error-correction technologies eliminate most sources of distortion. An unconventional power supply maintains tight regulation and low ripple while minimizing magnetic fields. A low-gain topology optimizes the gain staging between the D/A converter and the power amplifier while minimizing noise. Sophisticated shielding and star-quad signal distribution provide outstanding immunity to interference. A unique output stage incorporates class-H tracking power supply rails to improve efficiency. The result is that the cool-running AHB2 has a signal to noise ratio of 132 dB while distortion is at or below the measurement limits of the finest test equipment.

See John Siau's application note: "A Radical Approach to Power Amplification" for more details.

INTRODUCING THX ACHROMATIC AUDIO AMPLIFIER TECHNOLOGY (TM)

The AHB2 is the only amplifier that leverages the patented THX-AAA Technology (TM). This patented system reduces distortion to vanishingly low levels while enabling several power-saving techniques.

BI-POLAR CLASS-AB OUTPUT STAGE

The AHB2 has a bi-polar class-AB output stage that delivers high output current and low noise. The THX-AAA Technology (TM) provides accurate cancellation of zero-crossing errors.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-01-31 14:15

Har förstått att det är billigare att bygga klass-D, men hur mycket billigare är det egentligen "ungefär" :? Upplys mig!
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-31 14:56

FBK skrev:

Har förstått att det är billigare att bygga klass-D, men hur mycket billigare är det egentligen "ungefär" :? Upplys mig!

säkert ingen större skillnad på elektonikfronten. Men mindre nätdel, mindre/inga kylflänsar, mindre låda. Du får in fler i en container... Vad skall man gissa på? En faktor fem?

Men notera att Benchmarken jag lade ut om INTE är klass D.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-31 18:55

Den levererar rätt mycket effekt och väger 5.6kg med passiv kylning och den är kall under drift. Låter inte direkt som något annat än klass D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-31 19:11

MagnusÖstberg skrev:Den levererar rätt mycket effekt och väger 5.6kg med passiv kylning och den är kall under drift. Låter inte direkt som något annat än klass D

Det är klass ab med multipla rails, dvs klass h. Med switchat power supply. Att den heter ahb istället för abh hat med att en av grundarna också har ahb som initialer. Mitt citat ovan är från Benchmark själva. Att ni inte tror mig är väl definitivt extra incitament att testa det. :wink: Det är inte så många steg som gått genom odetekterade, jag TROR detta vore ytterligare ett. Att det är litet och energieffektivt... Ja?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-01-31 19:14

MagnusÖstberg skrev:Den levererar rätt mycket effekt och väger 5.6kg med passiv kylning och den är kall under drift. Låter inte direkt som något annat än klass D

Du tror alltså att de ljuger* . . . typ :?:

*De påstår att den arbetar i klass H med extra railar. Á la en här på forumet välkänd NAD-stärkare(208).

Edit: Nattis, den illern, hant före . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-31 20:07

Ja, ditt inlägg var helt onödigt ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-31 20:14

Nattlorden skrev:

Det är klass ab med multipla rails, dvs klass h. Med switchat power supply. Att den heter ahb istället för abh hat med att en av grundarna också har ahb som initialer. Mitt citat ovan är från Benchmark själva. Att ni inte tror mig är väl definitivt extra incitament att testa det. :wink: Det är inte så många steg som gått genom odetekterade, jag TROR detta vore ytterligare ett. Att det är litet och energieffektivt... Ja?

Ni?

Jag orkar väl inte testa det, är inte intresserad av det ju. Det har sämre specifikationer än mina steg från 1984. Och är alldeles för dyrt :D

Läste lite om det, men det väcker inget habegär hos mig. LTS kanske tycker något annat, jag har ingen aning om vad de tycker...
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2015-01-31 20:59, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-31 20:59

viewtopic.php?f=4&t=60374 väldigt gärna, ja :)

start/stopp i basen är fascinerande i dessa steg, inte utan artikulation heller :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-01-31 21:45

Om den kunnat drivas bryggat i 4ohm och levererat iaf lite mer effekt för priset hade jag varit intresserad, nu känns det mer som en konkurrent till PA-9 för 10x priset.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-31 22:12

Alexi! den har inte många watt, men effektiva! spelar väldigt högt och tänker främst på grannarna med mina 2x15W 8) som driver 12" trevägare :?

EDIT: PRISET va bara en tusing på Ebay
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-31 22:44

MagnusÖstberg skrev:Jag orkar väl inte testa det, är inte intresserad av det ju. Det har sämre specifikationer än mina steg från 1984. Och är alldeles för dyrt :D

Vad har Ni för steg från 1984 med :
SNR 133dB
THD+N < 0.00013% (full output, any rated load)
?

Och vad tusan har priset med en test att göra? Man kan väl testa något som kostar 14 miljoner bara det blir en intressant artikel?

Listan på steg som gjort bra ifrån sig i F/E och som fortfarande går att köpa är inte diger precis - varje bra chans att förlänga den borde vara intressant som självändamål.
Senast redigerad av Nattlorden 2015-01-31 22:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-01-31 22:49

Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag orkar väl inte testa det, är inte intresserad av det ju. Det har sämre specifikationer än mina steg från 1984. Och är alldeles för dyrt :D

SNR 133dB
?
Men är det något du kan höra från lyssningsplats?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-31 22:57

Alexi skrev:
Nattlorden skrev:

SNR 133dB
?
Men är det något du kan höra från lyssningsplats?

Huh? Detta är en förstärkare som ser ut att kunna vara riktigt bra att driva högkänsliga högtalare med utan att behöva hamna på en eller tvåsiffrig effekt. Ja, jag tror definitivt det skulle kunna medföra hörbar skillnad om jag hade suttit med högtalare på 102dB känslighet eller så. Finns säkert flertalet LTS medlemmar med horn eller Hesselvall eller något annat högkänsligt som inte fått ut värst mycket av de senare testerna av slutsteg...

Förstår verkligen inte varför denna bashing av detta steget....

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi