Åt vilket håll ska fanéret ligga??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Åt vilket håll ska fanéret ligga på toppen av högtalarlådor?

Som en fortsättning på fronten!
18
62%
Som en fortsättning på sidorna!
7
24%
På mitt magiska sätt! (med beskrivning)
4
14%
Urbota korkad fråga, jag förstår ju inte!
0
Inga röster

Antal röster : 29

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Åt vilket håll ska fanéret ligga??

Inläggav Slartibartfast » 2005-12-06 01:06

Undrar litet hur ni gillar att lägga fanéren på högtalarna bara..

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-12-06 01:15

Beror på formen på högtalaren! Är den bredare än djup med en svart tygfront (som Snell typ K) så ska det naturligtvis ligga på tvären. Är den djupare än bred och med synlig front så ska den vara en fortsättning på fronten. Lätt som en pangkaka! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2005-12-06 01:25

Mitt magiska vis är som så att jag trollat bort alla ev. skärningsproblem som man kan ha när man funderar på dylika frågor. Alltså: Lackering, eller lack i kombination med bara framsidan fanérad.
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-12-06 01:32

Kan väl för att visa min partiskhet säga att jag gillar saker som ser snabba ut...

Så för mig finns bara ett enkelt alternativ! Dock ligger det lite sanning bakom de båda föregående talarnas inlägg också... ;)

Förlängning på fronten är dock min kopp med choklad!

Mvh jocke
admin

Raukman

Inläggav Raukman » 2005-12-06 09:36

Man vill ju att det ska ligga som trädet växer, när man tittar på den från där man lyssnar! Spelar ingen större roll för mig vilka lådproportioner det är, träd växer uppåt! Finns säkert undantag, men detta är min ståndpunkt. Lite tråkigt bara att man inte kan få med ändträet i topp och botten!

//Peder

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-12-06 10:40

Förr i tiden, när man alltid hade en tygfront, så var lådorna normalt fanerade i ett svep, runt om, de var ju oftast bredare än djupa också.
Nuförtiden syns ju fronten och toppen oftast mer än sidorna, från lyssningsplats i alla fall, och jag delar åsikten att toppen skall ha fanerets fiberriktning i i längsta riktningen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-12-06 11:23

Knepigt med fanér...Det faktum att ändträ saknas gör att jag i det längsta undviker fanér. Mina piP kommer dock att faneras på sidorna och på fasningen. Med fibrerna liggande! Front och top blir CRT-pluppgrå. Jag tycker bafflar ska vara mörka för att inte framhäva elementen och för att talarna ska försvinna i mörkret.

Kan i princip hålla med Naqrefs princip. Men då får man se till att bygga djupare än brett, för en förlängning av sidan á la Snellexemplet ser ju helfalskt ut. Det näst bästa efter äkta ändträ är att byta fiberriktning när stocken skulle ha gjort det.
Så var det med det! 8)

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-06 14:24

annars är väl limträskivor ett alternativ till faner....då får man ju ändträ om man vill....tror inte det är dyrare heller om man inte har så tjock skiva

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-06 14:46

Hmm, man kanske skulle prova att urholka en stock och använda som golvare. Då skulle det bli ändträ högst upp. Finns det ändträfanér? :lol:

Annars tycker jag att det ska ligga som en fortsättning på baffeln. Enda problemet är väl att ändträt på fanéret kommer framåt, vilket kan tänkas bli svårare att få snyggt i skarven.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-06 15:07

[quote="Svante"]Hmm, man kanske skulle prova att urholka en stock och använda som golvare. Då skulle det bli ändträ högst upp. Finns det ändträfanér? :lol:

stocken blir nog snyggt, men problemet är ju att den spricker....kanske tom innan du provat högtalaren....men snyggt skulle det vara

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2005-12-06 19:53

Äh, nu läste jag ju fel när jag röstade. Jag silade bort att fanerat skulle vara på toppen av lådan. Men min metod funkar där med:

Jag skulle lägga faneret på samma håll som jag skulle lagt masivt trä. Om inte jag hade en fanerbit som passade precis, det är mycket enklare att lägga åt fel håll eller om jag bara ville få allt färdigt.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-12-06 20:52

självklart ska faneret följa sidornas fiberriktning å inte fronten/baken, allt annat ser dumt ut
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-06 23:35

Beasten skrev:stocken blir nog snyggt, men problemet är ju att den spricker....kanske tom innan du provat högtalaren....men snyggt skulle det vara

Mm, kan meddela att jag har provat att torka skivor av en björkstock, c:a 3 cm tjocka ("kastrullunderlägg") i mikron. Nu 3 år senare har de ännu inte spruckit. Att torka en hel stock blir förstås svårt, men visst vore det kul att göra ett "lock" av mikrotorkat ändträ att lägga överst?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till DIY-forum