Byggtråd: Mark I (Nu med mätningar)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
markusA

Byggtråd: Mark I (Nu med mätningar)

Inläggav markusA » 2015-01-11 00:37

Äntligen har jag mina nya högtalare spelandes här hemma och det är dags att dela med mig. Först vill jag tacka Aerob och Adhoc. Aerob stod för snickrandet och målandet av lådorna, Adhoc öppnade generöst sina dörrar och vi kunde lösa det sista pysslet.
Det är sent och jag är för trött för att skriva en lång post men bilder kommer. Det rör sig om en tvåvägare på ca 55L, SEOS-15 vågledare med en B&C DE250 kompressionsdriver samt en AE TD15-M i botten. Filtret konstruerat av Bill Wasloo och är passivt. Under den närmaste tiden kommer jag att koppla in en miniDSP open-DI och försöka mig på lite kreativt trixande med framförallt basen.

Första lyssningsintryck är spelglädje och en klar avslappnad topp. Djupbasen saknas utan DSP men det var väntat och kommer att åtgärdas. Tjejen sa spontant "vad kul att höra en tydlig separation mellan Niel Fallon och backup vokalisterna, man hör alltid bara en gröt. " Imho ett gott första intryck. :)
Mer kommer med bilder.
Senast redigerad av markusA 2015-02-09 12:21, redigerad totalt 1 gång.

MattiasBGD

Re: Byggtråd: Mark I

Inläggav MattiasBGD » 2015-01-11 00:41

Låter som en spännande högtalare :)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-01-11 10:56

... och snygg och bra konstruktion var det på lådan också.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-01-11 13:23

Dags för lite bilder då. :)

Och efter att ha pillat lite med min dsp så har jag fått bättre ordning på basen. Jag tror att jag vågar visa upp dem irl nu. *s*
Bilagor
image.jpg
image.jpg (64.95 KiB) Visad 10403 gånger
image.jpg
image.jpg (89.89 KiB) Visad 10403 gånger
image.jpg
image.jpg (59.65 KiB) Visad 10403 gånger
image.jpg
image.jpg (62.01 KiB) Visad 10403 gånger

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-01-11 14:42

Kul att du äntligen fått liv i dom!

Summer Passing

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-01-23 12:04

Högtalarna börjar bli mer och mer inspelade vilket bara gör dem bättre och bättre. Basen gräver djupare och helheten blir mer och mer " smooth" på ett väldigt positivt sätt. :)
Jag har insett att jag måste fixa en "nattinställning" på DSP'n då basen förmodligen inte uppskattas av grannarna på kvällen.
Utan tvekan de bästa högtalarna jag någonsin haft och jag förutspår att de kommer att vara med mig resten av livet. Man är ju alltid partisk som konstruktör och benägen att förbise bristerna till viss del men jag kan ärligt säga att jag inte kan komma på några högtalare jag hellre skulle vilja ha oavsett pris. Jag får fokusera på sonens byggen framöver istället.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-01-23 12:08

Vad hamnade kalaset på om man får fråga?
Skall dom upp en liten bit ifrån golvet eller skall dom stå som dom gör?
Får man lyssna? ;)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-01-23 12:16

Intressant och annorlunda koncept. Kul att du är nöjd. Vid första anblicken ser det mycket ut som PA (i negativ bemärkelse då) men skenet verkar bedra.
Positivt om du lyckats få till både PA-systemets höga verkningsgrad men med HiFi-karaktär på ljudet, gissar jag. Rätta mig om jag har fel.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-01-23 12:27

Då jag har byggt lådorna så kan jag ju passa på att berätta om konstruktionen också. Hela lådan är i sandwich-konstruktion med björkplywood och viskoelastiskt lim, DGA2 från Swedac Acoustic. Väggar samt baksida är 2x6,5mm och baffeln är 2x18mm. Väggarna är gerade för att minska risk för synliga fogar, baksidan är infälld i sidorna av samma anledning. Baffeln sitter stumt mot lådan med dominos, och i limfogen har jag fräst ett 2mm notspår (eller var det 3mm?) även det för att minska risk för krypande fogar.

Stagen är gjorda i 18mm björkplywood och såg ut såhär innan dom hamnade i lådan:
Bild

Hittade även en bild på hur lådorna såg ut innan elementen hamnade i dom:
Bild

Jag hoppas ha vägarna förbi Göteborg någon gång så jag får chansen att lyssna på dom, det är ju mer eller mindre samma projekt som jag själv var på väg att bygga för inte så länge sedan.

