Lite anorlunda 2.5 vägs filter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Leffemannen

Lite anorlunda 2.5 vägs filter

Inläggav Leffemannen » 2005-12-06 00:58

Hejsan,

Jag har planerat att bygga om mina högtalare från 2 vägs till 2.5 vägs ett tag nu (MMT, 2 st hds 164 + vifa PL27TG35), inte för att få mer bas (jag har redan mer än tillräkligt) utan för att man ibland kan höra två högtalare. Vilket är iriterande. (Typisk Neil Youngs gittarsolon...)

Jag har exprimenterat lite med olika lösningar, "vanliga" 2.5 filter med stor spole på basen värkar ge hemska fas fel, (lock över basen blir inte heller bra) men vad tror ni om det här?

(svart = kurvor från mitt gammal 2 vägs filter)

Bild

Komentarer motages tacksamt! :)

Leif

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-12-06 23:12

Edit: --- bort med en massa ---

Jag tror ditt bygge får en låg impedans att driva. Har du mätningar att lägga ut så man kan testa en simulering :).

Edit: nytt här under
Gjorde en simulering på detta nedan (obs mina egna mätdata på likanande högtalare):
Bild
Fungerar nog så bra, ligger helt ifas med 0,5 basen bara 5 cm framför basmellan register.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-12-07 21:32

Ett notch filter över basen vore nog inte så tokigt, om det var 850467 du hade (vill minnas det), så måste uppbrytningen dämpas.
Du kan troligen testa med 0,6 mH, 1uf // 220nF och 2,2 ohm.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-12-07 22:06

Simulerade med de data som jag hade och fick fram detta filter, nu är inte elementen (diskanten) samma som för dig, men det verkar som att det går bra att få en vettig loobning på detta sätt 0.5 basen sitter i detta fall 4 cm framför bas och diskant på en i övrigt plan baffel.
Bild
Svart kurva: Total frekvensgång
Blå kurva: Bas mellan reg
Lila kurva: 0.5 basen
Grön kurva: Diskanten
Röd kurva: Urfasning med polvänd diskant

Med lite finlir går det att få bättre skulle jag tro.

Edit: Glömde ladda upp filtret, men nu är det gjort
Bild

Användarvisningsbild
Leffemannen

Inläggav Leffemannen » 2005-12-09 00:23

Hej på dig!

Tack för simuleringarna.

Jo då, du har rätt, det är modelen med plugg som jag använder.

Här fins mina mät filer: http://home.swipnet.se/Karlssons/speeker/ Men, du ta dom med en stor nypa salt - jag lider av kass ljudkort så mina mätnigar är inte snygga.

(Det där är igentligen "lånade" filer som är upp mätta med andra ellement, i sluten låda (HDS 164 utan plugg + SS 9300) som jag sedan har fört över skilnaderna till i från mina filer... För hand. Allt under 200 Hz ska ignoreras.)

Tanken med upplägget med motstånd + condensator "runt" spolen till basen var just att råda bot på dom där 5 cm eftersom jag inte vill flytta fram ellementet (desutom så ger det lite skarpare delning) - Tyvär så är det svårt att påvärka saken under 8 - 900 Hz så det kanske är meningslöst?

Jag testade med notch filter på mitt gammla fillter, -har svårt att förklara varför, men på något sätt så kändes det som högtalarna "dog", så jag är lite skäptisk till det. Vi får se.

Mvh Leif

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-12-09 07:42

Mja du kan ju inte använda annat indata än dina egna element, i din egen låda, det kan bli tillräckligt fel ändå.
Vad jag menar är att om du vill komma vidare så bör du ha korrekta indata.
Simuleringen jag gjorde fungerar även på en planbaffel (några värden i filtret måste dock ändras då), om elementen placeras som en MTM med 0.5 basen överst.

Återgå till DIY-forum