Har någon en bra ritning till en frässjig till ...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belle

Har någon en bra ritning till en frässjig till ...

Inläggav Belle » 2005-12-06 23:36

fräsning av hål?

Användarvisningsbild
ribbon

Re: Har någon en bra ritning till en frässjig till ...

Inläggav ribbon » 2005-12-07 00:38

Belle skrev:fräsning av hål?

:idea: http://www.naqref.com/routing.html

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-12-07 19:17

Jag gjorde en supersimpel justerbar jigg till 0:- kostnad med hjälp av sidoanhållet till en av mina fräsar => ett 6 mm hål borrades i sidoanhållet för M6 skruv =>klart.

Förutsättningar: Att det finns plats att borra ett lämpligt stort hål i sidoanhållet någonstans, alltså gärna att sidoanhållet har ett litet "platt bord" så genomgående skruv/centrumtapp kan låsas med mutter utan problem.

Håldiametern ställs in med hjälp av skjutmått som mäter avstånd mellan skruven och monterad notfräs av valfri diameter, ungefär som i Naqrefs beskrivning. Skjut sidoanhållet till det hamnar rätt och dra därefter åt dess låsskruvar. Noggrannheten på hålet hamnar normalt kring 2/10 mm mot önskad diameter med detta sätt.

(Beroende på fräsens och sidoanhållets utformning blir det vissa begränsningar för min- och maxdiameter som kan fräsas, kollas enkelt med max in/utskjutet anhåll.)

Användarvisningsbild
dadygee

Inläggav dadygee » 2005-12-08 10:53

hello..
så här gjorde jag en..
http://hem.bredband.net/b464240/fraes.htm

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-12-08 19:29

Eftersom jag inte har någon digitalkamera hänvisar jag till dadygees bild nr 4 i länken ovan, för en annan med jigg jag gjorde.

1) Montera tex 5 mm notfräs i fräsen
2) Mät med skjutmått (helst digitalt) avståndet mellan fräsens egg ut till sidan på den raka delen av fräsens ”bord” (som ger möjlighet till mindre hål jmf med den rundade delen). Viktigt: Gör notering om för vilken fräsdiameter detta mått gäller!!
3) Montera på plexiglasskivan. (Vrid den 90 gr jmf med bilden i länken)
4) Lägg en stålskala dikt an i 90 gr vinkel mot övergången av fräsens bord-plexiglaset.
5) Hade du tex 27 mm mellan fräs och kant, gör en markering vid 3 mm-strecket på stålskalan = 0-punkt. (Bra alltså med en stålskala som börjar direkt vid kanten på skalan och inte en bit in på stålskalan)
6) Märk därefter ut var 10:e mm från 0-punkten med en nålspets eller ritsnål.
7) Borra hål vid markeringarna. Var noggrann vid borrningen! (Jag själv körde 3 mm för en kapad stålspik som hade precis 3 mm diameter)
8") Om man nu har ett antal fräsar av olika diametrar är det bara byta ut 5 mm-fräsen mot tex en 6 mm om man vill ha större håldiameter, mot en 3 mm för få mindre håldiameter. Vill man ha en ”tight” håldiameter mot korgen på högtalarelementet funkar det även med att byta ut 3 mm-spiken mot tex ett 2,5 mm borr och se till fräsa hålet med borret ”sträckt” i 3 mm-hålet.

Återgå till DIY-forum