Summer Passing

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-01-23 12:42

Det är bara trevligt med besök, visst går det att lyssna. Bara att säga till så hittar vi en dag som passar. :)
De är tänkta att stå på golvet som de gör nu, ett av målen var att bygga burkar som "försvinner" inredningsmässigt. Och var jag landade prismässigt får bli en höftning men nånstans i området 13kkr skulle jag uppskatta för material. (Har inte alla kvitton tillhands då dessa varit på gång under lång tid. )

IMHO så är det tveklöst hifi-kvalitet på ljudet även om det i viss mån skiljer från det man är van att höra från HiFi-högtalare. Jag brukar hävda att HiFi ofta har ett karakteristiskt "sound" som jag inte riktigt gillar och dessa är befriade från detta. Så det beror nog på vem du frågar om de har "hifi-karaktär", jag vill bara att de ska spela musik trovärdigt med engagemang. Verkningsgraden är helt klart en positiv bieffekt av att använda PA-element.

Tack för kommentarerna om lådkonstruktionen Aerob, de är ju lite annorlunda än vad man normalt hittar ute i stugorna. :)

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-01-23 15:15

Vad är det för mått på lådorna och ska det till någonting för hornet, eller är de klara? Antar att man ser baksidan av drivern bakifrån.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-01-23 15:31

I runda slängar så rör det sig om 50x40x40cm ungefär och ja, tratten är tänkt att den ska ligga fri ovanpå.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-01-23 17:41

Är det lite drag i sakerna och lite slam då det hamras hårt på trummor så kanske jag börjar dregla, kanske någon mer än mig som vill höra på sakerna?

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-01-24 08:45

De bör vara goda för 110-115dB i nuvarande config så lite resurser finns det nog iaf. Ärligt talat så har jag inte ens varit i närheten av att pressa dem än så länge och ett av mina högst värderade kriterium för hifi är luftgitarrvärdet. Vill jag inte spontant spela luftgitarr så svänger det inte och då är det inte bra. 8)

Högt luftgitarrvärde och håren reser sig ofta i nacken än så länge. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-01-24 09:26

Nu måste jag ju lyssna!
Är faktisk ledig idag, men antar att du inte kan med såpass kort varsel?
Kvällen är bortlovad till la familia, men dagen kan jag :)

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-01-24 09:35

Idag är jag tyvärr ute på vift men imorgon är jag hemma. :)
Släng iväg ett PM så löser vi det.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-01-24 13:29

Jag hade förmånen att höra dem i tisdags och redan då hade Markus lyckats skruva till basområdet med DSP'n så högtalarna spelade både rappt, tight och och djupt utan att några rumsresonanser stack ut.
Diskantområdet är mycket rent och detaljerat, men absolut inte "vässat", som i de hifi-högtalare Markus inte vill efterlikna.
Tack vare de välbyggda lådorna och väldesignade vågledare (ej diskanthorn!) kunde jag inte lyssna mig fram till några noterbara färgningar under en dryg timmas lyssning. Vissa kvinnoröster lät dock inte helt övertygande i mina öron, troligen för att de ligger nära delningsfrekvensen, så att grundtonerna återges av baselementet och övertonerna av diskantelementet.
Med mätningar och mycket mer lyssning går det säkert att lura ut vad som kan optimeras. Både ljudperspektivet och det musikaliska drivet är alldeles utmärkta.

Sammanfattningsvis är det en imponerande bra, kompakt och kraftfull helt DIY anläggning Markus knåpat ihop, troligen med ganska god WAF. för DSP, DAC, Hypex-slutsteg och högtalare tar verkligen minimalt utrymme med tanke på vad de kan leverera.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-01-24 14:26

Det blev ju supersnyggt och jag kan tänka mig att ljudet verkligen är superbra.

@lennartj: Vilken delningsfrekvens skulle vara att föredra?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-01-24 19:54

Jag föredrar generellt delning mellan mellanregister och diskant i häradet 2-3kHz, men det förutsätter att bas/mellanregisterelementet är högst 10 tum, och gärna mycket mindre för att ljudspridningen inte ska variera alltför drastiskt över och under delningsfrekvensen.
I Markus 2-vägssystem med 15" element tror jag ändå att den valda delningen vid 1 kHz är den bästa för den här konstruktionen.
Vår hörsel är oerhört känslig för hur röster återges och, som jag nog antydde i mitt förra inlägg, kan det vara svårt att få röstens grundtoner via 15-tumsbasen och en hel del övertoner främst från kvinnoröster via vågledaren för diskanten att smälta samman så att det låter helt naturligt.
Med DSP i anläggningen och i värsta fall även lite anpassningar i det passiva delningsfiltret och/eller en liten förflyttning av vågledaren i förhållande till baslådan går det säkert att förbättra. Det här är inte lätt och hade varit sensation om det blivit perfekt på första försöket. 8)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-24 20:52

Kul att se fler SEOS-byggen bli färdiga!
Grattis till det lyckade bygget.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-01-25 08:45

Tackar tackar, det är roligt att äntligen kunna se frukten av sitt arbete. :)

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-01-25 16:24

Hade ett mycket trevligt besök av Evil_Homer idag där vi spelade lite allt möjligt och även provade att dra på lite. De överlevde även denna dag... 8)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-01-25 20:33

100dB A utan att ens blinka, ändrade inte soundet ett skvatt ifrån låg volume till 100dB, start och stopp som få burkar klarar!
Började tom svamla om att sälja av ena PB13 för att kunna köpa såhär roliga frontar själv 8O

Och detta i ett rum som inte hade ett uns akustikfix, galet hög potential!
Om jag vill lyssna i ett bättre rum, gissa! 8)

Tummen upp Markus!

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-01-25 23:43

Klart du ska sälja dom där bummelburkarna (PB13) ! Senare kompletterar du med 8 st av dom där 24":arna som är på G från AE så är du hemma :mrgreen:

(Avslöjad hemlighet: Det eminenta ljudet kommer ifrån dom exklusiva och avstämda Sydväst-kablarna som användes när Markus lödde ihop filtret.) :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-01-26 13:10

Adhoc skrev:Klart du ska sälja dom där bummelburkarna (PB13) ! Senare kompletterar du med 8 st av dom där 24":arna som är på G från AE så är du hemma :mrgreen:

(Avslöjad hemlighet: Det eminenta ljudet kommer ifrån dom exklusiva och avstämda Sydväst-kablarna som användes när Markus lödde ihop filtret.) :roll: :wink:

Det är rätt så frestande faktiskt, man vill ju kunna ösa på utan att sakerna säger stopp för tidigt.
Hade även vart skoj att testa lite olika uppställningar både på toe in/out samt vinkel på toppen, även höjdmässigt på hela konkarongen.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2015-01-28 10:34

Jättefint bygge - imponerad av den invändiga stagningen, -skulle själv aldrig ha tålamod till nåt liknande!

En fråga, lådans form - kan man bygga denna i en högre variant eller är lådan designad för att samspela med golvreflex vid viss frekvens?

http://www.diysoundgroup.com/forum/inde ... opic=182.0

http://libinst.com/SEOS/SEOS15/SEOS15%2 ... design.pdf
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-01-28 10:42

Den vanligaste förekommande varianten används nog oftast som stativare och där är vågledaren även inbyggd i lådan.
Jag ville ha en liten högtalare som smälter in i rummet och då fick jag utgå från golvstående burk.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-01-28 10:57

lennartj skrev:Med DSP i anläggningen och i värsta fall även lite anpassningar i det passiva delningsfiltret och/eller en liten förflyttning av vågledaren i förhållande till baslådan går det säkert att förbättra. Det här är inte lätt och hade varit sensation om det blivit perfekt på första försöket. 8)

Varför körs inte all delning aktivt via miniDSP´n?

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-01-28 11:05

Det finns en rad olika orsaker varför det blev som det blev. En passiv delning gör att jag bara behöver två monoblock. P.s.s. behövs endast en dac och DSP'n kan arbeta helt digitalt. Genom att välja en lite vassare DSP så har jag lite att växa i, möjligheten att köra fiir filter finns och hela systemet blir väldigt kompakt.
Och när det uppenbarligen går att få till bra passiva filter så ser jag det inte som någon nackdel, snarare tvärt om. Att flytta delningsfrekvenser och hålla på är inte lönt då delningsfrekvensen bestäms av vågledarens spridningsegenskaper. Runt 1kHz så matchar vågledaren basen perfekt i spridningsmönstret samtidigt som fasen matchar varandra.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-01-28 11:34

Ah, just det, det krävs fler slutsteg. Är så insnöad på hur jag själv har det med olika slutsteg till bas och topp, så tänkte inte så långt...nu heller.
I mitt huvud körde du passiv delning med dubbla slutsteg och miniDSP på bassteget. Då tänkte jag att det blir en hel del i ofas där och olika filtrering i flera steg, men det blir det ju inte som du har det! :D

Nästa

Återgå till DIY-forum